Vagnhall Ringö

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav TKO » fre 28 apr, 2017 9:48

Jaså ni var tvungna att anlita stockholmare för att rita - finns inte kompetensen lokalt?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav darthjpp » fre 28 apr, 2017 11:30

TKO skrev:Jaså ni var tvungna att anlita stockholmare för att rita - finns inte kompetensen lokalt?

/TKO


Jodå, nog finns kompetensen lokalt, men det var väl billigare att anlita östliga cad-slavar :-)
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav TKO » fre 28 apr, 2017 11:48

Du menar att man prioriterade pris före kvalitet?

Jaja, i den här anläggningen är det ju i varje fall motiverat med alla de vändslingor BBH brukar förgylla sina alster med...

(Men jag trodde annars att den berömda "Göteborgsandan" gjorde att slika uppdrag gärna fördelades lokalt? Men det kanske var förr....)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav darthjpp » fre 28 apr, 2017 12:25

TKO skrev:Du menar att man prioriterade pris före kvalitet?

Jaja, i den här anläggningen är det ju i varje fall motiverat med alla de vändslingor BBH brukar förgylla sina alster med...

(Men jag trodde annars att den berömda "Göteborgsandan" gjorde att slika uppdrag gärna fördelades lokalt? Men det kanske var förr....)

/TKO


Tja, Göteborgsandan är rejält slaktad på lokalblaskans första sida för att de skulle hålla uppe sin försäljning.
Sedan några år skall allt upphandlas och pris prioriteras över allt annat. Sedan är ju de flesta kontor i staden upptagna med att rita för Stockholm, Malmö eller valfri bostadsrättsbyggare.... Branschen är ju lite lätt överhettad. :-)
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav Niklausson » fre 28 apr, 2017 12:27

Så ett av sveriges främste experter och specialister inom spårprojekt är fel att anställa?
Niklausson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav 2763 » fre 28 apr, 2017 15:51

Bbh har lokala underkonsulter för spårfrågorna. Vad är problemet?
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav Harald » fre 28 apr, 2017 18:02

Niklausson skrev:I maj börjar arbetet med den nya vagnhallen på Ringön.

Det var ju märkligt, för detaljplanen är inte antagen och i tidplanen för den står det att det bli byggstart fjärde kvartalet 2017. Efter antagande ska det finnas tid för överklagande och behandling av eventuell sådan. En del kan man kanske göra inom ramen för existerande planer, men den nya lokalgatan som det skrivs om ligger inom planområdet för vagnhallen. F.n. är det nog kvartersmark där man tänker bygga den.

Från början var det tänkt att anslutningsspåren skulle ligga öster om Frihamnsviadukten, men på skissen ligger de väster om. Området där man tänker bygga den enklare första hallen får inte användas för uppställning och service enligt bestämmelserna i den plan som har varit ute på samråd. Men man kommer väl att ändra planen innan den ställs ut för granskning.
Harald
 
Inlägg: 7721
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav Niklausson » lör 29 apr, 2017 2:09

"Ett av Göteborgs Stads mål är att öka andelen kollektivtrafikresor. I april 2017 påbörjar vi bygget av en ny depå på Ringön för framtidens spårvagnstrafik.

Den byggs i två etapper och blir Hisingens första spårvagnsdepå. Den första etappen innebär en enklare byggnad för de nya vagnarna som levereras till Göteborg under hösten 2019. När Götaälvbron stängs 2021 ska vagnarna som trafikerar Hisingen kunna ställas och underhållas här.

I etapp 2 kommer en större anläggning byggas med uppställning, verkstäder och servicehallar. Den andra etappen förväntas starta 2019."
Niklausson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav darthjpp » sön 30 apr, 2017 11:15

Etapp 1, förvaringsskjulet, eller mer korrekt uppställningshallen, byggs på tillfälligt bygglov, på mark som enligt kommande detaljplan endast får bebyggas med komplementbyggnader. Delar av etapp 1 ligger på mark som redan idag är spårområde (delar av Kvillebangården) och där behövs inget nytt bygglov för spår. Övrig mark, förutom där den nya gatan skall gå, är antingen gatumark eller trafikimpediment, vilket inte heller är något hinder för att ändra användningen med enkelt planförfarande.
Frågan är om man kommer ändra i kommande detaljplan för att låta uppställningshallen stå kvar, eller om den skall ses som en temporär lösning. Det verkar som om det endast blir infart från ett håll, och ingen genomgående trafik.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav TKO » tis 02 maj, 2017 16:54

Jag tar mej friheten att besvara två frågor i samma inlägg:

Niklausson skrev:Så ett av sveriges främste experter och specialister inom spårprojekt är fel att anställa?


Min första kommentar var egentligen inte så allvarligt menad - utan mer skämtsam. Jag har hört att göteborgare skall vara särskilt skämtsamma, men det är kanske fel?
Däremot anser jag inte att "spårprojekt" är BBH:s specialgren, det är snarare "skötselanläggningar". Vilket är nog så relevant i detta fall...

2763 skrev:Bbh har lokala underkonsulter för spårfrågorna. Vad är problemet?

Det är knappast något problem - men den övergripande utformningen, även av spårsystemet, torde BBH stå för. Man hade säkert underkonsult (det torde räcka med en va?) för spårprojekteringen även på Brodepån - men hjälpte det?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav Harald » tis 02 maj, 2017 17:49

TKO skrev:den övergripande utformningen, även av spårsystemet, torde BBH stå för

Det är inte så säkert, inte ensamma i alla fall. I Göteborg brukar man ha representanter för användarna med när dylika ting utformas.
Harald
 
Inlägg: 7721
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav 2763 » tis 02 maj, 2017 19:04

Harald skrev:
TKO skrev:den övergripande utformningen, även av spårsystemet, torde BBH stå för

Det är inte så säkert, inte ensamma i alla fall. I Göteborg brukar man ha representanter för användarna med när dylika ting utformas.


Säg så här: BBH har väldigt lite med spåren och logistiken i depån att göra. Dem har beställaren ganska bra koll på nämligen.

Och vi kan väl säga så här: underkonsulterna är flera inom alla best-grenarna.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnhall Ringö

Inläggav TKO » ons 03 maj, 2017 14:08

Säg så här:
(även om jag personligen inte medverkade mer än perifert i firmans SL-projekt har jag en viss koll)
När vi ritade anläggningar för SL deltog en hel drös "brukare och experter" i projekteringen. Dels genom att vara med på projektmöten, dels genom att granska de färdiga handlingarna. Dessutom fanns naturligtvis ett "beställarombud", ofta titulerad "projektledare" som hade det sista avgörandet. I många fall var det inte en SL-anställd, utan man hade delegerat rollen till den person som står för "BH" i "BBH"...

När det gäller kompetens avseende utformningen av spårsystemet anser jag att vi kan se följande utveckling i Stockholm:

- När de första vagnhallarna för tunnelbanan skulle byggas fanns inom SS stor (?) kunskap om hur motsvarande anläggningar för spårvägstrafik skulle utformas. Därför blev det vändslingor - även om detta är sällsynt hos andra trafikförvaltningar.

- När sedan spårvägstiden var passé så blev referensobjekten för nya tunnelbanedepåer de tidigare - och där fanns det ju vändslingor.

- Sedan när fick SL ansvar även för pendeltågens skötselanläggningar, så tänkte man att det är väl ungefär som tunnelbanedepåer - bara lite större. Därför blev det vändslingor (och för små radier) i Bro. Hur det ser ut i Södertälje vet jag faktiskt inte, eftersom jag numera lämnat konsultvärlden.


Eftersom man envisas med att ha enriktningsvagnar i Göteborg så är det där ytterst befogat med vändslingor.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster