Hur skall kollektivtrafiken finansieras? Enkät!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Hur stor andel av kollektivtrafikens kostnad bör täckas av biljettintäkter?

0 %
6
20%
1 - 20 %
1
3%
21 - 40 %
1
3%
41 - 60 %
16
53%
61 - 80 %
5
17%
81 - 100 %
1
3%

Antal röster : 30

Hur skall kollektivtrafiken finansieras? Enkät!

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 15:09

Ja frågan är alltså hur vi optimalt skall finansiera kollektivtrafiken i t.ex. Stockholms län.

Tyck till!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
förundersökningsledare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Hur skall kollektivtrafiken finansieras? Enkät!

Inläggav Lennart Petersen » ons 26 jul, 2017 17:52

TKO skrev:Ja frågan är alltså hur vi optimalt skall finansiera kollektivtrafiken i t.ex. Stockholms län.

Tyck till!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
förundersökningsledare

Vi kan ju lägga till att nuvarande finansiering hos SL är på ett ungefär 50% biljettintäckter och 50% skattefinansierat.
Det gäller då den vanliga årliga budgeten. Stora infrastruktursatsningar som T-banebyggen, Citybana med mera kommer lite utanför där även staten är med
Lennart Petersen

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 8:25

Intervallurvalet i enkäten blev lite olyckligt...
Först hade jag 10%-intervall men då blev det för många alternativ för forumets enkätfunktion. När jag då ändrade intervallet till 20% blev ett svarsalternativ "40-60 %". Inte oväntat har (hittills) de flesta respondenter valt detta alternativ, där ryms väl alla de åsiktsriktningar som finns företrädda i landstingsfullmäktige till exempel. (Ja v kanske någon gång pratar om nolltaxa "på sikt", de gröna har ju helt övergivit denna idé...)

Nu är det inte så många som svarat på enkäten, men vi ser hittills ett överväldigande stöd för den nuvarande linjen med en avgiftsfinansiering runt 50%. Några vill ha lägre avgiftsfinansieringsgrad, blott ett fåtal vill öka den markant. Genom det olyckliga valet av intervall vet vi dock inte om majoriteten av respondenterna kanske förespråkar en höjning till upp mot 60%, eller rent av vill pressa ner avgiftsfinansiering mot 40%.

Förundersökningsledaren tar naturligtvis på sej det fulla ansvaret för denna miss, och funderar starkt på att avgå - för att föregripa en misstroendeförklaring!

er ödmjuke tjänare
Thomas K Ohlsson
snart f.d. förundersökningsledare?
TKO

Inläggav Inge » tor 27 jul, 2017 8:43

Det finns ju bara röda alternativ. Hade det inte varit lämpligt att ha med något alternativ som fångade upp senariot konkurrensutsättning och de vilkor som gäller om det skulle ske på kommersiell grund. Dvs normalt vinstuttag, ca 10%. Det är ju det vinstuttag som krävs för att en investering inte skall ge större nytta i annan del av samhället.

Inte för att jag tror att det skulle bli någon rusning bland forumets skribenter till det alternativet, men undersökningen hade ju blivit lite trovärdiga om det åtminstone funnits med.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hans Wibacke » tor 27 jul, 2017 11:45

Inge skrev:Det finns ju bara röda alternativ. Hade det inte varit lämpligt att ha med något alternativ som fångade upp senariot konkurrensutsättning och de vilkor som gäller om det skulle ske på kommersiell grund. Dvs normalt vinstuttag, ca 10%. Det är ju det vinstuttag som krävs för att en investering inte skall ge större nytta i annan del av samhället.

Inte för att jag tror att det skulle bli någon rusning bland forumets skribenter till det alternativet, men undersökningen hade ju blivit lite trovärdiga om det åtminstone funnits med.

Din önskan känns liksom som en helt annan frågeställning, en mer omvälvande förändring av kollektivtrafiken. Så varför inte skapa en egen enkät? Jag lovar att svara. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 14:17

Hans Wibacke skrev:
Inge skrev:Det finns ju bara röda alternativ. Hade det inte varit lämpligt att ha med något alternativ som fångade upp senariot konkurrensutsättning och de vilkor som gäller om det skulle ske på kommersiell grund. Dvs normalt vinstuttag, ca 10%. Det är ju det vinstuttag som krävs för att en investering inte skall ge större nytta i annan del av samhället.

Din önskan känns liksom som en helt annan frågeställning, en mer omvälvande förändring av kollektivtrafiken. Så varför inte skapa en egen enkät? Jag lovar att svara. :D

Bäste herr Wibacke!
Jag kunde inte uttryckt det bättre själv...

När jag utformade svarsalternativen funderade jag på att ha med "ställ Anna Johansson inför riskrätt" och "jag tycker om jordgubbsglass" - men även om det är intressanta synpunkter så kändes alternativen inte helt relevanta!

Svarsalternativen "10 % är ett normat vinstuttag" och "Konkurrensutsätt kollektivtrafiken och de villkor som gäller på kommersiell grund" då jag tyckte det första var alltför naivt och det andra obegripligt.

Slutligen stödjer jag med full kraft Wibackes uppmaning till signaturen "Inge" att skapa en egen enkät i frågan.

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tor 27 jul, 2017 17:25

Det är ju mycket tyckande här som präglar valet. Lite Sovjet också tror jag.

Men i all välmening vill jag påtala att offentlig kollektivtrafik med normalt vinstuttag har förekommit. Tex statliga bussbolag efter avreglering, men före försäljning.

Detta är trots allt lite mer normalt än befängda experiment med total skattefinansiering. Jag finner således fog för uppfattningen att förundersökningsledarens personliga, något obstinata, uppfattning påverkat svarsalternativen mer än vad som vore lämpligt.

Vad gäller besparingseffekten så kan man titta på SAS som förundersökningsledaren tog upp i annan tråd. SAS förmår förvisso inte att leverera normalt vinstuttag eller egentligen några vinster alls. Men de kostnadsbesparingar man gjort har ändå varit stora. Skulle motsvarande kostnadsbesparing göras hos trafikförvaltningen, vilket inte alls är orimligt, kunde skattefinansieringen tas bort helt utan avgiftshöjningar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 17:35

Inge skrev:Det är ju mycket tyckande här som präglar valet. Lite Sovjet också tror jag.

Men i all välmening vill jag påtala att offentlig kollektivtrafik med normalt vinstuttag har förekommit. Tex statliga bussbolag efter avreglering, men före försäljning.

Detta är trots allt lite mer normalt än befängda experiment med total skattefinansiering. Jag finner således fog för uppfattningen att förundersökningsledarens personliga, något obstinata, uppfattning påverkat svarsalternativen mer än vad som vore lämpligt.

Vad gäller besparingseffekten så kan man titta på SAS som förundersökningsledaren tog upp i annan tråd. SAS förmår förvisso inte att leverera normalt vinstuttag eller egentligen några vinster alls. Men de kostnadsbesparingar man gjort har ändå varit stora. Skulle motsvarande kostnadsbesparing göras hos trafikförvaltningen, vilket inte alls är orimligt, kunde skattefinansieringen tas bort helt utan avgiftshöjningar.

Några snabba på det:

SAS går, till skillnad mot SJ, med förlust. Knappast något föredöme!
(Även om rubriksättaren i SvD:s näringslivsdel tolkade siffrorna så...)

Jag förstår fortfarande inte hur "offentlig kollektivtrafik med normalt vinstuttag" skulle kunna vara ett svarsalternativ i denna enkät - det är ju en HELT annan fråga. Eller menar signaturen "inge" att det allmänna skall bidraga med så mycket pengar att det trafikutförande bolaget går med 10% vinst (% av vad - eget kapital, arbetande kapital, omsättning?) - så att bolaget helt kan sluta anstränga sej för att hålla nere kostnaderna?

Frågan kan vara intressant att diskutera, men då i ett sammanhang där den hör hemma.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 27 jul, 2017 17:43

TKO skrev:
Inge skrev:Det är ju mycket tyckande här som präglar valet. Lite Sovjet också tror jag.

Några snabba på det:

SAS går, till skillnad mot SJ, med förlust. Knappast något föredöme!
(Även om rubriksättaren i SvD:s näringslivsdel tolkade siffrorna så...)

Jag förstår fortfarande inte hur "offentlig kollektivtrafik med normalt vinstuttag" skulle kunna vara ett svarsalternativ i denna enkät - det är ju en HELT annan fråga. Eller menar signaturen "inge" att det allmänna skall bidraga med så mycket pengar att det trafikutförande bolaget går med 10% vinst (% av vad - eget kapital, arbetande kapital, omsättning?) - så att bolaget helt kan sluta anstränga sej för att hålla nere kostnaderna?

Frågan kan vara intressant att diskutera, men då i ett sammanhang där den hör hemma.

/TKO

Jag inser att fallet var värre än jag trodde och att jag behöver förklara ytterligare. Vinsten skall naturligtvis inte bestå av skattemedel utan av biljettintäkter, de av förundersökningsledaren kallade "avgifter".

För att så skall vara möjligt krävs att "avgifterna" är större dvs mer än 100% av kostnaderna. Men det alternativet finns inte med.

Jag inser vidare att detta utifrån förundersökningsledarens förförstålse ter sig helknasigt. Närmast UFO-likt. Därför vill jag förekomma eventuella följdfrågor med att påtala att detta är det normala i de flesta andra verksamheter. Det förhållande som hela vårt samhälle vilar på.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tor 27 jul, 2017 18:59

Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.
Mycket snack och lite verkstad kallas det visst.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav roggek » tor 27 jul, 2017 19:20

Kantorn skrev:Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.

I finare kretsar så kallas herrarna TKO och Inge för "Bill & Bull", de ligger alltid i luven på varandra... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 19:24

Jag erkänner att jag inte förstog att det svarsalternativ som signaturen 'Inge' saknade var 100-120 %!
Jag skulle ju i och för säg kunna hävda att med nuvarande modeĺl med upphandlad trafik så är utförarbolagets vinstmarginal inbakad i beställarens kostnad, så det räcker egentligen med alternativet 100%. Men jag avstår...

Hur vanligt tror föresten signaturen 'Inge' det är att ett företag inom persontrafiksbranschen har en redovisad vinst som motsvarar 10% av omsättningen?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 19:25

roggek skrev:
Kantorn skrev:Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.

I finare kretsar så kallas herrarna TKO och Inge för "Bill & Bull", de ligger alltid i luven på varandra... :cheesygrin:

Fast låg verkligen Bill & Bull i luven på varandra? Var dom inte bara lika korkade...

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 27 jul, 2017 19:32

För att ta ett exempel från vårt närområde. Tallink hade förra året en försäljning på M€ 938 och ett EBITDA på M€ 149.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 19:45

Tack!
Fast nu är det kanske inte helt jämförbart med lokaltrafik. Men det var ju inte det jag frågade om, så det var en helt relevant information.
/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 27 jul, 2017 22:32

TKO skrev:
roggek skrev:

Fast låg verkligen Bill & Bull i luven på varandra? Var dom inte bara lika korkade...

/TKO

:D :D Vad skall vi dra för slutsats av det, tänkte du? :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 22:40

Den är väl given!
/TKO
TKO

Inläggav Odd » fre 28 jul, 2017 9:34

Jag saknar ett alternativ där man tycker att en viss andel inte skall vara styrande. Frågan är större än en viss procentsats, även om jag förstår att människor med enklare tankebanor gärna lockas av enkla alternativ.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » fre 28 jul, 2017 10:10

Odd skrev:Jag saknar ett alternativ där man tycker att en viss andel inte skall vara styrande. Frågan är större än en viss procentsats, även om jag förstår att människor med enklare tankebanor gärna lockas av enkla alternativ.

Kan du utveckla det. Menar du kanske att vissa typer av kostnader skall skattefinansieras helt, medan andra skall brukarfinansiefas till 100%?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Odd » fre 28 jul, 2017 10:20

Visst.

Om man har som mål att trafiken skall finansieras till en viss andel så blir man bakbunden av det och kan kanske inte ta kloka beslut utan måste ta beslut som passar finansieringsgraden.

Om man i stället låter behovet, ekonomiska, driftsmässiga och samhällsmässiga aspekter bestämma investeringar och driftsutbud, där skattefinansieringsandel i stället ingår som en delkomponent i ett större sammanhang, så får vi troligen ett effektivare nyttjande av skattepengar och även uppfylla de mål vi vill uppnå.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik