Äntligen,äntligen,äntligen!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Äntligen,äntligen,äntligen!

Inläggav BSB101 » lör 17 dec, 2016 12:54

TKO skrev:Riktigt så logiskt går inte anbudsräkning till, åtminstone inte inom de sektorer jag haft insyn i. Och jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda inom kollektivtrafiksektorn.

Oavsett om det finns någon logik iblandad eller inte i en anbudsräkning gör man alltid någon form av riskkalkyl, oavsett om man tänker på det eller inte.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 17 dec, 2016 14:05

Den så kallade feministiska snöröjningen har väl misslyckats på många platser. Cykelbanorna är röjda och sandade, men gångbanorna intill är ofta inte det. Resultatet är att man får gå i snö de första dagarna och sedan på isigt och halt underlag. Eller så går man på cykelbanan vilket inte känns bra. Har upplevt detta på flera ställen. Vad är det för feministiskt med detta?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » lör 17 dec, 2016 15:26

BSB101 skrev:
TKO skrev:Riktigt så logiskt går inte anbudsräkning till, åtminstone inte inom de sektorer jag haft insyn i. Och jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda inom kollektivtrafiksektorn.

Oavsett om det finns någon logik iblandad eller inte i en anbudsräkning gör man alltid någon form av riskkalkyl, oavsett om man tänker på det eller inte.

Jodå, det ska gudarna veta...
Men om man ägnar mycket tid åt anbudsräkning får man (eller tror sej få) en känsla för "vad det får kosta". Och då blir kalkylerna gärna inriktade på att lägga sej precis på detta belopp, eller lite under. Under förutsättning att man vill få jobbet, vill man inte det behöver man inte räkna alls utan drar till med ett alldeles för högt belopp!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » lör 17 dec, 2016 15:44

LÅ1 skrev:Den så kallade feministiska snöröjningen har väl misslyckats på många platser. Cykelbanorna är röjda och sandade, men gångbanorna intill är ofta inte det. Resultatet är att man får gå i snö de första dagarna och sedan på isigt och halt underlag. Eller så går man på cykelbanan vilket inte känns bra. Har upplevt detta på flera ställen. Vad är det för feministiskt med detta?

Det är väl det att man gör vad som helst för att uppfylla ett överordnat politiskt mål, oavsett om detta är vettigt eller inte...

Men jag går alltid på cykelbanorna nu när de är så fint snöröjda, de cyklande männen i 40-årsåldern med höga hastigheter och autistiskt trafikbeteende som är de mest farliga för oss gående föredrar ju ändå numera att cykla på körbanan.
daniel_s

Inläggav BSB101 » sön 18 dec, 2016 12:26

Hur mycket cykelvägar finns det i exempelvis Stockholms kommun? Cykelfält i de centrala delar finns men den stora majoriteten är gemensamma gång- och cykelvägar.

Personligen är jag även mer rädd för dessa plåtlådor på upp till två ton som kör runt och tolkar att 30 på en skylt anger minsta tillåtna hastighet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » sön 18 dec, 2016 14:47

Fast de kör i alla fall oftast inte på GC-banorna. :roll:

Ett ganska vanligt fenomen är att den delen av GC-banan som är målad som cykelbana är plogad, plogarnas bredd verkar räcka ganska precis så mycket.
daniel_s

Inläggav Ulrik Berggren » sön 18 dec, 2016 15:27

daniel_s skrev:Fast de kör i alla fall oftast inte på GC-banorna. :roll:

Ett ganska vanligt fenomen är att den delen av GC-banan som är målad som cykelbana är plogad, plogarnas bredd verkar räcka ganska precis så mycket.

