Vilka visioner MTR verkar ha om pendeltågen...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Vilka visioner MTR verkar ha om pendeltågen...

Inläggav Lars_L » tis 10 jan, 2017 20:38

TKO skrev:
Lars_L skrev:---klipp---
Men för att återgå till godstågen så är det ju väldigt spännande om det i framtiden blir fler godståg som ska köra till den nya godshamnen i Nynäshamn. Hur det kommer påverka punktligheten längs banan vågar jag inte tänka på...

Min högst kvalificerade gissning är det kommer att gå väldigt lite gods på järnväg till och från den nya hamnen... vilka flöden skulle det handla om?
/TKO

Nej vi får väl hoppas och kanske gissa på det. Men det har ju varit ett av motiven till att bygga ut till dubbelspår. Kanske är det dock bara en dröm från politiskt håll.
Lars_L

Inläggav daniel_s » tis 10 jan, 2017 20:44

Lars_L skrev:Fast jag håller inte riktigt med om den tolkningen. Tycker man får väldigt bra betyg på kvalitén när man tittar på NKI. Det är ju ingen slump att spårvägs city kommer upp i 98 procent i senaste mätningen!

Det tror inte jag heller, det är ju den bana där man är minst beroende av Trafikförvaltningen och dess olika tekniska system för att få allt att fungera... :wink:

Lars_L skrev:Problemet är ju också att man måste kunna tolka siffrorna rätt och vad som är problemet. Det är ju vare sig SL eller operatörerna alltid så duktiga på. Något som lätt leder till att man lägger resurserna på fel saker, även om en del väl inte heller innebär någon större kostnad (som att bjuda på saftglögg exempelvis)

Nä, du har nog rätt i att man får bjuda på starkare saker än så för att folk ska bli nöjda! :-D
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 10 jan, 2017 21:17

daniel_s skrev:
Lars_L skrev:Fast jag håller inte riktigt med om den tolkningen. Tycker man får väldigt bra betyg på kvalitén när man tittar på NKI. Det är ju ingen slump att spårvägs city kommer upp i 98 procent i senaste mätningen!

Det tror inte jag heller, det är ju den bana där man är minst beroende av Trafikförvaltningen och dess olika tekniska system för att få allt att fungera... :wink:

Nja av spårsystemen. Men även där kan man ju påverka rätt mycket. Dock är man ju där relativt begränsad av den tillgång till fordon som finns. Men det finns ju många saker i många områden att göra för att kunna få rätt stor effekt på kundnöjdheten, utan att det kostar en förmögenhet. Även för Lidingöbanan är man nu uppe i 88 procent nöjda kunder. När Arriva körde den för några år sedan (våren 2013) låg kundnöjdheten där på 67 procent, må vara att man då körde med 40-talsvagnar och mer enkelspår men ändå! Med relativt enkla åtgärder och inte alltför kostsamma lösningar skulle man lätt även där kunna få upp kundnöjdheten till att stabilt ligga över 90 procent!

Och för att inte bara hacka på Arriva, så har ju den åtgärden att man började köra med dubbla vagnar på vardagar gett rätt bra effekt på kundnöjdheten!

I busstrafiken finns det ju områden som inte bör ha så dålig kundnöjdhet som man har. Där har ju dock Trafikförvaltningen valt att inte ställa några högre krav på den sidan, och då finns det ju inget skäl att ta kostnaden, även om den som sådan är relativt låg.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 10 jan, 2017 21:25

En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tis 10 jan, 2017 21:31

Lars_L skrev:Nja av spårsystemen. Men även där kan man ju påverka rätt mycket. Dock är man ju där relativt begränsad av den tillgång till fordon som finns. Men det finns ju många saker i många områden att göra för att kunna få rätt stor effekt på kundnöjdheten, utan att det kostar en förmögenhet. Även för Lidingöbanan är man nu uppe i 88 procent nöjda kunder. När Arriva körde den för några år sedan (våren 2013) låg kundnöjdheten där på 67 procent, må vara att man då körde med 40-talsvagnar och mer enkelspår men ändå! Med relativt enkla åtgärder och inte alltför kostsamma lösningar skulle man lätt även där kunna få upp kundnöjdheten till att stabilt ligga över 90 procent!

Och för att inte bara hacka på Arriva, så har ju den åtgärden att man började köra med dubbla vagnar på vardagar gett rätt bra effekt på kundnöjdheten!

Den förbättringen (antar att du syftar på solnagrenen) hade nog kunnat komma långt tidigare om bara A35 hållit måttet lite bättre.

Vad gäller Lidingö fattar jag ingenting, inget är ju egentligen förändrat. Kan det vara den långa perioden med ersättningsbussar som gjort att folk sänkt sina förväntningar, eller kanske att de mest krävande kunderna gått över till bilar?
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 10 jan, 2017 21:48

TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?

funderar
Thomas K Ohlsson

Nä, något direkt orsakssamband mellan kostnad och kundnöjdhet skulle jag nog inte sägas finns. Det är mer komplext än så. Men diskussionen om exempelvis konduktörer är ju intressant, då Arriva nu på Tvärbanan/Nockebybanan har återvänt till sina tidigare höga nivåer på kundnöjdhet efter att ha dalat lite efter att man dragit in konduktörerna. Man har fortfarande förstås lägre värde när det gäller att svara på frågor och personalens bemötande, men det påverkar inte helhetsbetyget. Detta är ju exempel på s.k. "mjuka värden" som inte får något resultat i det allmänna betyget på linjen.

Däremot är det förstås en svårighet att pendeltågsavtalen är produktionsavtal, med som jag förstått det ganska små incitament för högre kundnöjdhet. MTR och tunnelbanan här är ju en ganska bra jämförelse. Att göra de åtgärder som MTR behövde mer än 5 år för att genomföra, skulle ju kunna ha genomförts direkt. Men kravet på punktlighet och kundnöjdhet var så låga i början av avtalsperioden att det inte fanns något incitament för MTR att göra något åt problemen. Det finns ju fortfarande en del att göra där om man vill förbättra värdena -utan att det som vanligt handlar om några större kostnader i ett avtal som årligen är värt 3 miljarder.
Lars_L

Inläggav daniel_s » tis 10 jan, 2017 21:56

Tycker ändå att MTR har gnetat på bra med förändringsarbetet i tunnelbanan, att ändra på någonting där är ju ungefär som att vända en oceanångare med en åra. (Tog väl bara lite drygt 20 år att återinföra halvminuterna?) Antar att det är ungefär likadant på pendeltågen...
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » ons 11 jan, 2017 4:07

TKO skrev:En intressant fråga - tycker i varje fall jag - är om det finns ett samband mellan hur mycket SL/TF betalar för trafiken och kundnöjdheten. En personkilometer kostar kanske mycket mer på Spårväg City än vad den gör på pendeln?

funderar
Thomas K Ohlsson

Ja det går ju att räkna fram från årsredovisningar , senast jag hittar är 2013, där både personkilometer och produktionskostnader per trafikslag räknas.
Jag får det till att lokalbanorna inklusive spårväg är dubbelt så dyra per personkm än pendeln.
Men då måste man ju beakta att det är päron och äpplen. Pendel med stora resandevolymer ,långa avstånd och höga hastigheter blir väl rimligtvis kostnadseffektivt räknat per personkm.
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » ons 11 jan, 2017 10:22

Lennart Petersen skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson

Ja det går ju att räkna fram från årsredovisningar , senast jag hittar är 2013, där både personkilometer och produktionskostnader per trafikslag räknas.
Jag får det till att lokalbanorna inklusive spårväg är dubbelt så dyra per personkm än pendeln.
Men då måste man ju beakta att det är päron och äpplen. Pendel med stora resandevolymer ,långa avstånd och höga hastigheter blir väl rimligtvis kostnadseffektivt räknat per personkm.

Javisst, man måste alltid räkna både på personkilometer och sittplatskilometer (det senare är ju särskilt intressant om man ser till kvalitén). Fast i båda fallen är ju faktiskt pendeltågen relativt billiga p.g.a. den höga hastigheten - därför är det ju kanske inte så meningsfullt att jämföra med just pendeltågen. Så här såg siffrorna ut 2012 (från Trafikförvaltningens idéstudie inför pendeltågsupphandlingen):

Tunnelbana person-km 1,9 kr/ sittplats-km 0,80 kr
Pendeltåg person-km 1,43 kr/ sittplats-km 0,40 kr
Lokalbana, person-km 3,23 kr/ sittplats-km 0,80 kr
Buss person-km 3,1 kr / sittplats-km 1,0 kr

För spårväg city borde kostnaderna ungefär ligga på ovan angivna nivå för lokaltåg, om man ser till resandet/kostnaderna. Men märk att kostnaden per sittplats-km är ungefär på samma nivå för alla trafikslag, med undantag för pendeltågstrafiken. Ska man göra en mer rimlig jämförelse för "överpris" ska man väl egentligen beräkna kostnaderna i förhållande till hastighet, eftersom man har olika trafikuppgifter. Här är väl alltså stadsspårväg mer att jämföra med produktionskostnaderna för busstrafiken, medan en tvärbana kanske är bättre att jämföra med tunnelbana. Säkert skulle man kunna räkna ut något nyckeltal även för förhållandet mellan km-kostnader och hastighet, men det får vi ta i en annan diskussionsrunda.
Lars_L

Inläggav TKO » ons 11 jan, 2017 11:09

Lennart Petersen skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson

Fast att klumpa ihop så disparata trafiksystem som Spårväg City och t ex Saltsjöbanan under begreppet "Lokalbanor" är väl att blanda just äpplen med päron - eller åtminstone plommon med krusbär?

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 11 jan, 2017 11:15

Lars_L skrev:Nä, något direkt orsakssamband mellan kostnad och kundnöjdhet skulle jag nog inte sägas finns. Det är mer komplext än så. Men diskussionen om exempelvis konduktörer är ju intressant, då Arriva nu på Tvärbanan/Nockebybanan har återvänt till sina tidigare höga nivåer på kundnöjdhet efter att ha dalat lite efter att man dragit in konduktörerna. Man har fortfarande förstås lägre värde när det gäller att svara på frågor och personalens bemötande, men det påverkar inte helhetsbetyget. Detta är ju exempel på s.k. "mjuka värden" som inte får något resultat i det allmänna betyget på linjen.
---klipp---

Om detta stämmer - vilket jag inte har någon anledning att betvivla - är det ju ytterst intressant. För då faller enligt min mening det bärande argumentet för konduktörer:
- Att trafikanterna tycker det är så himla trevligt!

Alltså bör bemanningen enbart - eller i varje främst - grunda sej på företagsekonomiska aspekter:
- Ökar intäkterna mer än vad personalkostnaden ökar?

Och där har väl SL gjort en kalkyl när det gäller t ex Tvärbanan...

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » ons 11 jan, 2017 11:30

TKO skrev:
Lars_L skrev:Nä, något direkt orsakssamband mellan kostnad och kundnöjdhet skulle jag nog inte sägas finns. Det är mer komplext än så. Men diskussionen om exempelvis konduktörer är ju intressant, då Arriva nu på Tvärbanan/Nockebybanan har återvänt till sina tidigare höga nivåer på kundnöjdhet efter att ha dalat lite efter att man dragit in konduktörerna. Man har fortfarande förstås lägre värde när det gäller att svara på frågor och personalens bemötande, men det påverkar inte helhetsbetyget. Detta är ju exempel på s.k. "mjuka värden" som inte får något resultat i det allmänna betyget på linjen.
---klipp---

Om detta stämmer - vilket jag inte har någon anledning att betvivla - är det ju ytterst intressant. För då faller enligt min mening det bärande argumentet för konduktörer:

Alltså bör bemanningen enbart - eller i varje främst - grunda sej på företagsekonomiska aspekter:

/TKO

Beror ju då på om man vill titta på de "mjuka värdena", eller bara på betyget på linjen. Som jag skrev har ju just personalens svar på frågor, och personalens bemötande drastiskt minskat ca 10 procentenheter för båda parametrarna. Men som man vet från tidigare studier har dessa "mjuka värden" ganska liten effekt på om man reser kollektivt, eller om man i huvudsak är nöjd med kollektivtrafiken. En fråga som man inte sammanställer separat per bana i månadsrapporterna är tryggheten - den kan väl också ha minskat något.

Poängen är väl alltså inte att bortse helt från den här typen av aspekter. Frågan handlar ju då också om vad man tycker är viktigast - det samlade betyget eller om man ska titta på alla delar som man mäter.

En sak är ju bland annat att ganska få resenärer har så mycket frågor att ställa till personalen...Då är det ju också få som blir missnöjda med svaren...
Lars_L

Inläggav Lars_L » ons 11 jan, 2017 11:31

TKO skrev:
---klipp---

/TKO

Beror ju då på om man vill titta på de "mjuka värdena", eller bara på betyget på linjen. Som jag skrev har ju just personalens svar på frågor, och personalens bemötande drastiskt minskat ca 10 procentenheter för båda parametrarna. Men som man vet från tidigare studier har dessa "mjuka värden" ganska liten effekt på om man reser kollektivt, eller om man i huvudsak är nöjd med kollektivtrafiken. En fråga som man inte sammanställer separat per bana i månadsrapporterna är tryggheten - den kan väl också ha minskat något.

Poängen är väl alltså inte att bortse helt från den här typen av aspekter. Frågan handlar ju då också om vad man tycker är viktigast - det samlade betyget eller om man ska titta på alla delar som man mäter.

En sak är ju bland annat att ganska få resenärer har så mycket frågor att ställa till personalen...Då är det ju också få som blir missnöjda med svaren...
Lars_L

Inläggav TKO » ons 11 jan, 2017 12:08

Är inte mätningen av kundnöjdhet just ett "mjukt värde"???

"Hårda värden" anser jag är storheter som ekonomiskt utfall och resandeantal.

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » ons 11 jan, 2017 14:54

TKO skrev:Är inte mätningen av kundnöjdhet just ett "mjukt värde"???

"Hårda värden" anser jag är storheter som ekonomiskt utfall och resandeantal.

/TKO

Går naturligtvis att göra olika distinktioner på det. Men tittar man på de faktorer som har betydelse för om man upplever produkten som bra eller dålig, är det tre faktorer som har betydelse för utfallet. Om man ska kalla dessa "hårda" eller bara för "tunga" faktorer, får väl vara en smaksak.

Men i princip är det punktlighet, trängsel och turtäthet som ger avtryck på den allmänna kundnöjdheten, utifrån de faktorer Trafikförvaltningen mäter. Där trängsel och turtäthet hänger samman rätt mycket och är beroende av varandra för hur mycket det påverkar det allmänna omdömet. Enkelt uttryck, är trängseln mindre är man nöjdare med turtätheten och ifall turtätheten är hög får inte missnöjet med trängsel samma utslag i kundnöjdheten, likväl som att missnöje med turtätheten inte får så starkt utslag i det totala omdömet om man inte är missnöjd med trängseln - eller snarare inte upplever någon trängsel.
Lars_L

Inläggav Lennart Petersen » ons 11 jan, 2017 17:33

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson

Fast att klumpa ihop så disparata trafiksystem som Spårväg City och t ex Saltsjöbanan under begreppet "Lokalbanor" är väl att blanda just äpplen med päron - eller åtminstone plommon med krusbär?

/TKO

Kanske men lokalbanorna redovisar i alla fall höga produktionskostnader för personkm.
Lennart Petersen

Inläggav AdrianLangemar » tor 12 jan, 2017 0:43

Lars_L skrev:
AdrianLangemar skrev:
Fast för pendeltågen kan man ju oftast lösa det lätt genom att man har korsande tågvägar vid stationen före istället, om det bara finns växlar där. Det var ju så man gjorde i Jordbro förut. I det här fallet borde man kunna köra högerspår varannan gång och vänsterspår varannan gång mellan hamnen och centrum.

Fast då blir det korsande tågväg i Södertälje Hamn istället - det är ju det som är det smarta med att köra högertrafik på spåret till/från Södertälje C. Just där tror jag alltså inte att det är någon lösning. Risken för korsande tågvägar där blir ju så pass mycket större med tanke på hur många tåg som ankommer/avgår därifrån per timme, särskilt om man också ska börja köra snabbtåg till/från Södertälje. Dessutom begränsar det lite vilka plattformsspår som kan användas i Södertälje hamn.

Det är som sagt en idiotisk spårplan efter ombyggnaden, inte bara i Södertälje centrum utan även i Södertälje hamn. Det går inte att komma till spår 4 om man kör vänsterspår från Södertälje centrum.

Om man inte hade snålat med växlarna hade man kunnat använda samma spår som nu vid Södertälje hamn. Då blir det precis lika många korsande tågvägar om man byter spår i Södertälje hamn som om man byter spår i Södertälje centrum. Den viktiga skillnaden är att det finns mycket större marginal vid Södertälje hamn. Om tåget från Stockholm skulle vara så försenat att det blir konflikt vid Södertälje hamn byter man spår i Södertälje centrum istället. Det hade fungerat konfliktfritt varje gång, till skillnad från nu när det räcker med en minuts försening för att det ska bli konflikt.
AdrianLangemar

Inläggav kildor » fre 13 jan, 2017 0:13

AdrianLangemar skrev:Det är som sagt en idiotisk spårplan efter ombyggnaden, inte bara i Södertälje centrum utan även i Södertälje hamn. Det går inte att komma till spår 4 om man kör vänsterspår från Södertälje centrum.

Om man inte hade snålat med växlarna hade man kunnat använda samma spår som nu vid Södertälje hamn. Då blir det precis lika många korsande tågvägar om man byter spår i Södertälje hamn som om man byter spår i Södertälje centrum. Den viktiga skillnaden är att det finns mycket större marginal vid Södertälje hamn. Om tåget från Stockholm skulle vara så försenat att det blir konflikt vid Södertälje hamn byter man spår i Södertälje centrum istället. Det hade fungerat konfliktfritt varje gång, till skillnad från nu när det räcker med en minuts försening för att det ska bli konflikt.

Det går alldeles utmärkt att åka vänsterspår upp från Södertälje centrum och sedan in på spår 4 i Södertälje hamn. Men däremot är det ingen bra idé att byta spår redan i hamnen för tåg från Stockholm. Dels blir det konflikt när det är anslutning mot Gnesta, och dels är det opraktiskt att tågen omväxlande ska gå vänster- respektive högerspår i backen. Jag vågar påstå att risken är större för problem med den lösningen.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav AdrianLangemar » fre 13 jan, 2017 2:37

kildor skrev:
AdrianLangemar skrev:Det är som sagt en idiotisk spårplan efter ombyggnaden, inte bara i Södertälje centrum utan även i Södertälje hamn. Det går inte att komma till spår 4 om man kör vänsterspår från Södertälje centrum.

Det går alldeles utmärkt att åka vänsterspår upp från Södertälje centrum och sedan in på spår 4 i Södertälje hamn. Men däremot är det ingen bra idé att byta spår redan i hamnen för tåg från Stockholm. Dels blir det konflikt när det är anslutning mot Gnesta, och dels är det opraktiskt att tågen omväxlande ska gå vänster- respektive högerspår i backen. Jag vågar påstå att risken är större för problem med den lösningen.

Det finns ingen risk för problem om man kör omväxlande på vänsterspår och högerspår. De gånger det inte fungerar att köra vänsterspår kan man köra högerspår och byta spår i Södertälje centrum istället. Det bästa hade varit om Gnestapendeln gick två minuter tidigare från Södertälje centrum, då hade man bara behövt byta spår i Södertälje centrum vid trafikstörningar.
AdrianLangemar

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 9:57

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson

Javisst, man måste alltid räkna både på personkilometer och sittplatskilometer (det senare är ju särskilt intressant om man ser till kvalitén). Fast i båda fallen är ju faktiskt pendeltågen relativt billiga p.g.a. den höga hastigheten - därför är det ju kanske inte så meningsfullt att jämföra med just pendeltågen. Så här såg siffrorna ut 2012 (från Trafikförvaltningens idéstudie inför pendeltågsupphandlingen):

Tunnelbana person-km 1,9 kr/ sittplats-km 0,80 kr
Pendeltåg person-km 1,43 kr/ sittplats-km 0,40 kr
Lokalbana, person-km 3,23 kr/ sittplats-km 0,80 kr
Buss person-km 3,1 kr / sittplats-km 1,0 kr

För spårväg city borde kostnaderna ungefär ligga på ovan angivna nivå för lokaltåg, om man ser till resandet/kostnaderna. Men märk att kostnaden per sittplats-km är ungefär på samma nivå för alla trafikslag, med undantag för pendeltågstrafiken. Ska man göra en mer rimlig jämförelse för "överpris" ska man väl egentligen beräkna kostnaderna i förhållande till hastighet, eftersom man har olika trafikuppgifter. Här är väl alltså stadsspårväg mer att jämföra med produktionskostnaderna för busstrafiken, medan en tvärbana kanske är bättre att jämföra med tunnelbana. Säkert skulle man kunna räkna ut något nyckeltal även för förhållandet mellan km-kostnader och hastighet, men det får vi ta i en annan diskussionsrunda.

I dagens läge med efaldstaxa är personkilometerkostnader inte särskilt relevant när man jämför de olika systemens subventionsgrad. Ett bättre mått vore kostnad i kronor per (validerad) påstigande. Detta mått är dessutom enklare att ta fram och borde finnas per avtal. Notera att jag avser totalkostnaden i avtalet, inte endast den rörliga delen.

Jodå jag tror också att det finns ett visst samband mellan hög subventionsgrad och kundnöjdhet.
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik