"Busskarta" i realtid för Stockholm?!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

"Busskarta" i realtid för Stockholm?!

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 14:40

För Londons busstrafik finns en nätplats där positionen varje enskild buss visas på en karta:

live london.png
live london.png (540.09 KiB) Visad 1541 gånger

Jag kan inte hitta något liknande för SL:s busstrafik. Londonkartan kommer inte från TfL utan är ett utomstående initiativ, men TfL har uppenbarliget ett fritt tillgängligt dataflöde med bussarnas positioner. Har SL något liknande?

Anledningen till min fundering är naturligtvis den dåliga/felaktiga information som SL erbjuder i sina egna kanaler. Om jag själv kunde se var eventuella bussar som trafikerar linje 160 befinner sej skulle jag ha lättare att inse om SL:s uppgifter är rimliga eller bara fromma förhoppningar...

Jag ha sett en liknande funktion hos MTA i New York, med ett enklare grafiskt gränssnitt.

Jag kanske skall föreslå detta till SLL/TF eller SL? Eller finns något sådant redan?

Thomas K Ohlsson
innovatör (eventuellt)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: "Busskarta" i realtid för Stockholm?!

Inläggav M_M » tor 10 nov, 2016 15:59

Första googleträffen på SL API Stockholm
https://www.trafiklab.se/api
Verkar finnas en del.

För den som inte ids klicka, och för att historiskt kunna titta tillbaka vad som fanns just när detta skrevs:

GTFS Sverige 2
Filer i standardformatet GTFS med all planerad kollektivtrafik i hela Sverige.

ResRobot - Reseplanerare
Tidtabeller för hela Sveriges kollektivtrafik. Här hittar man också hållplatser baserat på geografisk position eller delar av stationens namn.

ResRobot - Stolptidtabeller 2
Ankomst- och avgångstider för hållplatser och stationer över hela Sverige.

SL Hållplatser och Linjer 2
Hållplatser och linjer för bussar, tunnelbana, pendeltåg, lokalbana och båtar i Stockholms län.

SL Närliggande hållplatser
Hållplatser i Stockholms län nära en angiven geografisk position.

SL Platsuppslag
Hållplatser, adresser eller platser baserat på delar av platsens namn.

SL Realtidsinformation 3
Realtidsinformation om bussar, tunnelbana, pendeltåg, lokalbana och båtar i Stockholm.

SL Reseplanerare 2
Sök resor med SL och Waxholmsbolaget från och till hållplats, koordinater eller adress. Relevant störningsinformation och realtidsinformation inkluderas i reseförslagen.

SL Störningsinformation 2
Information om störningar för hållplatser eller linjer i SL-trafiken.

SL Trafikläget 2
Övergripande information per trafikslag med aktuell status för hur SL-trafiken fungerar.

Trafikverket öppet API
Aktuell trafikinformation från Trafikverket om både tåg- och vägtrafik.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 16:15

Jag är ingen expert på detta, men jag tror inte att något av dessa flöden innehåller positionsdata för fordon.
Och det är det jag vill, ha, eftersom alla andra dataflöden är "manipulerade" av SL.

Så innehåller t.ex. flödet "realtidsinformation 3" en blandning av planerad och verklig trafik, vilket gör det oanvändbart vid störningar som idag.

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 10 nov, 2016 18:50

En dag som i går skulle även bussförarna ha nytta av en sådan karta, förutsatt att man kan se turnummer. Jag talade med en bussförare som väntade på "sin" buss, men hade ingen aning om den var på ingång eller om det kunde dröja en halvtimma eller mer innan han kunde få sätta sig bakom ratten.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » tor 10 nov, 2016 20:05

LÅ1 skrev:En dag som i går skulle även bussförarna ha nytta av en sådan karta, förutsatt att man kan se turnummer. Jag talade med en bussförare som väntade på "sin" buss, men hade ingen aning om den var på ingång eller om det kunde dröja en halvtimma eller mer innan han kunde få sätta sig bakom ratten.

Intressant synpunkt!
De kartor (eller liknande information) som jag sett innehåller inte turnummer, men det beror förmodligen antingen på att detta inte är inkluderat i dataflödet eller att den som utformat nätplatsen inte tycker att det är intressant att redovisa. Troligen bägge.
Eftersom jag idag befinner mej både i "argt läge" och "konstruktivt läge" funderar jag faktiskt på att sätta ihop en kravspec på detta för att
sedan skicka vidare... nånstans. Eftersom jag vid dryga 60 års ålder faktiskt uppnått en viss självkännedom så är det mycket möjligt, ja kanske till och med troligt, att det rinner ut i sanden. Men vem vet? ("inte du, inte jag")
/TKO
TKO

Inläggav leifd » fre 11 nov, 2016 19:40

Den karta som du hitta för London, verkar ju härstamma från denna webbplats, där är bara att zooma in den plats man vill titta på.

Stockholm funkar bra allafall...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Lars_L » fre 11 nov, 2016 20:23

leifd skrev:Den karta som du hitta för London, verkar ju härstamma från denna webbplats, där är bara att zooma in den plats man vill titta på.

Dock kunde jag konstatera ganska omgående att det inte är realtid. Men kul idé iaf!
Lars_L

Inläggav TKO » fre 11 nov, 2016 22:44

Lars_L skrev:
leifd skrev:Den karta som du hitta för London, verkar ju härstamma från denna webbplats, där är bara att zooma in den plats man vill titta på.

Dock kunde jag konstatera ganska omgående att det inte är realtid. Men kul idé iaf!

Nej för Stockholm är det inte realtid, data är hämtade från Samtrafikens databas - gäller hela Sverige.
/TKO
TKO

Återgå till Allmänt om lokaltrafik