Ett ganska vanligt fenomen är att den delen av vägbanan som är målad som bilbana är plogad och fri från grus, plogarnas och soparnas bredd verkar räcka ganska precis så mycket.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » sön 18 dec, 2016 15:55

daniel_s skrev:Fast de kör i alla fall oftast inte på GC-banorna. :roll:

Och att köra tillbaka och ploga gångbanan tycks man strunta totalt i! Trotts att det så här års är betydligt fler gångtrafikanter ute än cyklister. :evil:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Verspieder » mån 19 dec, 2016 12:35

218 skrev:Det är inte ett dugg oförskämt att som skattebetalare och kund ha uppfattningar om den produkt som kollektivtrafiken producerar. Tvärtom jag önskar att fler ställde krav och debatterade så skulle nog mycket vara annorlunda! Jag kan t.o.m tycka att det är en medborgerlig skyldighet! Men jag tycker inte att en sådan här debatt skall motivera avlossning av "bröstvärnet", du har uppenbarligen ett producentfokus på detta och jag ett kundfokus, d.v.s för de som kollektivtrafiken är till för! Du säger ju t.o.m att man ska sitta bakom ratten för att få ha en uppfattning om busstrafiken!

Men jag grips ju av ditt påstående att busstekniken utvecklats på ett sådant sätt att det inte är möjligt att upprätthålla trafik under årets alla dagar, undantaget verkliga extremdagar då! Det tutar och blinkar säkert mer i förarhytten än tidigare men är tekniken ett självändamål? Jag måste säga att jag tycker att man saknar det engagemang som SLTF en gång i tiden hade i bussars utformning, de fungerade ju faktiskt som samordnande kravställare. I dag finns ingen sådan och det är förstås inte lätt att bedömma värdet som operatör av alla innovationer man tvingas på! Men det känns ju som att vi är rörande eniga här, teknikutvecklingen har inte tjänat kollektivtrafikens tillgänglighet,
och det är naturligtvis synnerligen illa, speciellt när det drabbar säkerhetsnivån. Vad ska vi göra åt det här?

F.ö så tycker jag att det som Lars Ödlund säger ligger det en hel del förnuft i!

218

Det jag menade är att jag inte gillar när folk, oavsett hur mycket skatt de betalar, ska stå bakom mig och ropa "kör för f-n!" när bussen knappt kan hålla sig på vägen. Än värre blir det om personen som ropar/klagar sitter ett par mil bort och inte ens sett vägens skick. Då framstår man som oerhört oförskämd, i alla fall här i Roslagen. Men man kan ju alltid göra som i andra län, där ingen part vågar ställa trafiken pga konflikträdsla. Jämtland och Västerbotten är två län där man ännu inte lärt sig förebyggande åtgärder, så där åker man av tradition hellre av vägarna och riskerar personskador, än att behöva skämmas för att ställa en avgång. Här är det dessutom två st tvåaxlingar med bra däck som åkte av. Bilder längst ner i artikeln:
http://www.ltz.se/trafik/flera-fordon-i ... -pa-froson

Vad branschen ska göra åt det här vet jag inte. Antagligen kommer inget att ske, då det är ekonomin som styr, och alla åtgärder du räknar upp kommer att anses för dyra, och därmed förkastas. Man är kvar i sitt enda synsätt helt enkelt. Personligen har jag mer eller mindre övergett storbolag som envisas med inte helt optimala däck på 15-meter boggivagnar, till förmån för småbolag med skoltrafik där perfekta vinterdäck sitter på tvåaxliga fordon.
Verspieder

Inläggav 218 » mån 19 dec, 2016 19:35

Verspieder skrev:
218 skrev:Det är inte ett dugg oförskämt att som skattebetalare och kund ha uppfattningar om den produkt som kollektivtrafiken producerar. Tvärtom jag önskar att fler ställde krav och debatterade så skulle nog mycket vara annorlunda! Jag kan t.o.m tycka att det är en medborgerlig skyldighet! Men jag tycker inte att en sådan här debatt skall motivera avlossning av "bröstvärnet", du har uppenbarligen ett producentfokus på detta och jag ett kundfokus, d.v.s för de som kollektivtrafiken är till för! Du säger ju t.o.m att man ska sitta bakom ratten för att få ha en uppfattning om busstrafiken!

Men jag grips ju av ditt påstående att busstekniken utvecklats på ett sådant sätt att det inte är möjligt att upprätthålla trafik under årets alla dagar, undantaget verkliga extremdagar då! Det tutar och blinkar säkert mer i förarhytten än tidigare men är tekniken ett självändamål? Jag måste säga att jag tycker att man saknar det engagemang som SLTF en gång i tiden hade i bussars utformning, de fungerade ju faktiskt som samordnande kravställare. I dag finns ingen sådan och det är förstås inte lätt att bedömma värdet som operatör av alla innovationer man tvingas på! Men det känns ju som att vi är rörande eniga här, teknikutvecklingen har inte tjänat kollektivtrafikens tillgänglighet,
och det är naturligtvis synnerligen illa, speciellt när det drabbar säkerhetsnivån. Vad ska vi göra åt det här?

F.ö så tycker jag att det som Lars Ödlund säger ligger det en hel del förnuft i!

218

Det jag menade är att jag inte gillar när folk, oavsett hur mycket skatt de betalar, ska stå bakom mig och ropa "kör för f-n!" när bussen knappt kan hålla sig på vägen. Än värre blir det om personen som ropar/klagar sitter ett par mil bort och inte ens sett vägens skick. Då framstår man som oerhört oförskämd, i alla fall här i Roslagen. Men man kan ju alltid göra som i andra län, där ingen part vågar ställa trafiken pga konflikträdsla. Jämtland och Västerbotten är två län där man ännu inte lärt sig förebyggande åtgärder, så där åker man av tradition hellre av vägarna och riskerar personskador, än att behöva skämmas för att ställa en avgång. Här är det dessutom två st tvåaxlingar med bra däck som åkte av. Bilder längst ner i artikeln:
http://www.ltz.se/trafik/flera-fordon-i ... -pa-froson

Vad branschen ska göra åt det här vet jag inte. Antagligen kommer inget att ske, då det är ekonomin som styr, och alla åtgärder du räknar upp kommer att anses för dyra, och därmed förkastas. Man är kvar i sitt enda synsätt helt enkelt. Personligen har jag mer eller mindre övergett storbolag som envisas med inte helt optimala däck på 15-meter boggivagnar, till förmån för småbolag med skoltrafik där perfekta vinterdäck sitter på tvåaxliga fordon.

Jag undrar jag hur många gånger du verkligen fått stå ut med att folk stått bakom ryggen på dig och skrikit "kör för f-n"! Om det är så är det förstås förskräckligt Däremot så tycks du nu tycka att det är OK att folk i Roslagen har synpunkter ändå vare sig man kör buss eller inte! Men den här frågan handlar ju inte om Roslagen enbart utan om "carte blanche" för operatörena att ställa in trafiken var de än kör och vilka de än är.

I åtta år så körde jag tidningar, bl.a i Roslagen. På de åtta åren ställdes ingen distribution in någonsin, inte en enda dag! Det fanns inte på kartan, än mindre att man skulle få betalt av tidningarna för att inte köra! Därav kommer det sig att jag dragit ut både chockade, skadade och i ett fall en död person ur bilvrak vilket naturligtvis är ett trist minne av det jobbet, även om det mer eller mindre ingick i det! Men ingen inställd distribution någonsin på de åtta åren alltså! MEN denna ordning innebar också att man månade om tidningsbilarnas tekniska utrustning! Bästa möjliga däck var legio liksom fyrhjulsdrift på de mest knepiga körningarna, i princip så fick man vad man behövde för att klara distributionen! Snökedjor hade man förstås med sig liksom sand.

Det som jag vänder mig emot vad det gäller inställningarna i kollektivtrafiken idag är att först så ska operatörerna snåla på bussarnas skick (bl.a enligt dig) till den grad så man inte klarar av att upprätthålla trafiken enligt avtal Sedan så har man mage att dessutom kräva betalning för inställda körningar p.g.a att bussarna är i dåligt skick vilket man själv ställt till! Det är bra magstarkt! Men jag har förtröstan över tanken att Caroline Ottoson på SLL reagerar på det här och förmodligen kommer att se till att det blr ändring!

218
218

Inläggav Lars Ödlund » mån 19 dec, 2016 20:43

Det står ju beställaren fritt att ställa krav på en viss typ av däckutrustning, finns inga sådana krav (som givetvis skulle kosta extra) så håller man sig till lagens bokstav.

Kräver man riktiga vinterdäck kan det istället se ut så här, här är det även dubbade däck som synes helt enligt avtalets krav.
Bild

Bild

Att köra med dubbdäck på bussar som rullar stora delar av sina dagar efter saltade asfaltvägar och även i höga hastigheter är ganska meningslöst då dubben ganska snart är utslitna, däremot på bussar som konstant rullar på småvägar som varken saltas eller hyvlas kommer dubben till nytta.

Kedjor (manuella) kan man visst använda sig av men knappast i normal trafik, möjligen för att i undantagsfall komma loss och då bör man istället för att utrusta varje buss med ett par påsar med kedjor lägga ut dessa i Trafikledningsbilarna i ytterområdena, i detta fall Roslagen. Att utbilda ett antal trafikledare hur dessa ska hanteras är betydligt enklare än 100 tals förare inkl alla nytillkomna, dessutom är det inte enkelt att lägga på kedjor på en lågentrébuss, istället kan man få kasta ut dem och köra upp på dem, det är en helt annan sak att lägga kedjor på en normal turistbuss eller en lastbil även om det kräver fingerfärdighet.

Alternativen är Onspot (Tryckluftsmanövrerade kedjor) som läggs ut framför drivhjulen, tyvärr slits dessa och kräver regelbunden service, dessutom en stor skicklighet för att användas rätt, detsamma gäller den numera avsomnade diff-spärren, Slir-EJ (Sandspridare) är i princip omöjlig att montera på dagens bussar.
Lars Ödlund

Inläggav Verspieder » mån 19 dec, 2016 21:18

218 skrev:Det som jag vänder mig emot vad det gäller inställningarna i kollektivtrafiken idag är att först så ska operatörerna snåla på bussarnas skick (bl.a enligt dig) till den grad så man inte klarar av att upprätthålla trafiken enligt avtal Sedan så har man mage att dessutom kräva betalning för inställda körningar p.g.a att bussarna är i dåligt skick vilket man själv ställt till! Det är bra magstarkt! Men jag har förtröstan över tanken att Caroline Ottoson på SLL reagerar på det här och förmodligen kommer att se till att det blr ändring!

Jag har aldrig påstått att SL-bussarnas skick är dåligt. De stadsbussar landstinget kräver passar väldigt bra på förortslinjer ut mot Haninge söderut och Arninge norrut, men därefter kommer mörka hala landsbygdsvägar och 10-milalinjer där tätorts- och förortsbussar inte alltid är helt optimala på. De blir bättre med bra däck, men inte ens bra däck kan råda full bot på att de är snedbalanserade från ritbordet, mycket pga handikapptillgängligheten som omöjliggör mittmotorn.
Att bussarna i SL-trafiken däremot har en lägre utrustningsnivå jämfört med övriga landet har väl varit normalstandard i 30-40 år nu, utan att någon reagerat? Dimstrålkastare togs bort från 70-talets SJ-bussar och hålen nitades igen med ett plåtlock inför omlackering till SL-rött, då de flyttades in till Stockholms län. På 00-talet betalade en SL-operatör ett extra tillägg till en busstillverkare för att denne skulle koppla ut alla farthållare (som var standardutrustning), medan en annan SL-operatör lät stelmontera de tredje axlarna på ett stort antal boggievagnar för att man ansåg att medstyrande tredjeaxel (som också var standardutrustning då) var något främmande och fartigt. Än idag bryter folk (okänt vilka) av den korta rattspaken för retardern för att man som förare inte får använda den.
Verspieder

Inläggav TKO » mån 19 dec, 2016 21:24

OM man tror på upphandlingsfilosofins välsignelse så är det knappast krav på specifika däck som bör ingå i upphandlingsunderlaget. Sådant ska ju den innovativa entreprenören få komma på alldeles själv...
Istället bör upphandlade enhet ställa krav på 100% kontraktsuppfyllelse, med viten om detta inte uppfylls. Så får anbudsgivare i sin tur gardera sej för detta.
Hur svårt kan det vara?

Thomas K Ohlsson
(Upphandlingsexpert)
TKO

Inläggav Verspieder » mån 19 dec, 2016 21:27

218 skrev:Jag undrar jag hur många gånger du verkligen fått stå ut med att folk stått bakom ryggen på dig och skrikit "kör för f-n"! Om det är så är det förstås förskräckligt Däremot så tycks du nu tycka att det är OK att folk i Roslagen har synpunkter ändå vare sig man kör buss eller inte! Men den här frågan handlar ju inte om Roslagen enbart utan om "carte blanche" för operatörena att ställa in trafiken var de än kör och vilka de än är.

Nu tolkar du det jag skrivit helt åt skogen! Det jag reagerade på att någon i ända borta i Stockholm i nutid (eller som du i efterhand) har mage att kritisera ett beslut som rör trafiksäkerhet. Det är varken upp till några avlägsna beslutsfattare eller nätskribenter att avgöra om man på plats tog "fel" beslut att ställa trafiken, för att de anser att det inte var något extremväder.
Om du verkligen arbetat i Roslagen borde du väl vara fullt medveten om att man här inte har en gnutta respekt för folk som sitter långt borta (i Uppsala och Stockholm) och anser sig veta bättre. Gäller även om vädret och halkan. Ingen resenär häromkring är speciellt uppgiven över att busstrafiken dras in då och då vid extremt halt väglag. Frågan är varför du är mera upprörd över deras vägnar, än de själva?
Verspieder

Inläggav Verspieder » mån 19 dec, 2016 21:30

TKO skrev:Istället bör upphandlade enhet ställa krav på 100% kontraktsuppfyllelse, med viten om detta inte uppfylls. Så får anbudsgivare i sin tur gardera sej för detta.

Så är det väl redan? Ett mindre träd som fallit över vägen och hindrar en enda bussavgång är det väl just operatören som får betala 5-10 tusen kr för i dagslägets avtal? Nej, jag har inte läst några avtal, och kan inga exakta siffror, men något i den stilen är det väl?
Verspieder

Inläggav daniel_s » mån 19 dec, 2016 21:33

Ja.
daniel_s

Inläggav TKO » mån 19 dec, 2016 22:11

Då måste det ha blivit väldigt dyrt när samtliga turer ställdes in! För det finns väl inget force majeure?
(Och då undrar jag vad vi tjafsar om...)

Fan trot sa rellingen!

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » mån 19 dec, 2016 22:27

Man skulle ju t ex kunna fråga sig ("tjafsa om") varför det är just operatörerna som ska ta den här risken när det ändå är relativt meningslöst för dem att försöka göra någonting åt den. Och som det vanliga standardsvaret är, "de kan ju lägga högre anbud", så är ju slutresultatet att det ändå i så fall är beställaren som betalar det hela.
daniel_s

Inläggav Lars Ödlund » tis 20 dec, 2016 9:24

TKO skrev:OM man tror på upphandlingsfilosofins välsignelse så är det knappast krav på specifika däck som bör ingå i upphandlingsunderlaget. Sådant ska ju den innovativa entreprenören få komma på alldeles själv...
Istället bör upphandlade enhet ställa krav på 100% kontraktsuppfyllelse, med viten om detta inte uppfylls. Så får anbudsgivare i sin tur gardera sej för detta.
Hur svårt kan det vara?

Thomas K Ohlsson
(Upphandlingsexpert)

Det utgår inte (och ska inte heller utgå) vite om turer eller hela linjer ställs in med anledning av trafikolycka, trafikhinder av annat slag (nedfallna träd väglag etc) Polis eller annan myndighets beslut + en hel mängd andra orsaker.

Därav är det som de flesta förstår omöjligt att teckna ett avtal med 100% kontraktsuppfyllelse i vägtrafiken, det kan man möjligen försöka med i tunnelbanan där man själva råder över banan men även här kan Polis eller annan myndighet gripa in och orsaka inställda turer som operatören inte ska vitesbeläggas för.

I Busstrafiken ska det ju vara personen längst ut i ledet som avgör om det går att köra eller ej, säger han NEJ vare sig han/hon redan sitter fast/ligger i diket etc. så är det direkt olämpligt att beordra ut fler bussar dit innan hindret är avlägsnat, om det sedan var rätt beslut eller ej får man ju se efteråt, det får inte bli så att man ska köra till varje pris även om folket på fältet har en annan åsikt.
Sedan kan man givetvis ha åsikter om man regelmässigt ska ställa in trafiken inom stora områden, hela avtalsområden/kommuner istf att ställa in/dra om de linjer som är värst drabbade, detta gissar jag fortfarande är en personell fråga när det gäller trafikledningen, det finns inte kapacitet att ändra om 15-20 linjer på flera delsträckor samtidigt eftersom det aldrig har begärts av beställaren.

Om man spaltar upp problemen med det största först så skulle jag göra följande lista:
Väghållning (Snöröjning, halkbekämpning) Som numera landsortsbo vill jag påstå att stora delar av Stockholms län har en katastrofal dålig väghållning vintertid.
Linjesträckningar (Där man regelmässigt vet att man får problem under den hala o snöiga årstiden bör man anpassa linjen, jfr i Nacka/Värmdö o Tyresö)
Utbildning (Både för chaufförer och trafikledare/informatörer, i körteknik och i alternativa körvägar)
Fordonsutrustning (Landsortsbussar o liknande bör vara utrustade med andra däck än dem som generellt används inom resp. operatörs trafik, sandlåda med grov sand/kross + "ös-kar"

Att man sedan dras med bussmodeller som är mer eller mindre olämpliga i snö och/eller halka är sådant som det i dagsläget inte finns någon bot för, man får försöka minska problemen med annan utrustning/åtgärder istället.
Lars Ödlund

Inläggav 218 » tis 20 dec, 2016 11:26

TKO skrev:OM man tror på upphandlingsfilosofins välsignelse så är det knappast krav på specifika däck som bör ingå i upphandlingsunderlaget. Sådant ska ju den innovativa entreprenören få komma på alldeles själv...
Hur svårt kan det vara?

Thomas K Ohlsson
(Upphandlingsexpert)

Exakt min uppfattning! Det räcker att säga att trafiken ska gå enligt avtal. Hur det ska möjliggöras är utförarens ansvar.
Det blir då helt absurt att han ska snåla på verktygen för att möjliggöra detta och sedan dessutom kräva ersättning (och få det!)
för att inte uppfylla avtalet!

Jag jobbade en gång med upphandling av spårvagnar och i kravspecen stog det att "strålkastarna skall vara runda" vilket vi ändrade
till "strålkastarna skall lysa" sedan om de är runda eller fyrkantiga eller vad tusan som helst är ointressant. Samma här det är upp till
operatören förstås att utrusta bussarna så de kan uppfylla avtalet!

218
Senast redigerad av 218 tis 20 dec, 2016 11:29, redigerad totalt 2 gånger.
218

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik