Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav M_M » fre 28 okt, 2016 20:50

Inge skrev:Men att (systematiskt) skriva "en" istället för "man" är som att skriva "mig" istället för "jag". Inser att det är politiskt korrekt ängslighet som ligger bakom, men det är ingen bra lösning på "problemet".
Det är inte alls varken politiskt korrekt eller ängsligt. I ett så gubbdominerat fält som spårintresset så är det korrekta snarast att vara bakåtsträvare på alla sätt och vis (utom möjligtvis vad gäller spårutbyggnader) och gärna drömma tillbaka till en fantasibild av hur det skulle kunna varit förr om det inte vore för att det inte var så. Eventuell "ängslighet" uppstår snarast eftersom detta språkbruk alltid löper risken att väcka bakåtsträvande ifrågasättare (i stil med de som påpekar att hen betyder höna på engelska och sen blir stående som fågelholkar när nån påpekar att barn betyder lada på engelska). Det "ängsliga" vore snarast att falla in i de led som råder t.ex. här. För mig är det inte heller en fråga om att vinna någon politisk poäng från ena eller andra hållet utan att jag helt enkelt behöver den typ av samhällsutveckling som detta språkbruk bidrar till. Ditt inlägg bevisar min poäng här.

Inge skrev:I svenskan till skillnad från engelskan sammanfaller ju även den feminina formen, människa, med den som används för att beteckna varelsen människan (jfr. woman/human som inte sammanfaller), hur skriver du "människa", om varelsen, när du är rädd för att använda former som kan misstagas för att inte vara könsneutrala?
Ordet "människa" är många gånger ovanligare varpå det har mindre inverkan. Däremot sågar jag bort onödiga "man" där det mest bara klistrats på "för att det ska vara så". Exempelvis funkar "ombud" alldeles utmärkt istället för "ombudsman" och liknande.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav M_M » fre 28 okt, 2016 23:13

Inge skrev:Varför behöver du en fördummande samhällsutveckling?
Har du slutat slå din fru?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 15:40

TKO skrev:Fast om vi ska vara ärliga - och det kan vara bra ibland - så har planerna på spårväg till bostadsområdet vid Husarviken aldrig varit särskilt konkreta. Istället är det ju sträckan mellan Lidingöbron och Djurgårdsbron som prioriterats, av kända skäl. Hur läget är nu törs väl ingen sia om...

Tyvärr verkar detta ibland glömmas bort när vi diskuterar "Norra Djurgårdsstaden" - många tycks tro att Spårväg City skulle lösa problemet med att trafikförsörja de nu byggda bostadsområdena.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Helt sant! Förvirringen beror på att Norra Djurgårdsstaden hade en betydelse mellan 2006 och 2010, och efter det har syftat på ett mycket större område.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav Enceladus » tor 08 mar, 2018 1:03

Ny busslinje föreslås för NDS! Kortturerna på linje 55 föreslås förlängas till Cityterminalen och döpas om till linje 75...
Enceladus
 
Inlägg: 2401
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 08 mar, 2018 23:22

Enceladus skrev:Ny busslinje föreslås för NDS! Kortturerna på linje 55 föreslås förlängas till Cityterminalen och döpas om till linje 75...

Den där länken fungerar inte!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 963
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav Enceladus » tor 08 mar, 2018 23:41

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Ny busslinje föreslås för NDS! Kortturerna på linje 55 föreslås förlängas till Cityterminalen och döpas om till linje 75...

Den där länken fungerar inte!


Ovanstående inlägg tyder trots sin obegripliga jämförelse på att länken fungerar, men jag bifogar det relevanta förslaget ändå:

TF skrev:Ny linje 75 Ropsten – Cityterminalen
Ny linje (med arbetsnamnet 75) planeras Ropsten - Stureplan - Hötorget - Cityterminalen.
Syftet är att ge boende i Norra Djurgårdsstaden fler resmöjligheter. Linjen anknyter till Röda linjen (Stureplan), Gröna linjen (Hötorget) och Blå linjen samt pendeltåg (Cityterminalen).
Inledningsvis övervägs linjen att köra i högtrafik mot Cityterminalen på morgonen och mot Ropsten på eftermiddagen. Beroende på resandeutveckling kan tidtabellen byggas ut stegvis.
Jämfört med dagens kortturer på linje 55 tillkommer hållplatserna Regeringsgatan, Hötorget och Cityterminalen. Om en ny linje mellan Ropsten och Cityterminalen införs kan en viss minskning ske i linje 55 tidtabell.
Enceladus
 
Inlägg: 2401
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav Lars_L » fre 09 mar, 2018 1:48

Trafikförvaltningen passade på att ändra adressen. Men här är den nya:

http://www.sll.se/Global/2.%20Kollektiv ... -2019_.pdf
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav twr » ons 14 mar, 2018 20:13

Spårväg City betjänar inte samma områden som linje 55 eller den här diskuterade linje 75. Det är inte avgjort om och när spårväg ska byggas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden

Inläggav Traesk » tor 05 apr, 2018 20:12

Linje 75 känns som en bra idé! Speciellt med tanke på att linje 55 i augusti ska återfå sin ordinarie sträckning till Hjorthagen vilket bör innebära att hållplats Drevergatan (och en framtida hållplats vid Kolkajen) blir utan linje 55.

Jag skulle inte bli förvånad om man tvingas börja köra den här linjen även utanför rusningen.

Sen kan man fråga sig vad som händer med insatsturerna på linje 55 som enbart går till Ropsten när linje 55 läggs om; antar att de fortsatt kommer gå via Drevergatan?
Traesk
 
Inlägg: 598
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 18:10
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster