Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 17:00

Inge skrev:
TKO skrev:
Lars_L skrev:Nej, det där blev väl lite rörigt. 8 påstigningshållplatser som det handlar om är ju ungefär vad som finns idag och 2 avstigningshållplatser. För dagens trafik används 7 - men det där förändras ju lite med tiden. Senaste förslaget från Nobina var ju att dra in 553 från/till Barkarby och väl helst förkorta 541 så att den bara går mellan Vällingby och Barkarby - så kanske blir antalet busshållplatser för många ändå. Men de här finns väl idag.
1 518 mot Vällingby
2. 541 mot Vällingby
3. 550 mot Barkarby Handelsplats
4. 541 mot Jakobsberg
5. 518 mot Kista
6. 553 mot Jakobsberg
7. 552 mot Jakobsberg

Tillkommer gör ju eventuellt den stomlinje som är planerad till Upplands Väsby - Vallentuna - fast den lär väl dröja. Det är väl där som det kanske finns störst möjlighet också att resenärer idag väljer att åka vägen via City istället för på tvären. Av länets totala antal resenärer lär det ju dock vara försvinnande liten andel. Stomlinjen som ska passera Barkarby och gå i förbifart Stockholm är ju dock inte tänkt att gå in i terminalen.

Man kan väl tänka sej att stomlinje 178 skall angöra terminalen.
Idag är det lite märkligt att bussen kör förbi Barkarby station utan att stanna... jag blev själv mycket förvånad när jag för några månader sedan tog bussen från Akalla med avsikt att byta till pendeln i Barkarby, och så kör den bara förbi! Däremot stannade den vid kyrkan - vilket inte kändes helt nödvändigt.

En sidofråga: Hur tänkte sej Nobina att ersätta 541 mellan Jakobsberg och Barkarby? Ansåg man att det räcker med 178?

/TKO

178 skall väl läggas ner? -Vad jag har förstått har man avskriva planerna på att förlänga 179 till Täby och istället föreslagit att 179 tar över 178:ans östra del, medan den västra läggs ner tillsammans med 179:ans norra.

Jag har egentligen ingen koll längre på vad som händer med bussarna där ute i Järfälla.
Tycker man inte att det behövs en tvärförbindelse Järfälla-Norra Järva-Danderyd?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » tis 25 jul, 2017 19:45

TKO skrev:
Jag har egentligen ingen koll längre på vad som händer med bussarna där ute i Järfälla.
Tycker man inte att det behövs en tvärförbindelse Järfälla-Norra Järva-Danderyd?

/TKO

I och med att det blir tunnelbana mellan Barkarby och Kista, så ser man väl inte något direkt behov av att ha kvar 178. Däremot så kommer ju stomlinje J tillkomma (som den kallas i förslaget), det vill säga den som ska gå från Arninge till Tyresö, bl.a. via förbifart Stockholm, men då blir kopplingen längre norrut då via Sollentuna till Täby.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 7:49

Lars_L skrev:
TKO skrev:

/TKO

I och med att det blir tunnelbana mellan Barkarby och Kista, så ser man väl inte något direkt behov av att ha kvar 178. Däremot så kommer ju stomlinje J tillkomma (som den kallas i förslaget), det vill säga den som ska gå från Arninge till Tyresö, bl.a. via förbifart Stockholm, men då blir kopplingen längre norrut då via Sollentuna till Täby.

Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 7:52

hgsldf skrev:Och i Tyskland kallar man det till min förfäran för Busbahnhof.
/Göran

Ja ZOB - Zentral Omnibus Bahnhof är ju en vanlig förkortning i tyska tidtabeller. Fast jag tror egentligen inte orden skall särskrivas, så förkortningen borde väl vara Zob - analogt med Hbf?

svamlar
Thomas K Ohlsson'
TKO

Inläggav Lars_L » ons 26 jul, 2017 8:22

TKO skrev:
Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO

Nej, alla reserelationer går förstås inte alltid att upprätthålla. Däremot kommer väl fortfarande 157 gå att åka från Spånga, ett byte måste de ju göra ändå, och 157 går på en halvtimme från Spånga medan 178 tar ca 45 minuter från Jakobsberg. Restiden mellan Jakobsberg och Spånga med pendeltåg är 7-minuter. Så sammantaget borde de ju redan idag vinna på att sitta kvar på pendeln till Spånga och byta där. Den linjen har ju också passning med pendeltåg för resande till/från dess norra sträckning.

Förlorarna blir väl då de som bor i Jakobsberg och längs linjens sträckning och som då mister direktförbindelsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 8:43

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Tänkte inte på det!

/TKO

Nej, alla reserelationer går förstås inte alltid att upprätthålla. Däremot kommer väl fortfarande 157 gå att åka från Spånga, ett byte måste de ju göra ändå, och 157 går på en halvtimme från Spånga medan 178 tar ca 45 minuter från Jakobsberg. Restiden mellan Jakobsberg och Spånga med pendeltåg är 7-minuter. Så sammantaget borde de ju redan idag vinna på att sitta kvar på pendeln till Spånga och byta där. Den linjen har ju också passning med pendeltåg för resande till/från dess norra sträckning.

Förlorarna blir väl då de som bor i Jakobsberg och längs linjens sträckning och som då mister direktförbindelsen.

Tack för tipset om 157 - den har varken jag eller mina föräldrar tänkt på. Jag tror i o f s att dom tycker det är mer hemtamt att byta i Jakobsberg än i Spånga - men jag ska föra tipset vidare!

/TKO
TKO

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik