Upplevd restid - definition!?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav TKO » tor 15 dec, 2016 12:21

Inge skrev:
CS skrev:
Inge skrev:Det är egendomliga än så. Idag är det halvtimmestrafik från Bråvallavägen, inte 20 min. Å andra sidan är det inte 6,6 minuterstrafik från Ösby heller, så antagandena verkar hänga något i luften. Jag gissar att tabellen är från något planeringsfall.

Hursomhelst verkar den inte vara gjord utiftån någon sammanvägning av art vissa väljer att gå till en annan hållplats och andra inte, eftersom det minutvärde man lagt in är exakt 10 minuter.




Om man tittar i den här tidtabellen är det 20-minuterstrafik under högtrafik vid Bråvallavägen.
http://sl.se/ficktid/vinter/v2728.pdf


Men med den tidtabellen är den genomsnittliga väntetiden i rusningstrafik vid Ösbyalternativet 4 min och 27 sek eller om man så vill 4,45 minuter inte 3,3 min.

Den genomsnittliga väntetiden med båda stationerna öppna i rusningen blir faktiskt något kortare, 4,17 sekunder eller 4,29 min.

(antagande enligt använd modell, att det är 8,5 minuters gångväg och att folk som inser att de hinner med ett tidigare tåg om de går till Ösby gör det)

Restiden förlängs dock med ca 1 min.

Men den genomsnittliga gångtiderna förkortas med drygt 5 minuter.

Sammanfattningsvis skulle en korrekt utförd kalkyl enligt den modell man använt givit ett utfall på ca 10 minuters upplevd försämring vid en indragning av stationen i rusningstrafiken.


OM vi nu ska ägna oss att verkligen räkna rätt (jag är inte säkert på att det egentligen är meningsfullt - återkommer till detta i separat inlägg) så saknas en viktig komponent i de resonemang som förts hittills på detta forum, men som nämns på sidan 2 i TF:s PM:
- Den restidsminskning som uppkommer för resenärer till/från stationer norr om Bråvallavägen om Bråvallavägen läggs ner. Restiden förkortas med 1 minut, och eftersom antalet resenärer som passerar Bråvallavägen är vida större än det antal som börjar eller slutar sin resa där behöver vi egentligen inte räkna för att inse att en stängning ger en minskning av summerad KRESU sett till hela resenärskollektivet!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav Inge » fre 16 dec, 2016 0:12

Hur det blir för kollektivet är en annan fråga, delvis politisk eftersom det handlar om att väga Väldigt dålig service för fåtalet mot en något förbättrad redan god för flertalet. Dessutom är det inte heller nödvändigtvis så att de som väljer ett tåg som redan har så många stopp verkligen är de som har mest bråttom och värderar sin tid högst. Etcetera.

Men nu handlade inte frågan om det, utan om att någon tjänsteman till synes velat trumfa igenom sin vilja genom en direkt felaktig och vilseledande beräkning, för hur en nedläggning slår för de boende i närområdet. Den skulle ju slått mångdubbelt värre än det man gav sken av.

För övrigt blir det ytterligare en annan siffra om man räknar på de som faktiskt använder stationen idag. På grund av tågen gleshet väljer som nämnts naturligtvis en del redan idag att gå till Ösby. När man väger mot antalet påstigande är det denna senare, ej uträknade, siffra man måste använda.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav AdrianLangemar » fre 16 dec, 2016 8:41

Här har man gjort två fel som båda bidrar till att tidsförlusten vid nedläggning av Bråvallavägen blir mycket mindre än i verkligheten.

Det ena felet är att det den upplevda väntetiden med nuvarande trafik är alldeles för hög. De som kan välja vilken tid de ska åka går till Bråvallavägen, men för dessa är ju inte turtätheten så viktig, och de som inte kan välja tid går nog till Djursholms Ösby om väntetiden är lång vid Bråvallavägen (i praktiken blir ofta väntetiden när man kommer fram istället, men det har ingen betydelse här). Man kan säga att felet är att man har antagit att alla resenärer är förbjudna att välja annan station än den närmaste, även om det skulle gå snabbare!

Det andra felet är att den genomsnittliga väntetiden vid Djursholms Ösby är alldeles för låg, oavsett vilken tid man räknar på. Inge ser ut att ha räknat på den genomsnittliga väntetiden mellan 7.00 och 8.00 och kommit fram till 4,45 minuter, vilket är helt korrekt. Mycket imponerande, det är få professionella trafikplanerare som skulle klara det! SL har räknat med 30/antalet tåg per timme, vilket är ett felaktigt men mycket vanligt sätt att räkna på som ger alldeles för kort väntetid vid ojämna intervaller.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav TKO » fre 16 dec, 2016 9:04

Inge skrev:Hur det blir för kollektivet är en annan fråga, delvis politisk eftersom det handlar om att väga Väldigt dålig service för fåtalet mot en något förbättrad redan god för flertalet. Dessutom är det inte heller nödvändigtvis så att de som väljer ett tåg som redan har så många stopp verkligen är de som har mest bråttom och värderar sin tid högst. Etcetera.

Men nu handlade inte frågan om det, utan om att någon tjänsteman till synes velat trumfa igenom sin vilja genom en direkt felaktig och vilseledande beräkning, för hur en nedläggning slår för de boende i närområdet. Den skulle ju slått mångdubbelt värre än det man gav sken av.

För övrigt blir det ytterligare en annan siffra om man räknar på de som faktiskt använder stationen idag. På grund av tågen gleshet väljer som nämnts naturligtvis en del redan idag att gå till Ösby. När man väger mot antalet påstigande är det denna senare, ej uträknade, siffra man måste använda.


Ovanstående visar att signaturen "Inge" inte riktigt förstår hur samhällsekonomiska kalkyler (som utredningen om Bråvallavägen är ett exempel på) skall användas. Men detta är inte rätt tillfälle att ge en snabbkurs, så jag väljer att helt ignorera sakinnehållet i inlägget!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav Per Lind » fre 16 dec, 2016 11:27

Är det samma kalkyler som används vid tunnelbaneutredningar typ gula linjen?
När det gäller tunnelbana får det tydligen kosta vad som helst oavsett hur många som kan utnyttja förbindelsen och att det finns andra trafikslag som ger mer för pengarna.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav AdrianLangemar » fre 16 dec, 2016 11:31

Per Lind skrev:Är det samma kalkyler som används vid tunnelbaneutredningar typ gula linjen?
När det gäller tunnelbana får det tydligen kosta vad som helst oavsett hur många som kan utnyttja förbindelsen och att det finns andra trafikslag som ger mer för pengarna.
-Per

Tunnelbana till "Arenastaden" är ett politiskt beslut, det är givetvis omöjligt att med samhällsekonomiska kalykler komma fram till att den bör byggas oavsett hur man räknar.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav TKO » fre 16 dec, 2016 11:35

AdrianLangemar skrev:
Per Lind skrev:Är det samma kalkyler som används vid tunnelbaneutredningar typ gula linjen?
När det gäller tunnelbana får det tydligen kosta vad som helst oavsett hur många som kan utnyttja förbindelsen och att det finns andra trafikslag som ger mer för pengarna.
-Per

Tunnelbana till "Arenastaden" är ett politiskt beslut, det är givetvis omöjligt att med samhällsekonomiska kalykler komma fram till att den bör byggas oavsett hur man räknar.


Instämmer med föregående talare!
(Dessutom har man "lovat" fastighetsägare i området att det ska bli tunnelbana...)

Observera dock att det med samma kalkylmetoder inte heller går att visa att det är vettigt att bygga spårväg till NKS. Att detta ens har varit föremål för flera utredningar är också "politiska beslut".

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Upplevd restid - definition!?

Inläggav Inge » fre 16 dec, 2016 12:57

TKO skrev:
Inge skrev:Hur det blir för kollektivet är en annan fråga, delvis politisk eftersom det handlar om att väga Väldigt dålig service för fåtalet mot en något förbättrad redan god för flertalet. Dessutom är det inte heller nödvändigtvis så att de som väljer ett tåg som redan har så många stopp verkligen är de som har mest bråttom och värderar sin tid högst. Etcetera.

Men nu handlade inte frågan om det, utan om att någon tjänsteman till synes velat trumfa igenom sin vilja genom en direkt felaktig och vilseledande beräkning, för hur en nedläggning slår för de boende i närområdet. Den skulle ju slått mångdubbelt värre än det man gav sken av.

För övrigt blir det ytterligare en annan siffra om man räknar på de som faktiskt använder stationen idag. På grund av tågen gleshet väljer som nämnts naturligtvis en del redan idag att gå till Ösby. När man väger mot antalet påstigande är det denna senare, ej uträknade, siffra man måste använda.


Ovanstående visar att signaturen "Inge" inte riktigt förstår hur samhällsekonomiska kalkyler (som utredningen om Bråvallavägen är ett exempel på) skall användas. Men detta är inte rätt tillfälle att ge en snabbkurs, så jag väljer att helt ignorera sakinnehållet i inlägget!

/TKO


Knappast, detta är utryckligen en (pseudo)beräkning av hur en nedläggning slår mot boende i området i syfte att vara underlag till förhandling med Danderyds kommun.

Notera att om detta hade varit en del av en fullständig samhällsekonomisk kalkyl, så hade inte frågan varit de boendes snittrestid, utan hur de slår mot dem som använder stationen. Eftersom tågen är så få är de färre, vissa går redan idag. Med antaganden enligt modellen blir det de som kommer tidigast 11,5 minuter innan tåget går. (Så är det förstås inte i verkligheten eftersom det rör sig om individer, men modellindividen beter sig så.) Rätt räknat får man då att snittresenären i rusningen från Bråvallavägen förlorar drygt 18,5 modellminuter.

Som man då inser blir det samhällsekonomiska nettot ytterst tveksamt, eftersom det inte självklart är 20 gånger fler resenärer på tåget (som påstås förlora en minut) än vad som kliver på. Framförallt inte i rusningen, då de som kommer längre utifrån har flera expressinsatståg att välja istället.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster