Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 7:49

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Jag har egentligen ingen koll längre på vad som händer med bussarna där ute i Järfälla.
Tycker man inte att det behövs en tvärförbindelse Järfälla-Norra Järva-Danderyd?

/TKO

I och med att det blir tunnelbana mellan Barkarby och Kista, så ser man väl inte något direkt behov av att ha kvar 178. Däremot så kommer ju stomlinje J tillkomma (som den kallas i förslaget), det vill säga den som ska gå från Arninge till Tyresö, bl.a. via förbifart Stockholm, men då blir kopplingen längre norrut då via Sollentuna till Täby.

Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 7:52

hgsldf skrev:Och i Tyskland kallar man det till min förfäran för Busbahnhof.
/Göran

Ja ZOB - Zentral Omnibus Bahnhof är ju en vanlig förkortning i tyska tidtabeller. Fast jag tror egentligen inte orden skall särskrivas, så förkortningen borde väl vara Zob - analogt med Hbf?

svamlar
Thomas K Ohlsson'
TKO

Inläggav Lars_L » ons 26 jul, 2017 8:22

TKO skrev:
Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO

Nej, alla reserelationer går förstås inte alltid att upprätthålla. Däremot kommer väl fortfarande 157 gå att åka från Spånga, ett byte måste de ju göra ändå, och 157 går på en halvtimme från Spånga medan 178 tar ca 45 minuter från Jakobsberg. Restiden mellan Jakobsberg och Spånga med pendeltåg är 7-minuter. Så sammantaget borde de ju redan idag vinna på att sitta kvar på pendeln till Spånga och byta där. Den linjen har ju också passning med pendeltåg för resande till/från dess norra sträckning.

Förlorarna blir väl då de som bor i Jakobsberg och längs linjens sträckning och som då mister direktförbindelsen.
Lars_L

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 8:43

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Tänkte inte på det!

/TKO

Nej, alla reserelationer går förstås inte alltid att upprätthålla. Däremot kommer väl fortfarande 157 gå att åka från Spånga, ett byte måste de ju göra ändå, och 157 går på en halvtimme från Spånga medan 178 tar ca 45 minuter från Jakobsberg. Restiden mellan Jakobsberg och Spånga med pendeltåg är 7-minuter. Så sammantaget borde de ju redan idag vinna på att sitta kvar på pendeln till Spånga och byta där. Den linjen har ju också passning med pendeltåg för resande till/från dess norra sträckning.

Förlorarna blir väl då de som bor i Jakobsberg och längs linjens sträckning och som då mister direktförbindelsen.

Tack för tipset om 157 - den har varken jag eller mina föräldrar tänkt på. Jag tror i o f s att dom tycker det är mer hemtamt att byta i Jakobsberg än i Spånga - men jag ska föra tipset vidare!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 8:56

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Tänkte inte på det!

/TKO

157 är en av anledningarna till att det inte är så briljant att dra om 179 till Danderyd, det stämmer.... Överhuvudtaget hör inte den så kallade stomnätsplanen till världshistoriens största filosofiska underverk. Men det är klart att det är ju praktiskt att hitta på den, för att kunna peka på, när man efter flera år fortfarande inte startat upp den sedan tidigare utlovade stombussen till Täby på norrortsleden.

Med detta facit finns väl anledning att ifrågasätta om de särskilda bussramperna från förbifarten vid Skärholmen överhuvudtaget kommer att användas. För övrigt hade 179:an utmärkt väl kunnat fortsätta till till Skärholmen i den änden när förbifarten blir färdig.

Ungefär Skärholmen (T) - Vinsta (T) - Spånga (J) - Tensta (T) - Kista (T) - Sollentuna (J) - Täby

Det som slöar ner 179 idag är att den går som lokalbuss mellan Tensta och Rinkeby tillsammans både tunnelbana och ett antal andra busslinjer. Här måste man bestämma sig för vilket centrum den skall angöra och Tensta ligger bäst till. Det oavsett om bussen sedan fortsätter mot Täby som det var tänkt eller mot Danderyd. Det är förstås också ett problem redan nu, så förändringen bör göras omedelbart.

Sedan är det förstås frågan om bussen ändå bör fortsätta att angöra Vällingby vid en förlängning till Skärholmen eller om den bör rätas ut och istället gå via Vinsta som föreslaget ovan. (Den går nästan fram till Vinsta och ramperna till kommande förbifarten idag på sin väg till Vällingby, så det blir lite fram och tillbaka att angöra Vällingby även om det är ett stort centrum)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 9:14

Om vi sedan återgår till Barkarby och 157, så kunde man faktiskt släppa igenom 157 vid Lunda godsterminal och vidare till Barkarby, eventuellt även slå samman den med den nya 550. Vägen är idag spärrad vid kommungränsen, men det går enkelt att öppna en genomfart för buss. (Och jo jag vet att den aktuella grenen 157X sedan något år längst ut kallas 159, men det går ju att ändra tillbaka.)
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik