Lennart Petersen skrev:TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?
funderar
Thomas K Ohlsson
Ja det går ju att räkna fram från årsredovisningar , senast jag hittar är 2013, där både personkilometer och produktionskostnader per trafikslag räknas.
Jag får det till att lokalbanorna inklusive spårväg är dubbelt så dyra per personkm än pendeln.
Men då måste man ju beakta att det är päron och äpplen. Pendel med stora resandevolymer ,långa avstånd och höga hastigheter blir väl rimligtvis kostnadseffektivt räknat per personkm.
Javisst, man måste alltid räkna både på personkilometer och sittplatskilometer (det senare är ju särskilt intressant om man ser till kvalitén). Fast i båda fallen är ju faktiskt pendeltågen relativt billiga p.g.a. den höga hastigheten - därför är det ju kanske inte så meningsfullt att jämföra med just pendeltågen. Så här såg siffrorna ut 2012 (från Trafikförvaltningens idéstudie inför pendeltågsupphandlingen):
Tunnelbana person-km 1,9 kr/ sittplats-km 0,80 kr
Pendeltåg person-km 1,43 kr/ sittplats-km 0,40 kr
Lokalbana, person-km 3,23 kr/ sittplats-km 0,80 kr
Buss person-km 3,1 kr / sittplats-km 1,0 kr
För spårväg city borde kostnaderna ungefär ligga på ovan angivna nivå för lokaltåg, om man ser till resandet/kostnaderna. Men märk att kostnaden per sittplats-km är ungefär på samma nivå för alla trafikslag, med undantag för pendeltågstrafiken. Ska man göra en mer rimlig jämförelse för "överpris" ska man väl egentligen beräkna kostnaderna i förhållande till hastighet, eftersom man har olika trafikuppgifter. Här är väl alltså stadsspårväg mer att jämföra med produktionskostnaderna för busstrafiken, medan en tvärbana kanske är bättre att jämföra med tunnelbana. Säkert skulle man kunna räkna ut något nyckeltal även för förhållandet mellan km-kostnader och hastighet, men det får vi ta i en annan diskussionsrunda.