Äntligen,äntligen,äntligen!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Äntligen,äntligen,äntligen!

Inläggav 218 » lör 10 dec, 2016 12:31

...så ifrågasätts indragningar p.g.a s.k "extremväder" via Caroline Ottosson SL VD i DN idag. Nej det kan inte kallas extremväder när det faller 40 cm snö på vintern i Sverige säger Caroline och därav är indragningarna inte "bidragsberättigade"! Nej det är inte rimligt att Reimersholme blir utan kollektivtrafik i 14 dagar för att det snöat en kväll!

Så fantastiskt bra att man ifrågasätter detta! Sedan så kan man ju alltid fundera vidare över om det är rimligt att SLL skall betala ersättning till operatörerna överhuvudtaget för att kommunerna inte har snöröjt! Borde väl vara så att operatörerna stämmer kommunerna för att de orsakat stopp i deras produktion. Då skulle det kanske bli lite bättre fart på snöröjningen! Hoppas att någon operatör stämmer någon kommun nu när man inte får hel ersättning från SLL så att det går att få ett prejudikat.

Tala om att den här branschen är en privatisering med "panamaflagg"!

218
218

Re: Äntligen,äntligen,äntligen!

Inläggav Odd » sön 11 dec, 2016 16:16

Operatörerna skulle nog hamna i ett ännu sämre läge eftersom de troligen inte har något avtal med kommunerna om att gatorna skall vara snöröjda, alltså skulle man hamna i ett läge där man inte kan köra och då inte bara ej får betalt för icke-körd trafik, utan även måste betala viten som tycks bli större och större och dessutom inte kan kräva in dem från snöröjarföretag eller kommun. Och även om man skulle få till ett avtal eller en skadeståndsprocess som innebär att snöröjarna även tvingas betala stora viten för snöröjning som inte hinns med så skulle priset på dessa upphandlingar gå upp rejält. Vilka tror vi i längden får betala för de höga vitena?

Jag tror inte att problemet var brist på snöröjare alls, ej heller att det kom mer än 40 cm snö, problemet är att en massa människor tror att de kan ställa sig överallt bara för att deras vanliga parkeringsplats är igensnöad eller att man har en rättighet att alltid komma fram till varje pris även om det innebär långa köer och stopp. Skall man kräva pengarna från dem? Hur skulle en sådan skadeståndsprocess fungera?

Edit: Jag har hittat själva artikeln som trådstartaren avsåg, och eftersom det nämndes Reimersholme ovan så trodde jag det avsåg busstrafiken men artikeln handlar mest om tågtrafiken.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » sön 11 dec, 2016 19:00

218, jag tror att du glömde den här:

Det här att peka finger mot operatörerna så fort någonting går dem emot tycker jag är lite barnsligt. Visst, de har fåniga namn och utländska ägare och kan vara lite svåra att känna sympati med, men betänk att varje krona de förlorar är en krona som de egentligen hade behövt för att köpa reservdelar och betala personal för. Förluster drabbar närmast oundgängligen trafikanterna i form av kvalitetsbrister. Ska man då äventyra sin ekonomi ännu mer genom att driva tämligen utsiktslösa tvister mot kommunerna? Nja, det verkar som en åtminstone högst diskutabel investering.

Vad som behövs är väl framförallt att kommunerna känner ett ansvar för dem som arbetar och bor i kommunen, och därför ser till att hålla sina egna gator och torg i ett sådant skick att trafiken kan bedrivas. Sen är det ju så att även detta vanligtvis är en upphandlad verksamhet, där man måste göra rimliga antaganden för att inte allting ska kosta precis hur mycket som helst...
daniel_s

Inläggav Lars_L » sön 11 dec, 2016 20:14

Som vi diskuterat tidigare här är väl huvudsaken att man inte direkt avskriver alla vitesmöjligheter med hänsyn till vädret. Utan att man gör en individuell prövning där hänsyn tas till omständigheterna. Att ge alltför höga viten innebär ju som sagt bara att kunderna får betala detta i slutändan. Det där är en balans. Vad man inte ska acceptera är ju att bolagen som kör har för dåligt mönsterdäck på bussarna, att man inte har tillräckligt med folk för att vara ute att skotta växlarna, att man inte sköter kontakterna med kommunen om snöröjning och att man sätter igång trafiken så fort som det är möjligt.

Sedan blir jag lite konfundersam över förvaltningsdirektörens självkritik om att det saknas planer för vilken trafik som ska prioriteras. Sådana planer ska redan finnas i alla trafikområden - och är ju orsaken till att man prioriterar stomlinjer. Men kanske har man inte sett till att de har uppdaterats riktigt.
Lars_L

Inläggav TKO » mån 12 dec, 2016 15:05

I Årsta är vi idag så förvånade att hakorna hänger nere vid naveln... trots att det kommit flera millimeter snö har Keolis INTE ställt in trafiken på 160!
Vissa turer under 10-minuterstrafiken körs med korta (2-axliga) vagnar, men det är inte givet att det är väderbetingat. Och även om det blir trångt så kommer (nästan) alla med - dock blir intervallen snarare 2/18- än 10-minuter. Men betydligt bättre än de tidigare två snöfallen!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav 218 » mån 12 dec, 2016 19:13

daniel_s skrev:218, jag tror att du glömde den här:

Det här att peka finger mot operatörerna så fort någonting går dem emot tycker jag är lite barnsligt. Visst, de har fåniga namn och utländska ägare och kan vara lite svåra att känna sympati med, men betänk att varje krona de förlorar är en krona som de egentligen hade behövt för att köpa reservdelar och betala personal för. Förluster drabbar närmast oundgängligen trafikanterna i form av kvalitetsbrister. Ska man då äventyra sin ekonomi ännu mer genom att driva tämligen utsiktslösa tvister mot kommunerna? Nja, det verkar som en åtminstone högst diskutabel investering.

Vad som behövs är väl framförallt att kommunerna känner ett ansvar för dem som arbetar och bor i kommunen, och därför ser till att hålla sina egna gator och torg i ett sådant skick att trafiken kan bedrivas. Sen är det ju så att även detta vanligtvis är en upphandlad verksamhet, där man måste göra rimliga antaganden för att inte allting ska kosta precis hur mycket som helst...

Var någonstans har jag sagt det som du påstår i första stycket? Det är ju du som säger att de har fåniga namn o.s.v. Kvalitetsbristen är väl i sitt esse skulle jag f.ö vilja påstå när trafiken helt plötsligt ställs in! Jag vidhåller det är väl inte rimligt att SLL ska betala för kommunernas undanlåtighet det drabbar väl verkligen trafik- och sjukvård otillmätigt. Det borde avgöras i domstol typ prejudikat.

218
218

Inläggav Stefan Widén » mån 12 dec, 2016 23:10

TKO skrev:I Årsta är vi idag så förvånade att hakorna hänger nere vid naveln... trots att det kommit flera millimeter snö har Keolis INTE ställt in trafiken på 160!
Vissa turer under 10-minuterstrafiken körs med korta (2-axliga) vagnar, men det är inte givet att det är väderbetingat. Och även om det blir trångt så kommer (nästan) alla med - dock blir intervallen snarare 2/18- än 10-minuter. Men betydligt bättre än de tidigare två snöfallen!

/TKO

Men ojdå har de missat det. Bäst vi ringer deras trafikledning direkt och rättar till det. :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav daniel_s » tis 13 dec, 2016 2:41

218 skrev:
daniel_s skrev:Det här att peka finger mot operatörerna så fort någonting går dem emot tycker jag är lite barnsligt. Visst, de har fåniga namn och utländska ägare och kan vara lite svåra att känna sympati med, men betänk att varje krona de förlorar är en krona som de egentligen hade behövt för att köpa reservdelar och betala personal för. Förluster drabbar närmast oundgängligen trafikanterna i form av kvalitetsbrister. Ska man då äventyra sin ekonomi ännu mer genom att driva tämligen utsiktslösa tvister mot kommunerna? Nja, det verkar som en åtminstone högst diskutabel investering.

Var någonstans har jag sagt det som du påstår i första stycket? Det är ju du som säger att de har fåniga namn o.s.v. Kvalitetsbristen är väl i sitt esse skulle jag f.ö vilja påstå när trafiken helt plötsligt ställs in! Jag vidhåller det är väl inte rimligt att SLL ska betala för kommunernas undanlåtighet det drabbar väl verkligen trafik- och sjukvård otillmätigt. Det borde avgöras i domstol typ prejudikat.

218

Nu känns det som att vi talar förbi varandra. I första stycket (jag antar att du menar det stycke som jag nu har kvar här ovan) skriver jag ju att jag inte tycker att det verkar som någon vidare idé att operatörerna ska äventyra sin ekonomi genom att driva sådana tvister mot kommunerna. Du hoppas att de gör det, det sade du lör 2016-12-10 12.31:28 (enligt min tidszon) i trådens första inlägg, och nu säger du återigen att detta borde avgöras i domstol. Så var någonstans är det vi missförstår varandra?
daniel_s

Inläggav 218 » tis 13 dec, 2016 17:03

daniel_s skrev:
218 skrev:
daniel_s skrev:Det här att peka finger mot operatörerna så fort någonting går dem emot tycker jag är lite barnsligt. Visst, de har fåniga namn och utländska ägare och kan vara lite svåra att känna sympati med, men betänk att varje krona de förlorar är en krona som de egentligen hade behövt för att köpa reservdelar och betala personal för. Förluster drabbar närmast oundgängligen trafikanterna i form av kvalitetsbrister. Ska man då äventyra sin ekonomi ännu mer genom att driva tämligen utsiktslösa tvister mot kommunerna? Nja, det verkar som en åtminstone högst diskutabel investering.

218

Nu känns det som att vi talar förbi varandra. I första stycket (jag antar att du menar det stycke som jag nu har kvar här ovan) skriver jag ju att jag inte tycker att det verkar som någon vidare idé att operatörerna ska äventyra sin ekonomi genom att driva sådana tvister mot kommunerna. Du hoppas att de gör det, det sade du lör 2016-12-10 12.31:28 (enligt min tidszon) i trådens första inlägg, och nu säger du återigen att detta borde avgöras i domstol. Så var någonstans är det vi missförstår varandra?

Tja det går ju att upprepa en tredje gång förstås att jag tycker att SLL inte ska betala ut pengar till någon operatör för en tjänst som man inte har fått utförd. Berörda operatörer får stämma kommun resp kommunerna och yrka på skadestånd för att kommunen inte skött sitt uppdrag (snöröjning). Varför ska SLL hållas skadeskyldig för något där kommunerna brister?
Ingen ersättning till kommunerna från SLL alltså för något som SLL inte själva är vållande till! Så fungerar samhället i övrigt och så borde det förstås fungera här med!

Räcker sannolikt med en stämning för att få till ett prejudikat, bara publiciteten kring en sådan åtgärd är ju av godo för SLL, så blir det nog fart på kommunerna och snöröjningen! J-ligt slött att man som koll.operatör ska ha både livrem och hängslen och vara helt upptagen av ersättning med skattemedel från SLL vare sig man kör eller inte! Och det ska kallas affärsmässighet! Vilka affärer har sådana garantier?

218
218

Inläggav daniel_s » tis 13 dec, 2016 18:11

Hörrudu Nelson, säg mig: när du har mobbat ut operatörerna ur leken, vilka ska då sköta trafiken? :wink:

Du tycks glömma vem det är som i grunden finansierar den här s k kollektivtrafiken. I slutänden är det ju alltid SLL som måste betala (med skattemedel och biljettintäkter) för operatörens kostnader oavsett om de resulterar i någon trafik eller inte. Ja i och för sig skulle ju operatörsföretagets ägare kunna subventionera driften, men det menar väl egentligen ingen att meningen är.

Nu menar du alltså, att det självklart är operatören som ska komma i kläm när de står där med tankade och bemannade bussar, som inte kommer fram för att kommunen inte har snöröjt sina gator. Okej, det är ett intressant synsätt, men så kan det vara, operatören måste då räkna med detta när man lägger anbud och därmed låta kostnaden för detta drabba beställaren i form av ett högre pris på den offererade trafiken.

Sen verkar du tro att det är en baggis att "få till ett prejudikat" där kommunen liksom skulle bli skadeståndsskyldig mot operatören för detta. Nu måste vi nog dra ett och annat om rättsprocessen. Först ska man ha klart för sig att det krävs en hel del resurser för att driva en sådan process, även om man mot förmodan skulle vinna. Sen menar du dessutom, att efter att någon operatör därvid förlorat i första instans och blivit dömd att betala motpartens rättegångskostnader, så ska de äventyra ännu mer resurser genom att överklaga domen, med målet att få ett prejudikat värt namnet, fast med stor risk för att förlora även i nästa instans. Även dessa kostnader måste såklart i slutänden tas ut genom högre prissättning som drabbar beställaren, så vem är det som är vinnare egentligen?

Nu kanske någon tycker, att SLL har åtminstone gjort ett kap här om operatörerna liksom "inte tänkte" på det här, när de lade sina anbud. Men innan man ställer sig bredvid Nelson och hjälper till med hånandet, så kanske man ska fundera över vem det drabbar i slutänden.
daniel_s

Inläggav Odd » tis 13 dec, 2016 20:01

218 skrev:...
Tja det går ju att upprepa en tredje gång förstås att jag tycker att SLL inte ska betala ut pengar till någon operatör för en tjänst som man inte har fått utförd.
...
218

Nu är det väl ändå så att operatörerna just inte får betalt för en tjänst de inte utfört. Med VBP-avtalen så sköts det ju genom att det helt enkelt inte sker några viseringar. Genom de andra avtalen genom att man drar av indragna kilometer från utbetalningen.

Det du nog egentligen syftar på är förmodligen att om huruvida viten skall betalas eller ej när sådana här stopp inträffar. Jag anser att det inte är självklart att viten skall betalas i alla lägen, exempelvis när omständigheterna är sådana att man helt enkelt inte kan köra pga att vägarna är oframkomliga, vars själva innebörd är just att de inte går att trafikera.

Sen är det väl upp till den enskilde operatören att skicka en faktura till kommunen för förlorad intäkt, och om de vägrar betala, skicka fakturan till inkasso (och stämning, domstol och hela faderuttan). Hur utfallet blir vet vi förmodligen inte nu, men oavsett utfall så blir det någon skattebetalare som får betala hur man än vänder och vrider på det.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav AdrianLangemar » tis 13 dec, 2016 20:12

Det är viktigt att operatörerna alltid tjänar på att ställa in så lite trafik som möjligt. Annars finns det risk för att man slentrianmässigt ställer in mer trafik än nödvändigt. Att göra undantag för oframkomliga vägar fungerar inte praktiken.
AdrianLangemar

Inläggav 218 » tis 13 dec, 2016 20:56

daniel_s skrev:Hörrudu Nelson, säg mig: när du har mobbat ut operatörerna ur leken, vilka ska då sköta trafiken? :wink:

Du tycks glömma vem det är som i grunden finansierar den här s k kollektivtrafiken. I slutänden är det ju alltid SLL som måste betala (med skattemedel och biljettintäkter) för operatörens kostnader oavsett om de resulterar i någon trafik eller inte. Ja i och för sig skulle ju operatörsföretagets ägare kunna subventionera driften, men det menar väl egentligen ingen att meningen är.

Nu menar du alltså, att det självklart är operatören som ska komma i kläm när de står där med tankade och bemannade bussar, som inte kommer fram för att kommunen inte har snöröjt sina gator. Okej, det är ett intressant synsätt, men så kan det vara, operatören måste då räkna med detta när man lägger anbud och därmed låta kostnaden för detta drabba beställaren i form av ett högre pris på den offererade trafiken.

Sen verkar du tro att det är en baggis att "få till ett prejudikat" där kommunen liksom skulle bli skadeståndsskyldig mot operatören för detta. Nu måste vi nog dra ett och annat om rättsprocessen. Först ska man ha klart för sig att det krävs en hel del resurser för att driva en sådan process, även om man mot förmodan skulle vinna. Sen menar du dessutom, att efter att någon operatör därvid förlorat i första instans och blivit dömd att betala motpartens rättegångskostnader, så ska de äventyra ännu mer resurser genom att överklaga domen, med målet att få ett prejudikat värt namnet, fast med stor risk för att förlora även i nästa instans. Även dessa kostnader måste såklart i slutänden tas ut genom högre prissättning som drabbar beställaren, så vem är det som är vinnare egentligen?

Nu kanske någon tycker, att SLL har åtminstone gjort ett kap här om operatörerna liksom "inte tänkte" på det här, när de lade sina anbud. Men innan man ställer sig bredvid Nelson och hjälper till med hånandet, så kanske man ska fundera över vem det drabbar i slutänden.

Men nu får du väl i alla fall gå hem och kamma dig! På vilket sätt hånar jag operatörerna? Du hittar ju bara på en massa saker som jag inte sagt och gör det till en sanning. Naturligtvis så måste operatören räkna med omkostnader när han lägger anbud det ingår ju i ett affärsavtal! Du tycker att andra ska ta ansvar för den brist som någon åstadkommer (kommunerna) i det här fallet skattebetalarna genom SLL. Just nu är förresten bussarna inställda i Roslagen, och det tycker du att SLL ska betala för. Allt det här ger perspektivet att kollektivtrafiken aldrig kan ta bilens roll, till det är den för opålitlig. I en storstad av Stockholms storlek måste kollektivtrafiken fungera varje dag och varje tid på året för att vara ett fullvärdigt alternativ, d.v.s precis när staden är igång d.v.s alltid! Nej välkommen till jorden Daniel!

218
218

Inläggav 218 » tis 13 dec, 2016 20:59

AdrianLangemar skrev:Det är viktigt att operatörerna alltid tjänar på att ställa in så lite trafik som möjligt. Annars finns det risk för att man slentrianmässigt ställer in mer trafik än nödvändigt. Att göra undantag för oframkomliga vägar fungerar inte praktiken.

Precis incitamentet måste ju vara att bedriva trafiken inte att ställa in den! Om man tror att man får betalt ändå så ställer man ju in för att slippa få övertidskostnader för personal, för skadade fordon etc. Affärsrisken måste vara att ställa in trafken inte att bedriva den!

218
218

Inläggav 2763 » tis 13 dec, 2016 23:26

Avbrott i leveranser är alltid olyckligt. Att kräva ut ansvar för något någon annan gjort är komplicerat.

Att trafikutövaren, till följd ax utebliven ersättning från huvudmannen skulle stämma väghållaren som sedan skulle ha kommit ihåg att lägga in vite i sitt entreprenadavtal för snöskottning... Det håller inte, det kostar i slutändan skattebetalare sura pengar och de enda som möjligen får något ut av det är överarbetande jurister.

Att det kan bli kaos på grund av väderlek vet vi, det finns till och med systematiserat närt vi kan förvänta oss att viktiga samhällsfunktioner kan brista. Vi vet också att om att saker bättre ordna upp sig ganska snart. (Men att det skulle ta en vecka att skotta rent är inte acceptabelt.

Om detta hade följt konsultbranschen regler hade det varit självklart med ersättning till trafikutövaren, under förutsättning att trafikutövaren skyndsamt och utan dröjsmål meddelat trafikhuvudmannen att utlovad leverans inte kan innehållas. Att förutse detta väder går inte vid tiden för anbud.

Trafikhuvudmannen förlorar naturligtvis på detta, men... Det är också denne som förhållanden är skyldig att samråda med och det är också i den relationen som eventuella transaktioner för utebliven leverans av gata bör ske.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav TKO » ons 14 dec, 2016 9:40

Det vore kanske enklare om trafikhuvudmannen körde trafiken i egen regi?
(Och om det är för radikalt kanske ett annat upplägg med rena "utförandekontrakt" skulle underlätta, där trafikledningsfunktionen finns hos beställaren)

spekulerar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav 218 » ons 14 dec, 2016 11:09

TKO skrev:Det vore kanske enklare om trafikhuvudmannen körde trafiken i egen regi?
(Och om det är för radikalt kanske ett annat upplägg med rena "utförandekontrakt" skulle underlätta, där trafikledningsfunktionen finns hos beställaren)

spekulerar
Thomas K Ohlsson

Underbart varför tänker ingen så istället för att komplicera allting till förfång för alla!
Igår kväll ställdes alla bussar i Roslagen in p.g.a s.k extremväder. Vilket extremväder
var det?

Kommer ihåg när man förr åkte utanför staden när bussarna hade en låda med sand på
bagagehyllorna bakom föraren ibland också snökedjor. Vissa bussar åtminstone på Björknäs
och Mälaröarna hade t.o.m dubbdäck för att sättas ut på speciellt känsliga linjer.
Ställa in var förmodligen inte tanken! Då ska man komma ihåg att på Värmdö så var en
speciell knepighet att många linjer slutade med backar ner mot bryggor! Det gällde att ta
sig upp därifrån!

Men det var då det...

218
218

Inläggav 218 » ons 14 dec, 2016 13:55

218 skrev:
TKO skrev:Det vore kanske enklare om trafikhuvudmannen körde trafiken i egen regi?

spekulerar
Thomas K Ohlsson

Underbart varför tänker ingen så istället för att komplicera allting till förfång för alla!
Igår kväll ställdes alla bussar i Roslagen in p.g.a s.k extremväder. Vilket extremväder
var det?

Kommer ihåg när man förr åkte utanför staden när bussarna hade en låda med sand på
bagagehyllorna bakom föraren ibland också snökedjor. Vissa bussar åtminstone på Björknäs
och Mälaröarna hade t.o.m dubbdäck för att sättas ut på speciellt känsliga linjer.
Ställa in var förmodligen inte tanken! Då ska man komma ihåg att på Värmdö så var en
speciell knepighet att många linjer slutade med backar ner mot bryggor! Det gällde att ta
sig upp därifrån!

Men det var då det...

218

Thomas!

Hm men eftersom jag var med redan på den förkastliga centraliserade tiden (SL)så funderade jag lite över hur det var då
och minns detta: Om en kommun misskötte sin roll som snöröjare så blev han genast uppvaktad av SL:s trafikavdelning
som hotade med att dra in busstrafiken i respektive kommun om man inte bättrade sig. Efter detta så är mitt minne
att samtliga utpekade kommuner alltid bättrade sig, man kunde ju inte riskera att hamna i en omständighet att kommunens
invånare saknade kollektivtrafik!

Så enkelt var det!Idag tycks man ha vänt på vissa begrepp! Bl.a diverse mellanled att skylla på från båda håll!

218
218

Inläggav LÅ1 » ons 14 dec, 2016 19:29

Men är det alltid kommunens/snöröjarnas fel att bussarna inte kommer fram? Är det inte många gånger dåligt utrustade bilar som står i vägen och då hindrar bussarna att komma fram? Dessa bilar hindrar ju för övrig även snöröjningen!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » ons 14 dec, 2016 19:40

Även idag blir kommunerna uppvaktade av operatörerna om det inte snöröjs, finns något farthinder på den heliga bussgatan etc. Så där har inget ändras. Sedan ser jag inget likhetstecken mellan egentrafik och färre inställda turer. Oavsett om man kör själv eller har upphandling är det andra saker som avgör detta.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik