...

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lars Ödlund skrev:
En viktig parameter är huruvida utfasningen av X10 och infasningen av X60B kommer att kunna ske utan stora störningar, det blir intressant att se om det blir nödlösningar med kortare tåg och X10 tåg i första hand på Nynäslinjen söder om Vhe för att frigöra tåg till Citybanan.
Lars_L skrev:Lars Ödlund skrev:
En viktig parameter är huruvida utfasningen av X10 och infasningen av X60B kommer att kunna ske utan stora störningar, det blir intressant att se om det blir nödlösningar med kortare tåg och X10 tåg i första hand på Nynäslinjen söder om Vhe för att frigöra tåg till Citybanan.
Det är väl egentligen nu man har haft de största problemen, då ganska många X10 redan tagits ur trafik och det varit problem med X60B. Till sommaren lär dock tillräckligt många X60B har anlänt så att det inte ska vara något problem, såvida man inte hittar något allvarligt fel på modellen, så att man måste ställa av alla fordon.
Snarare blir väl problemet med T18 om de fortfararande dras av för mycket barnsjukdomar - beroende på hur många omlopp man nu i slutändan planerar att ha ute.
Ett annat problem är ju att det tar för lång tid att byta förarhytt, varför de inte kan användas på Södertäljegrenen (om man inte vill förlänga uppehållen vid Södertälje hamn). Så länge man har på- och avkoppling vid Västerhaninge fungerar det inte heller så bra att ha dem på Bålsta-Nynäshamnstågen. Kvar blir egentligen tågen på Västerhaninge-Kungsängen och Tumba-Uppsala + några av insatstågen - med nuvarande linjenät vill säga.
Lars Ödlund skrev:
På vilket sätt tar det längre tid att byta hytt i X60B jmf med X60?
I Södertälje Hamn har man väl ofta tågvändare, eller?
daniel_s skrev:Sådana krav brukar man väl ställa när man en gång har fått en produkt med, som man tycker, för lång aktiveringstid. Om man däremot redan har en produkt som är så bra att man inte ens tänkt på saken, så är det väl inte så lätt att förstå att nästa grej man köper ska bli så mycket sämre. Det är ju bara att titta på A35, hela vagnen är överlag en ingenjörsmässig katastrof men på ett fåtal punkter är den bättre än A32 kanske för att det var just de sakerna som man var lite missnöjd med på A32 (exempelvis just den långa aktiveringstiden).
Skulle det vara möjligt att specificera när man köper en ny vagntyp att "ingenting får heller ta längre tid än med befintliga vagnar"?
daniel_s skrev:Sådana krav brukar man väl ställa när man en gång har fått en produkt med, som man tycker, för lång aktiveringstid. Om man däremot redan har en produkt som är så bra att man inte ens tänkt på saken, så är det väl inte så lätt att förstå att nästa grej man köper ska bli så mycket sämre. Det är ju bara att titta på A35, hela vagnen är överlag en ingenjörsmässig katastrof men på ett fåtal punkter är den bättre än A32 kanske för att det var just de sakerna som man var lite missnöjd med på A32 (exempelvis just den långa aktiveringstiden).
Skulle det vara möjligt att specificera när man köper en ny vagntyp att "ingenting får heller ta längre tid än med befintliga vagnar"?
daniel_s skrev:Följdförsämring, det var ett bra ord! Ska lägga det på minnet...
Lars_L skrev:Det riktigt besvärande för Trafikförvaltningen (och MTR) är ju då att det blir väldigt svårt att köra på deras koncept med Skip-stop.
Tanken är ju att tågen från Märsta ska gå till Nynäshamn/Västerhaninge i högtrafik, men till Södertälje C i lågtrafik. Medan tågen från Bålsta ska gå till Södertälje i högtrafik, men Västerhaninge i lågtrafik - om man fortfarande tänker använda sig av den lösningen.
Det gäller således att alla avgångar verkligen går med den vagnstyp som det är planerat för, i annat fall blir man dels tvungen att lägga till 3-minuter på vändtiden vid Södertälje hamn - och därtill lär ju plattformsbristen (spårbristen) (om man ska köra skip-stoptåg dit) kunna bli rätt påtaglig vid nämnda station.
Det är ju betydligt lättare om hela linjer kan köras med en och samma vagnsmodell. Så där kommer MTR få något att bita i...
Lars_L skrev:Kan meddela forumläsarna att jag idag efter att haft ärende i Södertäljetrakten, på tillbakavägen åkte en X60B och att den faktiskt klarade att hålla tiden rätt bra vid Södertälje Hamn, blev bara 30-sekunder sen, vilket med lätthet kunde köras in på väg in till stan.
Så troligen räcker det med att lägga till en minut i körtiderna vid Södertälje Hamn för att det hela ska fungera med X60B.
Med nuvarande tidtabell är det dock ändå ganska känsligt då tågen ankommer till Södertälje C en minut före föregående tågs avgång, och bara en mindre försening alltså lätt orsakar följdförsening i de fall det blir korsande körvägar vid stationen.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster