Avgiftsfri kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Hans Wibacke » ons 26 jul, 2017 22:39

Inge skrev:
TKO skrev:En konkret fråga:
- Skribenten verkar anse att kvaliteten är omvänt proportionell mot skattefinansieringsgraden. Skall vi då dra slutsatsen att en helt avgiftsfinansierad kollektivtrafik är bäst?

undrar ödmjukast
Thomas K Ohlsson

Kvalitetsmässigt är det utan tveka så, vilket är ett av skälen till man borde vara mycket mer försiktig med till vilken kollektivtrafik man delar ut skattemedel till än idag.

Formuleringen "mycket mer försiktig med till vilken kollektivtrafik man delar ut skattemedel" antyder att signaturen Inge trots allt kan tänka sig viss skattefinansierad kollektivtrafik. Vilken kollektivtrafik är det du kan tänka dig dela ut skattemedel till? Och varför det om det innebär en kvalitetsmässig försämring?
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Hans Wibacke » ons 26 jul, 2017 23:26

Inge skrev:[...] Att det finns rötägg såväl som god personal överallt förändrar inte problembilden, då fördelningen mellan dessa kategorier så tydligt påverkas av verksamhetens skattefinansieringsgrad.

Så...om skattefinansieringsgraden sjunker markant genom att avgifterna ökar kraftigt, blir personalen som arbetar med kollektivtrafik då per automatik dugligare? Slipper vi de du kallar rötägg om kollektivtrafiken är helt avgiftsfinansierad?

Med dagens upphandlade trafik där operatörerna får en viss summa pengar för att göra jobbet så skulle det alltså ha avgörande betydelse för personalens förträfflighet var den där summan pengar ursprungligen kommer från? Jag har svårt att se det samband som du så tydligt tycks se, men jag är förstås bara en simpel odugling. :cry:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Kantorn » tor 27 jul, 2017 8:12

Inge skrev:
Kantorn skrev:
Ryan Air ger ju sämre och sämre service och får sämre och sämre rykte. Norwegian verkar följa efter. Undviker den förstnämnda helt, den andra i görligaste mån. (Flyger dock väldigt sällan...)

Eftersom det är ytterst sällan Norwegian flyger andra sträckor än SAS och du ändå reser med Norwegian borde det betyda att du i ännu högre grad undviker SAS. När flög du med dem senast?

Senast? Fyra år sedan. Då hade inte förfallet börjat. Åker oftast med JetTime, en och annan gång med EasyJet.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tor 27 jul, 2017 8:25

Några frågor. Svarar inte på allt, men ett förtydligande som kanske kan vara klargörande. Jag menar inte att främsta vägen till lägre skattefinansieringsgrad är högre avgifter. Definitivt inte kraftigt höjda avgifter. Den främsta vägen är naturligtvis kraftigt sänkta kostnader.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 13:35

Inge skrev:Några frågor. Svarar inte på allt, men ett förtydligande som kanske kan vara klargörande. Jag menar inte att främsta vägen till lägre skattefinansieringsgrad är högre avgifter. Definitivt inte kraftigt höjda avgifter. Den främsta vägen är naturligtvis kraftigt sänkta kostnader.

Hur skall detta genomföras?
Finns exempel på kollektivtrafik med avsevärt lägre kostnadsnivå?
Varför skall kollektivtrafiken skattesubventioneras över huvud taget - när sådant bara leder till kvalitets- och effektivitetsförluster?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Kantorn » tor 27 jul, 2017 15:10

Det finns en sorts trafik som inte är skattefinansierad, snarare tvärt om. Men den vill vi ju minska, eller hur?

Biltrafiken alltså.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 15:49

Fast den infrastruktur som behövs för biltrafikens genomförande - alltså gatu- och vägnätet - är i stort sett uteslutande skattefinansierad...

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » tor 27 jul, 2017 16:46

TKO skrev:Fast den infrastruktur som behövs för biltrafikens genomförande - alltså gatu- och vägnätet - är i stort sett uteslutande skattefinansierad...

/TKO

Sant.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Lars_L » fre 28 jul, 2017 16:59

Jag vill nog se det här med taxor mer samhällsekonomiskt/nationalekonomiskt. Samtidigt som man naturligtvis måste ha något slags ideologisk syn kring detta också. Det vore säkerligen mycket billigare att ge alla i Stockholm som tjänar under säg 150 000 per år före skatt avgiftsfri kollektivtrafik och låta resterande betala fullt pris. Samtidigt som det förstås är mycket effektivare att lägga skatter och avgifter på biltrafik om man vill flytta över resenärer till kollektivtrafiken, än att sänka priset på kollektivtrafiken.

Men skatt innebär ju att det personliga utrymmet för att använda pengarna på att sätt till att skapa tillväxt förhindras (det vill säga att konsumera dem på annat). Det å ena sidan gör att det är rimligt att inte lägga alla kollektivtrafik enbart på skatten. Förutom det självklara att allt som är gratis överutnyttjas. Detta är ju ett problem även med periodkort(finns ingen begränsning i hur ofta man åker), men jag ändå tycker är rimligt utifrån inte minst miljösynpunkt.

Ett för högt pris på kollektivtrafikresandet kommer dock antagligen ha andra negativa effekter. En är att folk som jobbar på timmar, inte kommer tycka det är värt att ta ett jobb, om resan till och från tar för stor del av inkomsten. Det finns naturligtvis sociala skäl också till att det finns ett värde av att man inte får medborgare som inte har råd att åka till innerstaden. Så de finns väl andra värden. Men den viktigaste aspekten är nog ovanstående.

Ser man rationellt på det, kan man ju annars fråga sig om inte heltidsarbetande har råd att betala fullt pris för kollektivtrafiken. Därmed inte sagt att jag förespråkar en sådan linje. Och det är väl just av skälet som angavs innan. Alla de som inte arbetar full tid, skulle få stora problem, man skulle säkerligen också bli tvungen att höja studiemedel m.m. Så kanske har vi egentligen en ganska bra balans idag. Tycker också det är rimligt att de som bara åker bil på detta vis får vara med att betala för kollektivtrafiken. 50-procentsgränsen är väl då rätt rimlig, helt enkelt.
Lars_L

Inläggav BSB101 » ons 09 aug, 2017 11:23

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Om man vill få över bilister är nog inte sänkt pris den rätta vägen att gå utan då gäller det att göra andra saker.

Du har säkert rätt (även en blind höna kan finna korn) men vilka är dessa andra saker?

Exempelvis komfort och total restid (dörr till dörr). I komfort kan mycket rymmas. Man behöver inte leta upp en blind höna för att förstå om man har råd att ta bilen till jobbet varje dag är det inte priset som är avgörande utan andra saker.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » ons 09 aug, 2017 11:36

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Om man vill få över bilister är nog inte sänkt pris den rätta vägen att gå utan då gäller det att göra andra saker.

Du har säkert rätt (även en blind höna kan finna korn) men vilka är dessa andra saker?

Exempelvis komfort och total restid (dörr till dörr). I komfort kan mycket rymmas. Man behöver inte leta upp en blind höna för att förstå om man har råd att ta bilen till jobbet varje dag är det inte priset som är avgörande utan andra saker.

Det där har vi hört till leda!

Med tanke på hur snåla de svenskar som det handlar om är ("får vi inte skattesubventionerad hemhjälp köper vi svart") så tror jag säkert att avgiftsfri kollektivtrafik skulle locka.

Men jag skall vara försiktigt positiv för en gångs skull och be om exempel på hur vi kan uppnå:

- Komfort. (Jag antar det är högre/bättre komfort som avses)
- Total restid dörr till dörr. (Jag antar att det är kortare restid som eftersträvas)

Ange gärna kostnaden för förslagen, samt en enkel motivering varför dessa åtgärder ger fler kollektivtrafiksresenärer än om motsvarande summa pengar används till att helt enkelt sänka - eller till och med helt avskaffa - biljettpriserna.

Märk kuvertet "Lycka till"!

TKO
TKO

Inläggav BSB101 » tor 10 aug, 2017 9:04

Om vi börjar med restiden gäller det för exempelvis lokaltrafik att ha en sådan turtäthet att bytestiden minimeras. Det gäller även att ha en sådan linjedragning, fordon och framkomlighet så hastigheten kan ökas och därmed minska restiden. Det gäller även att trafiken är pålitlig så jag vet att restiden som tidtabellen uppger stämmer med verkligheten. Om man tar pendeltågen i Stockholm var det inte bara det större kaos som har inträffat då och då som drog ner folks tilltro till den utan även dessa ständiga småförseningar på några minuter som rådde under lång tid.

Gällande komfort handlar det om flera saker där trängsel är en. Exempelvis är trängsel på tunnelbanan och pendeltågen under visa tider så att flertalet som åker gör det för att man inte har något val. Komfort handlar även om sådana saker som stolarna (speciellt för längre resor) och körstill (speciellt gällande buss).

Jag har aldrig påstått att ökad komfort och kortare restid kommer få bilförare att vallfärda till kollektivtrafiken. Jag tillhör inte heller sekten som tror att detta kommer vallfärda för att kollektivtrafiken blir avgiftsfri. Kollektivtrafiken kommer alltid ha svårt att få bilförare att frivilligt överge bilen för även med dagens köer i exempelvis Stockholm och trängselskatt anser bilförarna att bilen är det bästa alternativet. Dessa kommer inte gå över till ett (ur deras synvinkel) sämre alternativ bara för att priset sjunker. Om man dock istället förkortar restider, ökar komforten och minskar trängseln är sannolikheten högre att man får över en större andel av bilförarna. Detta skulle även komma dagens kollektivtrafikresenärer till del.

En sänkning av biljettpriset riskerar istället att folk kommer sluta cykla och gå vilket i förlängningen kan slå mot folkhälsan.

Sedan har vi alltid denna fråga varför just kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri? Exempelvis kostar både sjukvård, boende och mat pengar för den enskilda och detta borde väl anses vara viktigare behov än kollektivtrafik?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav NerdBoy » tor 10 aug, 2017 17:27

Tillåt mig summera mina tre sista veckor innan semestern:

* Bussen hem uteblir. Nästa buss får slut på sittplatser redan vid Tekniska högskolan och slut på ståplatser vid Danderyd. Jag sitter med en ryggsäck i ansiktet större delen av vägen. (Och det här är anledningen till att jag inte byter i Danderyd på vägen hem, surt för dem som missade två bussar.)
* På väg till jobbet går jag av i Danderyd och upptäcker att tuben är kaputt. Det hade varit kul att få den infon fem minuter tidigare.
* På vägen hem luktar det bränt. Halvvägs till Vaxholm går föraren ut och går ett varv runt bussen. Tydlig rökutveckling från bussens bakre del. På nästa hållplats drar det in stickande rök. På hållplatsen efter är vi tre som har fått nog och går av. Röken kommer från navet på bakhjulet (förmodligen båda bakhjulen). Nästa buss är 16 minuter sen.
* I sommartidtabellen är bussen till dagis tidigarelagd tre minuter. Den första morgonen är bussen sen och vi märker inget, nästa morgon missar vi den precis. Tjugo minuter promenad med en arg, trött och hungrig fyraåring.
* Vid avfärd från Tekniska högskolan säger föraren att han begärt ut en ny buss "istället för den här trasiga" men fått nobben. Jag åker med den trasiga. Oklart vad som är trasigt.
* På väg från Vaxholm ber föraren om ursäkt för att dörrarna krånglar. Vid Roslags Näsby går han ut och försöker få igen dörrarna genom att knuffa på dem. Efter några minuter tröttnar alla resenärer samtidigt och går av. Föraren står kvar och knuffar.
* En förare har infört ett eget förbud mot samtal i främre delen av bussen. Han vrålar åt alla som pratar i telefon eller med varandra. Ibland behöver han vråla flera gånger innan alla förstår.
* Vid avstigning i Danderyd tröttnar föraren på att köa för att komma in till trottoarkanten. Han öppnar dörrarna och släpper av alla trots att han står "dubbelparkerad". Högt steg ner till asfalten. Otrygg stämning när bussarna intill börjar röra sig.
* Det börjar regna utanför bussen och en stund senare även inuti. Jag försöker jobba men tvingas vika ihop datorn på grund av dropp från taket. På en del fönster rinner vattnet ner på insidan. En del sittande tvingas stå istället.
* Föraren kör om på dubbelt heldraget. Mötande bilar blinkar med helljuset och går ut i vägrenen.

(Den första veckan efter semestern har hittills bara bjudit på en enda överraskning, det rosa tuggummit jag fick på byxorna på väg till jobbet i tisdags. Det gick hyfsat bra att gnugga bort. Dock trist att behöva köpa frukostmacka med en okänd persons saliv på händerna.)

Jag gillar och tror på idén att åka kollektivt, men det är för mycket j-vla krångel och konstigheter hela tiden. Det ska vara en effektiv transport mellan punkt A och punkt B, inte ett äventyr där man inte vet när (eller om) man kommer fram. Och precis det här är anledningen till att flera av mina vänner och bekanta föredrar bilen i nästan alla lägen.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Lennart Petersen » tor 10 aug, 2017 19:56

BSB101 skrev:O

En sänkning av biljettpriset riskerar istället att folk kommer sluta cykla och gå vilket i förlängningen kan slå mot folkhälsan.

k?

Den där hälsoaspekten dyker upp då och då som ett rätt tröstlöst argument. Alltså om det vore ett problem så skulle man väl inte tillhandahålla periodkort med obegränsat resande Tänk vilka hemska faror det ligger i ett vanligt 30-dagarskort när innehavaren åker på kortet i stället för cykel.
Men kollektivresande innebär en del motion eftersom man måste röra sig till hållplats eller station och vid byten. Jämför med bilism och vi kanske av hälsoskäl borde stipulera att garage och p-platser måste ligga på minst 5-minuters gångavstånd från bostad-arbetsplats.
Själv tycker jag det är trevligt att kunna göra långa cykelturer och så ta sig hem tillsammans med cykel på båt och/eller pendeltåg.
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » tor 10 aug, 2017 20:06

NerdBoy skrev:Tillåt mig summera mina tre sista veckor innan semestern.

Ja det var mycket på tre veckor och jag läser med viss förundran.
Vare mig fjärran att ifrågasätta dina upplevelser , jag ifrågasätter aldrig andras egna upplevelser och det är helt säkert din verklighet.
Men jag kan ju jämföra med min egna från tunnelbanan , 5år med i huvudsak handlamat-expeditioner. Cirka 2000 enkelresor, samma sträcka och ungefär samma tid måndag-söndag , Och alla har gått i det närmaste perfekt, en gång blev hemresan en timme sen när det var obehöriga i spåret och vid händelserna på Drottninggatan ställdes jag in resan. Så jag kan inte annat än vara nöjd, snyggt och rent är det också , städning står på den bästa nivå jag upplevt under mina 46 år av mer frekvent tunnelbaneresande.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » tor 10 aug, 2017 20:20

Lennart Petersen skrev:

k?

Den där hälsoaspekten dyker upp då och då som ett rätt tröstlöst argument. Alltså om det vore ett problem så skulle man väl inte tillhandahålla periodkort med obegränsat resande Tänk vilka hemska faror det ligger i ett vanligt 30-dagarskort när innehavaren åker på kortet i stället för cykel.
Men kollektivresande innebär en del motion eftersom man måste röra sig till hållplats eller station och vid byten. Jämför med bilism och vi kanske av hälsoskäl borde stipulera att garage och p-platser måste ligga på minst 5-minuters gångavstånd från bostad-arbetsplats.
Själv tycker jag det är trevligt att kunna göra långa cykelturer och så ta sig hem tillsammans med cykel på båt och/eller pendeltåg.

Men det är ju så att många av de problem som finns med nolltaxa också finns med subventionerade periodkort, men givetvis proportionellt mindre. Dessa borde förstås tas bort!
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » tor 10 aug, 2017 20:25

Något som skiljer stort med kollektivtrafiken och med bl.a. internettrafiken är ju hur man kompeserar för tjänster som inte fungerar - och påverkar otroligt mycket för en massa människor och företag. I mitt företag så kompenserar vi kunder vars fasta bredband ligger nere med att ge dem mobilt bredband utan extra kostnad, eller fylla på surf på mobilabonnemang tills det är lagat, och sedan får de begära prisavdrag när tjänsterna har legat nere!

SL, och andra operatörer, ersätter inte för försenade minuter. endast om folk har valt taxi, så ersätter de taxiresan - i efterhand - förutsatt att avgången eller ankomsten är mer än 20 minuter försenat! Jag har inte råd med taxi till o börja med, så jag blir väl över 30 minuter försenad till jobbet och får jobba igen istället! det kostar både mig och företaget stora pengar som SL aldrig ersätter i övrigt! SLs kompensationer är under all kritik!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Lennart Petersen » tor 10 aug, 2017 21:54

ADDE skrev:Något som skiljer stort med kollektivtrafiken och med bl.a. internettrafiken är ju hur man kompeserar för tjänster som inte fungerar - och påverkar otroligt mycket för en massa människor och företag. I mitt företag så kompenserar vi kunder vars fasta bredband ligger nere med att ge dem mobilt bredband utan extra kostnad, eller fylla på surf på mobilabonnemang tills det är lagat, och sedan får de begära prisavdrag när tjänsterna har legat nere!

SL, och andra operatörer, ersätter inte för försenade minuter. endast om folk har valt taxi, så ersätter de taxiresan - i efterhand - förutsatt att avgången eller ankomsten är mer än 20 minuter försenat! Jag har inte råd med taxi till o börja med, så jag blir väl över 30 minuter försenad till jobbet och får jobba igen istället! det kostar både mig och företaget stora pengar som SL aldrig ersätter i övrigt! SLs kompensationer är under all kritik!

Men kolla SL regelverk för du får faktiskt ersättning vid försening i trafiken. Ersättning ges vid försening till ankomstmålet med 20,40 eller 60 min och då betalas 50,75 respektive 100% av biljettpriset tillbaks. För periodkort beräknas ett belopp som motsvarar genomsnittlig användning av kortet. Det mesta framgår av sl.se
Taxi är ingen kompensation i sig utan en slags komma fram garanti. Man får således ta taxi , eller annat färdsätt, om man beräknas komma fram 20 min eller mer försenad. Det räcker alltså med att man troligen blir försenad och det är inte helt nödvändigt att det i verkligheten blev 20min.
Annat färdsätt kan vara Arlanda express, SJ tåg eller egen bil.
Lennart Petersen

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 aug, 2017 0:05

ADDE skrev:[...] Jag har inte råd med taxi till o börja med, så jag blir väl över 30 minuter försenad till jobbet och får jobba igen istället! det kostar både mig och företaget stora pengar som SL aldrig ersätter i övrigt! SLs kompensationer är under all kritik!

Släpp den där offermentaliteten ("jag har inte råd med taxi") - du får ju tillbaka pengarna (upp till 1120 kronor).

Kom bara ihåg att inte ge dricks till taxichauffören...och att du inte får tillbaka några pengar om du plankat! :wink:

SLs information om förseningsersättning
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav BSB101 » fre 11 aug, 2017 12:29

Lennart Petersen skrev:

k?

Finns massor av saker som tillhandahålls i samhället trots att det ställer till problem så något bättre argument får du komma på.

Men kollektivresande innebär en del motion eftersom man måste röra sig till hållplats eller station och vid byten.

Visst, men får en person som idag går/cyklar till jobbet skulle med största sannolikhet ett byte till kollektivtrafik innebära mindre motion i jobbpendlandet.

Jämför med bilism och vi kanske av hälsoskäl borde stipulera att garage och p-platser måste ligga på minst 5-minuters gångavstånd från bostad-arbetsplats.

Om man anser att förbud och piska är bättre än information och morot så ja. Själv är jag dock ingen påhejade av förbud och pisk-metoden.

Trevligt för dig men vad detta har med denna diskussion att göra vet jag inte.
BSB101

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik