Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav TKO » fre 27 jan, 2017 11:45

Med tanke på de känslor som debattartiklar med oönskade åsikter verkar framkalla hos många skribenter på detta forum vill jag starkt avråda dessa från att läsa debattinlägget "Låt alla åka gratis i kollektivtrafiken" i dagens eSvD. Och de som ändå inte kan låta bli ombedes ha burken med valium inom räckhåll!

fredagskramar från Årsta

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Stefan Widén » fre 27 jan, 2017 13:39

Äsch nu byggde du upp förväntningarna lite väl mycket......Trodde det var något i stil med att de skulle skrota busslinjerna till Årsta

Vem skulle inte tycka det vore praktiskt med gratis kollektivtrafik? Tänk så många pengar man spar på spärrvakter avgiftskontrollanter mm och för att inte tala om kostnaderna för spärrar och andra avgiftsrelaterade maskiner.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav roggek » fre 27 jan, 2017 17:36

Ja, det finns bara fördelar med detta.
Låt bilisterna vara med och betala via landstingsskatten.
Påstigning genom alla dörrar på bussen.
Frågan kvarstår dock om SL och entreprenörerna kommer att klara av den ökade resandevolymen som antagligen kommer att uppstå den dag nolltaxa införs?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav LÅ1 » fre 27 jan, 2017 18:01

En hel del alternativ fakta i den artikeln.

"återvändsgränden Förbifart Stockholm". Så vitt jag förstår så blir förbifarten öppen i båda ändarna.
"bli klämd av spärrar". En betalande resenär som blippar sin biljett på korrekt sätt blir inte klämd!
"Dagens avgiftssystem är orättvist". Vad som är rättvist respektive orättvist handlar närmast om tyckande än om fakta.
Dessutom antyds att bilisterna inte betalar för kollektivtrafiken i dag, vilket de faktiskt gör. I alla fall om de betalar landstingsskatt i Stockholms läns landsting, eller betalar biltull.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Inge » fre 27 jan, 2017 18:07

roggek skrev:Frågan kvarstår dock om SL och entreprenörerna kommer att klara av den ökade resandevolymen som antagligen kommer att uppstå den dag nolltaxa införs?

Vadå? -Det framgår ju av artikeln att flaskhalsarna försvinner om man inför nolltaxa!
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lars_L » fre 27 jan, 2017 19:21

Visst, man kan ju alltid tycka det är rättvist att andra får betala....Men annars är det väl snarare - som jag ser - mer en fråga om vad man vill och hur man tror att man bäst uppnår målen.

Vill man minska biltrafiken så är nog ändå nolltaxa det minst effektiva sättet att uppnå det målet på. Främst är det ju den grupp som inte längre har råd på grund av den höja Landstingsskatten som byter.

Därtill förstås alla som tar bussen, istället för att gå och cykla. Något som i slutändan ökar kostnaderna för sjukvård etc, p.g.a. sämre hälsoläge bland befolkningen....
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 jan, 2017 21:01

Lars_L skrev:Vi

Därtill förstås alla som tar bussen, istället för att gå och cykla. Något som i slutändan ökar kostnaderna för sjukvård etc, p.g.a. sämre hälsoläge bland befolkningen....


Med det där sista argumentet så borde man ju inte erbjuda periodkort med obegränsad tillgång till trafiken och möjlighet att göra hur många korta bussresor eller ett stationshåll på T-banan somhelst. I själva verket är nog kollektivtrafiken i sig nyttig för hälsan eftersom de flesta har längre till station eller busshållplats både hemifrån och dit man ska och man rör sig en hel del vid byten. Själv har jag 6 min promenad till T-bana och när jag jobbade var det sådär 12-6min andra änden och bytte jag från pendel till T-bana blev det 6min promenad där. Och annars är jag rätt förtjust i långa cykelfärder med hemresa med kollektivtrafik.
Så i stort tror jag nog övergång från att ha bil till att åka kollektivt gör nytta för hälsan.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lars_L » fre 27 jan, 2017 21:55

Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:Vi

Därtill förstås alla som tar bussen, istället för att gå och cykla. Något som i slutändan ökar kostnaderna för sjukvård etc, p.g.a. sämre hälsoläge bland befolkningen....


Med det där sista argumentet så borde man ju inte erbjuda periodkort med obegränsad tillgång till trafiken och möjlighet att göra hur många korta bussresor eller ett stationshåll på T-banan somhelst. I själva verket är nog kollektivtrafiken i sig nyttig för hälsan eftersom de flesta har längre till station eller busshållplats både hemifrån och dit man ska och man rör sig en hel del vid byten. Själv har jag 6 min promenad till T-bana och när jag jobbade var det sådär 12-6min andra änden och bytte jag från pendel till T-bana blev det 6min promenad där. Och annars är jag rätt förtjust i långa cykelfärder med hemresa med kollektivtrafik.
Så i stort tror jag nog övergång från att ha bil till att åka kollektivt gör nytta för hälsan.


Det är ju en intressant fråga. Poängen var väl snarast att det ökade resande man får, huvudsakligen ändå är från promenerande och cyklande, än från bilister. Vitsen med periodkort, och som kan motivera det - är väl just att kunder som åker kollektivt till jobbet, får ett starkt incitament för att inte använda bilen på kvällar/helger, men framförallt för att inte dagligen hamna i valet mellan bil/kollektivt, där det senare alternativet skulle missgynnas. I valen mellan att gå/kollektivt, så är det ju däremot bättre för samhället att man väljer att gå.

Så, man får väl väga för- och nackdelar här. Utifrån att vi vill locka över bilister - är periodkort bra, men för resenärer där valet är gentemot ett mer miljövänligt alternativ är det naturligtvis negativt ur ett hälso-/resursperspektiv.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav NerdBoy » lör 28 jan, 2017 9:40

Stefan Widén skrev:Äsch nu byggde du upp förväntningarna lite väl mycket......Trodde det var något i stil med att de skulle skrota busslinjerna till Årsta

Vem skulle inte tycka det vore praktiskt med gratis kollektivtrafik? Tänk så många pengar man spar på spärrvakter avgiftskontrollanter mm och för att inte tala om kostnaderna för spärrar och andra avgiftsrelaterade maskiner.

Stefan


Ett naturligt nästa steg är gratis livsmedel. Tänk så mycket billigare det skulle bli om man tog bort alla kassor och lät kunderna plocka på sig obegränsade mängder oxfilé.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Harald » lör 28 jan, 2017 10:01

Det första som borde tas bort är väl TV-avgiften. Den är verkligen orättvis. Fattigpensionärer och arbetslösa betalar lika mycket som folk med miljoninkomster.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Stefan Widén » lör 28 jan, 2017 10:12

NerdBoy skrev:
Stefan Widén skrev:Äsch nu byggde du upp förväntningarna lite väl mycket......Trodde det var något i stil med att de skulle skrota busslinjerna till Årsta

Vem skulle inte tycka det vore praktiskt med gratis kollektivtrafik? Tänk så många pengar man spar på spärrvakter avgiftskontrollanter mm och för att inte tala om kostnaderna för spärrar och andra avgiftsrelaterade maskiner.

Stefan


Ett naturligt nästa steg är gratis livsmedel. Tänk så mycket billigare det skulle bli om man tog bort alla kassor och lät kunderna plocka på sig obegränsade mängder oxfilé.


Ja "gratis" är väl en sanning med modifikation...det handlar väl snarare att ta bort alla direkta avgifter och sammanföra dem till en centralavgift som man betalar på förvärvad inkomst. Men poängen med det är att styra så fler väljer resande ingående i den centrala avgiften. Självklart skulle man införa zoner i stan så att det kostar 4 kuponger att åka bil från Farsta till Ikea. Farsta till Hökarängen kostar bara 2 kuponger.

Sen om maten skall ingå i den centrala avgiften är en smaksak..... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Odd » lör 28 jan, 2017 14:07

Vad har teveavgiften med SL-taxan att göra?

Ang artikeln som TKO försöker att trolla, så är ju ståndpunkten som Planka.nu har inte särskilt ny hos dom. Det är en löst sammansatt grupp med misslyckade människor som har hittat en egen käpphäst, förmodligen triggad av någon erfarenhet där de har gått i mentalt baklås och inte vet hur de skall ta sig ur.

Personligen har jag inget emot 100% skattefinansierad kollektivtrafik, men även jag inser att det är ett antal, ej oöverstigliga, problem som skall lösas och som inte löses i en handvändning. Men för att det över huvud taget skall vara möjligt så krävs en lång förberedelsetid och investeringar, annars riskerar vi en orättvise- och inlåsningseffekt, för att inte tala om en havererad kollektivtrafik. Framför allt behövs en stabil, "blocköverskridande" överenskommelse om detta eftersom det är en process som kommer att pågå under flera mandatperioder och som kommer att kräva investeringar på rätt ställe.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav BSB101 » lör 28 jan, 2017 17:30

En avgiftsfri kollektivtrafik kommer vara självreglerande då det bara finns plats för x personer. I rusningstid kommer nog även antal tillkommande personer vara minimalt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lars Ödlund » lör 28 jan, 2017 21:44

BSB101 skrev:En avgiftsfri kollektivtrafik kommer vara självreglerande då det bara finns plats för x personer. I rusningstid kommer nog även antal tillkommande personer vara minimalt.


Ja det kommer givetvis att ställas stora krav på utökad kapacitet i alla trafikslag vilket främst i spårtrafiken leder till stora utmaningar för SLL och operatörerna, kostnaderna kommer sannolikt att öka så att den "vinst" man gör genom att slippa spärrvakter och administration av ett biljettsystem direkt äts upp av större produktionskostnader, större mängd skadegörelse och liknande.

Det är ju knappast så att man kan strunta i om 20% av kunderna inte kommer med i rusningstid.

Miljömässigt kan nolltaxa tyvärr leda till sämre luft och trängre i trafiken.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lars_L » lör 28 jan, 2017 23:52

Så mycket under dimensionerande tid lär ju inte åkandet öka med nolltaxa. Däremot riskerar eftermiddagsrusningen att bli dimensionerande för trafiken, när alla kids som inte har busskort ska fram och tillbaka från centrum etc, vilket man antagligen hade avstått från annars (eller i alla fall gjort till mindre del). Samtidigt är väl effekten troligen mindre i en storstad än en mindre stad. Helt enkelt för att det oftast inte finns något rimligt alternativ till kollektivtrafiken för många i Stockholm.

I stora och tunga tunnelbanesystem som Stockholm är det ganska svårt att klara sig utan personal, så den minskningen blir nog inte så stor, särskilt som det ju blir ännu svårare att avvisa folk. Idag kan det ju delvis göras direkt genom att man kräver giltigt färdbevis för att komma ombord (förbi spärrlinjen).

Däremot är det ju svårt med satsningar inom kollektivtrafiken när varje krona måste tas ut i ökad skatt och man inte får några intäkter som effekt av förbättringen. Det gör förbättringsarbetet betydligt tyngre.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lars Ödlund » sön 29 jan, 2017 1:15

Lars_L skrev:Så mycket under dimensionerande tid lär ju inte åkandet öka med nolltaxa. Däremot riskerar eftermiddagsrusningen att bli dimensionerande för trafiken, när alla kids som inte har busskort ska fram och tillbaka från centrum etc, vilket man antagligen hade avstått från annars (eller i alla fall gjort till mindre del). Samtidigt är väl effekten troligen mindre i en storstad än en mindre stad. Helt enkelt för att det oftast inte finns något rimligt alternativ till kollektivtrafiken för många i Stockholm.

I stora och tunga tunnelbanesystem som Stockholm är det ganska svårt att klara sig utan personal, så den minskningen blir nog inte så stor, särskilt som det ju blir ännu svårare att avvisa folk. Idag kan det ju delvis göras direkt genom att man kräver giltigt färdbevis för att komma ombord (förbi spärrlinjen).

Däremot är det ju svårt med satsningar inom kollektivtrafiken när varje krona måste tas ut i ökad skatt och man inte får några intäkter som effekt av förbättringen. Det gör förbättringsarbetet betydligt tyngre.


Det är väl knappast den grupp som idag åker bil eller taxi som kommer att börja åka kollektivt i någon stor utsträckning, det som kommer att öka är ju det man får kalla det okynnesåkningen, (man tar bussen eller spårvagnen en hållplats när det ändå är gratis)kollektivtrafiken som social värmestuga kommer att öka, soc behöver inte längre skicka med färdbevis.

Förmodligen kommer det att bli svårare att förmå vissa målgrupper att börja åka kollektivt, dessa målgrupper påverkas inte speciellt mycket av biltullar utan mer av köer och erbjuden komfort.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Stefan Widén » sön 29 jan, 2017 1:27

Det är väl klart att om politikerna verkligen ville skulle man gå iland med att på allvar styra över resandet till kollektiva färdmedel. Självklart går det inte enkelt genom att bara införa nolltaxa. Det lär säkerligen ta ett antal år innan allt hunnit ställa om sig. Men! Sannolikheten för att detta skulle ske är väl ganska liten såvida ingen revolutionerande händer som gör att man tvingas till beslutet.

Vi får väl författa en gemensam framtidsroman som beskriver livet 2042 :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Lars Ödlund » sön 29 jan, 2017 1:38

Stefan Widén skrev:Det är väl klart att om politikerna verkligen ville skulle man gå iland med att på allvar styra över resandet till kollektiva färdmedel. Självklart går det inte enkelt genom att bara införa nolltaxa. Det lär säkerligen ta ett antal år innan allt hunnit ställa om sig. Men! Sannolikheten för att detta skulle ske är väl ganska liten såvida ingen revolutionerande händer som gör att man tvingas till beslutet.

Vi får väl författa en gemensam framtidsroman som beskriver livet 2042 :D

Stefan


Visst, men att införa nolltaxa är knappast det mest effektiva sättet, snabbare, bekvämare och punktligare resor lockar fler som idag tar bilen, inte för att det går fortare alla gånger men det är bekvämare och man slipper mycket av det elände som är förknippat med att resa kollektivt i Stockholmsområdet.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav BSB101 » sön 29 jan, 2017 7:44

Med tanke på att kollektivtrafiken i rusning redan idag har en hög marknadsandel lär ökningen vid en eventuell nolltaxa vara liten. Exempelvis är det svårt att klämma in fler människor om det inte finns någon yta kvar. Gällande behov av utbyggnader ser jag denna som lika stor oavsett om man har nolltaxa eller behåller dagens system.

Jag är rätt säker på att merparten som idag väljer bort kollektivtrafiken inte främst gör det av kostnadsskäl utan av andra skäl. Själv är mina främsta skäl komfort och hälsa (väljer bil eller cykel istället).
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inläggav Stefan Widén » sön 29 jan, 2017 10:00

Alltså vi är alla ganska överens om att, skulle man idag införa nolltaxa ger det inte så mycket mer än att resenärerna slapp kostnaderna för biljetterna och dessa fördelades ut på samtliga som betalar skatt. Man säger att trängselskatten gjorde att trafiken minskade något men idag är den minskningen säkerligen uppäten. Vill man öka andelen kollektivresor måste det till radikala åtgärder. Jag har själv suttit och åkt bil till jobbet men när bilen fick maskinhaveri och hamnade i på skroten valde jag inte skaffa ny. Och arbetsresorna funkar utan bil men det är när man ska åka på obekväma tider eller till ställen som har mindre bra kollektivtrafik eller om man först ska till A sen till B och därefter C som det många gånger går mycket fortare med bil.

Men i boken 2042 har vi löst detta så man på ett antal finulliga sätt kan leva utan att ha tillgång till egen bil.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst