Dumt dyrt och dåligt

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Dumt dyrt och dåligt

Inläggav TKO » tor 24 nov, 2016 20:01

sa nyss trafiklandstingsrådet Tamsons i Stockholmsnyheterna på SVT. Gissa om vad?

Och han ljuger oss rakt i ansiktet... knappast värdigt.

En lätt upprörd
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6306
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav leifd » tor 24 nov, 2016 20:19

Öppen spärrlinje...

Visst, kanske sant om man inte har kontroller värda namnet, som nu är fallet.
Civila kontrollanter, som smyger runt o dyger upp plötsligt, de är nyttigt de.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav LÅ1 » tor 24 nov, 2016 20:34

Man har ju problem med detta i Tyskland. Hur många kontroller de har vet jag inte. Men jag vet att de har civila kontrollanter. I alla fall i Berlin.

När vi haft öppna spärrlinjer här i Stockholm så har ju plankningen ökat, efter vad som sagts.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav TKO » tor 24 nov, 2016 20:58

Det sägs väldigt mycket. Det visade sej vara osant...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6306
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav leifd » tor 24 nov, 2016 21:46

TKO skrev:Det sägs väldigt mycket. Det visade sej vara osant...

/TKO


Instämmer...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav LÅ1 » tor 24 nov, 2016 22:04

TKO skrev:Det sägs väldigt mycket. Det visade sej vara osant...

/TKO

"Öppna spärrar vid Slussen ekonomiskt fiasko"
Var det fel i SL:s utvärdering? Jag har inte svaret! Jag har heller ingen anledning att misstro SL!

Att det handlar om ett försök som utfördes för mer än 10 år sedan spelar nog ingen roll. Stockholmarnas värderingar har säkerligen inte förändrats nämnvärt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav Lars_L » tor 24 nov, 2016 22:41

I det här fallet är väl dock bevisen ganska överväldigade för att det finns en korrelation mellan kontrollen av ingångar till kollektivtrafiken, risken att bli upptäckt (få betala böter) och böternas/straffets storlek i sig.

Men givetvis kan man kompensera minskad kontroll av ingångar med ökat antal kontroller. Det är ju mest en fråga om vad man vill och vad man då tycker är bra lösningar.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav TKO » tor 24 nov, 2016 23:03

Det var ett tag sen jag var i VH eller Sötälje... men är det inte öppen spärrlinje där?

(Återkommer angående "utvärderingen" av Slussenförsöket.)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6306
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav LÅ1 » tor 24 nov, 2016 23:16

TKO skrev:Det var ett tag sen jag var i VH eller Sötälje... men är det inte öppen spärrlinje där?

(Återkommer angående "utvärderingen" av Slussenförsöket.)

Vill minnas att jag hört att det skall bli spärrar vid Södertälje C, men att det inte är det nu.
Ska VH tydas som Väster Haninge? Jag minns inte att det var spärrlöst där. Men det är säkert 15 år sedan som jag vid ett enstaka tillfälle bytte till buss där.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav Lars_L » fre 25 nov, 2016 6:45

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Det var ett tag sen jag var i VH eller Sötälje... men är det inte öppen spärrlinje där?

(Återkommer angående "utvärderingen" av Slussenförsöket.)

Vill minnas att jag hört att det skall bli spärrar vid Södertälje C, men att det inte är det nu.
Ska VH tydas som Väster Haninge? Jag minns inte att det var spärrlöst där. Men det är säkert 15 år sedan som jag vid ett enstaka tillfälle bytte till buss där.


Jo, man pratar ju om att bygga ett nytt resecentrum i Södertälje - något beslut är dock inte taget ännu. Det lär väl alltså dröja. I Västerhaninge är det inte heller några spärrar - liksom förstås inte ut mot Nynäshamn, eller i Gnesta, Mölnbo, eller Knivsta- Uppsala. Dock har man ju konduktörer på tågen till Gnesta och Nynäshamn.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav TKO » fre 25 nov, 2016 10:39

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Det sägs väldigt mycket. Det visade sej vara osant...

/TKO

"Öppna spärrar vid Slussen ekonomiskt fiasko"
Var det fel i SL:s utvärdering? Jag har inte svaret! Jag har heller ingen anledning att misstro SL!

Att det handlar om ett försök som utfördes för mer än 10 år sedan spelar nog ingen roll. Stockholmarnas värderingar har säkerligen inte förändrats nämnvärt.


Tidigare på detta forum:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p295239
På annat forum:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=660393

Jag lyckas nu inte hitta den SvD-artikel som refereras i dessa inlägg.

TILLLAGT: Här är SvD-artikeln, Silvanders uttalande finns en bit ner i artikeln:
http://www.svd.se/oppositionen-vill-slopa-sparrarna

Om man tillämpar lite sunt förnuft säger det sej självt att försöket vid Slussens södra ingång knappast kan ha ökat fuskåkandet mer än ytterst marginellt. De allra flesta (99%?) av de resenärer som använder denna ingång anländer med buss eller tåg och har alltså redan fått sitt färdbevis kontrollerat. Därför säger "försöket" väldigt lite om vilka konsekvenser ett införande av öppna spärrlinjer generellt skulle få.

Och för tydlighetens skull: Jag anser att så länge vi har en (delvis) avgiftsfinansierad kollektivtrafik skall alla som åker betala. Fusk skall beivras och straffavgifterna skall vara höga! Men jag tycker att öppna spärrlinjer är bättre...

/TKO

PS: För övrigt är det intressant att DN-artikeln först uppger att inkomstbortfallet var 6,1 miljoner, för att några rader senare ange siffran 4,5 miljoner för inkomstförlust/merkostnader. Verkligen en tillförlitlig källa! /DS
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6306
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav Lars_L » fre 25 nov, 2016 12:00

Nu är det ju ändå en rapport som uppgifterna i DN-artikeln är hämtade ifrån. Finns säkert metodologiska brister och slutsatser som är antaganden mer än bevisade samband även i den. Men någonstans kanske man får bedöma det troliga och trovärdiga i det. Om exempelvis försäljningen av SL-biljetter i spärrluckan går ner mer X procent i och med införandet av öppen spärrlinje, så kan det förstås bara vara slumpen, eller att folk blir så glada över den öppna spärrlinjen att de direkt går och köper 30-dagarskort istället, men det är ju ändå rimligt att tro att fler väljer att inte göra rätt för sig.

Givetvis kan man inte mäta något om fuskåkandet i stort för ett försök som görs på en enskild uppgång och dra slutsatser utifrån det. Utan man får utgå från att det avspeglar sig i köpta biljetter vid den uppgången. Tror väl inte heller att effekten blev så väldigt stor just där - i och med att fuskåkandet brukar vara lägre i busstrafiken och de flesta kommer med anslutningsbuss/anslutningståg. Men givetvis har väl en del Slussenbor tyckt det varit värt om vägen ner till Slussenterminalen för att lättare kunna smita in i t-banesystemet. Där kommer ju också den andra svåra frågan - hur stor del av denna grupp som ändå är värd att ta den omvägen, skulle ha betalat i annat fall? Men samtidigt är ju värdet rätt litet när det bara är en uppgång i ena riktningen som man kan fuskåka ifrån. Åker man varje dag måste man ju nästan ändå ha periodkort - eftersom man bara kan smita in i ena färdriktningen. Det går ju därför inte heller att dra slutsatser utifrån en enskild uppgång till hur stort plankandet skulle bli om man införde det i hela t-banesystemet.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav TKO » fre 25 nov, 2016 12:24

Försäljningsminskningen uppgavs vara 4,5 miljoner kronor. Försöket varade cirka ett år. Låt oss göra antagandet att försäljningsminskningen en genomsnittlig dag då var drygt 15 000 kr. Nu minns jag inte vad en kontantresa kostade 2004, kanske var det 30 kr... i så fall skulle kontantbiljettsförsäljningen vid Slussen södra minskat med cirka 500 st per dag. Låter det troligt? Säljer man ens 500 biljetter där?

I SvD-artikeln framkommer det ju också att SL efter en tid (lite oklart när, kanske efter tre månader) genom ökade kontrollinsatser fick ner "fuskåkandet" till samma nivå som innan försöket inleddes. Därefter antar jag att försäljningsminskning var NOLL kronor. Och om hela intäktsförlusten uppkom första kvartalet skulle den motsvara en försäljning av 2000 kontantbiljetter per dag - vilket motsvarar över 100 biljetter i timmen under trafikdygnet. Naturligtvis är detta nonsens!

Jag tror faktiskt att SL:s siffror är gripna ur luften.

Och hur gick det till när man kontrollerade "fuskåkandet" vid Slussen södra? Var skedde denna kontroll, mellan den öppna spärrlinjen och trapporna upp till plattformen. I så fall måste det varit ovanligt korkade plankare som åkte fast, eftersom man direkt kunde se att det var en kontroll. Att kontrollen skedde på plattformen ovanför trapporna verkar otroligt, åtminstone under högtrafik finns det inte plats för sådant. Men eftersom SL la ner 1,5 miljoner i konsultkostnad på att utvärdera försöket finns kanske en utförlig redogörelse som klargör allt detta?!

Nej känslan är ju att tjänstemännen säger det den politiska ledningen har bestämt, oavsett om det finns fakta som styrker detta eller ej. Och det är förmodligen en rimlig ordning i en demokratiskt styrd organisation, men det förutsätter kritiska medborgare som inte oreflekterat sväljer allt...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6306
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dumt dyrt och dåligt

Inläggav Odd » fre 25 nov, 2016 20:39

Man kan nog inte dra några som helst slutsatser av ett isolerat projekt som spärrförsöket i Slussen. Dessutom är mörkertalet troligen stort, och varierande, beroende på var försöken görs.

Om man vill ta reda på hur öppna spärrlinjer påverkar försäljningen så måste man nog göra försöket i ett större område, typ hela Södermalm, och sedan mäta skillnaden i automatförsäljningen i aktuellt område under en viss tid. För att bättra på uppgifterna ännu bättre så kan man kartlägga kundaktiviteten på tex automatfyllning av kontantkort för de som bor inom området, tex genom att använda södermalms postnummer. Sen måste man låta bli att göra kontroller i området. Då kan man nog få en rätt rimlig uppfattning av vad öppna spärrlinjer i sig gör för betalningsmoralen, och personligen tror jag att det blir dåliga siffror...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst