Biljettkontroller i SL-trafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 24 nov, 2016 20:45

(Hittar ingen generell tråd i ämnet.)

SL vill öka biljettkontrollerna.
Stockholm direkt: "Nya hårda tag från SL: Ska fördubbla antalet biljettkontroller"
SvT: "SL vill fördubbla biljettkontrollerna"

Man vill tydligen ha biljettkontroller även på kvällar och helger! Hur länge har man inte gjort det? Verkar ju korkat att satsa kontrollerna på den tid som dagpendlarna reser, för det är säkert de som är de minst blankningsbenägna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Biljettkontroller i SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 24 nov, 2016 23:21

Man tycks i alla fall ha folket på sin sida: "Stockholmarna positiva till fler kontroller"
LÅ1

Inläggav TKO » fre 25 nov, 2016 12:02

Kristoffer Tamsons vill skärpa lagen:
http://www.svd.se/han-vill-satta-dit-sl ... tt-markera

Ett enkelt förslag som vare sej kräver lagändring eller ökade resurser är att se till att de ordningsvakter som finns vid större tunnelbanestationer ingriper när de ser att någon forcerar spärrarna. Idag verkar dom flesta tycka att "det är inte mitt jobb" och fortsätter titta på sin mobil eller snacka med en kollega!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » fre 25 nov, 2016 12:25

TKO skrev:Kristoffer Tamsons vill skärpa lagen:

Ett enkelt förslag som vare sej kräver lagändring eller ökade resurser är att se till att de ordningsvakter som finns vid större tunnelbanestationer ingriper när de ser att någon forcerar spärrarna. Idag verkar dom flesta tycka att "det är inte mitt jobb" och fortsätter titta på sin mobil eller snacka med en kollega!

/TKO

Någon enstaka gång ser man ordningsvakter som motar ut plankare för att de skall passera in på rätt sätt.

Enligt SvD-artikeln vill man se skärpt lagstiftning enligt följande:
• Utvidga brottet spärrforcering att gälla även när det inte finns fysiska spärrar – till exempel när en linje markerar var betalgränsen börjar.

• Tuffare och högre straffavgifter/tilläggsavgifter för återfallsplankare.

• Hårdare tag mot organiserad plankning och svårare att komma undan kontroll genom att den som inte identifierar sig ska kunna gripas.

* Att sätta dit återfallsplankare hårdare är väl lämpligt. (Det anser jag borde gälla för alla brott.)
* Kan inte legitimationsvägrare gripas redan nu? Kanske inte av kontrollanterna, men av ordningsvakterna? I väntan på polis. Men vad händer om om personen helt enkelt inte har en legitimation?
LÅ1

Inläggav TKO » fre 25 nov, 2016 12:39

LÅ1 skrev:

/TKO

Någon enstaka gång ser man ordningsvakter som motar ut plankare för att de skall passera in på rätt sätt.

Jag kan inte påminna mej att jag någonsin sett detta hända. Men det förekommer säkert någon enstaka gång!
LÅ1 skrev:Enligt SvD-artikeln vill man se skärpt lagstiftning enligt följande:
• Utvidga brottet spärrforcering att gälla även när det inte finns fysiska spärrar – till exempel när en linje markerar var betalgränsen börjar.

• Hårdare tag mot organiserad plankning och svårare att komma undan kontroll genom att den som inte identifierar sig ska kunna gripas.

* Att sätta dit återfallsplankare hårdare är väl lämpligt. (Det anser jag borde gälla för alla brott.)
* Kan inte legitimationsvägrare gripas redan nu? Kanske inte av kontrollanterna, men av ordningsvakterna? I väntan på polis. Men vad händer om om personen helt enkelt inte har en legitimation?

Jag är lite frågande till vad dom menar med "hårdare tag mot organiserad plankning", vilka konkreta åtgärder avses?
Problemet med legitimation måste ju finnas även vid andra brott/polisingripanden. Krävs verkligen en lagändring?

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » fre 25 nov, 2016 13:06

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

/TKO

Jag kan inte påminna mej att jag någonsin sett detta hända. Men det förekommer säkert någon enstaka gång!
LÅ1 skrev:Enligt SvD-artikeln vill man se skärpt lagstiftning enligt följande:

Jag är lite frågande till vad dom menar med "hårdare tag mot organiserad plankning", vilka konkreta åtgärder avses?
Problemet med legitimation måste ju finnas även vid andra brott/polisingripanden. Krävs verkligen en lagändring?

/TKO

Nä, det är bara polisen som formellt kan göra en legitimationskontroll. Visst kan man väl göra envarsingripande. Men frågan är om man kan påvisa att det finns ett uppsåt - bara på grund av att någon inte kan uppvisa en giltig biljett? Om personen hävdar att hen tappat biljetten, så föreligger ju inget lagbrott, utan bara ett avtalsbrott gentemot SL (att inte kunnat på uppmaning visa biljett) - på den grunden kan förstås ordningsvakter avvisa personen från kollektivtrafiken - men alltså inte egentligen hålla kvar vederbörande. Däremot om någon försöker ta sig igenom en spärr utan att betala - då är det ju dels spärrforcering, dels kan man ju också anta på rätt säker grund att det finns ett uppsåt att inte göra rätt för sig. Där är det väl alltså enklare. Men det där har säkert å andra sidan polisen och SL en bra dialog kring vad man tycker är rimligt.

Man skulle ju förstås kunna skriva in i ordningsföreskrifterna att resenärer är tvungna att på anmodan av tjänstemän visa upp legitimation. Men någon sådan skyldighet föreligger inte idag.

Det uppenbara syftet är ju att man vid envarsingripande ska kunna hålla kvar någon till dess polisen kommer. Någon annan formell maktbefogenhet finns knappast. Däremot hindrar ju inte detta att man frågar efter legitimation. Vägrar plankaren, är det ju dock svårt att på laglig grund gå vidare med kroppsvisitation.
Lars_L

Inläggav TKO » fre 25 nov, 2016 13:42

Hur är ordningsvakters befogenhet, har de rätt att kräva legitimering?

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » fre 25 nov, 2016 13:51

Lars_L skrev:Nä, det är bara polisen som formellt kan göra en legitimationskontroll. Visst kan man väl göra envarsingripande. Men frågan är om man kan påvisa att det finns ett uppsåt - bara på grund av att någon inte kan uppvisa en giltig biljett? Om personen hävdar att hen tappat biljetten, så föreligger ju inget lagbrott, utan bara ett avtalsbrott gentemot SL (att inte kunnat på uppmaning visa biljett) - på den grunden kan förstås ordningsvakter avvisa personen från kollektivtrafiken - men alltså inte egentligen hålla kvar vederbörande. Däremot om någon försöker ta sig igenom en spärr utan att betala - då är det ju dels spärrforcering, dels kan man ju också anta på rätt säker grund att det finns ett uppsåt att inte göra rätt för sig. Där är det väl alltså enklare. Men det där har säkert å andra sidan polisen och SL en bra dialog kring vad man tycker är rimligt.

Man skulle ju förstås kunna skriva in i ordningsföreskrifterna att resenärer är tvungna att på anmodan av tjänstemän visa upp legitimation. Men någon sådan skyldighet föreligger inte idag.

Det uppenbara syftet är ju att man vid envarsingripande ska kunna hålla kvar någon till dess polisen kommer. Någon annan formell maktbefogenhet finns knappast. Däremot hindrar ju inte detta att man frågar efter legitimation. Vägrar plankaren, är det ju dock svårt att på laglig grund gå vidare med kroppsvisitation.

Men en ordningsvakts gripande av en biljettlös id-vägrare handlar väl inte om ett envarsgripande? De har ju större befogenheter. I programmet Tunnelbanan i Kanal 5 har man sett att biljettkontrollanterna lämnar över trilskande resenärer till ordningsvakterna. Men jag kommer inte ihåg om dessa håller kvar trilskarna tills polis anländer, eller om dessa bara är bättre på att övertala dem att visa legitimation. Är de berusade är det förstås möjligt att LOB:a dem.

En annan sak. Jag känner åtminstone två personer strax under 65 år som köper 30-dagarsbiljett för reducerat pris. Det gör det ju enklare att "halvplanka", men de riskerar ju att åka dit i en kontroll. Den ena hade även ett kort med reskassa att visa upp vid kontroll för att försöka tala sig ur situationen. Jag tvivlar på att det skulle lyckas. Han har ju ansvar att använda ätt kort vid spärren.
Den andra har skulder hos kronofogden. I hans fall så gör väl inte böter så mycket. Mer än att möjligheten till skuldsanering minskar, eller i alla fall skjuts längre fram i tiden. Gruppen som har skuld hos kronofogden borde vara de som lättast kan planka utan att det blir några omedelbara konsekvenser. SL-böter är väl inte heller prioriterad fodring, så som skatteskulder är, antar jag.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » fre 25 nov, 2016 17:53

/TKO

Jodå , vid utgången vid Sundbybergs centrum (mot pendeln) brukar det stå två stadiga ordningsvakter parkerade. Dom brukar vara observanta mot plankare och jag har sett dom ingripa ett antal gånger. ofta följt av långt tjafs om vilka befogenheter de har och arrogant snack som "jag har minsann läst juridik och ni har inte rätt att hindra mig". Vakternas enkla uppmaning brukar dock vara att "det enda vi kräver är att ni går ut och så löser ni biljett hos spärrvakten på vanligt sätt ".
Någon rätt att utfärda kontrollavgift har dom inte men väl att avvisa den som saknar biljett.
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » fre 25 nov, 2016 18:01

LÅ1 skrev:En annan sak. Jag känner åtminstone två personer strax under 65 år som köper 30-dagarsbiljett för reducerat pris. Det gör det ju enklare att "halvplanka", men de riskerar ju att åka dit i en kontroll. Den ena hade även ett kort med reskassa att visa upp vid kontroll för att försöka tala sig ur situationen. Jag tvivlar på att det skulle lyckas. Han har ju ansvar att använda ätt kort vid spärren.
Den andra har skulder hos kronofogden. I hans fall så gör väl inte böter så mycket. Mer än att möjligheten till skuldsanering minskar, eller i alla fall skjuts längre fram i tiden. Gruppen som har skuld hos kronofogden borde vara de som lättast kan planka utan att det blir några omedelbara konsekvenser. SL-böter är väl inte heller prioriterad fodring, så som skatteskulder är, antar jag.

Det sägs att nästan hälften av dem som får konytrollavgift har en biljett men har betalat för lite, t.ex åkt för långt i zonerna eller åker på reducerat pris utan att vara berättigad. Man kan ju gissa att för "kostymplankare" är det ett behändigt sätt att reducera kostnaderna. Man kan bekvämt öpnna spärrarna utan att synligt krångla sig igenom och man behöver inte skämmas så mycket om man åker fast , det är bara att: "oj fick jag med mig sonens kort nu av misstag ?"
Och aprpå zonerna så vet man att det är några procent som av misstag eller okunnighet betalar för mycket, kanske har kortet inställt på standard tvåzon men åker en zon. Det där försvinner ju nu i Januari.
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » fre 25 nov, 2016 19:28

LÅ1 skrev:Men en ordningsvakts gripande av en biljettlös id-vägrare handlar väl inte om ett envarsgripande? De har ju större befogenheter. I programmet Tunnelbanan i Kanal 5 har man sett att biljettkontrollanterna lämnar över trilskande resenärer till ordningsvakterna. Men jag kommer inte ihåg om dessa håller kvar trilskarna tills polis anländer, eller om dessa bara är bättre på att övertala dem att visa legitimation. Är de berusade är det förstås möjligt att LOB:a dem.

En annan sak. Jag känner åtminstone två personer strax under 65 år som köper 30-dagarsbiljett för reducerat pris. Det gör det ju enklare att "halvplanka", men de riskerar ju att åka dit i en kontroll. Den ena hade även ett kort med reskassa att visa upp vid kontroll för att försöka tala sig ur situationen. Jag tvivlar på att det skulle lyckas. Han har ju ansvar att använda ätt kort vid spärren.

Befogenheten ligger ju i att man får göra tillfälliga frihetsberövanden - troligen får man därmed också säkra så att personen inte har några vapen om så misstänks. Men det är svårt att se att det skulle vara väsentligt att säkerställa personens identitet före polisen kommer och tar över om nu personen vägrar.

En trilskande plankare får ju vaktare ta hand om ifall han bråkar, då blir det ju direkt fråga om våld mot tjänsteman, så då har man ju ganska snabbt laglig rätt att föra iväg personen, eller hålla fast personen. Och det krävs ju ganska lite för att det ska betraktas på sådant sätt. Men någon som säger att jag måste ha tappat biljetten och självmant går ut från vagnen och plattformen, kan ju knappast kvarhållas med motiveringen att personen gjort något brottsligt. Jag tvivlar på att polisen åker ut på sådant och det är ju bara polisen som kan slutföra ett sådant ärende.

Men i regel börjar ju personer som trilskas just att bråka på något sätt, så att ett ingripande från ordningsvakterna därmed blir aktuellt. Blir det någon rättslig påföljd blir det nog snarast i avseende på uppträdandet som allmänt åtal skulle gälla, eftersom det andra får bli ett civilrättsligt mål.
Lars_L

Inläggav Lennart Petersen » lör 26 nov, 2016 1:03

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Men en ordningsvakts gripande av en biljettlös id-vägrare handlar väl inte om ett envarsgripande? De har ju större befogenheter. I programmet Tunnelbanan i Kanal 5 har man sett att biljettkontrollanterna lämnar över trilskande resenärer till ordningsvakterna. Men jag kommer inte ihåg om dessa håller kvar trilskarna tills polis anländer, eller om dessa bara är bättre på att övertala dem att visa legitimation. Är de berusade är det förstås möjligt att LOB:a dem.

Befogenheten ligger ju i att man får göra tillfälliga frihetsberövanden - troligen får man därmed också säkra så att personen inte har några vapen om så misstänks. Men det är svårt att se att det skulle vara väsentligt att säkerställa personens identitet före polisen kommer och tar över om nu personen vägrar.

En trilskande plankare får ju vaktare ta hand om ifall han bråkar, då blir det ju direkt fråga om våld mot tjänsteman, så då har man ju ganska snabbt laglig rätt att föra iväg personen, eller hålla fast personen. Och det krävs ju ganska lite för att det ska betraktas på sådant sätt. Men någon som säger att jag måste ha tappat biljetten och självmant går ut från vagnen och plattformen, kan ju knappast kvarhållas med motiveringen att personen gjort något brottsligt. Jag tvivlar på att polisen åker ut på sådant och det är ju bara polisen som kan slutföra ett sådant ärende.

Men i regel börjar ju personer som trilskas just att bråka på något sätt, så att ett ingripande från ordningsvakterna därmed blir aktuellt. Blir det någon rättslig påföljd blir det nog snarast i avseende på uppträdandet som allmänt åtal skulle gälla, eftersom det andra får bli ett civilrättsligt mål.

Men man häpnar ju över hur dumma folk är, i alla fall en del. här blir dom tagna på bar gärning av två vakter med att planka igenom spärren. och påföljden blir inte värre än att dom beordras att gå ut och lösa biljett. Tjaffset besvaras med ett : det enda vi begär av dig är att du har en giltig biljett.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » lör 26 nov, 2016 18:36

Lennart Petersen skrev:Men man häpnar ju över hur dumma folk är, i alla fall en del. här blir dom tagna på bar gärning av två vakter med att planka igenom spärren. och påföljden blir inte värre än att dom beordras att gå ut och lösa biljett. Tjaffset besvaras med ett : det enda vi begär av dig är att du har en giltig biljett.

Vem är det som är dum egentligen, kan man ju fråga sig. Gjorde just en pendeltågsresa som varade i 21 minuter. Bara längs den korta sträckan mellan Stuvsta och Stockholm S kom det vid var sitt tillfälle tre olika personer och frågade om någon kunde tänka sig att ge dem pengar utan någon motprestation. Vad tjänar detta beteende till, och vem är det som låter det pågå utan att fråga sig vad det är som är fel? Det är ju inte precis lågkonjunktur. Så jag frågar igen, vem är dum egentligen?
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » lör 26 nov, 2016 20:33

daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Men man häpnar ju över hur dumma folk är, i alla fall en del. här blir dom tagna på bar gärning av två vakter med att planka igenom spärren. och påföljden blir inte värre än att dom beordras att gå ut och lösa biljett. Tjaffset besvaras med ett : det enda vi begär av dig är att du har en giltig biljett.

Vem är det som är dum egentligen, kan man ju fråga sig. Gjorde just en pendeltågsresa som varade i 21 minuter. Bara längs den korta sträckan mellan Stuvsta och Stockholm S kom det vid var sitt tillfälle tre olika personer och frågade om någon kunde tänka sig att ge dem pengar utan någon motprestation. Vad tjänar detta beteende till, och vem är det som låter det pågå utan att fråga sig vad det är som är fel? Det är ju inte precis lågkonjunktur. Så jag frågar igen, vem är dum egentligen?

Jag förstår nu inte kopplingen mellan biljettkontroller och tiggare på tåg. Det är lixom olika saker förutom nu kanske att tiggarna ofta syns planka.
Du frågar vem som är dum ? Ja jag anser att det är dumhet att tjaffsa mot två stadiga vakter när det enda dom begär är att plankaren ordentligt ska betala för en biljett vilket går utmärkt i spärren alldeles intill.
den som går runt och tigger pengar är nog inte direkt dum, annars skulle dom nog inte fortsätta hanteringen om dom inte fick in åtminstone pengar till dagens nödtorft. De som ger pengar ska väl inte beskrivas som dumma , käner man empati och helt frivilligt ger av sina egna pengar är det väl inget att säga om. Jag ger aldrig men jag respekterar de enstaka som ger fullt ut. i dag på handlamatresan med tuben kom en lapputdelare i vardera riktningen , delade ut och samlade in sina lappar utan något synligt bidrag. Inte överdrivet störande tycker jag.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » sön 27 nov, 2016 4:33

TKO skrev:Hur är ordningsvakters befogenhet, har de rätt att kräva legitimering?

/TKO

Då det inte finns någon lag på att man måste ha ID-kort/leg har jag svårt att se att man skulle kunna kräva någon att visa upp ett ID-kort/leg. Polisen har laglig rätt att fastställa identiteten på en person men inte ens de kan kräva att man ska visa upp något som man inte är skyldig att ha.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » sön 27 nov, 2016 9:23

BSB101 skrev:
TKO skrev:Hur är ordningsvakters befogenhet, har de rätt att kräva legitimering?

/TKO

Då det inte finns någon lag på att man måste ha ID-kort/leg har jag svårt att se att man skulle kunna kräva någon att visa upp ett ID-kort/leg. Polisen har laglig rätt att fastställa identiteten på en person men inte ens de kan kräva att man ska visa upp något som man inte är skyldig att ha.

I vissa lägen måste den som reser med biljett till reducerat pris kunna visa legitimation. I alla fall om man inte är i normal ålder för denna biljettyp. T.ex. om man är studerande.
LÅ1

Inläggav Harald » sön 27 nov, 2016 9:42

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:

/TKO

I vissa lägen måste den som reser med biljett till reducerat pris kunna visa legitimation. I alla fall om man inte är i normal ålder för denna biljettyp. T.ex. om man är studerande.

Det innebär dock inte att man kan avkräva personen legitimation, bara full betalning.
Harald

Inläggav Båtsman » sön 27 nov, 2016 9:58

Den som åker med har ju accepterat avtalsvillkoren för resan. Där står det att rätten att resa till reducerat pris ska kunna styrkas.
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav Lennart Petersen » sön 27 nov, 2016 19:13

Harald skrev:[
Det innebär dock inte att man kan avkräva personen legitimation, bara full betalning.

Full betalning är då lika med kontrollavgift 1200kr eftersom man anses sakna giltig biljett om man åker på reducerat utan att kunna styrka att man är berättigad till det.
sl.se : "Så här fungerar det:
Om du har åkt på en biljett som inte gäller för rätt dag eller klockslag eller om du åker på en biljett till studentpris/reducerat pris fast du inte är berättigad till det får du betala 1 200 kronor.
Om du har åkt på en förfalskad biljett får du betala 1 200 kronor. Förfalskade kort och biljetter polisanmäls alltid.
Om du inte har någon biljett alls får du betala 1 200 kronor ".
Kontrollavgift innebär normalt att man legitimerar sig och får ett inbetalningskort som också berättigar till att resa fram med förbindelsen.
För den som vägrar betala kontrollavgift anger Sl bara lite diffust att man avvisas från förbindelsen.
Tidigare medgav man att den som saknade leg fick ange sitt personnummer vilket en del satte i system och angav andras p-nummer med stora problem för dessa som fick besvär med att bestrida avgiften. Men detta lär man väl ha slutat med.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » mån 28 nov, 2016 14:49

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:

/TKO

Måste man visa leg/ID-kort eller måste man kunna styrka sitt rätt att åka på reducerad biljett? Är en viss skillnad.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik