No shit, Sherlock... om SL:s konsulter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

No shit, Sherlock... om SL:s konsulter

Inläggav TKO » ons 23 nov, 2016 16:23

Ibland framförs, både på detta forum och i annan media, åsikten att de konsulter som SL (eller TF/SSL) inte riktigt ger valuta för pengarna. Efter att ha läst de olika rapporter som tagits fram inför Trafiknämndens beslut angående kommande pendeltågstrafik när Citybanan öppnar måste jag på det bestämdaste invända mot detta. Se själva vilken unik kunskap dessa konsulter har bidragit med:

"I jämn trafikering finns viss risk att tågen blir ojämnt belastade, då tåg med
start- eller målpunkt längre ut i systemet får fler resenärer än tåg med start
och målpunkt längre in i systemet. (101)"

(101) Liknande fenomen kan studeras på tunnelbanans Hässelbygren

Fotnoten är bäst!
(Visst blir vi alla sugna på att ge oss ut på Hässelbygrenen och "studera" om detta är sant? Kan det verkligen vara så att ett tåg som plockar upp resenärer vid 20 stationer troligen har fler resenärer än ett som bara plockar upp resenärer vid 5 av dessa?)

en häpen
Thomas K Ohlsson

Källa: http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... apport.pdf
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: No shit, Sherlock... om SL:s konsulter

Inläggav daniel_s » ons 23 nov, 2016 18:44

Fast namnen i faktarutan tyder ju på att det är riktiga SLL-tjänstemän som är inblandade i arbetet, så vad i detta som är "av" respektive "för" konsulter är jag inte riktigt säker på.

Bland det mest fantastiska av detta är ju människans inneboende motvilja mot att anpassa tidtabellerna efter detta tämligen självklara faktum genom att ge tågen olika gångtider som svarar mot deras olika belastning! Jag tror dock faktiskt att "MTR TU" har kapaciteten att ge upp, eller kanske till och med redan har gett upp, detta motstånd och införa/infört en tidtabell som ger hässelbytågen exempelvis en halv minut längre körtid från Alvik till T-centralen osv.
daniel_s

Re: No shit, Sherlock... om SL:s konsulter

Inläggav TKO » ons 23 nov, 2016 20:12

Visst, teoretiskt så skulle dessa sanningsutsagor ha författats på Lindhagensgatan 100. Ja även om det inte är särskilt troligt så kan det ju till och med vara någon inom kollektivtrafikförvaltningen UL som förmedlar oss denna insikt! Men jag tror ändå det är en extern "konsult"...

Intressant om man verkligen använder "belastningsberoende körtider" på tunnelbanan.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Återgå till Allmänt om lokaltrafik