Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav LÅ1 » tis 31 jan, 2017 15:48

"Nytt beslut ska minska risken för chockhöjningar av SL-kortet".
Man skall utreda någon form av indexering av priset, för att slippa chockhöjningar!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav roggek » tis 31 jan, 2017 20:33

Får mig osökt att tänka på 3 chipspåsar...

Och vi kan ju räkna ut vad saker och ting är värda med Chipsräknaren...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav Hechtwagen » ons 01 feb, 2017 16:03

Det spelar ingen roll hur man höjer priset eller hur lite! Alla höjningar är "chockhöjningar" som slår mot "vanligt folk" ! :)
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 9:53

Om denna "indexering" använts sedan de senaste 10-15 åren skulle SL:s taxor idag varit betydligt lägre idag, nu har de ökat mer än KPI.
(Fast det är väl oklart vilket index man tänker använda, det kanske är prisutvecklingen på villor på Lidingö och Djursholm - där någonstans verkar den geografiska tyngdpunkten i SL:s planering ligga!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav Harald » tor 02 feb, 2017 10:29

TKO skrev:Om denna "indexering" använts sedan de senaste 10-15 åren skulle SL:s taxor idag varit betydligt lägre idag, nu har de ökat mer än KPI.
(Fast det är väl oklart vilket index man tänker använda, det kanske är prisutvecklingen på villor på Lidingö och Djursholm - där någonstans verkar den geografiska tyngdpunkten i SL:s planering ligga!)

/TKO

KPI är väl särskilt lämpligt. Det är ju sammansatt av prisutvecklingen på en mängd varor och tjänster, vars förutsättningar varierar mycket. Om vi försöker avhålla oss från populistiskt trams, så kan vi fundera lite på vad som styr kostnadsutvecklingen i kollektivtrafiken och då särskilt i Stockholms län.

Kostnaden för kollektivtrafiken har en ganska stor personalandel och rationaliseringsmöjligheterna är numera ganska små. Det finns inte mycket personal man kan ta bort och man kan inte göra fordonen särskilt mycket större. Alltså bör ett arbetskostnadsindex ingå med en viss andel. Jag tittade på AKI för transport- och magasineringsföretag (det närmaste jag hittade) och det har sedan 2008 stigit drygt tre gånger mer än KPI.

Kollektivtrafiken i Stockholms län är ju dessutom beroende av stora investeringar. Utvecklingen av kapitalkostnaderna för dessa bör alltså ingå på något vis.

Slutligen bör väl priset på något vis kopplas till vad man får för kortet, alltså trafikutbudet per innevånare.

Var en sådan beräkning hamnar vet jag inte, men nog är det väl troligt att man kommer över KPI i alla fall.
Harald
 
Inlägg: 7789
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 11:06

(Jag ska försöka avhålla mej från populistiskt trams - även om jag likt t ex Fredrik Virtanen inte anser att all populism är förkastlig...jag kan dock inte garantera att jag lyckas helt i denna föresats!)

Om vi inte väljer ett allmänt prisindex som t ex KPI utan börjar blanda in specifika faktorer som arbetskraftkostnaden inom trafiksektorn tror jag vi lika gärna kan bli ännu mer specifika. Utgå från SL:s faktiska budgeterade kostnader och trafikantantal och justera priset årligen utifrån detta. Är den budgeterade kostnaden per resa X % högre än föregående år höjer vi alla taxor med X %! Lätt som en plätt faktiskt...

(I Storbritannien regleras en del biljettpriser inom järnvägssektorn genom index - en vanlig formel är RPI + 1%, där RPI i stort motsvarar KPI. Av någon anledning anser man ofta där borta att priset på järnvägsresor skall öka fortare än den allmänna prisutvecklingen!)

Själv lutar jag allt mer åt att vi istället skall övergå till en annan finansieringsform för kollektivtrafiken - men det är ju en annan diskussion!

Slutligen har jag ett förslag till de blågröna i landstinget: - Ett bra sätt att öka både intäkterna och jämlikheten är att slopa pensionärsrabatten. Jag ser ingen anledning att denna socioekonomiskt heterogena grupp skall åka snålskjuts!

Thomas K Ohlsson
(föredömligt saklig för en gångs skull)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav roggek » tor 02 feb, 2017 15:05

TKO skrev:Slutligen har jag ett förslag till de blågröna i landstinget: - Ett bra sätt att öka både intäkterna och jämlikheten är att slopa pensionärsrabatten. Jag ser ingen anledning att denna socioekonomiskt heterogena grupp skall åka snålskjuts!

Thomas K Ohlsson
(föredömligt saklig för en gångs skull)


Det förslaget tycker jag verkar mycket dumt, det slår hårt mot de fattiga...Däremot kan jag medhålla att pensionärsrabatten enbart skall gälla utanför rusningstid!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav BSB101 » tor 02 feb, 2017 18:39

Är KPI över tid verkligen den bästa lösningen? KPI är ett trubbigt mått och säger inget om hur utbudet i trafiken har utvecklas. Om man ska behålla dagens kostnadsfördelning (vilket det verkar finnas en bredd politisk samsyn om) är det senare kostnadsutvecklingen för trafiken än KPI som ska styra biljettpriset.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav LÅ1 » tor 02 feb, 2017 19:13

Pensionerna bör ju vara tillräckligt höga för att man skall klara av sina kostnader. Att ge pensionärsrabatt är väl ett erkännande av att pensionerna är för låga.

All subvention, inklusive differentierad moms, är ett sätt att styra människors konsumtion. OK när det gäller kollektivtrafiken och vissa sociala nyttigheter som t.ex. sjukvård och medicin. Men tveksamt när man subventionerar sånt som t.ex. kultur. Dessutom blir det gränsdragningsproblem.

Ovanstående är min principiella inställning. Sen kan jag förstå att vissa subventioner (och momsdifferentiering) finns.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 19:40

roggek skrev:
TKO skrev:Slutligen har jag ett förslag till de blågröna i landstinget: - Ett bra sätt att öka både intäkterna och jämlikheten är att slopa pensionärsrabatten. Jag ser ingen anledning att denna socioekonomiskt heterogena grupp skall åka snålskjuts!

Thomas K Ohlsson
(föredömligt saklig för en gångs skull)


Det förslaget tycker jag verkar mycket dumt, det slår hårt mot de fattiga...Däremot kan jag medhålla att pensionärsrabatten enbart skall gälla utanför rusningstid!


Alla pensionärer är inte fattiga, inkomstskillnaderna inom denna grupp är lika stora som i hela befolkningen. Vill vi hitta grupper med låg inkomst ('fattiga') finns bättre avgränsningar, såsom kvinnor, utrikes födda och arbetslösa...
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 19:43

BSB101 skrev:Är KPI över tid verkligen den bästa lösningen? KPI är ett trubbigt mått och säger inget om hur utbudet i trafiken har utvecklas. Om man ska behålla dagens kostnadsfördelning (vilket det verkar finnas en bredd politisk samsyn om) är det senare kostnadsutvecklingen för trafiken än KPI som ska styra biljettpriset.


Jag kan bara instämma!
Tyvärr verkar den blågröna majoriteten i trafiknämnden inte vilja ta sitt ansvar gentemot medborgarna, utan istället skylla på ett 'index'!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 19:44

LÅ1 skrev:Pensionerna bör ju vara tillräckligt höga för att man skall klara av sina kostnader. Att ge pensionärsrabatt är väl ett erkännande av att pensionerna är för låga.

All subvention, inklusive differentierad moms, är ett sätt att styra människors konsumtion. OK när det gäller kollektivtrafiken och vissa sociala nyttigheter som t.ex. sjukvård och medicin. Men tveksamt när man subventionerar sånt som t.ex. kultur. Dessutom blir det gränsdragningsproblem.

Ovanstående är min principiella inställning. Sen kan jag förstå att vissa subventioner (och momsdifferentiering) finns.


Så du vill avgiftsfinansiera våra folkbibliotek??? (Ja det är utanför ämnessfären men jag måste ändå fråga...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav LÅ1 » tor 02 feb, 2017 20:00

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Pensionerna bör ju vara tillräckligt höga för att man skall klara av sina kostnader. Att ge pensionärsrabatt är väl ett erkännande av att pensionerna är för låga.

All subvention, inklusive differentierad moms, är ett sätt att styra människors konsumtion. OK när det gäller kollektivtrafiken och vissa sociala nyttigheter som t.ex. sjukvård och medicin. Men tveksamt när man subventionerar sånt som t.ex. kultur. Dessutom blir det gränsdragningsproblem.

Ovanstående är min principiella inställning. Sen kan jag förstå att vissa subventioner (och momsdifferentiering) finns.


Så du vill avgiftsfinansiera våra folkbibliotek??? (Ja det är utanför ämnessfären men jag måste ändå fråga...)

/TKO

:D

Det får väl räknas in in "vissa sociala nyttighete", liksom skola och rättsväsende och mycket annat. I alla fall bibliotekens kärnverksamhet.

Du missade väl inte sista raden i mitt förra inlägg!

:D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 20:02

Jag tycker nog att biblioteken tillhör kultursfären, men ok då!

en lättad
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav LÅ1 » tor 02 feb, 2017 20:32

TKO skrev:Jag tycker nog att biblioteken tillhör kultursfären, men ok då!

en lättad
Thomas K Ohlsson

Jo, jag förstod det. Och det gör det förstås.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur skall SL-kortet (30 dgr) prissättas i framtiden?

Inläggav Lennart Petersen » fre 03 feb, 2017 0:32

Jag gillar inte tanken på "indexering" av priset oavsett nu hur detta index beräknas. Det skulle bara kännas som obehagliga smyghöjningar som kommer oväntat. Bättre då att som nu ta ett politisk beslut om taxenivån men det kanske ska göras en gång om året, inte med flera års mellanrum.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1739
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], R.Lindmark och 5 gäster

cron