Äntligen,äntligen,äntligen!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Äntligen,äntligen,äntligen!

Inläggav TKO » ons 14 dec, 2016 20:00

Nej och NKS är ett succéexempel på offentlig upphandling! När ska vi slippa dessa liberala experiment?
Det kanske är dags att låta verkligheten gå före ideologin...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Odd » ons 14 dec, 2016 20:10

Hmmm... Om allmänheten begär ersättning av trafikutövaren för att busstrafiken inte fungerar och trafikutövaren stämmer kommunen för att vägarna är ofarbara och kommunen stämmer snöröjningsföretagen för att snöröjningen inte fungerar och snöröjningsföretagen stämmer allmänheten för att de ställer bilar i vägen för snöröjningen, så kan vi ju få ett advokatförbund vars medlemmar är de enda som faktiskt tjänar på det här...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » ons 14 dec, 2016 20:15

218 har ju hur som helst väsentligen missuppfattat det jag skriver.

Jag försöker bara i all enkelhet påpeka att de faktiska kostnaderna som operatörerna har för trafiken behöver de i slutänden alltid ta betalt av beställaren för, hur illa 218 än tycker om detta. Om man exempelvis kan förutse att ett kontrakt kommer att medföra att man ska betala tillbaka 10 miljoner i viten, så behöver man höja anbudssumman med 10 miljoner för att inte gå med förlust på kontraktet.

Men 218 kanske gillar att operatörerna går med förlust? Och då blir ju Nelson relevant igen.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 14 dec, 2016 20:17

Riktigt så logiskt går inte anbudsräkning till, åtminstone inte inom de sektorer jag haft insyn i. Och jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda inom kollektivtrafiksektorn.
TKO

Inläggav daniel_s » ons 14 dec, 2016 20:39

TKO skrev:Riktigt så logiskt går inte anbudsräkning till, åtminstone inte inom de sektorer jag haft insyn i. Och jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda inom kollektivtrafiksektorn.

Det har du säkert rätt i. Det är ju viktigt att lägga ett LÅGT anbud, så att man vinner kontraktet. Men resultatet av det blir ju som sagt förluster d v s att det är operatörernas ägare som subventionerar kollektivtrafiken (och får höra en massa glåpord för det). Jag beskriver bara hur man skulle behöva göra för att inte gå med förlust.

Eller ja, det går ju att göra besparingar också. Man kan dra in reservbemanning, minska lite på underhållet och vara lite mindre noggrann med kvaliteten i allt man gör. Men då blir det förstås ännu viktigare att ställa in trafiken så snart den första bussen åker av vägen, så att man inte får en massa onödiga skador. :twisted:
Senast redigerad av daniel_s ons 14 dec, 2016 20:41, redigerad totalt 1 gång.
daniel_s

Inläggav Harald » ons 14 dec, 2016 20:40

LÅ1 skrev:Men är det alltid kommunens/snöröjarnas fel att bussarna inte kommer fram? Är det inte många gånger dåligt utrustade bilar som står i vägen och då hindrar bussarna att komma fram? Dessa bilar hindrar ju för övrig även snöröjningen!

Bilarna är nog i genomsnitt bättre utrustade än bussarna, som ofta av snålhet inte har riktiga vinterdäck utan s.k. allsäsongsdäck. De här bilderna har jag nog visat en gång förr men det var några år sedan.

Bild

En buss står i spåret kommer inte ur fläcken. Därmed stoppar den också spårvagnstrafiken.

Bild

Däcken på drivhjulen såg ut så här.
Harald

Inläggav TKO » ons 14 dec, 2016 20:51

daniel_s skrev:
TKO skrev:Riktigt så logiskt går inte anbudsräkning till, åtminstone inte inom de sektorer jag haft insyn i. Och jag har ingen anledning att tro att det är annorlunda inom kollektivtrafiksektorn.

Det har du säkert rätt i. Det är ju viktigt att lägga ett LÅGT anbud, så att man vinner kontraktet. Men resultatet av det blir ju som sagt förluster d v s att det är operatörernas ägare som subventionerar kollektivtrafiken (och får höra en massa glåpord för det). Jag beskriver bara hur man skulle behöva göra för att inte gå med förlust.

Eller ja, det går ju att göra besparingar också. Man kan dra in reservbemanning, minska lite på underhållet och vara lite mindre noggrann med kvaliteten i allt man gör. Men då blir det förstås ännu viktigare att ställa in trafiken så snart den första bussen åker av vägen, så att man inte får en massa onödiga skador. :twisted:

Det tror jag är en korrekt verklighetsbeskrivning!
/TKO
TKO

Inläggav 218 » tor 15 dec, 2016 14:49

daniel_s skrev:218 har ju hur som helst väsentligen missuppfattat det jag skriver.

Jag försöker bara i all enkelhet påpeka att de faktiska kostnaderna som operatörerna har för trafiken behöver de i slutänden alltid ta betalt av beställaren för, hur illa 218 än tycker om detta. Om man exempelvis kan förutse att ett kontrakt kommer att medföra att man ska betala tillbaka 10 miljoner i viten, så behöver man höja anbudssumman med 10 miljoner för att inte gå med förlust på kontraktet.

Men 218 kanske gillar att operatörerna går med förlust? Och då blir ju Nelson relevant igen.

Och ännu bättre är det naturligtvis för operatören om han budgeterar för 10 miljoner och inte behöver betala ut den summan! Alla som är verksamma i en affärsverksamhet vinstoptimerar regel 1 i affärsvärlden. Glöm inte det! Eftersom du är så förtjust i serievärlden så kan du studera förslagsvis Joakim von Anka då!

Jag struntar fullständigt i om en enskild operatör går med vinst eller förlust så länge han uppfyller sitt löfte och trafiken flyter på! Varför skulle jag bry mig om det?

:-)
218
218

Inläggav Stefan Widén » tor 15 dec, 2016 17:40

218 skrev:
daniel_s skrev:218 har ju hur som helst väsentligen missuppfattat det jag skriver.

Och ännu bättre är det naturligtvis för operatören om han budgeterar för 10 miljoner och inte behöver betala ut den summan! Alla som är verksamma i en affärsverksamhet vinstoptimerar regel 1 i affärsvärlden. Glöm inte det! Eftersom du är så förtjust i serievärlden så kan du studera förslagsvis Joakim von Anka då!

Jag struntar fullständigt i om en enskild operatör går med vinst eller förlust så länge han uppfyller sitt löfte och trafiken flyter på! Varför skulle jag bry mig om det?

218

Va har du inte aktier i AB SS? :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav daniel_s » tor 15 dec, 2016 19:01

218 skrev:Och ännu bättre är det naturligtvis för operatören om han budgeterar för 10 miljoner och inte behöver betala ut den summan! Alla som är verksamma i en affärsverksamhet vinstoptimerar regel 1 i affärsvärlden. Glöm inte det! Eftersom du är så förtjust i serievärlden så kan du studera förslagsvis Joakim von Anka då!

Nja det där med vinstoptimering stämmer inte så bra i praktiken, men det är en annan historia.

von Anka är däremot synnerligen viktig för jämförelsens skull. Farbror Joakim har ju, till skillnad från många verkliga företag, en synnerligen fet balansräkning. Skulle trafikförvaltningen i Ankeborg av någon anledning innehålla sina betalningar, så kan han ändå fortsätta produktionen ett bra tag tack vare reserverna i pengabingen, tills det hela har löst sig så att han börjar få betalt igen. Det är till och med tänkbart att han skulle kunna införa kvalitetsförbättringar mitt under brinnande kris.

Ett vanligt företag däremot, är mera beroende av att det faktiskt kommer in pengar hela tiden och hamnar lätt i en ond spiral om det inte gör det. Sen ska det i och för sig naturligtvis finnas en viss uthållighet i alla fall, och det har man ju krav på (i spårtrafiken finns även myndighetskrav som faktiskt är rätt hårda) men det är ju ändå väldigt svårt att upprätthålla kvaliteten i en eventuell situation där det bara kommer en massa krav men inte mycket pengar.

218 skrev:Jag struntar fullständigt i om en enskild operatör går med vinst eller förlust så länge han uppfyller sitt löfte och trafiken flyter på! Varför skulle jag bry mig om det?

218

För att du vill att löftena ska uppfyllas och att trafiken ska flyta på? Vilket innebär att fordonen behöver tankas och underhållas, personalen behöver få sina löner, vissa reinvesteringar behöver göras (t ex köpa nya bussar när de gamla har tagit slut) och annat som blir svårt att klara när man går vid förlust.
daniel_s

Inläggav 218 » tor 15 dec, 2016 20:23

Stefan Widén skrev:
218 skrev:

218

Va har du inte aktier i AB SS? :D

Stefan

Jodå men honnörslinjen står alltid över kritik!

218
218

Inläggav TKO » tor 15 dec, 2016 21:03

Jag TROR att de som ursprungligen köpte aktier i AB SS inte såg det som en investering i ett vinstgivande företag, utan som en ideel insats för att möjliggöra museitrafik på Djurgårdslinjen.
(Som järnhård antikapitalist köpte jag aldrig aktier, utan skänkte istället oförbehållslöst pengar...)

Så jag tror att vi ännu får betrakta AB SS som ett specialfall, även om bolaget nu verkar utvecklas i en annan riktning.

/TKO
TKO

Inläggav Verspieder » fre 16 dec, 2016 4:31

218 skrev:Underbart varför tänker ingen så istället för att komplicera allting till förfång för alla! Igår kväll ställdes alla bussar i Roslagen in p.g.a s.k extremväder. Vilket extremväder var det?

Kommer ihåg när man förr åkte utanför staden när bussarna hade en låda med sand på bagagehyllorna bakom föraren ibland också snökedjor. Vissa bussar åtminstone på Björknäs och Mälaröarna hade t.o.m dubbdäck för att sättas ut på speciellt känsliga linjer. Ställa in var förmodligen inte tanken! Då ska man komma ihåg att på Värmdö så var en speciell knepighet att många linjer slutade med backar ner mot bryggor! Det gällde att ta sig upp därifrån!

Men det var då det...

218

Jag undrar vem som borde välkomnas till verkligheten? Du bor inte heller i berört område, eller hur?
Det var i Roslagen vid tillfället is på varenda kall vägbana, som det därefter började falla rätt kraftigt underkylt regn på. Svarthalka till den grad att även tvåaxliga bakmotorbussar med splitternya grovmönstrade vinterdäck (ej SL-fordon) började få svårigheter även på drivaxeln. När bussarna börjar glida av vägen i sidled medan de står stilla på vägbanan och föraren har foten på bromspedalen, då är det halt! Och då skulle då inte jag rekommendera någon kollega att släppa fotbromsen, lämna förarplatsen för att gå ut och sanda mellan buss och dike. Det blir en sån förarbrist då.
Jo, vi har kvar sandhinkar och spadar kvar i bussarna än. Iaf hos den sista återstående underentreprenören i länet, februari ut.

Däremot finns det inga bussar efter 2001 års modell som har de gamla diffspärrarna kvar längre, som man använde vid bryggbackning. Snökedjor är dessutom omöjligt att få in i lågentrébussars trånga hjulhus, och jag tvivlar på att SL i framtiden kommer börja kräva att alla deras operatörers förare ska kunna hantera snökedjor.

Förr hade vis bra balanserade fordon som med lätthet framfördes i skogen utan bekymmer, utan ABS och antispinn. Jag har själv kört många glada mil i H22 i Roslagsskogarna, utan bekymmer.
Men nu har vi moderna, illa balanserade, handikappvänliga stadsbussar på landsbygden. Antingen med noll tryck på styraxeln eller med ett tons högre tryck på enda drivhjulet än det andra. Därmed är trafiken mer störningskänslig idag, jämfört med bara tio år sedan.
Verspieder

Inläggav Verspieder » fre 16 dec, 2016 4:34

Harald skrev:Bilarna är nog i genomsnitt bättre utrustade än bussarna, som ofta av snålhet inte har riktiga vinterdäck utan s.k. allsäsongsdäck. De här bilderna har jag nog visat en gång förr men det var några år sedan.

Bild

En buss står i spåret kommer inte ur fläcken. Därmed stoppar den också spårvagnstrafiken.

Bild

Däcken på drivhjulen såg ut så här.

Det där är inga allsäsongsdäck, utan i praktiken rena sommardäck. Dessa skulle jag aldrig vilja ha på min buss vintertid, vare sig på drivaxeln (oavsett inner/ytter) eller styraxeln!
Verspieder

Inläggav 218 » fre 16 dec, 2016 16:16

Verspieder skrev:
218 skrev:Underbart varför tänker ingen så istället för att komplicera allting till förfång för alla! Igår kväll ställdes alla bussar i Roslagen in p.g.a s.k extremväder. Vilket extremväder var det?

Kommer ihåg när man förr åkte utanför staden när bussarna hade en låda med sand på bagagehyllorna bakom föraren ibland också snökedjor. Vissa bussar åtminstone på Björknäs och Mälaröarna hade t.o.m dubbdäck för att sättas ut på speciellt känsliga linjer. Ställa in var förmodligen inte tanken! Då ska man komma ihåg att på Värmdö så var en speciell knepighet att många linjer slutade med backar ner mot bryggor! Det gällde att ta sig upp därifrån!

Men det var då det...

218

Jag undrar vem som borde välkomnas till verkligheten? Du bor inte heller i berört område, eller hur?
Det var i Roslagen vid tillfället is på varenda kall vägbana, som det därefter började falla rätt kraftigt underkylt regn på. Svarthalka till den grad att även tvåaxliga bakmotorbussar med splitternya grovmönstrade vinterdäck (ej SL-fordon) började få svårigheter även på drivaxeln. När bussarna börjar glida av vägen i sidled medan de står stilla på vägbanan och föraren har foten på bromspedalen, då är det halt! Och då skulle då inte jag rekommendera någon kollega att släppa fotbromsen, lämna förarplatsen för att gå ut och sanda mellan buss och dike. Det blir en sån förarbrist då.
Jo, vi har kvar sandhinkar och spadar kvar i bussarna än. Iaf hos den sista återstående underentreprenören i länet, februari ut.

Däremot finns det inga bussar efter 2001 års modell som har de gamla diffspärrarna kvar längre, som man använde vid bryggbackning. Snökedjor är dessutom omöjligt att få in i lågentrébussars trånga hjulhus, och jag tvivlar på att SL i framtiden kommer börja kräva att alla deras operatörers förare ska kunna hantera snökedjor.

Förr hade vis bra balanserade fordon som med lätthet framfördes i skogen utan bekymmer, utan ABS och antispinn. Jag har själv kört många glada mil i H22 i Roslagsskogarna, utan bekymmer.
Men nu har vi moderna, illa balanserade, handikappvänliga stadsbussar på landsbygden. Antingen med noll tryck på styraxeln eller med ett tons högre tryck på enda drivhjulet än det andra. Därmed är trafiken mer störningskänslig idag, jämfört med bara tio år sedan.

Sådana där cyniska oförskämdheter faller i mina ögon tillbaka på den som uttalar dem d.v.s dig själv så det kan du lägga av med direkt. Ditt inlägg är fantastiskt i så motto att först så säger du att det inte är fysiskt möjligt att köra i sådana förhållanden sedan så är det fullt möjligt det är bara det att utvecklingen under årens lopp gjort detta omöjligt! Jaha och det är en utveckling värd att applådera då förstås! Nej jag har aldrig hört talas om kollektiv inställning av busstrafiken på CF:arnas tid och det ska väl du veta att de med sin framtunghet och bakhjulsdrift inte var precis lättkörda vintertid. Men sand och snökedjor gjorde susen och dessutom bussar på speciellt utsatta omlopp blev bättre utrustade bl.a med dubbdäck. Ställa in fanns inte på kartan, Varför? Ingen betalade för det förstås! De däck du visar bild på är inte sommardäck det är s.k "året-runt-däck" d.v.s som vi sa i branschen däck som var lika dåliga året runt! Billiga var de förstås.

218
218

Inläggav Lars Ödlund » fre 16 dec, 2016 22:45

De avbildade däcken ser ut att vara Michelin XCA-2, knappast ett billigt rulldäck.

Lite ovanligt att slita på dessa på drivhjulen under den kalla årstiden, däremot kan man mkt väl ha det liggande på fram eller stödaxel även vintertid och jag antar att det är detta som gör att ordet "året runt" kommer fram.

Men på en drivaxel ska det vara annat mönster, f.ö brukar det vara ovanligt att en lokaltrafikoperatör använder sig av rulldäck på drivaxlarna överhuvudtaget, regummerade däck med drivmönster brukar vara standard.
Lars Ödlund

Inläggav Verspieder » lör 17 dec, 2016 0:39

218 skrev:Sådana där cyniska oförskämdheter faller i mina ögon tillbaka på den som uttalar dem d.v.s dig själv så det kan du lägga av med direkt. Ditt inlägg är fantastiskt i så motto att först så säger du att det inte är fysiskt möjligt att köra i sådana förhållanden sedan så är det fullt möjligt det är bara det att utvecklingen under årens lopp gjort detta omöjligt! Jaha och det är en utveckling värd att applådera då förstås! Nej jag har aldrig hört talas om kollektiv inställning av busstrafiken på CF:arnas tid och det ska väl du veta att de med sin framtunghet och bakhjulsdrift inte var precis lättkörda vintertid. Men sand och snökedjor gjorde susen och dessutom bussar på speciellt utsatta omlopp blev bättre utrustade bl.a med dubbdäck. Ställa in fanns inte på kartan, Varför? Ingen betalade för det förstås! De däck du visar bild på är inte sommardäck det är s.k "året-runt-däck" d.v.s som vi sa i branschen däck som var lika dåliga året runt! Billiga var de förstås.

218

Det är väl rätt oförskämt att till en början kritisera andras beslut om trafikindragningarna i Norrtälje och Vallentuna kommuner då man inte ens varit på plats och upplevt halkan, än mindre bakom bussratten på aktuella vägar under aktuell tidpunkt? Och då du verkar sakna erfarenhet av hur stadsbussar tillverkade på 00- och 10-talets uppför sig på underkylda landsbygdsvägar, (utan fortsätter leva kvar med CF och idag ej möjliga snökedjor), så är det knappast värt att fortsätta debatten.
Kritisera gärna innehållet i mitt inlägg, dvs den utvecklingen som skett gällande bussar under 2000-talet. Jag har verkligen aldrig försvarat eller applåderat denna utveckling, och jag förväntar mig inte heller att någon annan gör det. Tvärtom är det väldigt många vänner av dagens Volvobussar som är väldigt irriterade på mig för att jag inte stämmer in i "Säffles hyllningskör. Men försök acceptera att det är just det jag beskrivit som skett. Jag kommer att fortsätta vidhålla att när man körde H22 eller någon annan 1980-tals B10M-kortvagn ute i skogarna kändes det tryggt och roligt, medan man idag är rädd och nervös då man kör exakt samma invanda färdväg med moderna 2010-talsbussar. Man kan varenda liten krök och lutning på vägen, men trots bra däck litar man inte speciellt mycket på den baktunga elektronikfyllda bussen med sin långsamma 12-stegade ryckiga växlingsassistent, istället för automatlåda. Man bara väntar på att framdäcken ska tappa greppet, både under färd samt under stillastående vid hållplats.

Jag har inte visat någon bild, utan det gjorde användaren Harald, som jag citerade. Jag håller dock inte helt med Lars Ödlund i frågan om att det är tolererbart ha dylika däck på framaxeln. Jag har sett många bussar som helt tappat styrgreppet fram och åkt av just pga sådana mönster framtill. Nej, helst drivmönster runtom, tack!
Verspieder

Inläggav LÅ1 » lör 17 dec, 2016 1:48

"Arriva får böter – snökaos var 'inte extremväder'".

Men även om det inte var extremväder så kan det väl ha varit extremt dåligt väglag. Det är ju inte samma sak, även om det finns ett visst samband med vädret.

Fast när jag läser artikeln nu så se jag att det i första hand handlar om spårtrafiken. Hur mycket spårtrafik ställdes in? Vill minnas att T-banan gick som vanligt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars Ödlund » lör 17 dec, 2016 12:09

Verspieder skrev:
218 skrev:Sådana där cyniska oförskämdheter faller i mina ögon tillbaka på den som uttalar dem d.v.s dig själv så det kan du lägga av med direkt. Ditt inlägg är fantastiskt i så motto att först så säger du att det inte är fysiskt möjligt att köra i sådana förhållanden sedan så är det fullt möjligt det är bara det att utvecklingen under årens lopp gjort detta omöjligt! Jaha och det är en utveckling värd att applådera då förstås! Nej jag har aldrig hört talas om kollektiv inställning av busstrafiken på CF:arnas tid och det ska väl du veta att de med sin framtunghet och bakhjulsdrift inte var precis lättkörda vintertid. Men sand och snökedjor gjorde susen och dessutom bussar på speciellt utsatta omlopp blev bättre utrustade bl.a med dubbdäck. Ställa in fanns inte på kartan, Varför? Ingen betalade för det förstås! De däck du visar bild på är inte sommardäck det är s.k "året-runt-däck" d.v.s som vi sa i branschen däck som var lika dåliga året runt! Billiga var de förstås.

218

Det är väl rätt oförskämt att till en början kritisera andras beslut om trafikindragningarna i Norrtälje och Vallentuna kommuner då man inte ens varit på plats och upplevt halkan, än mindre bakom bussratten på aktuella vägar under aktuell tidpunkt? Och då du verkar sakna erfarenhet av hur stadsbussar tillverkade på 00- och 10-talets uppför sig på underkylda landsbygdsvägar, (utan fortsätter leva kvar med CF och idag ej möjliga snökedjor), så är det knappast värt att fortsätta debatten.
Kritisera gärna innehållet i mitt inlägg, dvs den utvecklingen som skett gällande bussar under 2000-talet. Jag har verkligen aldrig försvarat eller applåderat denna utveckling, och jag förväntar mig inte heller att någon annan gör det. Tvärtom är det väldigt många vänner av dagens Volvobussar som är väldigt irriterade på mig för att jag inte stämmer in i "Säffles hyllningskör. Men försök acceptera att det är just det jag beskrivit som skett. Jag kommer att fortsätta vidhålla att när man körde H22 eller någon annan 1980-tals B10M-kortvagn ute i skogarna kändes det tryggt och roligt, medan man idag är rädd och nervös då man kör exakt samma invanda färdväg med moderna 2010-talsbussar. Man kan varenda liten krök och lutning på vägen, men trots bra däck litar man inte speciellt mycket på den baktunga elektronikfyllda bussen med sin långsamma 12-stegade ryckiga växlingsassistent, istället för automatlåda. Man bara väntar på att framdäcken ska tappa greppet, både under färd samt under stillastående vid hållplats.

Jag har inte visat någon bild, utan det gjorde användaren Harald, som jag citerade. Jag håller dock inte helt med Lars Ödlund i frågan om att det är tolererbart ha dylika däck på framaxeln. Jag har sett många bussar som helt tappat styrgreppet fram och åkt av just pga sådana mönster framtill. Nej, helst drivmönster runtom, tack!

Dylika däck tycker jag nog kan accepteras på styr eller stödaxel i tätortstrafiken där vägarna "oftast" är röjda.
Bussar som går utanför stadens hank o stör där det oftast är vinterväglag behöver andra däck, med eller utan dubb.
En kombination som vi kör med idag http://nokiantyres.studio.crasman.fi/pub/web/heavy-tyres/img/product_images/Nokian_NTR-831.png?c=heavy_tyreselector_product på drivaxeln och http://nokiantyres.studio.crasman.fi/pub/web/heavy-tyres/img/product_images/full/Truck-F-Wide.jpg eller https://dunlop.eu/dunlop_lt/Images/SP362-315-80R22-5_tcm2213-121701.pngpå styraxel. Dunlopdäcken har dock en förmåga att slita snett annars går de tyst och bra.
Lars Ödlund

Inläggav 218 » lör 17 dec, 2016 12:12

Verspieder skrev:

218

Det är inte ett dugg oförskämt att som skattebetalare och kund ha uppfattningar om den produkt som kollektivtrafiken producerar. Tvärtom jag önskar att fler ställde krav och debatterade så skulle nog mycket vara annorlunda! Jag kan t.o.m tycka att det är en medborgerlig skyldighet! Men jag tycker inte att en sådan här debatt skall motivera avlossning av "bröstvärnet", du har uppenbarligen ett producentfokus på detta och jag ett kundfokus, d.v.s för de som kollektivtrafiken är till för! Du säger ju t.o.m att man ska sitta bakom ratten för att få ha en uppfattning om busstrafiken!

Men jag grips ju av ditt påstående att busstekniken utvecklats på ett sådant sätt att det inte är möjligt att upprätthålla trafik under årets alla dagar, undantaget verkliga extremdagar då! Det tutar och blinkar säkert mer i förarhytten än tidigare men är tekniken ett självändamål? Jag måste säga att jag tycker att man saknar det engagemang som SLTF en gång i tiden hade i bussars utformning, de fungerade ju faktiskt som samordnande kravställare. I dag finns ingen sådan och det är förstås inte lätt att bedömma värdet som operatör av alla innovationer man tvingas på! Men det känns ju som att vi är rörande eniga här, teknikutvecklingen har inte tjänat kollektivtrafikens tillgänglighet,
och det är naturligtvis synnerligen illa, speciellt när det drabbar säkerhetsnivån. Vad ska vi göra åt det här?

F.ö så tycker jag att det som Lars Ödlund säger ligger det en hel del förnuft i!

218
218

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik