Biljettkontroller i SL-trafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav NerdBoy » mån 28 nov, 2016 15:05

BSB101 skrev:Måste man visa leg/ID-kort eller måste man kunna styrka sitt rätt att åka på reducerad biljett? Är en viss skillnad.

Det senare.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav Lennart Petersen » mån 28 nov, 2016 16:07

NerdBoy skrev:
BSB101 skrev:Måste man visa leg/ID-kort eller måste man kunna styrka sitt rätt att åka på reducerad biljett? Är en viss skillnad.

Det senare.


Man ska ha något som styrker att man är berättigad till reducerat pris men samtidigt måste man ju visa att man är den personen.
Är rabatten enbart baserad på ålder, ungdom eller pensionär, så räcker det ju med Id.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1935
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tis 06 dec, 2016 9:17

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12338
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav Vidling » lör 15 apr, 2017 18:29

Det största problemet är att det i vissa områden, "no go-zones" för kontrollanter, inte görs några kontroller alls.

"Det kan även noteras att polisens insatser tillsammans med biljettkontrollen har minskat
de senaste åren. Trafikförvaltningen beklagar detta då polisiär närvaro ger större
möjligheter att stävja fusket. Bland annat med bakgrund av detta har biljettkontrollen
inte kunnat verka i vissa delar av länet på grund av en allt för stark hotbild mot kontrollanterna."

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... n-2016.pdf
Vidling
 
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » mån 24 apr, 2017 21:23

Vidling skrev:Det största problemet är att det i vissa områden, "no go-zones" för kontrollanter, inte görs några kontroller alls.

"Det kan även noteras att polisens insatser tillsammans med biljettkontrollen har minskat
de senaste åren. Trafikförvaltningen beklagar detta då polisiär närvaro ger större
möjligheter att stävja fusket. Bland annat med bakgrund av detta har biljettkontrollen
inte kunnat verka i vissa delar av länet på grund av en allt för stark hotbild mot kontrollanterna."

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... n-2016.pdf

Nu har man tydligen bestämt sig för att gangstrarna skall betala för sig på bussarna. (De får väl ta T-banan i stället! :cheesygrin: )
"Polisen stöttar biljettkontrollanter på bussar i Järvaområdet".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12338
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav roggek » tor 27 apr, 2017 12:12

LÅ1 skrev:
Vidling skrev:Det största problemet är att det i vissa områden, "no go-zones" för kontrollanter, inte görs några kontroller alls.

"Det kan även noteras att polisens insatser tillsammans med biljettkontrollen har minskat
de senaste åren. Trafikförvaltningen beklagar detta då polisiär närvaro ger större
möjligheter att stävja fusket. Bland annat med bakgrund av detta har biljettkontrollen
inte kunnat verka i vissa delar av länet på grund av en allt för stark hotbild mot kontrollanterna."

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... n-2016.pdf

Nu har man tydligen bestämt sig för att gangstrarna skall betala för sig på bussarna. (De får väl ta T-banan i stället! :cheesygrin: )
"Polisen stöttar biljettkontrollanter på bussar i Järvaområdet".


Då uppstår frågan: Skall polisen verkligen syssla med detta?
Jag tror att "utbildade ordningsvakter" som utför biljettkontrollen vore det bästa för alla parter...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 27 apr, 2017 19:35

roggek skrev:Då uppstår frågan: Skall polisen verkligen syssla med detta?
Jag tror att "utbildade ordningsvakter" som utför biljettkontrollen vore det bästa för alla parter...

Tja, arbetsuppgifterna för polisen räcker nog till ändå!

Men respekten är nog större för en person i polisuniform än för någon i ordningsvaktsuniform. Det skulle kanske leda till fler gripande när biljettvägrare obstruerar. Och efter gripanden så blir väl polisen inblandad i alla fall.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12338
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 27 apr, 2017 23:04

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12338
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav BSB101 » fre 28 apr, 2017 19:14

roggek skrev:
LÅ1 skrev:
Vidling skrev:Det största problemet är att det i vissa områden, "no go-zones" för kontrollanter, inte görs några kontroller alls.

