Avgiftsfri kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Hechtwagen » mån 24 jul, 2017 15:11

De gånger man provat detta i byhålorna har bussarna kvällstid förvandlats till ungdomsgårdar! "Vanligt" folk har råd att betala för sig i kollektivtrafiken!

Och var drar SSU gränsen för vad som är kollektivtrafik? Regional tågtrafik? Fjärrtrafik med tåg och bussar? Gotlandsfärjan? Inrikesflyget?e
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1723
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 18:05

Bäste herr Gädda!

Det är rimliga invändningar - som är värda att bemötas med stort allvar.

Hechtwagen skrev:De gånger man provat detta i byhålorna har bussarna kvällstid förvandlats till ungdomsgårdar! "Vanligt" folk har råd att betala för sig i kollektivtrafiken!


Jag förmodar att det är det olyckliga försöket i Örebro som avses, även om jag inte själv skulle beteckna staden som en byhåla. Där var det väl nolltaxa enbart på fredags- och lördagskvällar, närmast med tanke att bussarna skulle användas som ungdomsgårdar. Så gick det som det gick också...

Annars är ju inte "byhålor" med avgiftsfri busstrafik så vanliga i vårt land - på rak arm kommer jag på Kiruna, Övertorneo, "Brukslinjerna" i Hallstahammars kommun samt centrumlinjen i Härnösand. Trots att de flesta av dessa orter ligger djupt i det så kallade brännvinsbältet har faktiskt inga större ordningsproblem rapporterats, vilket delvis kanske förklaras av att trafiken är rätt begränsad under "stöktid". Men i Hallstahammar går det faktiskt bussar efter midnatt fredag och lördag kväll.

I Stockholm är dessutom förhållandena annorlunda. De flesta ungdomar har redan SL-kort, och de som inte har det plankar. Så en "nolltaxa" skulle göra mycket liten skillnad när det gäller antalet skränande ungdomar i tuben...

Slutligen: "Vanligt folk" har också råd att köpa böcker, trots detta har vi avgiftsfria folkbibliotek.

Hechtwagen skrev:Och var drar SSU gränsen för vad som är kollektivtrafik? Regional tågtrafik? Fjärrtrafik med tåg och bussar? Gotlandsfärjan? Inrikesflyget?e


Förslaget kan knappast kallas genomtänkt. Men egentligen har vi ju samma problem med att avgränsa vilka kollektivtrafikresor som skall skattesubventioneras med nuvarande ordning. Stockholm-Södertälje subventioneras, men inte Stockholm-Enköping. Åker du till Uppsala beror det på vilket tåg du åker med...

Så en enkel avgränsning är ju använda den som redan tillämpas. "Länstrafik" finansieras helt (eller som nu delvis) med skattemedel. Länsgränsöverskridande trafik finansieras med några undantag med biljettintäkter. Ett undantag är ju Gotlandsfärjan, där står vi skattebetalare för en del av kostnaderna - därmed inte sagt att den skall bli avgiftsfri. Den högsta subventionsgraden torde glesbyggdsflyget ha, och jag tror inte det är en bra idé med nolltaxa på planet till Pajala!

Ja då har vi kanske rätt ut detta?

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » tis 25 jul, 2017 8:35

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:Vilket påminner mig om att ingen har hämtat soporna här sedan i början av juni. Det brukar bli så när politiker skall ha hand om saker och ting. Ganska äckligt faktiskt.


Det är alltså politiker som skulle ha hämtat men inte gjort detta ?
Du får väl klaga direkt till det politiska parti där dom är anställda.


Naturligtvis är det politiker som skulle hämtat. Det är politiker som stiftat lagen om obligatoriskt "avtal" eg. en extra fastighetsskatt, med det politiskt arrangerade sophämtningen.

Om denna politiskt arrangerade sophämtning inte tilldelats sitt politiskt grundande monopol hade givetvis inte situationen kunnat uppstå, då motsvarande beteende utanför den skyddade verkstaden omedelbart resulterat i arbetsbrist.

Vad gäller sophämtningen så är skatten (den så kallade avgiften) dessutom utformad för att styra medborgaren enligt politikernas inkompetenta önskemål. Kopplingen till "kostnaden" för tjänstens utförande är obefintlig. Detta är alltså bakgrunden till den kolapsade sophämtningen.

Ser man inte likheten med den politiskt arrangerade kollektivtrafiken, både beträffande dagssituationen och riskerna med det förslag som behandlas i denna tråd, ju högre än skatteandel desto mer skyddad blir verkstaden och ju sämre blir det, får man nog antagligen vara blind eller jobbat hela sitt liv på postverket.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav daniel_s » tis 25 jul, 2017 11:56

Vem är det egentligen du tävlar med om att formulera dig så oförskämt som möjligt? Jag kan inte se något annat än att du försöker att ständigt överträffa dig själv, det är lite som ett barn som liksom provar sig fram i hopp om att någon ska sätta gränsen, men det finns ingen som bryr sig i närheten så du får hålla på som du vill.
daniel_s
 
Inlägg: 11007
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » tis 25 jul, 2017 12:01

Det oförskämda är att driva in skatten. Mot det kan man inte tävla.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 16:04

Inge skrev:Det oförskämda är att driva in skatten. Mot det kan man inte tävla.


Vi svenskar lever - till skillnad från de flesta andra - i en hyfsat fungerande demokrati.
I en fungerande demokrati är det naturligtvis av största vikt att alla har möjlighet att framföra sina åsikter, även de åsikter som kan framstå som aparta.
I fria val har vi sedan möjlighet att ta ställning till hur vårt land skall styras, t ex om vi skall ha skattefinansierad kollektivtrafik.
Den som har en avvikande mening om hur landet skall styras, i stort som i smått, skall självklart fortsätta framföra sin åsikt.
Däremot bör enligt min mening den som ständigt finner sej kränkt av att en överväldigande majoritet av det svenska folket inte delar personens åsikter fundera på om det är värt att fortsätta på samma spår. Ja, den som finner "det svenska tjyvsamhället" outhärdligt och inser att möjligheten till förändring är liten kanske bör överväga att emigrera till någon bananrepublik där vare sej skatteindrivningen eller kollektivtrafiken fungerar. Ett tips bara...

Kan vi återgå till att diskutera avgiftsfri kollektivtrafik nu?

hoppas
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 9:53

TKO skrev:
Inge skrev:Det oförskämda är att driva in skatten. Mot det kan man inte tävla.


Vi svenskar lever - till skillnad från de flesta andra - i en hyfsat fungerande demokrati.
I en fungerande demokrati är det naturligtvis av största vikt att alla har möjlighet att framföra sina åsikter, även de åsikter som kan framstå som aparta.
I fria val har vi sedan möjlighet att ta ställning till hur vårt land skall styras, t ex om vi skall ha skattefinansierad kollektivtrafik.
Den som har en avvikande mening om hur landet skall styras, i stort som i smått, skall självklart fortsätta framföra sin åsikt.
Däremot bör enligt min mening den som ständigt finner sej kränkt av att en överväldigande majoritet av det svenska folket inte delar personens åsikter fundera på om det är värt att fortsätta på samma spår. Ja, den som finner "det svenska tjyvsamhället" outhärdligt och inser att möjligheten till förändring är liten kanske bör överväga att emigrera till någon bananrepublik där vare sej skatteindrivningen eller kollektivtrafiken fungerar. Ett tips bara...

Kan vi återgå till att diskutera avgiftsfri kollektivtrafik nu?

hoppas
Thomas K Ohlsson

Bortsett från att "hyfsat fungerande demokrati" och "representativ demokrati" är motsatser, ja det senare faktiskt än självemotsägelse, om än inarbetad, så kan man nog ifrågasätta om Sverige har något styre, finns där ens en regering?

Vidare finns naturligtvis ingen anledning att tro att någon majoritet skulle förespråka den så kallade finansministerns eller hennes partis tjuvpolitik. Det är inte så representativa demokratier fungerar och inte heller en minoritetsregering. Om nu Sverige har en regering alltså.

Däremot är det väl lite typiskt för att agresseivt litet socialistparti och dess ungdomsklubb att tycka att alla som inte vill ge allt till dem bör fly landet?

För att återgå till den sakfråga, som väl kanske borde varit syftet med din tråd?

Någon tyckte kanske att personalens beteende inte hörde dit och upplevde sig måhända förolämpad. Men det gör det i högsta grad. Ju högre skattefinansieringsgrad desto större andel värdelös, arrogant och ohyfsad personal. Detta är ett samband som för de flesta genom empiri står helt klart. Det är därför i sig ett argument mot helt skattefinansierad kollektivtrafik.

Att det finns rötägg såväl som god personal överallt förändrar inte problembilden, då fördelningen mellan dessa kategorier så tydligt påverkas av verksamhetens skattefinansieringsgrad.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 10:08

Det är väldigt svårt att förstå vilket samhälle signaturen "Inge" egentligen förespråkar - kanske inget samhälle alls utan ett anarkoliberalt kaos?

En konkret fråga:
- Skribenten verkar anse att kvaliteten är omvänt proportionell mot skattefinansieringsgraden. Skall vi då dra slutsatsen att en helt avgiftsfinansierad kollektivtrafik är bäst?

undrar ödmjukast
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 10:13

TKO skrev:En konkret fråga:
- Skribenten verkar anse att kvaliteten är omvänt proportionell mot skattefinansieringsgraden. Skall vi då dra slutsatsen att en helt avgiftsfinansierad kollektivtrafik är bäst?

undrar ödmjukast
Thomas K Ohlsson

Kvalitetsmässigt är det utan tveka så, vilket är ett av skälen till man borde vara mycket mer försiktig med till vilken kollektivtrafik man delar ut skattemedel till än idag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 13:43

Följdfråga:
- Gäller detta även de fall när stat/kommun/landsting enbart är ägare, men inte tillskjuter medel till den löpande verksamheten?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 13:53

TKO skrev:Följdfråga:
- Gäller detta även de fall när stat/kommun/landsting enbart är ägare, men inte tillskjuter medel till den löpande verksamheten?

undrar
Thomas K Ohlsson


Alltså det värsta är ju när det finns ett lagstiftat monopol eller vid direkt myndighetsutövning. Då är det så att säga kört från början oavsett detaljer i finansieringsmodellen.

Men här talar jag alltså om situationen då det formella monopolet är avskaffat. I det läget tycks det råda någonslags proportionaltet mellan skattefinansieringsgrad och uselhet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 14:02

Men det gör alltså inget om staten/landstinget/kommunen äger verksamheten, bara man inte skjuter till pengar till den löpande verksamheten?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 14:08

TKO skrev:Men det gör alltså inget om staten/landstinget/kommunen äger verksamheten, bara man inte skjuter till pengar till den löpande verksamheten?

/TKO


Möjligen finns en olägenhetskonstant i botten som finns där ändå. Oaktat proportionaliteten. Bland annat måste där ju finnas en vinst motsvarande kapitalbehovet som inte får slukas av uselhet. Dvs uselheten är inte noll vid precis noll kronor.

Men är det något särskilt exempel du tänker på?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 14:10

Inge skrev:
TKO skrev:Men det gör alltså inget om staten/landstinget/kommunen äger verksamheten, bara man inte skjuter till pengar till den löpande verksamheten?

/TKO


Möjligen finns en olägenhetskonstant i botten som finns där ändå. Oaktat proportionaliteten. Bland annat måste där ju finnas en vinst motsvarande kapitalbehovet som inte får slukas av uselhet. Dvs uselheten är inte noll vid precis noll kronor.

Men är det något särskilt exempel du tänker på?


Ja det kunde kanske förklara varför det är så mycket trevligare att flyga med Ryan Air än med SAS. Eller var det tvärt om...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 14:12

Frågan om "avgiftsfri kollektivtrafik" kan egentligen anses ingå i den mer öppna frågeställningen "Hur skall vi finansiera kollektivtrafiken".

Ta chansen och gör din röst hörd i denna enkät.

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 14:13

TKO skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:Men det gör alltså inget om staten/landstinget/kommunen äger verksamheten, bara man inte skjuter till pengar till den löpande verksamheten?

/TKO


Möjligen finns en olägenhetskonstant i botten som finns där ändå. Oaktat proportionaliteten. Bland annat måste där ju finnas en vinst motsvarande kapitalbehovet som inte får slukas av uselhet. Dvs uselheten är inte noll vid precis noll kronor.

Men är det något särskilt exempel du tänker på?


Ja det kunde kanske förklara varför det är så mycket trevligare att flyga med Ryan Air än med SAS. Eller var det tvärt om...

/TKO


SAS får ju statsstödsomgång efter statsstödsomgång, så den förklaringen är ju redan given. Dessutom har man avgörande monopolrättigheter kvar. Undviker SAS så mycket det bara går.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » ons 26 jul, 2017 14:16

Inge skrev:
TKO skrev:Ja det kunde kanske förklara varför det är så mycket trevligare att flyga med Ryan Air än med SAS. Eller var det tvärt om...

/TKO


SAS får ju statsstödsomgång efter statsstödsomgång, så den förklaringen är ju redan given. Undviker SAS så mycket det bara går.

Ryan Air ger ju sämre och sämre service och får sämre och sämre rykte. Norwegian verkar följa efter. Undviker den förstnämnda helt, den andra i görligaste mån. (Flyger dock väldigt sällan...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6929
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 14:21

Kantorn skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:Ja det kunde kanske förklara varför det är så mycket trevligare att flyga med Ryan Air än med SAS. Eller var det tvärt om...

/TKO


SAS får ju statsstödsomgång efter statsstödsomgång, så den förklaringen är ju redan given. Undviker SAS så mycket det bara går.

Ryan Air ger ju sämre och sämre service och får sämre och sämre rykte. Norwegian verkar följa efter. Undviker den förstnämnda helt, den andra i görligaste mån. (Flyger dock väldigt sällan...)

Eftersom det är ytterst sällan Norwegian flyger andra sträckor än SAS och du ändå reser med Norwegian borde det betyda att du i ännu högre grad undviker SAS. När flög du med dem senast?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 14:23

Inge skrev:SAS får ju statsstödsomgång efter statsstödsomgång, så den förklaringen är ju redan given. Dessutom har man avgörande monopolrättigheter kvar. Undviker SAS så mycket det bara går.


När fick SAS senast en "statsstödsomgång"?

Men vi kan sluta diskutera, den som anser att Ryan Air har bättre Service än SAS i något avseende är så ideologiskt förblindad att allt vettigt meningsutbyte är omöjligt!

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 14:28

TKO skrev:
Inge skrev:SAS får ju statsstödsomgång efter statsstödsomgång, så den förklaringen är ju redan given. Dessutom har man avgörande monopolrättigheter kvar. Undviker SAS så mycket det bara går.


När fick SAS senast en "statsstödsomgång"?

Men vi kan sluta diskutera, den som anser att Ryan Air har bättre Service än SAS i något avseende är så ideologiskt förblindad att allt vettigt meningsutbyte är omöjligt!

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson


Det var väl ca fem år sedan senast. Du vet då när Wallenberg för en gångs skull satte ner foten och krävde att piloterna skulle gå med på rimligare avtal för att de skulle gå med på sin del av stödpaketet vid sidan staterna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst