Londons transportstrategi

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Londons transportstrategi

Inläggav Stefan B » tor 29 jun, 2017 9:33

Senaste nytt från London om deras utvecklingsplaner för transportsystemet. Noterar att det inte finns några utbyggnadsplaner för Light Rail med.

http://www.metro-report.com/news/news-by-region/europe/single-view/view/london-transport-strategy-targets-zero-emissions-by-2050.html


Hälsningar
Stefan B
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen

Re: Londons transportstrategi

Inläggav TKO » tor 29 jun, 2017 9:59

"Light Rail" / "Trams" har väl varit döda i London sedan Boris Johnson tog över efter min favoritborgmästare, och även om Sadiq Khan har många förtjänster så är hans transportpolitik väldigt "bussinriktad" - det kanske ligger i generna, för jag tror att hans pappa var bussförare?! Men visst kunde man hoppas på att åtminstone utbyggnaden av Tramlink till Sutton skulle vara med.
Nu får vi istället glädja oss åt både Crossrail 2 och Bakerloo extension verkar bli av.

Men det är kanske läge att läsa remissupplagan i sin helhet, det är ju inte säkert att det korta tidskriftsartikeln ger alla detaljer?

funderar
Thomas K Ohlsson

TILLAGT: Jag gjorde just det, tog en snabb titt genom remissupplagan. Och där finns faktiskt utbyggnad av Tramlink till Sutton med - så visst finns det lite "Light Rail" i strategin trots allt!
(Sensmoral: Gå till källan...)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Odd » tor 29 jun, 2017 16:23

London Overground är väl nån form av mellanting mellan "Light rail" och tunnelbana.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Londons transportstrategi

Inläggav TKO » tor 29 jun, 2017 17:40

Nej det är mer ett mellanting mellan pendeltåg och tunnelbana - lite som S-bahn. Räknas som 'Heavy rail' / 'National rail'. Men spårägare kan vara både Network Rail och TfL/LU.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Kantorn » fre 30 jun, 2017 14:57

Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6929
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Lars_L » lör 01 jul, 2017 6:51

Kantorn skrev:Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?


I London (som i de flesta andra städer utom Stockholm) gör man ju ingen skillnad på taxa när det gäller vilken typ av tåg man åker med - må vara att man har andra regler för båtar och turistbanan döpt efter ett flygbolag, och särskilda kostnader för enkelbiljetter som kan skilja sig (billigt att åka buss, dyrt att åka Underground).

Men mer konkret så har man ju redan börjat använda konceptet TFL Rail för de delar som ska konverteras till Elisabeth Line. Så för alla med förköpta biljetter kommer det ingå i det vanliga taxesystemet. Däremot har man ju i London haft olika priser för enkelbiljetter beroende på vilket transportmedel som nyttjas.

Tåg eller tunnelbana? Ja, motsvarar väl ganska bra alltså de pendeltågssystem som finns i Sverige.
Lars_L
 
Inlägg: 1812
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Kantorn » sön 02 jul, 2017 20:01

Lars_L skrev:
Kantorn skrev:Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?


I London (som i de flesta andra städer utom Stockholm) gör man ju ingen skillnad på taxa när det gäller vilken typ av tåg man åker med - må vara att man har andra regler för båtar och turistbanan döpt efter ett flygbolag, och särskilda kostnader för enkelbiljetter som kan skilja sig (billigt att åka buss, dyrt att åka Underground).

Men mer konkret så har man ju redan börjat använda konceptet TFL Rail för de delar som ska konverteras till Elisabeth Line. Så för alla med förköpta biljetter kommer det ingå i det vanliga taxesystemet. Däremot har man ju i London haft olika priser för enkelbiljetter beroende på vilket transportmedel som nyttjas.

Tåg eller tunnelbana? Ja, motsvarar väl ganska bra alltså de pendeltågssystem som finns i Sverige.

Men i nuläget - eller sist jag åkte den sträckan - var det mycket dyrare att åka tåg än tunnelbana från Heathrow till stan.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6929
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Lennart Petersen » sön 02 jul, 2017 22:13

Kantorn skrev:
Lars_L skrev:
Kantorn skrev:Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?


I London (som i de flesta andra städer utom Stockholm) gör man ju ingen skillnad på taxa när det gäller vilken typ av tåg man åker med - må vara att man har andra regler för båtar och turistbanan döpt efter ett flygbolag, och särskilda kostnader för enkelbiljetter som kan skilja sig (billigt att åka buss, dyrt att åka Underground).

Men mer konkret så har man ju redan börjat använda konceptet TFL Rail för de delar som ska konverteras till Elisabeth Line. Så för alla med förköpta biljetter kommer det ingå i det vanliga taxesystemet. Däremot har man ju i London haft olika priser för enkelbiljetter beroende på vilket transportmedel som nyttjas.

Tåg eller tunnelbana? Ja, motsvarar väl ganska bra alltså de pendeltågssystem som finns i Sverige.

Men i nuläget - eller sist jag åkte den sträckan - var det mycket dyrare att åka tåg än tunnelbana från Heathrow till stan.


Ja men det är ju en speciell sak. Järnvägen ut till Heathrow med Heathrow express kan ju jämföras med Arlanda express till Arlanda och tunnelbanan kanske med SL förbindelserna förutom då att det inte är någon stationsavgift på Heathrow.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Londons transportstrategi

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 6:19

Vilket var det som "Kantorn" ville visa - och vilket gör att Lars_L:s påstående om taxesystemet inte riktigt stämmer...

/TKO

PS: Hur är det med Heathrow Connect, är det samma taxa som tunnelbanan?
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Lars_L » tis 04 jul, 2017 4:57

TKO skrev:Vilket var det som "Kantorn" ville visa - och vilket gör att Lars_L:s påstående om taxesystemet inte riktigt stämmer...

/TKO

PS: Hur är det med Heathrow Connect, är det samma taxa som tunnelbanan?


Nej - inte heller gäller taxan på den internationella tågtrafiken. Men det finns ju alltid undantag. Tyvärr är det väl lösningen med Heathrow som gjorde att man valde den tveksamma lösningen till Arlanda i Stockholm (förlåt sidospåret). Hade man tänkt annorlunda, skulle man ju kunna byggt en station vid Arlanda istället med bakspår att vända på, som i Köpenhamn. I princip hade väl det nästan täckt det man fick in på OPS (minus rullande materiel och depå).
Lars_L
 
Inlägg: 1812
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Londons transportstrategi

Inläggav TKO » mån 10 jul, 2017 10:09

Jag läste nyligen i "London Reconnections" att Crossrail även kommer att trafikera Heathrow´s terminal 5 (det var redan tidigare klart att Crossrail skulle gå till terminalerna 2 till 4). Dessutom kommer Heathrow Express att inlemmas i TfL:s biljettsystem (Oyster, Contactless etc).

https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Lennart Petersen » mån 10 jul, 2017 16:55

TKO skrev:Nej det är mer ett mellanting mellan pendeltåg och tunnelbana - lite som S-bahn. Räknas som 'Heavy rail' / 'National rail'. Men spårägare kan vara både Network Rail och TfL/LU.

/TKO


Och innan man flyttade till St.Pancras och höghastighetslinjen blev klar så gick Eurostartågen över detta nät, kunde gå lite olika vägar beroende på trafik och nådde så Waterloo stn.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Lennart Petersen » mån 10 jul, 2017 16:58

TKO skrev:Jag läste nyligen i "London Reconnections" att Crossrail även kommer att trafikera Heathrow´s terminal 5 (det var redan tidigare klart att Crossrail skulle gå till terminalerna 2 till 4). Dessutom kommer Heathrow Express att inlemmas i TfL:s biljettsystem (Oyster, Contactless etc).

https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/

/TKO


Innebär det att det blir samma taxa som t.ex tunnelbanan till Heathrow. Eller bara att det blir enklare köpa biljett när det ligger på Oyster.
Arlandaexpress lär nog i alla fall behålla sitt rekord som dyrast flygplatsförbindelse.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Londons transportstrategi

Inläggav Kantorn » lör 22 jul, 2017 20:31

[quote="TKO"]Vilket var det som "Kantorn" ville visa - och vilket gör att Lars_L:s påstående om taxesystemet inte riktigt stämmer...

/TKO
Tack så mycket för det. Det var ungefär så jag kände.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6929
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Londons transportstrategi

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 12:59

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Jag läste nyligen i "London Reconnections" att Crossrail även kommer att trafikera Heathrow´s terminal 5 (det var redan tidigare klart att Crossrail skulle gå till terminalerna 2 till 4). Dessutom kommer Heathrow Express att inlemmas i TfL:s biljettsystem (Oyster, Contactless etc).

https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/

/TKO


Innebär det att det blir samma taxa som t.ex tunnelbanan till Heathrow. Eller bara att det blir enklare köpa biljett när det ligger på Oyster.
Arlandaexpress lär nog i alla fall behålla sitt rekord som dyrast flygplatsförbindelse.


Det blir troligen inte samma pris på HEX som på tunnelbanan, möjligen samma pris som på CR1. Det spekuleras i den engelska debatten om HAH kanske vill sälja ut HEX till TfL, så att trafiken på GWML kan samordnas.

/TKO

(Jodå, jag använde alla konstiga förkortningar bara för att vara märkvärdig.)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6196
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster

cron