"Det kan även noteras att polisens insatser tillsammans med biljettkontrollen har minskat
de senaste åren. Trafikförvaltningen beklagar detta då polisiär närvaro ger större
möjligheter att stävja fusket. Bland annat med bakgrund av detta har biljettkontrollen
inte kunnat verka i vissa delar av länet på grund av en allt för stark hotbild mot kontrollanterna."

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... n-2016.pdf

Nu har man tydligen bestämt sig för att gangstrarna skall betala för sig på bussarna. (De får väl ta T-banan i stället! :cheesygrin: )
"Polisen stöttar biljettkontrollanter på bussar i Järvaområdet".


Då uppstår frågan: Skall polisen verkligen syssla med detta?
Jag tror att "utbildade ordningsvakter" som utför biljettkontrollen vore det bästa för alla parter...


Polisen har större befogenheter än OV. Polisen deltar även sedan många år i biljettkontroller i t-banan, både i förort och city. Givetvis inte alla men när man har tid och behov anses finnas. Genom att delta i biljettkontroller syns man även på stan vilket är positivt i sig.

Nackdelen idag är att i många områden syns polisen bara när något hänt. Jag kommer ihåg när jag var ung och man i stort sätt bara såg polisen när något hänt. Samtidigt fanns det andra vuxna som man träffade var och varannan dag och som man lärde känna. Detta gjorde att man byggde upp ett förtroende för dessa. Ett förtroende som bara kan byggas upp om man finns där varje dag och inte bara när något hänt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1960
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 06 sep, 2018 9:11

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12338
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav TKO » tor 06 sep, 2018 9:20

Idén att spärrvakter skall gripa biljettlösa personer som vägrar uppge sin identitet känns lite verklighetsfrämmande!
Men det gäller ju att visa hårda tag när opinionssiffrorna dalar för det vuxnaste av partier...

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 06 sep, 2018 9:36

TKO skrev:Idén att spärrvakter skall gripa biljettlösa personer som vägrar uppge sin identitet känns lite verklighetsfrämmande!
Men det gäller ju att visa hårda tag när opinionssiffrorna dalar för det vuxnaste av partier...

tycker
Thomas K Ohlsson

Håller med.
Först och främst kan man inte begära att en ensam person skal gripa någon. Det eskalerar lätt.

Ett problem är att andra personer som passerar gärna vill lägga sig i. För att nämna ett.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12338
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav Lennart Petersen » tor 06 sep, 2018 15:32


Primärt är det ju inte böter utan en avgift för den som saknar biljett. Den är rätt saftig nu, 1500kr plus att man måste lösa färdbiljett till taxa för konduktör. Jag tror den avgiften räcker fullt ut. Fler kontroller borde däremot vara angelägnare, själ råkar jag väl ut för kontroll max en gång om året. En gång i månaden vore kanske mer lagom. Och mer oförutsägbara kontroller även på udda tider och även ute i periferin. Gör det svårare att hoppa över spärrarna , fräcka ungdomar som är viga använder den möjligheten. En idé är att under lågtrafik och på inte så tungt trafikerade stationer hänvisas inpassagerna till att gå via spärrvakt som förr i tiden.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1935
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav Enceladus » tor 06 sep, 2018 16:29

Lennart Petersen skrev:

Primärt är det ju inte böter utan en avgift för den som saknar biljett. Den är rätt saftig nu, 1500kr plus att man måste lösa färdbiljett till taxa för konduktör. Jag tror den avgiften räcker fullt ut. Fler kontroller borde däremot vara angelägnare, själ råkar jag väl ut för kontroll max en gång om året. En gång i månaden vore kanske mer lagom. Och mer oförutsägbara kontroller även på udda tider och även ute i periferin. Gör det svårare att hoppa över spärrarna , fräcka ungdomar som är viga använder den möjligheten. En idé är att under lågtrafik och på inte så tungt trafikerade stationer hänvisas inpassagerna till att gå via spärrvakt som förr i tiden.


Några kommentarer:

1. I din situation lönar det sig ordentligt att planka. Tilläggsavgiften är helt enkelt för låg i förhållande till biljettpriserna. Lägre biljettpriser är ett sätt att göra det mindre lönsamt att planka.

2. Fler kontroller borde ha ungefär samma effekt som högre tilläggsavgift, men kostar mer att utföra. Huvudpoängen är väl att göra det mindre lönsamt att planka?

3. Det finns fortfarande sträckor och tider då kontroller inte sker. Utan några kontroller lönar det sig alltid att planka. Är det både möjligt och realistiskt att utföra kontroller överallt?
Enceladus
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 06 sep, 2018 17:23

Jag är just nu på jobb i Hamburg. En stad som har väldigt bra kolletivtrafik. Men - man har också helt öppna spärrllinjer i U-bahn och motvarande på andra transportmedel. Du kan stiga på bussen och bara gå in, eller så kan man passera föraren och köpa biljett. Samtiidgt har man många och täta biljettkontroller. Hur många som plankar har jag inte någon aning om. Men jämför man med kostnaden för spärrar och bemannade stationer så "tål" man nog ganska många plankare innan det går i förlust jämfört med systemet i Stockholm.

Samtidigt får man lägga till att rent generellt är Tyskar betydligt mer disciplinerade än vad vi är i Sverige. Det är sannolikt ett större steg rent mentalt att planka här än vad det är hemma.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 720
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav Lennart Petersen » tor 06 sep, 2018 18:38

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:

Primärt är det ju inte böter utan en avgift för den som saknar biljett. Den är rätt saftig nu, 1500kr plus att man måste lösa färdbiljett till taxa för konduktör. Jag tror den avgiften räcker fullt ut. Fler kontroller borde däremot vara angelägnare, själ råkar jag väl ut för kontroll max en gång om året. En gång i månaden vore kanske mer lagom. Och mer oförutsägbara kontroller även på udda tider och även ute i periferin. Gör det svårare att hoppa över spärrarna , fräcka ungdomar som är viga använder den möjligheten. En idé är att under lågtrafik och på inte så tungt trafikerade stationer hänvisas inpassagerna till att gå via spärrvakt som förr i tiden.


Några kommentarer:

1. I din situation lönar det sig ordentligt att planka. Tilläggsavgiften är helt enkelt för låg i förhållande till biljettpriserna. Lägre biljettpriser är ett sätt att göra det mindre lönsamt att planka.

2. Fler kontroller borde ha ungefär samma effekt som högre tilläggsavgift, men kostar mer att utföra. Huvudpoängen är väl att göra det mindre lönsamt att planka?

3. Det finns fortfarande sträckor och tider då kontroller inte sker. Utan några kontroller lönar det sig alltid att planka. Är det både möjligt och realistiskt att utföra kontroller överallt?

”I din situation” jag ska bara be att få tala om att jag aldrig plankar utan likt ungefär 97% av resenärerna betalar för mig. Jag tror inte lägre biljettpriser ger mindre plankning, plankarna smiter i ändå.
Och ja jag tror att 1500kr plus biljett räcker gott, det är en rejäl smäll att råka ut för det. Och ja utökade biljettkontroller kostar förvisso en del men det är rätt mycket peanuts i det stora sammanhanget. Dom skapar ju också viss trygghet för de resande med sin närvaro vilket kanske vore en fördel på sena tider. Man kan inte ha kontroller överallt jämt men kontrollerna ska vara tämligen oförutsägbara så att man kan åka ut för kontroll nästan närsomhelst inte bara på bekväm tid efter morgonrusningen. Och SL ska ha kontrollen i egna händer inte utlagt på entreprenad.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1935
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst