Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Ja frågan är alltså hur vi optimalt skall finansiera kollektivtrafiken i t.ex. Stockholms län.
Tyck till!
uppmanar
Thomas K Ohlsson
förundersökningsledare
Inge skrev:Det finns ju bara röda alternativ. Hade det inte varit lämpligt att ha med något alternativ som fångade upp senariot konkurrensutsättning och de vilkor som gäller om det skulle ske på kommersiell grund. Dvs normalt vinstuttag, ca 10%. Det är ju det vinstuttag som krävs för att en investering inte skall ge större nytta i annan del av samhället.
Inte för att jag tror att det skulle bli någon rusning bland forumets skribenter till det alternativet, men undersökningen hade ju blivit lite trovärdiga om det åtminstone funnits med.
Hans Wibacke skrev:Inge skrev:Det finns ju bara röda alternativ. Hade det inte varit lämpligt att ha med något alternativ som fångade upp senariot konkurrensutsättning och de vilkor som gäller om det skulle ske på kommersiell grund. Dvs normalt vinstuttag, ca 10%. Det är ju det vinstuttag som krävs för att en investering inte skall ge större nytta i annan del av samhället.
Inte för att jag tror att det skulle bli någon rusning bland forumets skribenter till det alternativet, men undersökningen hade ju blivit lite trovärdiga om det åtminstone funnits med.
Din önskan känns liksom som en helt annan frågeställning, en mer omvälvande förändring av kollektivtrafiken. Så varför inte skapa en egen enkät? Jag lovar att svara.
Inge skrev:Det är ju mycket tyckande här som präglar valet. Lite Sovjet också tror jag.
Men i all välmening vill jag påtala att offentlig kollektivtrafik med normalt vinstuttag har förekommit. Tex statliga bussbolag efter avreglering, men före försäljning.
Detta är trots allt lite mer normalt än befängda experiment med total skattefinansiering. Jag finner således fog för uppfattningen att förundersökningsledarens personliga, något obstinata, uppfattning påverkat svarsalternativen mer än vad som vore lämpligt.
Vad gäller besparingseffekten så kan man titta på SAS som förundersökningsledaren tog upp i annan tråd. SAS förmår förvisso inte att leverera normalt vinstuttag eller egentligen några vinster alls. Men de kostnadsbesparingar man gjort har ändå varit stora. Skulle motsvarande kostnadsbesparing göras hos trafikförvaltningen, vilket inte alls är orimligt, kunde skattefinansieringen tas bort helt utan avgiftshöjningar.
Kantorn skrev:Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.
Mycket snack och lite verkstad kallas det visst.
roggek skrev:Kantorn skrev:Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.
Mycket snack och lite verkstad kallas det visst.
I finare kretsar så kallas herrarna TKO och Inge för "Bill & Bull", de ligger alltid i luven på varandra...
TKO skrev:roggek skrev:Kantorn skrev:Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.
Mycket snack och lite verkstad kallas det visst.
I finare kretsar så kallas herrarna TKO och Inge för "Bill & Bull", de ligger alltid i luven på varandra...
Fast låg verkligen Bill & Bull i luven på varandra? Var dom inte bara lika korkade...
/TKO
Odd skrev:Jag saknar ett alternativ där man tycker att en viss andel inte skall vara styrande. Frågan är större än en viss procentsats, även om jag förstår att människor med enklare tankebanor gärna lockas av enkla alternativ.
Inge skrev:TKO skrev:Enkäter är till sin natur förenklingar, annars blir svarsalternativen allt för många och kanske även obegripliga.
Jag borde kanske inkluderat "Annat" och/eller "Vet ej" bland de möjliga svaren... en annan möjlig lösning är ju att den som inte finner något i sitt tycke vettigt svarsalternativ helt enkelt avstår från att deltaga!
En uttalad förutsättning för enkäten var att det är driftskostnaderna det handlar om - stora investeringar ligger utanför dessa.
Och då tror jag att signaturen "Odds" på sitt sätt intressanta invändning till viss del - men inte helt - kan sägas falla utanför enkätens räckvidd, om jag förstår det hela rätt.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Nej det var inte uttryckligen förutsatt eller för den delen faktiskt alls uttryckt att det var "brukskostnaden" det gällde. Det kan rimligen inte anses ha förutsats av envar, även om förundersökningsledaren gjort det för egen del.
Självklart har jag avstått från att deltaga.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster