Switch to mobile style

"Trappbanan"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

"Trappbanan"

Inläggav roggek » tor 20 apr, 2017 16:36

Senast redigerad av roggek fre 21 apr, 2017 11:16, redigerad totalt 1 gång.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: "Trappbanan"

Inläggav daniel_s » tor 20 apr, 2017 21:17

Snacka om "dagens snyfthistoria"!

"SL drog in den utlovade ersättningstaxin och extrabussen går bara på dagtid på vardagar"

Ursäkta men vilket jävla svammel! Ersättningstaxin ersattes av en minibuss som har flera och bättre sittplatser, går lika ofta som taxin var planerad att gå men UTAN beställning, samt börjar gå två timmar tidigare på morgonen! Sen kan man ha synpunkter på tiderna ändå, men att "SL drog in den utlovade ersättningstaxin" är årets mest felvinklade sätt att uttrycka något! Skäms, DN!
daniel_s

Inläggav ADDE » tor 20 apr, 2017 22:22

Tips till lösning: När solnagrenen stängs av i juli, låt 22a gå ända till Alviks strand och vänd där!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Båtsman » fre 21 apr, 2017 9:46

ADDE skrev:Tips till lösning: När solnagrenen stängs av i juli, låt 22a gå ända till Alviks strand och vänd där!

Ja, det kommer att gå väldigt, väldigt bra! Det finns ingenting som kan gå snett med den lösningen. På sommaren är det ju inte så många som åker, så det blir tillräckligt med minibuss hela vägen. :D
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav roggek » fre 21 apr, 2017 11:22

Nu när jag letar på Google Maps så upptäcker jag :
Var är den aktuell trappan, för jag misstänker att de är de som bor på Runda vägen som klagar mest...

Och hur 17 klarade de sig innan Tvärbanan fanns före 1 juni 2000??? :shock:
Det fanns väl både gamla med trasiga höfter och barnvagnar innan dess... :roll:

Det har hänt mycket på 17 år... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Harald » fre 21 apr, 2017 13:30

roggek skrev:Nu när jag letar på Google Maps så upptäcker jag :
Var är den aktuell trappan, för jag misstänker att de är de som bor på Runda vägen som klagar mest...

Det är nog här: https://goo.gl/maps/PTBkKjxAv4M2

roggek skrev:Och hur 17 klarade de sig innan Tvärbanan fanns före 1 juni 2000?

De kanske gick till Alléparken och det kan de väl göra nu också.
Harald

Inläggav Christer J » sön 23 apr, 2017 19:50

Harald skrev:
roggek skrev:Och hur 17 klarade de sig innan Tvärbanan fanns före 1 juni 2000?

De kanske gick till Alléparken och det kan de väl göra nu också.

Det är kanske de som bor i det nybyggda kvarteret intill nedgången till hållplatsen som klagar mest?
https://www.google.se/maps/@59.3261904, ... !1e3?hl=sv
De husen fanns inte när Tvärbanan kom till Alvik. De är alltså inte vana vid att man tidigare gick till Alléparken. I bakhuvudet spökar dessutom ett minne om att man när Tvärbanan byggdes så var just denna trappa på tapeten också, men jag minns inte exakt hur. Troligen att den ersatte en gångbana som gick i zick-zack uppför berget, så man slapp kämpa i trappor med barnvagnar och annat tungt. Man blev väl då lovad hållplatsen som ersättning för denna gångramp.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 13:12

Tack för ett balanserat inlägg Christer!
(Men sådana är vi ju vi årstabor - eller hur?)

Är det inte lite märkligt att skribenterna på detta forum i vanliga fall anser att "vanligt folk" föredrar spårvägstrafik - medan "de elaka politikerna" (erkannerligen "sossarna") struntar i detta. När sedan "vanligt folk" klagar över att spårvägstrafiken ställs in så är det tydligen också fel... kan det vara så att de flesta av forumets skribenter helt enkelt tycker att det mesta är fel?

(Vi kanske skall starta tråden "Finn Alla Fel" under lämplig rubrik?)

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(Årstabo)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » mån 24 apr, 2017 21:51

Den här gången verkar det ju iofs som att "vanligt folk" tycker att allt är fel med ersättningstrafiken, t o m när man förbättrar den från genomusel till medioker!

För övrigt är det ju inte så svårt att komma på saker som är fel med den här avstängningen som t ex att den är så lång, så försenad och ändå för tidig, m m... Jag tycker nog vid närmare eftertanke att allt är fel jag också! :mrgreen:
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 28 apr, 2017 0:02

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » fre 28 apr, 2017 20:52

Och fortfarande förnekar man det positiva i att förbättra servicen genom att dra in den otillräckliga taxin och ersätta den med ett större fordon som inte behöver förbeställas: "Men erbjudandet drogs tillbaka redan andra dagen."

Vad är det med folk, kände de sig kanske lite utvalda när de blev "erbjudna" att ringa efter en taxi på bestämda tider och nu är de besvikna över att bli behandlade som vem som helst?!?
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 28 apr, 2017 22:16

daniel_s skrev:Och fortfarande förnekar man det positiva i att förbättra servicen genom att dra in den otillräckliga taxin och ersätta den med ett större fordon som inte behöver förbeställas: "Men erbjudandet drogs tillbaka redan andra dagen."

Vad är det med folk, kände de sig kanske lite utvalda när de blev "erbjudna" att ringa efter en taxi på bestämda tider och nu är de besvikna över att bli behandlade som vem som helst?!?

Problemet är väl att bussen bara går en mycket liten del av dygnet!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » fre 28 apr, 2017 22:22

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Och fortfarande förnekar man det positiva i att förbättra servicen genom att dra in den otillräckliga taxin och ersätta den med ett större fordon som inte behöver förbeställas: "Men erbjudandet drogs tillbaka redan andra dagen."

Problemet är väl att bussen bara går en mycket liten del av dygnet!

Fel, den går kl 7-17 medan taxin bara var "utlovad" kl 9-17 så det kan inte vara skäl för någon att uttrycka sig som om man hade "dragit in" någonting.
daniel_s

Inläggav daniel_s » tor 11 maj, 2017 7:22

I sommar ser det ut som att trafiken kommer att förlängas på kvällen, så lokaltidningarnas centralkansli kan väl börja klura redan nu på hur man ska framställa även det som en försämring!
daniel_s

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 9:25

Jag tycker dom skall klaga på att det inte finns någon konduktör.
Alla som läser detta forum vet ju att det är det viktigaste kriteriet för en "bra kollektivtrafik"...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Återgå till Allmänt om lokaltrafik