Switch to mobile style

Västtrafik To go

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Västtrafik To go

Inläggav bark » mån 10 jul, 2017 14:31

I förra veckan besökte jag Göteborg, och passade då på att lösa in mina gamla Västtrafik-kort. I stället satte jag igång att använda mobil-appen Västtrafik To Go. Väldigt smidigt för mig som resenär.

Men en sak blev jag fundersam över: Trafikbolagen som jag åker med annars, Östgötatrafiken och SL, är väldigt noga att instruera resenärerna om att de ska registrera sitt kort även om de har dygn/månadskort. Den möjligheten försvinner när man har biljetten i mobilen. Har inte Västtrafik lika intensivt intresse av att föra statistik över resorna som de andra?
Användarvisningsbild
bark

Re: Västtrafik To go

Inläggav leifd » mån 10 jul, 2017 15:23

Den appen provade jag förra sommaren. Riktigt bra faktiskt.
Västtrafik hade ju från början på sitt kortsystem, både in- och utcheckning. Tror man slopat det, men är osäker.
Men det känns som om Västtrafik givit upp att få tillförlitlig statistik den vägen. Troligen skaffar man bra statistik på annat sätt, vilket manar till efterföljd. Smidiga biljetter på praktiskt sätt, ger nog mer resande än krångel och tjat.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Re: Västtrafik To go

Inläggav 2763 » mån 10 jul, 2017 23:05

leifd skrev:Den appen provade jag förra sommaren. Riktigt bra faktiskt.
Västtrafik hade ju från början på sitt kortsystem, både in- och utcheckning. Tror man slopat det, men är osäker.
Men det känns som om Västtrafik givit upp att få tillförlitlig statistik den vägen. Troligen skaffar man bra statistik på annat sätt, vilket manar till efterföljd. Smidiga biljetter på praktiskt sätt, ger nog mer resande än krångel och tjat.

Incheckningen är kvar om man reser på kontoladdning antingen som flerzons- eller tilläggsresa. Dvs så som det varit sedan hundrakorten försvann.

Egentligen skulle man arbeta med att ta bort utcheckningen, men man beslöt i stället om ett annat helhetsgrepp.

Hur allt funkar står här: http://m.vasttrafik.se/Biljetter-och-pr ... fik-to-go/
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Återgå till Allmänt om lokaltrafik