Sida 4 av 7

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: mån 23 jul, 2018 13:46
av Enceladus
kildor skrev:
Enceladus skrev:Ny undersökning om avgiftsfri kollektivtrafik

DN skrev:DN/Ipsos har frågat invånare i Stockholm om de vill att kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri. Frågan löd: ”Det finns förslag att göra kollektivtrafiken helt avgiftsfri, det vill säga helt skattefinansierad. Det skulle betyda att landstingsskatten behöver höjas. Är du för eller emot ett sådant förslag?”.


Trots den något vinklade frågan ansåg 43 procent att kollektivtrafiken bör vara avgiftsfri. 47 procent ville behålla den nuvarande modellen. Övriga svarade ”vet ej”.

På vilket sätt tycker du att den är vinklad?


Påståendet att landstingsskatten behöver höjas är ledande, och dessutom inte sant - satsningen skulle exempelvis kunna finansieras via staten (inte landstinget) och/eller genom andra avgifter (inte skatter).

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: mån 23 jul, 2018 14:28
av BSB101
Varför skulle staten gå in med skattepengar för att ge stockholmarna avgiftsfri kollektivtrafik? Känns inte precis som det ligger inom deras ansvarsområde och jag tror nog att Sveriges övriga skattebetalare skulle ha en åsikt i frågan.Vad hade du för övrigt tänkt dig att landstinget skulle kunna införa för avgifter för att betala detta?

Sedan säger sådana här undersökningar inte så värst mycket då många gärna vill ha saker "gratis" men man är inte lika benägna att vilja betala för det när det kommer till kritan. Sedan finns det betydligt viktigare saker att lägga skattepengar på än att sänka priset på ett redan billigt månadskort.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: mån 23 jul, 2018 14:57
av Enceladus
BSB101 skrev:Varför skulle staten gå in med skattepengar för att ge stockholmarna avgiftsfri kollektivtrafik? Känns inte precis som det ligger inom deras ansvarsområde och jag tror nog att Sveriges övriga skattebetalare skulle ha en åsikt i frågan.


Eftersom jag har varit utanför länets gränser så kan jag avslöja att det finns kollektivtrafik där också. Staten skulle kunna stå för hälften av kostnaderna, ungefär som med stadsmiljöavtal. För övrigt har Stockholm varken landets lägsta eller högsta subventionsgrad.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: mån 23 jul, 2018 15:18
av TKO
Min åsikt är att kollektivtrafiken liksom barnomsorg, undervisning, bibliotek, sjukvård, tandvård och parkteater bör vara avgiftsfri samt finansieras av kommunerna.
Allt annat är idiotiskt!

i all enkelhet
Thomas K Ohlsson

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: mån 23 jul, 2018 17:39
av Enceladus

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 12:20
av BSB101
Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Varför skulle staten gå in med skattepengar för att ge stockholmarna avgiftsfri kollektivtrafik? Känns inte precis som det ligger inom deras ansvarsområde och jag tror nog att Sveriges övriga skattebetalare skulle ha en åsikt i frågan.


Eftersom jag har varit utanför länets gränser så kan jag avslöja att det finns kollektivtrafik där också.


Jaså, det hade jag ingen aning om men tack då fick jag veta var dessa bussar jag sett i alla år när jag är utanför Stockholms län är för något.

Staten skulle kunna stå för hälften av kostnaderna, ungefär som med stadsmiljöavtal.


Du har fortfarande inte förklarat varför detta skulle ligga inom statens ansvarsområde eller vilka avgifter som landstinget skulle kunna införa för om det införs så är det enda vettiga att landstinget betalar. Dock finns det annat som vi bör bekosta först innan vi ökar subventionsgraden än mer.

För övrigt har Stockholm varken landets lägsta eller högsta subventionsgrad.

Jaha, och?

/Hälsningar från ett sommarvackert Sverige utanför "länet".

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 12:49
av TKO
I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.

Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!

/TKO

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 14:56
av Enceladus
TKO skrev:I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.

Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!

/TKO


Estonia launches the largest free public transport scheme in the world

11 av 15 landskap i Estland har lanserat avgiftsfri kollektivtrafik (se artikeln för detaljer).

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 17:12
av Lennart Petersen
TKO skrev:I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.

Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!

/TKO

En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare. Är det en statlig subvention för alla medborgare måste det omfatta även EU-medborgare. Exempel Venedig där man har höga priser på Vaporettin för turistet, eller Ungern där pensionärer åker fritt på MAV vilket även gäller övriga EU-medborgare.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 17:23
av Lennart Petersen
TKO skrev:I Tallin har man sedan några år avgiftsfri kollektivtrafik för stadens innevånare - ja det är förenligt med EU:s regler att göra så.
Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.

Det verkar fungera ganska bra trots att expertisen på detta forum är av annan uppfattning!

/TKO

I sakfrågan är jag nog försiktigt positiv till saken. Det är en relativt måttlig skattehöjning som ska till och den motsvaras sedan av den vinst individerna får genom att slippa biljettavgifter. Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga. Under lågtrafik finns gott om outnyttjade resurser o.s.v Bilister sommfortfarande vill köra bil får bättre gatuutrymme när fler åker kollektivt.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 8:53
av X12
TKO skrev:Nu planerar man att utvidga den avgiftsfria kollektivtrafiken till att omfatta stora delar av Estland.

Enceladus skrev:11 av 15 landskap i Estland har lanserat avgiftsfri kollektivtrafik (se artikeln för detaljer).

Enligt artikeln verkar den utvidgade avgiftsfria kollektivtrafiken i Estland vara ganska begränsad i sin omfattning. Om jag förstår artikeln rätt så omfattas inte länsgränsöverskridande bussar (även om man bara åker inom länet på dem) och inte heller tätortsbussar (förutom Tallin). Då återstår bara landsbygdsbussar inom länen. Länet som Tallin ligger i verkar vara ett av fyra län som står utanför satsningen. Artikeln tar även upp problemet med lågt resande på landsbygdslinjerna på grund av låg turtäthet, samma problem vi har på många landsbygdslinjer i Sverige.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 8:58
av X12
Lennart Petersen skrev:En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare.

Lennart Petersen skrev:Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga.

Om avgiftsfriheten ska begränsas till endast länets eller kommunens egna invånare så krävs ju fortfarande nån form av biljettkontroll där passagerarna blippar sitt uthämtade gratiskort. Så fungerar det väl i Tallin, och även i Kiruna?

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 9:08
av TKO
X12 skrev:
Lennart Petersen skrev:En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare.

Lennart Petersen skrev:Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga.

Om avgiftsfriheten ska begränsas till endast länets eller kommunens egna invånare så krävs ju fortfarande nån form av biljettkontroll där passagerarna blippar sitt uthämtade gratiskort. Så fungerar det väl i Tallin, och även i Kiruna?


Jo!

(Jag frågar mej om det är så många "icke-innevånare" som åker att det verkligen är lönsamt med ett sådant kontrollsystem. Men det är kanske "rättvisetanken" som är det viktiga - inte ekonomin)

/TKO

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 10:16
av LÅ1
TKO skrev:
X12 skrev:
Lennart Petersen skrev:En förutsättning då är att det är en kommunal subvention och bara omfattar stadens egna invånare.

Lennart Petersen skrev:Biljettsystemet med kontroller kan monteras ned, bussresor går snabbare när man inte behöver passera chaufförens nålsöga.

Om avgiftsfriheten ska begränsas till endast länets eller kommunens egna invånare så krävs ju fortfarande nån form av biljettkontroll där passagerarna blippar sitt uthämtade gratiskort. Så fungerar det väl i Tallin, och även i Kiruna?


Jo!

(Jag frågar mej om det är så många "icke-innevånare" som åker att det verkligen är lönsamt med ett sådant kontrollsystem. Men det är kanske "rättvisetanken" som är det viktiga - inte ekonomin)

/TKO

Samtidigt är det ju inte bra att bara ta betalt av turister, som vi väl ändå vill locka till stan. Både från övriga landet och från utlandet.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 10:22
av TKO
LÅ1 skrev:Samtidigt är det ju inte bra att bara ta betalt av turister, som vi väl ändå vill locka till stan. Både från övriga landet och från utlandet.

Eftersom turisterna inte betalar skatt i kommunen/regionen kan det kanske anses vara rimligt!

Och Venedig lyckas ju dra år sej en massa turister trots att dessa betalar ohemult mycket för kollektivtrafikresor i staden, medan det är normala priser för inbyggarna...

/TKO

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 10:35
av Enceladus
TKO skrev:Eftersom turisterna inte betalar skatt i kommunen/regionen kan det kanske anses vara rimligt!


Flera städer har en "turistskatt" för övernattning.

TKO skrev:Och Venedig lyckas ju dra år sej en massa turister trots att dessa betalar ohemult mycket för kollektivtrafikresor i staden, medan det är normala priser för inbyggarna...


Är det gondolerna som avses?

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 10:47
av TKO
Enceladus skrev:
TKO skrev:Eftersom turisterna inte betalar skatt i kommunen/regionen kan det kanske anses vara rimligt!


Flera städer har en "turistskatt" för övernattning.


Sant! Fast inte Tallin. Och inga städer i Sverige - det är inte möjligt med gällande lagstiftning.

Enceladus skrev:
TKO skrev:Och Venedig lyckas ju dra år sej en massa turister trots att dessa betalar ohemult mycket för kollektivtrafikresor i staden, medan det är normala priser för inbyggarna...


Är det gondolerna som avses?


Nej "Vaporetton" och bussarna på fastlandet (Maestre).

/TKO

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 15:12
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:[
Samtidigt är det ju inte bra att bara ta betalt av turister, som vi väl ändå vill locka till stan. Både från övriga landet och från utlandet.

Nej ska vi ha avgiftsfri kollektivtrafik ska den nog omfatta alla,även besökare. Och det är alltså ingen nödvändighet att skilja på lokala invånare och besökare bara en möjlighet så länge det är kommunal verksamhet.

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 16:38
av LÅ1
Men borde vi inte klämma ut en avgift från alla turister som anländer med flyg? För klimatets skull!

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

InläggPostat: ons 25 jul, 2018 16:51
av TKO
LÅ1 skrev:Men borde vi inte klämma ut en avgift från alla turister som anländer med flyg? För klimatets skull!


Det är väl en del av 'flygskatten'?
Höj den gärna!
/TKO