Äntligen,äntligen,äntligen!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Äntligen,äntligen,äntligen!

Inläggav AdrianLangemar » tis 20 dec, 2016 12:27

daniel_s skrev:Man skulle ju t ex kunna fråga sig ("tjafsa om") varför det är just operatörerna som ska ta den här risken när det ändå är relativt meningslöst för dem att försöka göra någonting åt den. Och som det vanliga standardsvaret är, "de kan ju lägga högre anbud", så är ju slutresultatet att det ändå i så fall är beställaren som betalar det hela.

Problemet är att det inte är meningslöst! Det bevisas om inte annat av alla gånger som snöfallen på något magiskt sätt har stannat precis vid gränsen mellan två avtalsområden. Ännu märkligare är alla gånger som en av operatörerna har kunnat köra utan problem på samma vägar som andra anser vara helt oframkomliga.
AdrianLangemar

Inläggav daniel_s » tis 20 dec, 2016 12:39

Relativt meningslöst, skrev jag. Men det är väl svårt det där, när inte allt är svart eller vitt.

Att ett avtalsområde (t ex norra Roslagen) har större problem än ett annat, intilliggande, kan väl bero på alla möjliga saker, exempelvis att det faktiskt är olika väder i olika områden, eller att man har olika grader av organisatoriskt omdöme. Skulle nog säga att det är de "minst välorganiserade" områdena som brukar fortsätta köra längst innan trafiken ställs in vid svåra väderförhållanden!
daniel_s

Inläggav 218 » tis 20 dec, 2016 12:42

Verspieder skrev:
218 skrev:Jag undrar jag hur många gånger du verkligen fått stå ut med att folk stått bakom ryggen på dig och skrikit "kör för f-n"! Om det är så är det förstås förskräckligt Däremot så tycks du nu tycka att det är OK att folk i Roslagen har synpunkter ändå vare sig man kör buss eller inte! Men den här frågan handlar ju inte om Roslagen enbart utan om "carte blanche" för operatörena att ställa in trafiken var de än kör och vilka de än är.

Nu tolkar du det jag skrivit helt åt skogen! Det jag reagerade på att någon i ända borta i Stockholm i nutid (eller som du i efterhand) har mage att kritisera ett beslut som rör trafiksäkerhet. Det är varken upp till några avlägsna beslutsfattare eller nätskribenter att avgöra om man på plats tog "fel" beslut att ställa trafiken, för att de anser att det inte var något extremväder.
Om du verkligen arbetat i Roslagen borde du väl vara fullt medveten om att man här inte har en gnutta respekt för folk som sitter långt borta (i Uppsala och Stockholm) och anser sig veta bättre. Gäller även om vädret och halkan. Ingen resenär häromkring är speciellt uppgiven över att busstrafiken dras in då och då vid extremt halt väglag. Frågan är varför du är mera upprörd över deras vägnar, än de själva?

Det finns ett uttryck som används i demokratier "jag kanske inte håller med dig men jag skulle ge mitt liv för att du ska få säga det som du vill ha sagt". Det här handlar fortfarande inte om Roslagen, inte heller om det senaste stoppet där, utan SL-trafiken i allmänhet och sättet att ställa in vid s.k "extremväder". Det behöver man väl inte sitta i Roslagen för att ha någon slags enligt dig legitim rätt att tycka? Det här är tredje gången jag förklarar det här för dig, hoppas att det går in nu. Kanske din argumentation skulle vara mer träffsäker om du läste vad andra skriver! SLLs trafikområde består faktiskt av en betydligt större yta än Roslagen för din kännedom!

218
218

Inläggav TKO » tis 20 dec, 2016 12:44

daniel_s skrev:Relativt meningslöst, skrev jag. Men det är väl svårt det där, när inte allt är svart eller vitt.

Att ett avtalsområde (t ex norra Roslagen) har större problem än ett annat, intilliggande, kan väl bero på alla möjliga saker, exempelvis att det faktiskt är olika väder i olika områden, eller att man har olika grader av organisatoriskt omdöme. Skulle nog säga att det är de "minst välorganiserade" områdena som brukar fortsätta köra längst innan trafiken ställs in vid svåra väderförhållanden!

Innebär ovanstående att Keolis busstrafik i söderförorterna är otroligt bra organiserad, eftersom man torde vara svensk mästare i snörelaterad trafikinställelse?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tis 20 dec, 2016 12:58

Är ingen expert på detta men söderort är bitvis väldigt backigt, mig veterligen har man i alla år flyttat hållplatser och haft sig för att försöka anpassa sig så gott det går till vinterförhållandena, så jag skulle gissa på att de har rätt bra koll på när det är dags att ställa in.
daniel_s

Inläggav 218 » tis 20 dec, 2016 13:37

daniel_s skrev:Relativt meningslöst, skrev jag. Men det är väl svårt det där, när inte allt är svart eller vitt.

Men om man har andra förutsättningar än någon annan att leva upp till ett avtal så får man väl rigga sig efter det också eller...?

218
218

Inläggav Verspieder » tis 20 dec, 2016 17:07

218 skrev:Det finns ett uttryck som används i demokratier "jag kanske inte håller med dig men jag skulle ge mitt liv för att du ska få säga det som du vill ha sagt". Det här handlar fortfarande inte om Roslagen, inte heller om det senaste stoppet där, utan SL-trafiken i allmänhet och sättet att ställa in vid s.k "extremväder". Det behöver man väl inte sitta i Roslagen för att ha någon slags enligt dig legitim rätt att tycka? Det här är tredje gången jag förklarar det här för dig, hoppas att det går in nu. Kanske din argumentation skulle vara mer träffsäker om du läste vad andra skriver! SLLs trafikområde består faktiskt av en betydligt större yta än Roslagen för din kännedom!

Betydligt och betydligt? Över en tredjedel av länets yta består väl enbart av Norrtälje kommun, och lägger man därtill Österåker, Vallentuna, Täby och Danderyd blir det ju knappast en liten perifer del av den totala ytan? Men det är väl samma fenomen som landets geografi, där många mentalt inte kan föreställa sig att Sundsvall ligger ungefär mitt i landet. :cheesygrin:
Du hade iaf tydligt negativa åsikter om att det inte var extremväder då busstrafiken ställdes in i just Roslagen. Denna åsikt fastställde du på rejält avstånd. Därefter blev du uppretad då du får motargument från en som var ute på just de drabbade vägarna. Ytterligare därefter bestämde du att ändra parametrarna så att det nu inte bara gällde Roslagen, utan hela länet.
Själv tänker jag låta bli att kritisera tagna beslut om att vid extremt dåligt väglag ställa in trafik på vägar som jag själv inte har någon närhet till. Om trafiken ställs på Södertörn, Värmdö, Svanabyn, Norrfjärdens bygga, eller mellan Åkullsjön och Överklinten på väg mot Robertsfors, får jag väl lov att anta att man på lokalt håll gjort rätt bedömningar. Hellre än att tjata om att jag är skattebetalare. Ursäkta att jag inte höll mig inom SLLs område nu, men jag har arbetat i många fler län än bara lilla Stockholm.
Verspieder

Inläggav daniel_s » tis 20 dec, 2016 19:46

218 skrev:Men om man har andra förutsättningar än någon annan att leva upp till ett avtal så får man väl rigga sig efter det också eller...?

218

Det har jag ju skrivit flera gånger i den här tråden, lägger man anbud på ett avtal som är svårt att hålla så bör man i idealfallet lägga ett högre anbud så att man har råd att betala en del viten. Sen är ju inte avtalen likadana heller, så det som är vitesgrundande i ett avtalsområde behöver inte nödvändigtvis vara det i grannområdet.

Men det var inte för att upprepa det som jag skrev det här nu, utan det var att när man säger att vissa minsann fortsätter att köra medan andra drar in trafiken, så ska man ju komma ihåg att det KAN vara för att de inte begriper bättre, eller för att de har bättre väder.
daniel_s

Inläggav BSB101 » tis 20 dec, 2016 20:59

daniel_s skrev:Fast de kör i alla fall oftast inte på GC-banorna. :roll:

En "rolig gubbe" fråntar inte att man ska ha fakta att backa upp det man påstår.

Ett ganska vanligt fenomen är att den delen av GC-banan som är målad som cykelbana är plogad, plogarnas bredd verkar räcka ganska precis så mycket.

Den vanliga bredden på en GC-väg är 3,5 meter (nyare kan vara bredare), detta är inget problem för ett plogblad att täcka. Detta oavsett om det finns en målad linje eller ej.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik