Avgiftsfri kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Lennart Petersen » tor 10 aug, 2017 21:54

ADDE skrev:Något som skiljer stort med kollektivtrafiken och med bl.a. internettrafiken är ju hur man kompeserar för tjänster som inte fungerar - och påverkar otroligt mycket för en massa människor och företag. I mitt företag så kompenserar vi kunder vars fasta bredband ligger nere med att ge dem mobilt bredband utan extra kostnad, eller fylla på surf på mobilabonnemang tills det är lagat, och sedan får de begära prisavdrag när tjänsterna har legat nere!

SL, och andra operatörer, ersätter inte för försenade minuter. endast om folk har valt taxi, så ersätter de taxiresan - i efterhand - förutsatt att avgången eller ankomsten är mer än 20 minuter försenat! Jag har inte råd med taxi till o börja med, så jag blir väl över 30 minuter försenad till jobbet och får jobba igen istället! det kostar både mig och företaget stora pengar som SL aldrig ersätter i övrigt! SLs kompensationer är under all kritik!


Men kolla SL regelverk för du får faktiskt ersättning vid försening i trafiken. Ersättning ges vid försening till ankomstmålet med 20,40 eller 60 min och då betalas 50,75 respektive 100% av biljettpriset tillbaks. För periodkort beräknas ett belopp som motsvarar genomsnittlig användning av kortet. Det mesta framgår av sl.se
Taxi är ingen kompensation i sig utan en slags komma fram garanti. Man får således ta taxi , eller annat färdsätt, om man beräknas komma fram 20 min eller mer försenad. Det räcker alltså med att man troligen blir försenad och det är inte helt nödvändigt att det i verkligheten blev 20min.
Annat färdsätt kan vara Arlanda express, SJ tåg eller egen bil.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 aug, 2017 0:05

ADDE skrev:[...] Jag har inte råd med taxi till o börja med, så jag blir väl över 30 minuter försenad till jobbet och får jobba igen istället! det kostar både mig och företaget stora pengar som SL aldrig ersätter i övrigt! SLs kompensationer är under all kritik!

Släpp den där offermentaliteten ("jag har inte råd med taxi") - du får ju tillbaka pengarna (upp till 1120 kronor).

Kom bara ihåg att inte ge dricks till taxichauffören...och att du inte får tillbaka några pengar om du plankat! :wink:

SLs information om förseningsersättning
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 414
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav BSB101 » fre 11 aug, 2017 12:29

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:O

En sänkning av biljettpriset riskerar istället att folk kommer sluta cykla och gå vilket i förlängningen kan slå mot folkhälsan.

k?

Den där hälsoaspekten dyker upp då och då som ett rätt tröstlöst argument. Alltså om det vore ett problem så skulle man väl inte tillhandahålla periodkort med obegränsat resande Tänk vilka hemska faror det ligger i ett vanligt 30-dagarskort när innehavaren åker på kortet i stället för cykel.


Finns massor av saker som tillhandahålls i samhället trots att det ställer till problem så något bättre argument får du komma på.

Men kollektivresande innebär en del motion eftersom man måste röra sig till hållplats eller station och vid byten.


Visst, men får en person som idag går/cyklar till jobbet skulle med största sannolikhet ett byte till kollektivtrafik innebära mindre motion i jobbpendlandet.

Jämför med bilism och vi kanske av hälsoskäl borde stipulera att garage och p-platser måste ligga på minst 5-minuters gångavstånd från bostad-arbetsplats.


Om man anser att förbud och piska är bättre än information och morot så ja. Själv är jag dock ingen påhejade av förbud och pisk-metoden.

Själv tycker jag det är trevligt att kunna göra långa cykelturer och så ta sig hem tillsammans med cykel på båt och/eller pendeltåg.


Trevligt för dig men vad detta har med denna diskussion att göra vet jag inte.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1872
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Lennart Petersen » fre 11 aug, 2017 16:03

Det är få som går till jobbet och oftast finns det nog ingen lämplig kollektivtrafik på en sådan sträcka.
Vad förbud och piska kontra information beträffar så fungerar väl information lika bra för den som reser kollektivt , typ "tänk på att du mår bättre om du går eller cyklar när du kan eller så". Men bilister drar nog generellt på sig mer ohälsa genom stillasittande än kollektivresenären.
Och min cykling är ett exempel på att kollektivtrafiken ger möjligheter till trevlig motion. Det kan även handla om att åka till X , sedan gåt till Y och så hem igen.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » fre 11 aug, 2017 19:53

Min erfarenhet när jag betraktar människor i min omgivning är att de som nästan alltid kör bil lätt får ett allt större midjemått. De som normalt åker kollektivt klarar sig med betydligt mindre ökning av det måttet, även om det kanske ökar med åren. Men de som verkligen växer och blir stora det är de som i unga år sportar och tränar mycket, men lägger av någon gång runt 30. Kanske för att karriären blir lidande av allt tränande och sportande.

Detta är gäller naturligtvis inte alla, men tendensen tycker jag mig se.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Lennart Petersen » fre 11 aug, 2017 20:43

LÅ1 skrev:Min erfarenhet när jag betraktar människor i min omgivning är att de som nästan alltid kör bil lätt får ett allt större midjemått. De som normalt åker kollektivt klarar sig med betydligt mindre ökning av det måttet, även om det kanske ökar med åren. Men de som verkligen växer och blir stora det är de som i unga år sportar och tränar mycket, men lägger av någon gång runt 30. Kanske för att karriären blir lidande av allt tränande och sportande.

Detta är gäller naturligtvis inte alla, men tendensen tycker jag mig se.


Du har nog rätt i att det är ett problem för många idrottare. Dom har vant sig vid en stor ämnesomsättning och högt kaloriintag och så när ena delen , förbränningen, minskar så blir det som det blir .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav NerdBoy » sön 13 aug, 2017 19:27

LÅ1 skrev:Min erfarenhet när jag betraktar människor i min omgivning är att de som nästan alltid kör bil lätt får ett allt större midjemått. De som normalt åker kollektivt klarar sig med betydligt mindre ökning av det måttet, även om det kanske ökar med åren.

Det kanske är tvärtom, de som snabbare börjar få större midjemått tröttnar snabbare på att få ståplats på bussen och tuben?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5570
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav NerdBoy » sön 13 aug, 2017 19:30

Lennart Petersen skrev:
NerdBoy skrev:Tillåt mig summera mina tre sista veckor innan semestern.


Ja det var mycket på tre veckor och jag läser med viss förundran.
Vare mig fjärran att ifrågasätta dina upplevelser , jag ifrågasätter aldrig andras egna upplevelser och det är helt säkert din verklighet.
Men jag kan ju jämföra med min egna från tunnelbanan , 5år med i huvudsak handlamat-expeditioner. Cirka 2000 enkelresor, samma sträcka och ungefär samma tid måndag-söndag , Och alla har gått i det närmaste perfekt, en gång blev hemresan en timme sen när det var obehöriga i spåret och vid händelserna på Drottninggatan ställdes jag in resan. Så jag kan inte annat än vara nöjd, snyggt och rent är det också , städning står på den bästa nivå jag upplevt under mina 46 år av mer frekvent tunnelbaneresande.

Ja, tuben brukar funka betydligt bättre, även om jag vanligen åker på tider då det ofta är trängsel och ståplats.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5570
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav daniel_s » mån 14 aug, 2017 18:12

NerdBoy skrev:Jag gillar och tror på idén att åka kollektivt, men det är för mycket j-vla krångel och konstigheter hela tiden. Det ska vara en effektiv transport mellan punkt A och punkt B, inte ett äventyr där man inte vet när (eller om) man kommer fram. Och precis det här är anledningen till att flera av mina vänner och bekanta föredrar bilen i nästan alla lägen.


Och vad vill du ha sagt med det i den här tråden? Om det är att dagens taxa verkar vara väl avvägd mot vad folk är villiga att betala så håller jag med dig, för trots att du har varit med om 9 anmärkningsvärda trafikhändelser på 21 trafikdagar (den där du missade att det blivit sommartidtabell räknar jag inte) vilket faktiskt är lite högt, så går ju inte bussarna precis tomma i ditt område.

(Jo jag vet att det finns någon föreställning om ett mål att till och med ÖKA kollektivtrafikens andel av resandet, men det ser jag som fria fantasier som inte har någonting att göra med vare sig investeringar, nolltaxa eller nåt annat. En sådan utveckling kan jag helt enkelt inte se framför mig på något annat sätt än att man minskar det totala resandet och bibehåller kollektivtrafikproduktionen i absoluta tal. En bra grej vore väl i och för sig att slopa det fria skolvalet, det ställer bara till med en massa onödiga resor vid dimensionerande tidpunkter, men det skulle ju tvärtom minska kollektivtrafikandelen, men vara bra i slutänden.)
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav NerdBoy » mån 14 aug, 2017 18:57

daniel_s skrev:Och vad vill du ha sagt med det i den här tråden?

Jag skrev det två gånger, räcker inte det?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5570
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav daniel_s » mån 14 aug, 2017 19:22

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Och vad vill du ha sagt med det i den här tråden?

Jag skrev det två gånger, räcker inte det?


Nja, nu är jag inte helt med. Jag har läst ditt inlägg tor 2017-08-10 18.27:37 (min klocka - kan vara några hela timmar annorlunda i din) vilket är det som jag citerar, och alla inlägg som skrivits efter det, men där hittar jag inte svaret. Menar du att jag behöver läsa innan dess också?
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav BSB101 » tis 15 aug, 2017 8:12

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:En bra grej vore väl i och för sig att slopa det fria skolvalet, det ställer bara till med en massa onödiga resor vid dimensionerande tidpunkter, men det skulle ju tvärtom minska kollektivtrafikandelen, men vara bra i slutänden.)


Varför inte samtidigt ta och slopa det fria jobbvalet och bostadsvalet? istället bestämmer staten var alla ska bo och arbeta så kan vi minimera resorna och uppnå effektivitet. Efter det är det dags för slopandet av det fria fritidsvalet så att folk inte får för sig att göra "onödiga" resor på fritiden. Om du har en fotbollsplan i närheten är det fotboll du får syssla med på fritiden och om du har en friidrottshall är friidrott som gäller. Om vi sedan slopar det fria sommarstugevalet är vi snart i hamn.

OBS, detta inlägg kan innehålla spår av ironi.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1872
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav daniel_s » tis 15 aug, 2017 8:32

Hur citerar ni egentligen? Det där som tillskrivs NerdBoy har ju jag skrivit.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » tis 15 aug, 2017 9:27

Ja det är ingen ordning på en del skribenter...

Nej tacka vet jag Nisse Hult - han citerar rent!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » tis 15 aug, 2017 9:31

Inge skrev:
BSB101 skrev:Varför inte samtidigt ta och slopa det fria jobbvalet och bostadsvalet? istället bestämmer staten var alla ska bo och arbeta så kan vi minimera resorna och uppnå effektivitet. Efter det är det dags för slopandet av det fria fritidsvalet så att folk inte får för sig att göra "onödiga" resor på fritiden. Om du har en fotbollsplan i närheten är det fotboll du får syssla med på fritiden och om du har en friidrottshall är friidrott som gäller. Om vi sedan slopar det fria sommarstugevalet är vi snart i hamn.

OBS, detta inlägg kan innehålla spår av ironi.


Det fria bostadsvalet är redan slopat....

Utan spår av ironi.

Edit: citeringen fixad !


Det kan komma som en överraskning för laissez-faire-liberalerna på detta forum, men några "fria" jobb- (antar det är "arbete" som avses) och bostadsval har aldrig förekommit. Om så hade varit fallet tror jag att jag valt att bli GD på Transportstyrelsen med boende i VIlla Manilla!

drömmer
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 17 aug, 2017 22:38

Mange steder har prøvd gratis kollektivtrafikk. Det fører til stor økning av kollektivtrafikken, men det blir først og fremst færre fotgjengere og syklister. De fleste som kjører bil fortsetter å kjøre bil. Hvordan gratis kollektivtrafikk påvirker bilistene kan man se ved å studere de som faktisk har gratis kollektivtrafikk. Jeg kan på min fribillett reise så mye jeg vil. Jeg har en T-banestasjon i hagen og rundt 50 meter å gå. Likevel kjører jeg bil når det er mest praktisk, selv om jeg betaler for diesel og 35 kr for å passere bomstasjonen inn til sentrum. Utenfor vognhallen på Grefsen er det så mange biler at mange på dagtid må parkere på frie spor i vognhallen. Alle kan reise helt gratis til og fra jobb. I området rundt Grefsen finnes to T-banelinjer, fire sporvognslinjer og et stort antall busslinjer. Frekvensen på de viktigste busslinjene er 10 min (Linje 23) og 6 min (linje 31). Sporvognslinjene går hvert 10 minutt og T-banelinjene hvert 15. minutt. Men mange kjører fortsatt bil. Gratis kollektivtrafikk fører til sterk reduksjon i inntektene, og mindre midler til investeringer og drift. Det er ikke den rette veien å gå.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Avgiftsfri kollektivtrafik

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 10:02

Inge skrev:Okej, jag borde inte tagit bort det ursprungliga citatet. Det utgick från "det fria skolvalet". Ett begrepp. "Det fria skolvalet" syftar inte på någon absolut frihet. Det är fortfarande bundet av tex kommungränser och föräldrarnas rprövning. Begreppet syftar på den viktigaste friheten, frihet från politisk överprövning.

Det är alltså denna frihet vi diskuterar nu, ingen annan frihet. Det borde väl till och med du förstått TKO?

Naturligtvis har aldrig alla jobb haft denna frihet. Men de allra flesta och de flesta är fortfarande fria, trots en allt ofantligare offentlig sektor. GD på transportstyrelsen undantagen.

Bosättning var i det närmaste helt fri, så sent som för hundra år sedan. Idag är den i det närmaste helt ofri. Det verkar till och med som att denna ofrihetens arena utgör en lockelse för personer på yttersta vänsterkanten med ohämmat kontrollbehov. Här kan de ju få ge uttryck för sin narcisism i full skala. Bosättning blir således allt mer ofri, till det absurda.

Det var alltså ett dåligt exempel.


Så för hundra år sedan hade jag kunnat förverkliga min dröm om att bo på Djurgården, men inte kunnat bli GD för Transportstyrelsen?
Eller finns det någon dold restriktion i uttrycket "Bosättningen var i det närmaste helt fri, så sent som för hundra år sedan?

(Jag har en känsla av att signaturen "Inge" snart citerar Ragnar Östbergs kända svar till KA Wallenberg när den senare klagade över de stora kostnaderna!)

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst