BSB101 skrev:[
Detta förutsätter att tillräckligt många bilister byter över till kollektivtrafik. För att lyckas med detta tror jag det finns bättre saker att satsa på än att sänka ett redan lågt pris. Istället riskerar en nollavgift få negativa folkhälsoeffekter då cyklister och gångtrafikanter kommer börja åka kollektivt istället.
Se där där kom det klasiska hälsoargumentet att vi ska gå och cykla i stället för att åka buss en sträcka.
Men då är ju bilen en verklig hälsobov med punkt till punkt resande . Kollektivtrafik inkluderar oftast ett visst mått av promenader till och från hållplatser och stationer. Mitt jobbresande inkluderade således ca 30 min sådana promenader dagligen och även för byten kan det bli lite korta promenader. Med sådana argument borde man ju inte tillåta periodbiljetter med obegränsat resande eftersom den med sådant kort kan frestas ta bussen i stället för den hälsosamma promenaden.
Och för kostnaden så skulle det för många bli ett nollsummespel eller vinst , kanske mest för en stor barnfamilj. Det man lägger på skatten spar man på avgiften. Gäller det sedan priset på just SL-kortet så är det både billigt och dyrt, billigt i jämförelse med motsvarande länstäckande kort men dyrt jämfört med lokala kort som täcker ett stadsområde och de flesta SL-resenäret åker en måttligt lång sträcka