30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: 30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Inläggav LÅ1 » ons 21 jun, 2017 13:57

En av orsakerna till att jag föredrar spårtrafik är att säkerheten är större. Se här vad som kan hända.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Inläggav TKO » ons 21 jun, 2017 14:48

Odd skrev:Just 201:an och 21: an är väl lysande exempel på där det tar nästan exakt lika lång tid mellan Koa och Ros. Där väljer man ju hellre spårvagnen, alla gånger.

Oj då, dubbelflykt från ämnet...


Var inte så självkritisk "Odd"!
Jag tycker att hela inlägget väl ryms inom ämnesramen - med ett belysande exempel.

Låt oss se:

"Nästan exakt lika lång tid" är ju en subjektiv värdering, bussen tar 18 minuter medan tåget är 3 minuter snabbare. Eller om så vill en tidsskillnad på 20%. "Nästan exakt lika lång tid"?

En titt på tidtabellen som gäller just nu visar att tåget går XX:37, XX:47 etc medan bussen går XX:41, XX:51 - bägge i tiominterstrafik.

Om jag skulle befinna mej i Kottla med avsikt att resa hem skulle jag förmodligen ta tåget, eftersom jag vet att det går mot Ropsten medan bussens destination är mer obekant. Men om det var lång tid till nästa tåg och bussen stog inne skulle jag nog ta reda på om den gick till Ropsten och kanske hoppa på. Det vore i så fall förmodligen ett dumt beslut, eftersom ankomst till Ropsten för bussen bara är en minut innan följande tåg, vilket äts upp av den längre omstigningstiden till tunnelbanan. Bussen är förmodligen också mer förseningsbenägen.

Slutsats: Jämförelsen uppfyller kanske inte kriteriet "allt annat lika"! Men trots allt intressant...

/TKO

PS: Jag trodde poängen med anslutning tåg/buss i Kottla var att ge resenärer från Gåshaga-hållet anslutning mot Lidingö C med bussen. Men i så fall borde ju bussen gå några minuter efter tåget, inte några minuter innan... Har jag fattat fel? /DS
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: 30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Inläggav Odd » ons 21 jun, 2017 18:20

TKO skrev:
Odd skrev:Just 201:an och 21: an är väl lysande exempel på där det tar nästan exakt lika lång tid mellan Koa och Ros. Där väljer man ju hellre spårvagnen, alla gånger.

Oj då, dubbelflykt från ämnet...


Var inte så självkritisk "Odd"!
Jag tycker att hela inlägget väl ryms inom ämnesramen - med ett belysande exempel.

Låt oss se:

"Nästan exakt lika lång tid" är ju en subjektiv värdering, bussen tar 18 minuter medan tåget är 3 minuter snabbare. Eller om så vill en tidsskillnad på 20%. "Nästan exakt lika lång tid"?

En titt på tidtabellen som gäller just nu visar att tåget går XX:37, XX:47 etc medan bussen går XX:41, XX:51 - bägge i tiominterstrafik.

Om jag skulle befinna mej i Kottla med avsikt att resa hem skulle jag förmodligen ta tåget, eftersom jag vet att det går mot Ropsten medan bussens destination är mer obekant. Men om det var lång tid till nästa tåg och bussen stog inne skulle jag nog ta reda på om den gick till Ropsten och kanske hoppa på. Det vore i så fall förmodligen ett dumt beslut, eftersom ankomst till Ropsten för bussen bara är en minut innan följande tåg, vilket äts upp av den längre omstigningstiden till tunnelbanan. Bussen är förmodligen också mer förseningsbenägen.

Slutsats: Jämförelsen uppfyller kanske inte kriteriet "allt annat lika"! Men trots allt intressant...

/TKO

PS: Jag trodde poängen med anslutning tåg/buss i Kottla var att ge resenärer från Gåshaga-hållet anslutning mot Lidingö C med bussen. Men i så fall borde ju bussen gå några minuter efter tåget, inte några minuter innan... Har jag fattat fel? /DS

Om jag minns rätt när jag jobbade som TL på ön så var upplägget ungefär så att i tiominuterstrafiken så intervallade bussen och tåget varandra så att när man kom från Gåshagahållet med tåget så åkte bussen från Koa någon minut eller så efter ankomst och tåget mot Gås gick några minuter efter att bussen ankommit. Möte i Höb.

Under lågtrafik så var det i stället passning så att tåget och bussen ankom samtidigt "österut" resp avgick samtidigt "mot stan". Om bussen var sen så väntade tåget och om tåget var sent så väntade bussen. Äkta samtrafik trots två olika trafikbolag.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst