Inpendling i siffror

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Inpendling i siffror

Inläggav Inge » tis 18 apr, 2017 14:44

För den som vill hobnyplanera lite har jag några siffror att erbjuda. Topplista för antalet inpendlande (heltidsanställda samt heltidsstudenter)

1. Norrmalm 150.000
2. Östermalm 120.000
3. Södermalm 75.000
4. Solna 70.000
5. Kungsholmen 60.000
6. Kista 40.000

Som synes kan Solna och Kista ännu inte konkurera om de riktiga topplatserna, men de kommer starkt. Och i relativa termer, dvs jämfört med antalet boende ligger de över både Södermalm och Kungsholmen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inpendling i siffror

Inläggav Christer J » tor 20 apr, 2017 1:09

Inge skrev:För den som vill hobnyplanera lite har jag några siffror att erbjuda. Topplista för antalet inpendlande (heltidsanställda samt heltidsstudenter)

1. Norrmalm 150.000
2. Östermalm 120.000
3. Södermalm 75.000
4. Solna 70.000
5. Kungsholmen 60.000
6. Kista 40.000

Som synes kan Solna och Kista ännu inte konkurera om de riktiga topplatserna, men de kommer starkt. Och i relativa termer, dvs jämfört med antalet boende ligger de över både Södermalm och Kungsholmen.

Detta säger inte så mycket om man inte vet vilka som inräknas i siffrorna. Är det bara kollektivtrafik eller vägtrafik eller båda? Inräknas Universitetet i Östermalm? Från vilka håll kommer Norrmalmsresandena till exempel? Vem har levererat siffrorna och när är de ifrån?
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Inpendling i siffror

Inläggav Inge » tor 20 apr, 2017 9:01

Siffrorna avser kommuner i Stockholms län samt stadsdels (nämnds)områden i Stockholms stad. Således är Universitetet och Gärdet inkluderat i Östermalm, Vasastan i Norrmalm och Gamla stan i Södermalm.

Källorna för statistiken är lite sådär. Huvudsakligen en tidningsartikel om arbetsplatser samt det anställdas boende som jag kompletterat med studenter från andra källor. Man kunde tagit med gymnasister också, då även dessa pendlar i en omfattande utsträckning. Statistiken gör således ingen skillnad på färdmedel.

Bristerna till trots uppskattar jag felen till mindre än 5% och nästan säkert mindre än 10%. De bör duga för hobbyplanering.

Som de blev är områdena ungefär likvärdiga, men går man till nummer 7, Sigtuna, med drygt 25.000 inpendlande blir det mer problematiskt. Kommunen är geografiskt stor och de allra flesta arbetsplatserna finns på Arlanda. Till själva Arlanda är rimligen inpendlingen ännu större eftersom många pendlar från andra delar av den geografiskt stora kommunen.

Dessutom är frågan hur man skall se på de ca 50.000 avresande vardagliga flygresenärerna? Å ena sidan handlar det bara om ett färdmedelsbyte som principiellt inte bör vara med. Å andra sidan är det ett färdmedelsbyte som lokaltrafikplaneraren inte kan påverka. Principiellt kan samma sak sägas om fjärrtågen. Men antalet passagerare på fjärrtågen är så lågt att det blir närmast försumbart för Norrmalm.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster