Malmö, tidtabell 1963

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Malmö, tidtabell 1963

Inläggav Harald » ons 01 mar, 2017 13:50

Nu har jag skannat in Malmö Stads spårvägars turlista gällande från den 19 oktober 1963 och en taxefolder från samma tid.

http://trafikhistoria.se/malmo/malmo_turlista_1963.pdf
http://trafikhistoria.se/malmo/malmo_ta ... r_1963.pdf
Senast redigerad av Harald ons 01 mar, 2017 16:37, redigerad totalt 1 gång.
Harald

Re: Malmö, tidabell 1963

Inläggav roggek » ons 01 mar, 2017 14:20

Intressanta dokument som föranleder en följdfråga: Vad var det för maskinbiljetter MSS använde sig utav? Almex?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Malmö, tidtabell 1963

Inläggav Harald » ons 01 mar, 2017 14:32

Ja, Almex E. Det var en maskin avsedd för stadstrafik som var ganska ny 1963. De två biljetterna näst längst ned t.v. på den här bilden är sådana:

Bild
Harald

Inläggav Ulrik Berggren » tor 02 mar, 2017 23:44

Harald skrev:Nu har jag skannat in Malmö Stads spårvägars turlista gällande från den 19 oktober 1963 och en taxefolder från samma tid.

http://trafikhistoria.se/malmo/malmo_turlista_1963.pdf

Underbart tidsdokument! Jag kan ju säga att det varken går snabbare eller oftare till Limhamn numera - dessutom är säkerligen åkkomforten betydligt sämre nu. Hoppas det är OK att jag sprider dessa i mitt nätverk, Harald? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Harald » fre 03 mar, 2017 0:51

Ulrik Berggren skrev:Hoppas det är OK att jag sprider dessa i mitt nätverk, Harald?

Givetvis. Vitsen med att göra jobbet med inskanning är ju att så många som möjligt ska få ta del av dokumenten.
Harald

Inläggav Ulrik Berggren » sön 05 mar, 2017 17:06

Harald skrev:
Ulrik Berggren skrev:Hoppas det är OK att jag sprider dessa i mitt nätverk, Harald?

Givetvis. Vitsen med att göra jobbet med inskanning är ju att så många som möjligt ska få ta del av dokumenten.

Tackar!

Vad jag lyfte på ögonbrynen särskilt åt är den täta trafiken på framför allt söndagar. Ändå hade väl samtliga kommersiella verksamheter stängt denna dag - så varför denna täta trafik? [Fördomsvarning]Var det för att transportera alla medborgare till och från stadens kyrkor[/Fördomsvarning]

Som jämförelse har stadstrafiken idag, med ett antal tio tusen fler invånare (hur många invånare hade Malmö i början på 60-talet), 15-minuterstrafik på stomlinjerna under några timmar mitt på sön- och helgdagar. Men 1963 var det alltså uppemot 8-minuterstrafik, åtminstone på spårvägen!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Harald » sön 05 mar, 2017 18:54

Ulrik Berggren skrev:Vad jag lyfte på ögonbrynen särskilt åt är den täta trafiken på framför allt söndagar. Ändå hade väl samtliga kommersiella verksamheter stängt denna dag - så varför denna täta trafik? [Fördomsvarning]Var det för att transportera alla medborgare till och från stadens kyrkor[/Fördomsvarning]

Nja, kyrksamheten var nog inte så stor på den tiden heller, men det finns ju faktiskt en kyrkbuss i turlistan, 21C. I Malmö var det ändå glesare trafik på söndagarna för på vardagarna var det sexminuterstrafik på spårvagnarna. Fordonen var ju mindre än nu för tiden. Även busslinjerna 11, 14 och 15 hade tät trafik. Dessutom hade linjerna 10, 12 och 13 samordnade tidtabeller så att på söndagar när det var tolvminuterstrafik blev det sexminuters på de gemensamma sträckorna.

Det var ju fler som inte hade bil på den tiden, så att resebehovet skilde inte så mycket mellan vardagar och söndagar som nu. Det var inte ovanligt att man hade lika tät trafik på söndagar som på vardagar fast med glesare trafik på förmiddagen. Se t.ex. Gävle linje 1, Västerås linje 1 eller 2 eller Uppsala linje 6, 11, 12 eller 18 här:
http://trafikhistoria.se/
Harald

Inläggav Odd » mån 06 mar, 2017 8:00

Vad hände med företaget Almex? Jag kan hitta några referenser till Almex i Tyskland och Sydafrika, men inte ens på svenska Wikipedia finns det någon info om dess historia eller vad som hände med företaget.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Harald » mån 06 mar, 2017 9:36

Enligt allabolag.se har företaget Cale Accces AB bifirman Almex för den del av verksamheten som avser handel med mekanisk utrustning för kollektivtrafik.
Harald

Återgå till Allmänt om lokaltrafik