Fullskaliga brandprov

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Fullskaliga brandprov

Inläggav Harald » mån 16 jan, 2017 10:00

roggek skrev:Kan man inte utföra ett fullskaleprov med Brandförsvaret i Liljeholmsterminalen? Fjutta eld på en gammal buss ...

viewtopic.php?f=12&t=38837&start=80#p354297

Sådana övningar kan vara ganska nyttiga. GS gjorde det med en gammal spårvagn nån gång 1987-88. Man ville ha data om hur brandfarliga spårvagnarna var för att dimensionera sprinklersystem i vagnhallarna. En M25 med de gamla tjocka vävplastklädda och skumgummifyllda sittdynorna ställdes upp i Eternithallen och Statens Provningsanstalt monterade mätinstrument. En byggfläkt ställdes i öppningen till hallen för att dra ut röken och Brandkåren var där förstås. Det hade varit två mordbränder i spårvagnar i trafik. Polisen hade fått tag i mordbrännarna och man visste hur de hade gjort för att tända på och nu använde man samma metod. Väldigt fort var hela vagnen övertänd och byggfläkten hade inte en chans. Det slutade med att Brandkåren fick slå hål på taket för att få ut röken. Som en följd av provet beslöts det att byta ut alla sittdynor mot tunnare dynor i mindre brandfarliga material.

Bild

Etenithallen
Harald
 
Inlägg: 7790
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Fullskaliga brandprov

Inläggav 2763 » mån 16 jan, 2017 11:14

... och idag hade man nog kört vagnen till Borås eftersom det där finns en anläggning för sådana prov som åtminstone klarar lastbil...

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Fullskaliga brandprov

Inläggav TKO » mån 16 jan, 2017 13:59

Värdelöst vetande:
När flygflottiljen i Kalmar (F12) lades ner tände man eld på ett antal drakenplan i en trähangar. Resultatet fick djupgående konsekvenser för hangarbyggande i Sverige drygt 20 år framåt. Sen föll det i glömska och man började säga 'men det händer väl aldrig'...

svamlar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fullskaliga brandprov

Inläggav Hechtwagen » mån 16 jan, 2017 15:31

En annan bidragande orsak till dynbytet var att omsättningen på dynor ökade lavinartat pga ökad skadegörelse i mitten av 80-talet! Tänk när man eldade tunnelvagnar och spårvagnar på skroten förr med dynorna kvar....
Fängelse på straffskalan för sånt idag! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Fullskaliga brandprov

Inläggav Stefan Isaksson » mån 16 jan, 2017 20:28

Berodde inte den ökade skadegörelsen på att pundarna kommit på att man kunde röka skumgummit - gratis berusningsmedel alltså.
Korollarium: inte alls hälsosam rök när sätena brann.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Fullskaliga brandprov

Inläggav Hechtwagen » mån 16 jan, 2017 22:58

Stefan Isaksson skrev:Berodde inte den ökade skadegörelsen på att pundarna kommit på att man kunde röka skumgummit - gratis berusningsmedel alltså.
Korollarium: inte alls hälsosam rök när sätena brann.

SI


Skadegörelsen bestod till största delen av ett omfattande skrivande med kraftigare bläckpennor på dynor och väggar i vagnarna! Detta tog oanade proportioner från cirka 1985.
Säkert nästan lika omfattande idag men nu är saneringen dimetionerad för detta!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster