Avgiftsfri kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » fre 27 jul, 2018 12:12

TKO skrev:Jag tror faktiskt att det var annat än valtaktik som föranledde Paggans utspel - han blev dessutom i stort sett utskälld av partiledningen för detta tilltag. SAP-ledningen ville absolut inte förknippas med plankare och annat löst folk... Han har dessutom rätt goda ekonomiska kunskaper vill jag påstå - universitetsstudier, arbete på Riksbanken, planeringschef på finansen är några punkter på cv:t, det var först på 90-talet som han startade sin politiska karriär.

/TKO

Mycket möjligt. Har inget minne av den händelsen. Tror i alla fall inte att han hade sin egen privata ekonomi i tankarna när han föreslog avgiftsfri kollektivtrafik. Och han är nog duktig ekonom, det tvivlar jag inte på.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 27 jul, 2018 12:21

Magnus Ahltorp skrev:
LÅ1 skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Har jag sagt något annat då? Det jag har sagt är ju att "Nyttjande av vägar är ju generellt inte avgiftsbaserat, så varför ska kollektivtrafiken vara det?" och att anledningen till att det är så är att bilisterna är så väldigt högljudda så fort de ska betala för något som inte är den egna bilen. Jag har här inte argumenterat varken för eller emot gratis kollektivtrafik, jag försöker påpeka att det är konstigt att nyttjande av vägar är förhållandevis gratis och att det ses som naturligt medan det inte ses som naturligt att kollektivtrafiken är det.

Det jag reagerade mot var en antydan att bilister var extra ovilliga för att betala för sig, och därmed helst vill smita undan skatter och avgifter i högre grad än övriga. Gäller det bara när en person uppträder som bilist, eller även när personen åker kollektivt eller handlar på Ica? Eller när de deklarerar? Jag tror att många människor är om sig och kring sig och försöker få privatekonomin att gå runt, oavsett om de ibland är bilister eller inte.

Just i rollen som bilist, och just när det gäller kostnader som är förknippade med bilkörning. Jag har nämnt flera områden, men tydligast är just parkeringsavgifter och trängselskatt. Menar du att det inte alls finns stort motstånd mot dessa bland bilister, eller menar du att motståndet mot att betala för kollektivtrafik är lika stort? Så som jag ser det var det med nöd och näppe att trängselskatten kunde införas trots de massiva protesterna, och alla försök att få bilister att faktiskt betala vad det kostar att parkera möts av kompakt motstånd, samtidigt som de flesta tar det som helt naturligt att man betalar i kollektivtrafiken.

Förklaringen är väl kanske så enkel som att det "alltid" varit i princip gratis att använda vägarna, medan det "alltid" kostat att använda kollektivtrafiken. Och det är det här som jag tycker är orimligt.

Det är väl lättare att se den omedelbara kostnaden för en trafikutövare än för en väghållare. Ingen kräver väl "gratis" taxi heller.
Knotas och klagas det över att betala bro- eller färjeavgift för Öresundsförbindelsen? Det kanske det gör?

Hur som helst så tycker jag att det klagas obefogat mycket på bilism i allmänhet. Det är min åsikt, och den tänker jag inte diskutera eller motivera mer nu!!!
LÅ1

Inläggav Enceladus » fre 27 jul, 2018 12:32

Magnus Ahltorp skrev:Förklaringen är väl kanske så enkel som att det "alltid" varit i princip gratis att använda vägarna, medan det "alltid" kostat att använda kollektivtrafiken. Och det är det här som jag tycker är orimligt.

På senare tid har det blivit ganska vanligt att skatter och subventioner utformas på ett sätt som gynnar privilegierade och missgynnar mindre bemedlade. Är det till exempel rimligt att arbetare betalar högre skatt än aktieägare? Subventioneringen av kollektivtrafiken respektive vägarna på detta sätt är väl bara en konsekvens av detta paradigm.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 jul, 2018 14:36

LÅ1 skrev:Tror inte det är så vanligt med att personer som ej får åka på reducerat medvetet gör det ändå. Jag sitter ofta långt fram i bussarna och man hör ju vilket prisalternativ det är på korten som blippas. Tänk på att det är många som tar ut del av pensionen före 65. Och studerande kan vara av varierande ålder.

Vad gäller förespråkare av avgiftsfri kollektivtrafik så upplever jag det som om majoriteten är personer med låg inkomst, och som tror att skattehöjningen (eller anslagsomfördelningen) drabbar någon annan. En variant av nånannanism. Men jag är kanske fördomsfull? :)

Vad du tror är en sak, jag sitter naturligtvis inte och lyssnar på blippandet på bussen utan bland annat har jag pratat med en f.d kollega som nu jobbar med SL-kontroller. Och helt officiellt från SL så visste man före enhetstaxan att hälften av de som åkte dit vid en kontroll hade biljett men till antingen fel zon eller så åkte man på reducerat fast man inte var berättigad till detta. Nu har vi ju bara en zon men fortfarande är det många som felaktigt åker på reducerat .
För kostnaderna så gjorde tidningen ETC Stockholm en rätt ordentlig utredning av nolltaxa och kom till att det skulle kosta en skattehöjning i nivå 1:39 baserat på uteblivna biljettintäckter och en trafikökning på 20%.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » fre 27 jul, 2018 14:40

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Tror inte det är så vanligt med att personer som ej får åka på reducerat medvetet gör det ändå. Jag sitter ofta långt fram i bussarna och man hör ju vilket prisalternativ det är på korten som blippas. Tänk på att det är många som tar ut del av pensionen före 65. Och studerande kan vara av varierande ålder.

Vad gäller förespråkare av avgiftsfri kollektivtrafik så upplever jag det som om majoriteten är personer med låg inkomst, och som tror att skattehöjningen (eller anslagsomfördelningen) drabbar någon annan. En variant av nånannanism. Men jag är kanske fördomsfull? :)

Vad du tror är en sak, jag sitter naturligtvis inte och lyssnar på blippandet på bussen utan bland annat har jag pratat med en f.d kollega som nu jobbar med SL-kontroller. Och helt officiellt från SL så visste man före enhetstaxan att hälften av de som åkte dit vid en kontroll hade biljett men till antingen fel zon eller så åkte man på reducerat fast man inte var berättigad till detta. Nu har vi ju bara en zon men fortfarande är det många som felaktigt åker på reducerat .
För kostnaderna så gjorde tidningen ETC Stockholm en rätt ordentlig utredning av nolltaxa och kom till att det skulle kosta en skattehöjning i nivå 1:39 baserat på uteblivna biljettintäckter och en trafikökning på 20%.

OK.
OK.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 jul, 2018 16:23

En baksida som jag dessvärre inte har någon bra lösning på är hur man ska undvika att stationerna blir fritidsgårdar när nolltaxan gör att dom blir tillgängliga för alla.
Så tja jag är försiktigt positiv men tror inte det kommer att genomföras. Politiskt är bara V för, Mp vill att gående och cykling uppmuntras.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » fre 27 jul, 2018 16:56

Lennart Petersen skrev:En baksida som jag dessvärre inte har någon bra lösning på är hur man ska undvika att stationerna blir fritidsgårdar när nolltaxan gör att dom blir tillgängliga för alla.
Så tja jag är försiktigt positiv men tror inte det kommer att genomföras. Politiskt är bara V för, Mp vill att gående och cykling uppmuntras.

Som du säger finns det ett parti som står på folkets sida. Här finns mer information om hur satsningen kan finansieras. Exempelvis nämns förmånsskatt, regional arbetsgivaravgift, regional moms och skatt på hyran.
Enceladus

Inläggav BSB101 » fre 27 jul, 2018 17:00

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Vad gäller förespråkare av avgiftsfri kollektivtrafik så upplever jag det som om majoriteten är personer med låg inkomst, och som tror att skattehöjningen (eller anslagsomfördelningen) drabbar någon annan. En variant av nånannanism. Men jag är kanske fördomsfull? :)

Jag tror att det är en riktig analys!
(Även om det naturligtvis finns undantag... Leif Pagrotsky som knappast tillhör låginkomsttagarnas skara propagerade för nolltaxa för några år sedan).

Jag tror det är så här:

- Den som har bil tycker att det ska vara gratis att använda vägnätet.

- Den som hellre spelar golf än städar tycker att någon annan skall betala hemhjälpen.

- Den som inte har bil och heller inte så mycket pengar tycker att det skall vara gratis att använda kollektivtrafiken.

(VARNING: Ovanstående analys kan innehålla spår av fördomsfullt tänkande...)

/TKO

Att en person vill att någon annan ska betala istället för en själv är nog en rätt analys och även inte konstigt. För vem säger nej om någon annan vill betala utan krav på motprestation?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » fre 27 jul, 2018 17:03

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
LÅ1 skrev:Vad gäller förespråkare av avgiftsfri kollektivtrafik så upplever jag det som om majoriteten är personer med låg inkomst, och som tror att skattehöjningen (eller anslagsomfördelningen) drabbar någon annan. En variant av nånannanism. Men jag är kanske fördomsfull? :)

Jag tror att det är en riktig analys!
(Även om det naturligtvis finns undantag... Leif Pagrotsky som knappast tillhör låginkomsttagarnas skara propagerade för nolltaxa för några år sedan).

Jag tror det är så här:

- Den som har bil tycker att det ska vara gratis att använda vägnätet.

- Den som hellre spelar golf än städar tycker att någon annan skall betala hemhjälpen.

- Den som inte har bil och heller inte så mycket pengar tycker att det skall vara gratis att använda kollektivtrafiken.

(VARNING: Ovanstående analys kan innehålla spår av fördomsfullt tänkande...)

/TKO

Pagrotsky var ju politiker, och de har ju ett annat sätt att se på saker och ting. De har ju val att tänka på. Och vallöften kan allt för ofta gå före vad som är ekonomiskt sunt i längden. (Är detta ett utslag av politikerförakt? )

Mer att du påstår att 15000 personer är ett kollektiv och har ett annat sätt att se på saker och ting? Ett annat sätt än vem och har alla dessa personer samma sätt att se på saker och ting?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » fre 27 jul, 2018 17:08

Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Förklaringen är väl kanske så enkel som att det "alltid" varit i princip gratis att använda vägarna, medan det "alltid" kostat att använda kollektivtrafiken. Och det är det här som jag tycker är orimligt.

På senare tid har det blivit ganska vanligt att skatter och subventioner utformas på ett sätt som gynnar privilegierade och missgynnar mindre bemedlade. Är det till exempel rimligt att arbetare betalar högre skatt än aktieägare? Subventioneringen av kollektivtrafiken respektive vägarna på detta sätt är väl bara en konsekvens av detta paradigm.

Så i din värld är man antingen arbetare eller aktieägare? Varför din och många andras stora vilja att dela in folk i grupper och ställa dessa mot varandra? Speciellt när verkligheten är annorlunda?
BSB101

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 27 jul, 2018 18:17

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:

Så i din värld är man antingen arbetare eller aktieägare?

Var säger Enceladus det? Det är fullt möjligt att vara det ena, det andra, båda eller inget, men det påverkar inte det faktum att det är olika skatteregler för inkomst av tjänst (arbetare) och inkomst av kapital (aktieägare).
Magnus Ahltorp

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 27 jul, 2018 18:47

Lennart Petersen skrev:En baksida som jag dessvärre inte har någon bra lösning på är hur man ska undvika att stationerna blir fritidsgårdar när nolltaxan gör att dom blir tillgängliga för alla.

Förutsatt att "fritidsgårdar" betyder "samling av ungdomar som inte har för avsikt att åka", menar du då att:

• Idag är stationerna inte "fritidsgårdar"
    och
  • Tillräckligt många ungdomar har ingen biljett idag
    och
  • Enda anledningen till att de inte befinner sig där nu är att de inte har biljett
    och
  • De är idag inte beredda att planka

Generellt tycker jag att även om det är så att stationer, bussar, tåg, osv skulle bli "fritidsgårdar", "värmestugor" eller liknande vid något visst biljettpris så är väl två relevanta frågor: "Är det så negativt", och "varför är det attraktivt". Första frågan är ju väldigt personlig, men samhället i stort måste ju kunna svara gemensamt på frågan. Vill vi inte heller ha ungdomar som hänger på gator och torg? Var ska de vara då? Andra frågan har med alternativen att göra. Om det mest attraktiva stället för gruppen är Östermalmstorgs tunnelbanestation så kanske något är fel någon annanstans, och inget som bör fulfixas genom att ta inträde.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lennart Petersen » lör 28 jul, 2018 20:54

Jag sa nu inte att detta med stationerna var ett stort problem men kanske något att tänka på. Och ja blir det allmän fritidsgård som man nu sett på t.ex bibliotek så har man ett samhällsproblem men det problemet kanske hör hemma i något annat forum. I dag kan man ju i vart fall mota ut dem som saknar biljett.
Men jag är fortfarande försiktigt positiv. Argumentet att ”andra ska betala” köper jag inte riktigt. Utan det handlar om att alla får vara med och betala för en gemensam nytta. Och sedan är ju denna nytta öppen och tillgänglig för precis alla. I dag subventioneras resorna till ca 50% via skatt som alla betalar men det är bara de som åker och löser biljett som drar nytta av detta främst då de som åker på periodkort.
Kan väl också tillägga att för egen del skulle jag gå back på nolltaxa, det skulle bli mer skatt än vad jag skulle tjäna på fria resor. Kanske kan dellösning i väntan på nolltaxans nirvana vara att kategorier får fria resor, skolungdom,studerande, arbetslösa, pensionär, sjukpensionär m.m Man får väl utvärdera sommarens fria resor för ungdom.
Lennart Petersen

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 28 jul, 2018 22:01

Lennart Petersen skrev:Jag sa nu inte att detta med stationerna var ett stort problem men kanske något att tänka på. Och ja blir det allmän fritidsgård som man nu sett på t.ex bibliotek så har man ett samhällsproblem men det problemet kanske hör hemma i något annat forum. I dag kan man ju i vart fall mota ut dem som saknar biljett.

Fast om det påverkar diskussionen om avgifter i kollektivtrafiken så hör det ju hemma här. Men däremot tycker jag att det hör hemma genom att det just inte borde påverka diskussionen. Jag tycker att kollektivtrafiken ska lösa samhällsproblem, inte att det ska gömma dem genom att säga att de inte får förekomma. Men det är ju inte ens så idag, just för att så många redan har biljett.

Annars så verkar ju just bibliotek som ett utmärkt ställe att ha allmän fritidsgård.
Magnus Ahltorp

Inläggav BSB101 » tis 31 jul, 2018 11:25

Detta med att, enligt visa personer, "fel" grupper av människor skulle börja uppehålla sig på stationerna skulle det verkligen bli ett problem? Är det idag ett problem på exempelvis Gullmarsplan där det i princip endast är plattform som det krävs biljett till?

Sedan håller jag med Magnus Ahltorp, om att "hänga" på en t-banestation är det mest attraktiva som samhället kan erbjuda folk som inte har något att göra så har vi ett stort samhällsproblem.
BSB101

Inläggav Enceladus » tis 31 jul, 2018 11:33

LÅ1 skrev:Tror inte det är så vanligt med att personer som ej får åka på reducerat medvetet gör det ändå.

Direktpress: MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan

Direktpress skrev:Siffror från SL som Miljöpartiet lutar sig emot visar att 69 procent av fusket 2017 beror på att fuskarna köpt en för billig biljett.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tis 31 jul, 2018 13:13

Tydligen är det vanligaste fusket att man åker på en för billig biljett. Inte att man åker utan. Det förvånar mig. Åtminstone om det handlar om att åka på periodbiljett köpt till reducerat pris trots att man inte har rätt till den prisreduktionen. Däremot är det förstås lätt att råka åka över en zongräns med ett reskassekort som är inställt på att "köpa" biljett för en zon.
Men människor är konstiga. :D
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tis 31 jul, 2018 15:21

LÅ1 skrev:Tydligen är det vanligaste fusket att man åker på en för billig biljett. Inte att man åker utan. Det förvånar mig. Åtminstone om det handlar om att åka på periodbiljett köpt till reducerat pris trots att man inte har rätt till den prisreduktionen. Däremot är det förstås lätt att råka åka över en zongräns med ett reskassekort som är inställt på att "köpa" biljett för en zon.

Då får jag väl förtydliga. Före enhetstaxan var det enligt SL ungefär hälften av de som åkte dit vid kontroller som hade biljett men till fel avgift, antingen var man i fel zon eller så åkte man på reducerat fast man inte var berättigad. En del av zontaxefelen kan ju ha varit oavsiktligt slarv när man inte ställt in Accesskortet eller att man missuppfattat var gränsen gick. Med enhetstaxa har ju förstått zontaxefelen fallit bort så reducerat återstår. Alltså mindre än hälften. Men fortfarande är det rätt många som använder detta knep för att få billigare resor. Man får en bekväm grindöppning och behöver inte öppet visa att man är plankare. Vid kontroll betalar man avgiften men kan alltid ursäkta sig med att man ”tagit grabbens kort av misstag” glömt studielegget hemma eller något annat.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » tis 31 jul, 2018 16:15

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Tydligen är det vanligaste fusket att man åker på en för billig biljett. Inte att man åker utan. Det förvånar mig. Åtminstone om det handlar om att åka på periodbiljett köpt till reducerat pris trots att man inte har rätt till den prisreduktionen. Däremot är det förstås lätt att råka åka över en zongräns med ett reskassekort som är inställt på att "köpa" biljett för en zon.

Då får jag väl förtydliga. Före enhetstaxan var det enligt SL ungefär hälften av de som åkte dit vid kontroller som hade biljett men till fel avgift, antingen var man i fel zon eller så åkte man på reducerat fast man inte var berättigad. En del av zontaxefelen kan ju ha varit oavsiktligt slarv när man inte ställt in Accesskortet eller att man missuppfattat var gränsen gick. Med enhetstaxa har ju förstått zontaxefelen fallit bort så reducerat återstår. Alltså mindre än hälften. Men fortfarande är det rätt många som använder detta knep för att få billigare resor. Man får en bekväm grindöppning och behöver inte öppet visa att man är plankare. Vid kontroll betalar man avgiften men kan alltid ursäkta sig med att man ”tagit grabbens kort av misstag” glömt studielegget hemma eller något annat.

Jag har alltid periodbiljett, så jag har liten koll på om det är zon- eller enhetstaxa som gäller för tillfället. Det har väl varit lite fram och tillbaka? Tydligen är det enhetstaxa nu.
Jag betvivlar inte uppgiften att det är vanligare att resa med fel prisnivå än att resa utan biljett. Men som sagt, det förvånar mig.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tis 31 jul, 2018 17:01

LÅ1 skrev:[
Jag har alltid periodbiljett, så jag har liten koll på om det är zon- eller enhetstaxa som gäller för tillfället. Det har väl varit lite fram och tillbaka? Tydligen är det enhetstaxa nu.
Jag betvivlar inte uppgiften att det är vanligare att resa med fel prisnivå än att resa utan biljett. Men som sagt, det förvånar mig.

Men alltså , det var före enhetstaxan som enligt SL självt hälften av de som åkte fast i kontroll hade biljett fast till fel zon eller reducerat utan att ha rätt till reducerat. Nu har alltså med enhetstaxan biljetter med fel zon falit bort, återstår då reducerat vilket bör bli mindre än hälften . Men det förekommer rätt frekvent enligt min f.d kollega kontrollanten.
Lennart Petersen

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik