Switch to mobile style

30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 10:02

Ja vilket föredrar Du?

Ur tråden om tunnelbanan till Tyresö klipper jag några inlägg:

Lars_L skrev:Men om debatten ska komma framåt här, så måste man nog göra distinktionen mellan om tunnelbana är bra att bygga för att den har hög kapacitet, oavsett om den ger några restidsnyttor, eller om det senare är målet. Det moderata kommunalrådet ger väl uttryck för det senare och det är ju faktiskt fullt rimligt.

TKO skrev:Eller också kan man - ja häpna inte alltför mycket nu - ta marknaden till hjälp i bedömningen. Vi kan t ex titta på hur bostadspriser varierar för i övrigt likvärda lägen om kollektivtrafikutbudet utgörs av buss, pendeltåg eller tunnelbana. Jag tror vi får ett rätt klart utslag till tunnelbanans fördel!/TKO

CS skrev:Poängen skulle vara att undersöka om det finns någon tunnelbaneffekt på markpriserna, för att testa TKO:s hypotes. Men du kanske Inter tyceker att A) en Tunnelbaneeffekt finns inte eller att B) att markvärdeseffekter är irrelevanta för val av trafikförsörjning för olika områden. Eller har jag missförstått vad du menarmed din kommentar?

Ja det jag var ute efter är precis som signaturen "CS" skriver var att se om det finns en "Tunnelbaneeffekt" - om resenärerna föredrar tunnelbana (eller spårvagn/pendeltåg/lokalbana) före bussar vid i övrigt lika restid. Min hypotes var/är att vi hellre åker med spårtrafik än med buss.

Men stämmer det? Finns det empiriska bevis?
Eller kan det vara så att det för den genomsnittliga resenären inte spelar någon roll - eller att man till och med föredrar busstrafik?

frågar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: 30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan?

Inläggav Stefan Widén » mån 19 jun, 2017 10:28

Jag som ivrig förspråkare av spårtrafik måste säg att just Tyresö är lite knepigt.

Idag går det bussar från Gullmars ut till alla områden i Tyresö som man bedömt skall ha bussförbindelse. Dvs man får bara ett byte för att ta sig till City ( om man inte väljer C bussarna men vem vill sitta i köer på centralbron?)

Drar man tuben till Tyresö C så krävs det en synnerligen välgjord omstigningsmöjlighet för att det skall bli lika attraktivt. Resa till Sthlm C blir lika många byten.

Det man förlorar är möjligheten att byta till L22 vid Gullmars utan ett extra byte samt att med L19s omvandling till blå ökade möjligheter att nå slutdestinationen med bara ett byte.

Mao är det svårt att få förståelse för att flytta bussarna från Gullmars. Möjligen om man fick till en lösning med superexpresståg som bara tar 10 min från Tyresö C till City, och då kan vi säkerligen få till en "spårfaktor" av klass.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 10:38

Man kan lungt utgå ifrån att det blir fler som slipper ett byte, dvs de som råkar bo vid de tillkommande stationerna, än de som får ett extra, dvs de som skall just till Gullmarsplan eller där göra ett byte till något annat än tunnelbana.

Kvarstår gör frågan om det verkligen är så hemskt att sitta ungefär lika lång tid på tunnelbanan, kanske till och med något kortare, än annars på bussen...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 10:49

Bussterminalen vid Tyresö centrum ser ut så här:

https://www.google.com/maps/@59.2442392 ... Ub4QfA!2e0

Kanske ingen fröjd för ögat, men den är i varje fall byggd som en typisk omstigningsplats till Tunnelbana. Och jämfört med Gullmarsplan är kanske inte skillnaden så stor.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 11:52

Jag tyckte att jag var tydlig - men tydligen inte!

Avsikten med denna tråd var inte att diskutera det specifika fallet Tyresö, för detta finns det redan flera trådar. Utan mer allmänna funderingar kring resenärernas preferenser och begreppen "upplevd restid" och "restidsnytta"...

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » mån 19 jun, 2017 12:15

Hellre en halvtimma på T-banan än 30 min i buss, naturligtvis.

Min motivering:
Spårtrafik känns säkrare, speciellt vintertid med halka etc.
Spårtrafik är att lita på även i framtiden. Man flyttar inte linjen hur som helst.
Spårtrafiken har normalt bättre turtäthet, och följer tidtabellerna bättre än buss.
Spårfordon går mjukare och kränger inte i sidled och har inte gropar i vägbanan som får vagnen att gunga.

Det är vad jag kom er på i en hast.

Motargument? Ja ett. Avståndet från bostad till stationen kan för de flesta bli längre än till en busshållplats. Med buss kan det också vara så att man har fler linjer att välja mellan, och måste då hålla reda på om det just vid aktuellt klockslag är bäst att gå till hållplats A eller till hållplats B som ligger lite längre bort, åt andra hållet.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » mån 19 jun, 2017 13:44

Det jag ville lyfta fram så är antal byten och förhållandet när man skall byta. Krångliga bytesplatser utan rulltrappor upp och ned drar ned medan ex liljeholmen drar upp. Om man bygger en spårburen anläggningen men som skapar dåliga byten lär inte spårfaktorn hjälpa till att dra upp betyget. Många föredrar 30 min på buss om det är enkelt att byta.

Älvsjös nya bussterminal är väl ett skräckexempel på dåliga bytesplatser. (kommentera nu inte Älvsjö i denna tråd)

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Hechtwagen » mån 19 jun, 2017 16:16

Villorna är dyrast i Djursholm, är det Djursholmsbaneeffekten? Är det djursholmsbanor vi ska satsa på istället för tunnelbanor för att undvika socioekonomiska problem? :shock:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 16:26

Djursholmsbanan ät ju nedlagd, så det är i så fall uppenbarligen matarbuss till tunnelbana som gäller.

Dock undrar jag om inte villorna på södra Djurgården är snäppet dyrare? -Dit finns ingen kollektivtrafik alls.

Svaret blir alltså 5 minuter i limousine!
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » mån 19 jun, 2017 17:43

Stefan Widén skrev:Det jag ville lyfta fram så är antal byten och förhållandet när man skall byta. Krångliga bytesplatser utan rulltrappor upp och ned drar ned medan ex liljeholmen drar upp. Om man bygger en spårburen anläggningen men som skapar dåliga byten lär inte spårfaktorn hjälpa till att dra upp betyget. Många föredrar 30 min på buss om det är enkelt att byta.

Älvsjös nya bussterminal är väl ett skräckexempel på dåliga bytesplatser. (kommentera nu inte Älvsjö i denna tråd)

Stefan

Bästa bytet hade man väl någonstans på Lidingö, vet inte vad hållplatsen heter. Bussen på ena sidan om den smala plattformen, tåget på den andra.

Sådana bytesplatser byggs väl knappast i dag. Liljeholmen är ju bra, speciellt om man kommer med tunnelbanan från stan och skall resa vidare med buss från Liljeholmen. Men alla byten tåg-buss eller buss-tåg fungerar hyfsat där.

Inte ens vid Henriksdal har man lyckats få bytet perfekt, fast förutsättningarna borde ha funnits. (Man måste korsa bussarnas körväg från tåget till busshållplatsen. (I vissa lägen är det lättare att byta till ordinariebussarna mot Slussen. Om det nu finns plats på dem.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » mån 19 jun, 2017 20:56

LÅ1 skrev:Bästa bytet hade man väl någonstans på Lidingö, vet inte vad hållplatsen heter. Bussen på ena sidan om den smala plattformen, tåget på den andra.

Måste vara Kyrkviken du tänker på, det kan inte vara Kottla för där stod ju bussen PÅ plattformen! :mrgreen:
daniel_s

Inläggav Lars_L » mån 19 jun, 2017 21:20

Min teori - som jag blir mer och mer övertygad om är att restidsnyttan för själva resan inte kan ges värdet 1 rakt av. Det vill säga att inte endast medelhastigheten har betydelse utan också att stillastående i fordon bör värderas något högre. Det är det som är den s.k. spårfaktorn, snarare än spåren. Möjligen kan förstås även fördomar spela in mot busstrafiken.

Med allt detta vill jag ha sagt att direktbusslinjer kan få en relativt hög kollektivtrafikandel. Dessa tycks kunna lyckas locka den grupp (medelålders män) som vanliga lokalbussar tycks misslyckas med att attrahera. Naturligtvis har byten även här en relativt stor betydelse när det gäller hur attraktivt det är. Bekvämligheten vid bytet har nog däremot mindre vikt, för att inte säga att den är nästan helt oväsentlig - så länge man inte börjar närma sig en sådan unken miljö som busstationen i Akalla. Viktigare är dock att bytet fungerar. Man kan inte ha pendeltåg som ständigt är försenade så att missar bussar som går en gång i halvtimmen. Det fungerar inte för att skapa en attraktiv kollektivtrafik. Här är ju den stora utmaningen med s.k. Urban Sprawl.

En bytesplats som Gullmarsplan är ju dock helt perfekt. Kort väntetid på tunnelbanan och bussar med hög turtäthet. Då kommer man inte få något ökat resande med t-bana. Även beräkningarna för Nacka visade väl på tunnelbana dit skulle ge ganska marginellt ökat resande, för att inte säga försumbart. Helt enkelt för att det inte heller där blir några restidsvinster och att bussresorna har formen av direktlinjer till stora delar.
Lars_L

Inläggav daniel_s » mån 19 jun, 2017 21:42

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Bästa bytet hade man väl någonstans på Lidingö, vet inte vad hållplatsen heter. Bussen på ena sidan om den smala plattformen, tåget på den andra.

Måste vara Kyrkviken du tänker på, det kan inte vara Kottla för där stod ju bussen PÅ plattformen! :mrgreen:

Som på den här bilden som måste vara från 80-talet:

Bild
daniel_s

Inläggav Odd » mån 19 jun, 2017 22:30

Tunnelbanan är ju det man vill avverka snabbast, så den hamnar sist. Vem vill egentligen åka i mörka tunnlar, det gör man ju bara för att det går just snabbare än att åka buss, men om det gäller som frågan ställs, dvs 30 minuter på resp, så är det helt klart bussen som "vinner".

Yttrafik kommer naturligtvis högre upp. Pendeltåg vs buss vinner pendeln. Tuben vs spårvagnen vinner spårvagnen. Buss vs tuben vinner bussen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 22:45

Det är ju väldigt subjektivt att försöka värdera själva resan som sådan. Handlar det om daglig pendling är det nog mest bara att komma fram som gäller för de flesta. Kortast tid och med minimal oro för irregulariteter.

Bytesmiljön eller väntemiljön kan nog ha viss betydelse, särskilt på vintern. En mörk ock kall busshållplats alldeles för tidigt på morgonen är inte upplyftande. Inte heller Tyresöbussarnas avgångshållplats på eftermiddagen från Klara... Men det fick vi ju inte prata om i den här tråden.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » tis 20 jun, 2017 7:46

Inge skrev:...Men det fick vi ju inte prata om i den här tråden.

Precis, så svaret skall alltid rendera i en slutsats, helst en "korrekt" sådan, som strikt jämför en bussresa som tar exakt 30 minuter (oavsett förutsättningar) med en t-baneresa som tar exakt en halvtimme (oavsett förutsättningar).
Finns det någon tunnelbanesträckning, utan byten antar jag eftersom byten inte ingick i villkoren, som passar med en busslinje, så att det går att göra en praktisk jämförelse, eller är det helt en hüpotetisk jämförelse som skall göras, som helst skall rendera i "rätt" uppfattning utan att någon diskussion behöver uppstå?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 20 jun, 2017 8:45

Pojkar, pojkar...

Att ni alltid måste vara så gnälliga och griniga - är ni alla födda i Närke?

Visst FÅR ni prata (eller snarare skriva) vad ni vill. Det jag försynt påpekade var att det kanske inte var helt nödvändigt att veva positivet ett varv till när det gäller frågor specifika för Tyresö!
(Det tror jag alla fattar - men det ska ju gnällas så förbannat...)

Något "RÄTT" svar på min frågeställning har i varje fall inte jag. När jag själv tänker efter finner jag att jag t ex ofta föredrar att åka buss istället för tunnelbana mellan Gullmarsplan och Skanstull - trots att bussen tar längre tid, har lägre turtäthet och utsikten är densamma oavsett vad jag väljer.

Så det så!

/TKO
TKO

Inläggav roggek » tis 20 jun, 2017 16:46

daniel_s skrev:
daniel_s skrev:

Som på den här bilden som måste vara från 80-talet:

Bild

Men den där bilden är ju från 17 juni i år... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav NerdBoy » tis 20 jun, 2017 19:31

TKO skrev:Ja vilket föredrar Du?

Om jag får sitta så föredrar jag bussen, jag kan oftast läsa i lugn och ro.

Om jag måste stå så är tuben mer komfortabel.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » tis 20 jun, 2017 20:18

Just 201:an och 21: an är väl lysande exempel på där det tar nästan exakt lika lång tid mellan Koa och Ros. Där väljer man ju hellre spårvagnen, alla gånger.

Oj då, dubbelflykt från ämnet...
Användarvisningsbild
Odd

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik