Switch to mobile style

Nostalgifest när Djurgårdsfärjan fyller 120

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Nostalgifest när Djurgårdsfärjan fyller 120

Inläggav roggek » tor 08 jun, 2017 11:57

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Nostalgifest när Djurgårdsfärjan fyller 120

Inläggav TKO » tor 08 jun, 2017 16:02

Jag hoppas att det här inte går in under rubriken "politiskt dravel", men artikeln påstår felaktigt att landstinget äger Djurgårdens Färjetrafik (AB).

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Ute och åker » sön 11 jun, 2017 14:16

Du har så rätt, tyvärr! Det kan slå ner i vilken tråd som helst... :(

Men tack för ett strålande tips till en härlig söndagsutflykt. När detta skrivs finns förresten fortfarande några timmar kvar av festligheterna, för de som befinner sig tillräckligt nära de festande flytetygen. :)

TKO skrev:Jag hoppas att det här inte går in under rubriken "politiskt dravel", men artikeln påstår felaktigt att landstinget äger Djurgårdens Färjetrafik (AB).

vänligen
Thomas K Ohlsson

"Artikeln påstår felaktigt att landstinget äger Djurgårdens Färjetrafik (AB)"? Ja, det var ju också ett påstående. :( När jag läser "Artikeln" så står det (i ingressen): "Djurgårdsfärjan mellan Slussen och Allmänna gränd fyller 120 år. Det firar landstinget och Djurgårdens färjetrafik AB med festligheter på söndag. En gammal trotjänare från 1893 kommer att finnas på plats.". Några spår av påståendet om det felaktiga påståendet står inte att finna i artikeln, vad jag kan se. ;)

Man får ju skilja på landstinget (som via indirekt ägande kör t ex Djurgården 9) från Djurgårdens färjetrafik (AB) (som kör Djurgården 7). Här har jag (idag alldeles nyss, tack vare det fina tipset) lyckats fånga de båda flytetygen på samma bild: :)

Bild

På skorstenen ser man på Djurgården 7 den typiskt röda "loggan" från Strömma Turism & Sjöfart AB, till skillnad mot den blågula märkning (nåja, syns knappt) på Djurgården 9 från Waxholms Ångfartygs AB (ägt av landstinget).

Den som är niträknare saknar förstås originalets ångpanna på Djurgården 7, dock knappast saknad av de som stod en våning ner, näst intill skrovets botten i hettan och skyfflade kol. Fartyget, som nämnts byggt 1893, är numera M/S Djurgården 7, med dieseldrift i pannan. Nog om det! Apropå pannan, passa på att ta en sjötur och andas in lite frisk luft. Det rensar pannan! :D
Ute och åker

Inläggav Stefan Widén » sön 11 jun, 2017 15:20

Synd att de inte satte in 3:an då hade det blivit extra festligt och en behaglig värme och dofter som verkligen kan sätta sinnen i rörelse .... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » sön 11 jun, 2017 16:41

Artikeln rättades efter ett påpekande från min sida.

Vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Ute och åker » sön 11 jun, 2017 17:11

TKO skrev:Artikeln rättades efter ett påpekande från min sida.

Vänligen
Thomas K Ohlsson

Det var ju vänligt av "mitti" att rätta sin artikel efter ditt påpekande. :)

Dock hade du inte rättat ditt eget inlägg ovan, så jag måste ju utgå från vad som stod, så jag citerade dig korrekt, vad som stod då jag skrev. Men rätt ska vara överallt! Om rätt ska vara rätt! Men föralldel, du inkom snabbt med en rättelse, så "Första hjälpen" var lixom nära i detta fall. Och du hade kanske inte sett att den pepåkade texten blivit rättad. ;)

Spelar roll, låt oss inte gräma oss över sådana futiliteter! Som extra bonus bjuder jag på en i sammanhanget kanske lämplig inredningsdetalj från Djurgården 7. Kanske finns bland innehållet i skyltade låda även medikamenter i den händelse huvudvärk skulle komma plötsligt. Exempelvis då man kliar sig i huvudet över något eller några texter här, i någon blaska, eller i något annat brydsamt sammanhang. :D

Bild
Ute och åker

Återgå till Allmänt om lokaltrafik