Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
BSB101 skrev:Varför skulle staten gå in med skattepengar för att ge stockholmarna avgiftsfri kollektivtrafik? Känns inte precis som det ligger inom deras ansvarsområde och jag tror nog att Sveriges övriga skattebetalare skulle ha en åsikt i frågan.
Enceladus skrev:BSB101 skrev:Varför skulle staten gå in med skattepengar för att ge stockholmarna avgiftsfri kollektivtrafik? Känns inte precis som det ligger inom deras ansvarsområde och jag tror nog att Sveriges övriga skattebetalare skulle ha en åsikt i frågan.
Eftersom jag har varit utanför länets gränser så kan jag avslöja att det finns kollektivtrafik där också.
Staten skulle kunna stå för hälften av kostnaderna, ungefär som med stadsmiljöavtal.
För övrigt har Stockholm varken landets lägsta eller högsta subventionsgrad.
TKO skrev:I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.
Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!
/TKO
TKO skrev:I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.
Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!
/TKO
TKO skrev:I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.
Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!
/TKO
TKO skrev:Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.
Enceladus skrev:11 av 15 landskap i Estland har lanserat avgiftsfri kollektivtrafik (se artikeln för detaljer).
Lennart Petersen skrev:En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare.
Lennart Petersen skrev:Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga.
X12 skrev:Lennart Petersen skrev:En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare.Lennart Petersen skrev:Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga.
Om avgiftsfriheten ska begränsas till endast länets eller kommunens egna invånare så krävs ju fortfarande nån form av biljettkontroll där passagerarna blippar sitt uthämtade gratiskort. Så fungerar det väl i Tallin, och även i Kiruna?
TKO skrev:X12 skrev:Lennart Petersen skrev:En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare.Lennart Petersen skrev:Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga.
Om avgiftsfriheten ska begränsas till endast länets eller kommunens egna invånare så krävs ju fortfarande nån form av biljettkontroll där passagerarna blippar sitt uthämtade gratiskort. Så fungerar det väl i Tallin, och även i Kiruna?
Jo!
(Jag frågar mej om det är så många "icke-innevånare" som åker att det verkligen är lönsamt med ett sådant kontrollsystem. Men det är kanske "rättvisetanken" som är det viktiga - inte ekonomin)
/TKO
LÅ1 skrev:Samtidigt är det ju inte bra att bara ta betalt av turister, som vi väl ändå vill locka till stan. Både från övriga landet och från utlandet.
TKO skrev:Eftersom turisterna inte betalar skatt i kommunen/regionen kan det kanske anses vara rimligt!
TKO skrev:Och Venedig lyckas ju dra år sej en massa turister trots att dessa betalar ohemult mycket för kollektivtrafikresor i staden, medan det är normala priser för inbyggarna...
Enceladus skrev:TKO skrev:Eftersom turisterna inte betalar skatt i kommunen/regionen kan det kanske anses vara rimligt!
Flera städer har en "turistskatt" för övernattning.
Enceladus skrev:TKO skrev:Och Venedig lyckas ju dra år sej en massa turister trots att dessa betalar ohemult mycket för kollektivtrafikresor i staden, medan det är normala priser för inbyggarna...
Är det gondolerna som avses?
LÃ…1 skrev:[
Samtidigt är det ju inte bra att bara ta betalt av turister, som vi väl ändå vill locka till stan. Både från övriga landet och från utlandet.
LÅ1 skrev:Men borde vi inte klämma ut en avgift från alla turister som anländer med flyg? För klimatets skull!
TKO skrev:Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!
Lennart Petersen skrev:Bilister sommfortfarande vill köra bil får bättre gatuutrymme när fler åker kollektivt.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster