Måste man vara högutbildad för att resa med SL?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Måste man vara högutbildad för att resa med SL?

Inläggav TKO » ons 19 okt, 2016 16:13

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Den taxestruktur som SL har motiverar inte det komplicerade avräkningssystem som krävs för "Oyster" och liknande system. Dessutom kräver det väl att man även har utgångsvisering - och det vet vi ju hur populärt det var när Västtrafik försökte sej på det!

/TKO

PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!

Men det behöver väl inte vara så komplicerat och utgångsvisering behövs knappast heller. När kortet på samma dag noterats för så många resor att det motsvarar ett 24t kort så blir det automatiskt ett 24t kort och efter det åker man helt fritt inom tidsgränsen.
Och om London nu vill att folk använder bank/kreditkort i stället så innebär väl inte det att själva taxesystemet ändras. Man kan ju ha kvar allt men nu kopplat till ett bank/kreditkort i stället för det särskilda Oysterkortet.

Förmodligen är ovanstående rätt tänkt - det behövs inte utgångsvisering vid enhetstaxa, tänkte inte på det! Det är bara att införa ett "tak" på hur mycket som kan dras från reskassan varje dag. Samtidigt kan man (dvs jag) fråga sej om det är SL:s uppgift att sänka sina intäkter? Lite får väl folk tänka själva!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 19 okt, 2016 17:26

TKO skrev:Förmodligen är ovanstående rätt tänkt - det behövs inte utgångsvisering vid enhetstaxa, tänkte inte på det! Det är bara att införa ett "tak" på hur mycket som kan dras från reskassan varje dag. Samtidigt kan man (dvs jag) fråga sej om det är SL:s uppgift att sänka sina intäkter? Lite får väl folk tänka själva!

/TKO

Det kan man ju fråga sig men nu är ju SL inte direkt vilket krämarföretag som helst utan en samhällsfunktion och rätt viktig sådan dessutom.
Och även vanliga affärsföretag brukar vara angelägna att kunderna inte av misstag betalar för mycket , det skadar förtroendet på lite längre sikt.
I min affär behöver jag inte hålla reda på vilka varor som har bonusrabatt och ibland bjuder dom på någon sak som bonus, sist en kexchoklad (!!) det räknas av automatiskt när jag stoppar in mitt bonuskort i terminalen vid kassan.
-----------------------------
Sen finns det ju varianter på tänka själv som den klassiska om damen som plockade blommer i stationens planteringar : förargad stins "men vad gör ni för något" " åh förlåt men det står ju här att man ska utnyttja SJ:s rabatter "
Lennart Petersen

Inläggav TKO » ons 19 okt, 2016 17:40

(För att det inte skall bli felciterat så avstår jag. Jag har också svårt för denna funktion!)

Låt oss ta ett annat exempel ur vardagen, livsmedelsinköp. Där är det ofta så att större mängder betingar ett lägre enhetspris. Så om jag t ex på förmiddag köper 3 dl mjölk i min lokala konsumbutik, och sedan på eftermiddagen inhandlar ytterligare 3 dl - skall jag då förvänta mej att kassasystemet piper till och tycker att jag skall betala för en liter, som är billigare än 2 st 3 dl-förpackningar? Jag tror inte det...

Jag tror trots allt att individen måste ta ett visst ansvar - även ekonomiskt - för sina handlingar.

vänligen
Thomas K Ohlsson
(jourhavande moralist)
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 19 okt, 2016 18:14

TKO skrev:(För att det inte skall bli felciterat så avstår jag. Jag har också svårt för denna funktion!)

Låt oss ta ett annat exempel ur vardagen, livsmedelsinköp. Där är det ofta så att större mängder betingar ett lägre enhetspris. Så om jag t ex på förmiddag köper 3 dl mjölk i min lokala konsumbutik, och sedan på eftermiddagen inhandlar ytterligare 3 dl - skall jag då förvänta mej att kassasystemet piper till och tycker att jag skall betala för en liter, som är billigare än 2 st 3 dl-förpackningar? Jag tror inte det...

Jag tror trots allt att individen måste ta ett visst ansvar - även ekonomiskt - för sina handlingar.

vänligen
Thomas K Ohlsson
(jourhavande moralist)

Om det är två förpackningar så är det inte rimligt.
Men jag tog upp det här eftersom det kanske inte framkommit klart i debatten att det i en del relationer kan bli dyrare att resa eftersom tidsgränsen går ut och man måste köpa ny biljett, t.ex från Ellan så åker man på ny biljett redan från Norrtälje, sedan klarar man sig till T-Centralen men det behövs kanske bara ett byte till så är man uppe i tre biljetter och så ska man tillbaks igen. Visst kan man tycka att folk får vara förutseende men det kan ju vara frågan om en försening, utöver kvalitetsbrist för en försenad resa kanske man också åker på en ny biljett när tidsgränsen för byte gått ut. Jag tror då många skulle uppskatta om biljetten automatiskt blir en 24-t biljett.
Det var ju ett starkt politiskt intresse för enzonssytemet för att förenklar för resenärerna så set argumentet håller väl även här.
Och som jag tycker kanske lite billigare säg 80kr men dagsbiljett i stället för 24t.
----------------------
Sen det där med affären, jag kommer på när jag hade tagit tre kiwi och kassörskan påpekade att det var billigare med fyra jämnt.
Men jag iddes inte gå och hämta en till, trodde hon askulle ta betalt för fyra men hon tog styckpriset som blev högre än för fyra. Men jag orkae inte påpeka saken så det bli en liten förlust i vardagen att ta med jämnmod.
Lennart Petersen

Inläggav M_M » sön 23 okt, 2016 3:00

Det heter mig veterligen Resplusbiljett och inte t.ex. "Resrobotbiljett". Jämför att det inte heter "Pressbyråbiljett" hur mycket den än köps hos Pressbyrån.

TKO skrev:Om tidsgränsen blir 75 minuter tycker jag det är lite snålt, och att MP i så fall sålt sej lite väl billigt... men det blir ändå bättre än dagens oöverskådliga system!
Jag tycker att tidsgränsen borde vara 24 timmar. Då slipper vi massor av trams i form av att ordningen en uträttar sina ärenden påverkar taxan och liknande.

Vi kan möjligtvis ha hög/lågtrafiktaxa så att om man blippar in utanför högtrafiken så betalar man ett lägre pris och debiteras inget mer så länge man inte blippar under högtrafiken. Blippar man under högtrafiken justeras taxan så att man betalat fullpris för en 24h-period.

Lennart Petersen skrev:Kom att tänka på att jag sett något om att Oyster Card i London har en så kortet hela tiden håller reda på hur mycket man åkt och har man åkt över gränsen för en dagsbiljett omvandlas biljetten automatiskt till en sådan. Vore kanske något att tänka på för SL (?) sedan behöver man ju inte alls fundera på olika val utan det blir bara att blippa och åka glad i hågen.
Nej, så bra är det inte. Om man åker över en viss gräns så når man ett pristak vilket gör att korrekt viserade ytterligare resor av samma slag inte debiteras. Däremot om man har reskassa på Oyster så drabbas man ändå av en straffavgift motsvarande maxtaxan för en lång resa ifall något blir fel med viseringen (t.ex. osynk på in/utcheckning) och det finns dessutom inget tak på denna straffavgift. Om man däremot från början har laddat på t.ex. ett endagskort eller annat periodkort och inte laddat på några pengar så återstår ens period på kortet oavsett hur man lyckas felvisera kortet och eftersom man inte laddat några pengar så finns det inga pengar att förlora vid eventuell felvisering. För en turist så finns det alltså en stor fördel med att köpa just det Oysterkort som inte är avsett för turister, och ladda på period för samtliga zoner en kan tänkas vilja åka på. Dessutom ska man dubbelkolla att rätt datum lagrats direkt på kvittot när man köper/laddar kortet, för det kan bli fel. Det kanske i teorin blir dyrare med ett periodkort men man slipper ilskan över feldebiteringar som är för krångligt att rätta till.

Det är nämligen så urbota kortat att det t.ex. kan inträffa att de "på grund av anledning" ställer spärrar helt öppna och därmed aktivt tvingar folk att felvisera, och sedan ställer de in spärrarna på den platsen att efteråt automatiskt korrigera felviseringen. Det betyder att om du t.ex. ser en fotbollsmatch eller shoppar mitt i centrum i värsta rusningen så blir du tvungen att vid något senare tillfälle inom givet tidsfönster åter igen besöka platsen i fråga och visera kortet där, för att inte behöva bråka med kundtjänst för att återfå straffavgiften som du åker på för att de tidigare tvingat dig att felvisera. Kundtjänst finns bara över telefon, och om en är fast boende i UK även via nätet. På så vis säkerställer TfL att det är såpass krångligt att klaga att feldebiteringar utgör en högst påtaglig andel av deras intäkter.

Efter att ha drabbats av allehanda fel vid båda Londonbesöken i modern tid så har jag helt tappat lusten att besöka den staden igen, åtminstone om jag skulle åka kollektivt. Noterbart är att den som är lite lagom korkad och inte är särskilt noga med sina pengar skulle säkerligen inte varit det minsta missnöjd eftersom den bara laddat på mer, mer och mer reskassa utan att riktigt ha koll på vad som händer.

TKO skrev:Den taxestruktur som SL har motiverar inte det komplicerade avräkningssystem som krävs för "Oyster" och liknande system.
Visserligen sant om en glömmer bort Arlanda, Uppsala/Knivsta och alla busslinjer som delas mellan SL och UL. Framförallt så måste en glömma bort alla teoretiska förhoppningar på taxesystemssamarbete med Mälablänen, något som vore ytterst önskvärt för alla oss "lantisar".

TKO skrev:Dessutom kräver det väl att man även har utgångsvisering - och det vet vi ju hur populärt det var när Västtrafik försökte sej på det!
Varför skulle det krävas utgångsvisering? Antingen görs beräkningar vid ingångs- och utgångsvisering som i London, Nederländerna, hos Västtrafik o.s.v. eller så görs beräkningar vid varje visering som i t.ex. Stockholm och många andra platser. Oavsett vilket så kan denna beräkning komma fram till det resultat som beslutats av politiker och tjänstemän så att säga.

TKO skrev:PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!
Detta skapar tydligen intressanta nya problem. Ett är risken att kort blandas - folk verkar inte ha blivit informerade att deras bankkort uppdaterats för detta varpå de viserar sin plånbok och vid inpassage råkar få sitt Oysterkort läst och vid utpassage sitt bankkort läst och åker på två straffavgifter för felvisering. Med otur kan de också råka visa upp fel kort vid biljettkontroll och åka på kontrollavgift om de inte lyckas övertyga kontrollanten att "men kolla det här kortet då".

TKO skrev:Låt oss ta ett annat exempel ur vardagen, livsmedelsinköp. Där är det ofta så att större mängder betingar ett lägre enhetspris. Så om jag t ex på förmiddag köper 3 dl mjölk i min lokala konsumbutik, och sedan på eftermiddagen inhandlar ytterligare 3 dl - skall jag då förvänta mej att kassasystemet piper till och tycker att jag skall betala för en liter, som är billigare än 2 st 3 dl-förpackningar? Jag tror inte det...
Jag kontrar med att varje gång jag äter på Sibylla så visar jag upp ett "stamgästkort". När jag vid tio tillfällen handlat för minst 30:- (eller vid färre tillfällen handlat för minst 60, 90, 120 o.s.v.) så får jag 30:- rabatt och sedan påbörjas proceduren igen.

TKO skrev:Jag tror trots allt att individen måste ta ett visst ansvar - även ekonomiskt - för sina handlingar.
I Sibyllafallet (och många andra mängdrabattfall) så får jag själv ta ansvar för att inte glömma bort att jag har kortet. Folk i allmänhet är väl dock så glömska att det senaste är att rabatter i mataffärer registreras på ens vanliga betalkort om en vill. Specifikt för "Sibyllavarianten" är att en tjänar ofta (men inte alltid) mer på att slå samman betalningen för flera personer i ett sällskap eftersom rabattpoängen utgår för varje fullbordat 30kr-steg. Om två personer äter för 75:- vardera och stämplar på samma kort så blir det fyra stämplar om de två betalar var för sig, men fem stämplar om de betalar tillsammans. Detta är också ett sätt som var och en behöver ta ett visst ansvar.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Inge » sön 23 okt, 2016 5:54

TKO skrev:PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!

Kostnadskrävande är det ju bara om man är inkompetent. Bankerna tjänar pengar på samma sak.

Lennart Petersen skrev:Det kan man ju fråga sig men nu är ju SL inte direkt vilket krämarföretag som helst utan en samhällsfunktion och rätt viktig sådan dessutom.
Och även vanliga affärsföretag brukar vara angelägna att kunderna inte av misstag betalar för mycket , det skadar förtroendet på lite längre sikt.

Den främsta skillnaden torde vara att SLs inkomster huvudsakligen kommer via våldsmonopolet, varför behovet av förtroende anses lågt. Således har man avvecklat det.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lennart Petersen » sön 23 okt, 2016 17:00

M_M skrev:Jag tycker att tidsgränsen borde vara 24 timmar. Då slipper vi massor av trams i form av att ordningen en uträttar sina ärenden påverkar taxan och liknande.

Vi kan möjligtvis ha hög/lågtrafiktaxa så att om man blippar in utanför högtrafiken så betalar man ett lägre pris och debiteras inget mer så länge man inte blippar under högtrafiken. Blippar man under högtrafiken justeras taxan så att man betalat fullpris för en 24h-period.

[

Det är nu bara det att det har vi inte råd med. Det var problem nog att få in enzonsresorna med skohorn i budgeten.
24 timmarsbiljetter ( om dom nu inte sätts i dimension nuvarande 24t resor) skulle helt erodera taxesystemet. För många med periodkort skulle det bli billigare att åka på sådana biljetter och man kanske kan gissa att det skulle sättas i system med överlåtelse och 2:a handsförsäljning av biljetter.
75 min är en bra kompromiss för en billig biljett och när tiden är ute så får man lösa en ny.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » mån 24 okt, 2016 13:42

Inge skrev:Den främsta skillnaden torde vara att SLs inkomster huvudsakligen kommer via våldsmonopolet, varför behovet av förtroende anses lågt. Således har man avvecklat det.

Förklara gärna ovanstående inlägg! För oss normal/lågbegåvade är det helt obegripligt...

/TKO
TKO

Inläggav M_M » tis 25 okt, 2016 0:21

Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:Jag tycker att tidsgränsen borde vara 24 timmar. Då slipper vi massor av trams i form av att ordningen en uträttar sina ärenden påverkar taxan och liknande.

Det är nu bara det att det har vi inte råd med. Det var problem nog att få in enzonsresorna med skohorn i budgeten.
24 timmarsbiljetter ( om dom nu inte sätts i dimension nuvarande 24t resor) skulle helt erodera taxesystemet. För många med periodkort skulle det bli billigare att åka på sådana biljetter och man kanske kan gissa att det skulle sättas i system med överlåtelse och 2:a handsförsäljning av biljetter.
75 min är en bra kompromiss för en billig biljett och när tiden är ute så får man lösa en ny.
Vilka är dessa "vi"? Är det "skattebetalarna"/landstinget? Eller är det resenärerna som skulle få sin avgift påverkad?

Om det är "skattebetalarna"/landstinget så är det bara att sätta taxan så att intäkten blir ungefär samma, och öppet gå ut med att taxan kommer gunga lite fram och tillbaka under en justeringsperiod om man så vill.

Om det är resenärerna så är det väl märkligt om ruinens brant drabbar de som gör enkelresor men då gör färre enkelresor per påbörjad 24-timmarsperiod än snittet av de som gör enkelresor. Det är ungefär bara de som kommer få betala mer. Snittet får givetvis betala lika mycket, förutsatt att avgiften sätts så att intäkterna blir desamma.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Lennart Petersen » tis 25 okt, 2016 0:43

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:

Vilka är dessa "vi"? Är det "skattebetalarna"/landstinget? Eller är det resenärerna som skulle få sin avgift påverkad?

Om det är "skattebetalarna"/landstinget så är det bara att sätta taxan så att intäkten blir ungefär samma, och öppet gå ut med att taxan kommer gunga lite fram och tillbaka under en justeringsperiod om man så vill.

Om det är resenärerna så är det väl märkligt om ruinens brant drabbar de som gör enkelresor men då gör färre enkelresor per påbörjad 24-timmarsperiod än snittet av de som gör enkelresor. Det är ungefär bara de som kommer få betala mer. Snittet får givetvis betala lika mycket, förutsatt att avgiften sätts så att intäkterna blir desamma.

Vi är landstinget och bakom det skattebetalarna i Stockholms län. Man lyckades alltså med lite skohorn och övertalning av den borgerliga majoriteten få igenom enzonstaxan. Taxan för enkelresor får inte bli för hög utan vad man aviserar nu är förmodligen ganska lagom och uppenbarligen är man politiskt överens och det har inte hörts något nämnvärt missnöje i debatten .
Lennart Petersen

Inläggav Bo Rengmark » tor 27 okt, 2016 23:47

Gör en sökning i reseplaneraren 9 november kl. 13 från Rindö centrum till Stenslätten.
http://sl.se/sv/#/Travel/SearchTravelById/Rind%C3%B6%20centrum%20(Vaxholm)/Stensl%C3%A4tten%20(V%C3%A4rmd%C3%B6)/2865/4580/2016-11-09%252013_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false
Lätt att se att alternativet 15.40 är klart snabbast, 18 minuter. Men varför avgången 15.31? Och finns det ingen förbindelse efter 15.40 om man undantar 23.31 som ger nattuppehåll vid Tekniska högskolan? Antingen lämnas inget pris eller också ett felaktigt, 3 kuponger. Det går inte att välja bort Waxholmsbolaget för då väljer man också bort färjan över Oxdjupet. Ringde SL kundtjänst som inte alls förstod att det var några oklarheter.
Bo Rengmark

Inläggav M_M » fre 28 okt, 2016 5:42

Bo Rengmark skrev:Gör en sökning i reseplaneraren 9 november kl. 13 från Rindö centrum till Stenslätten.
http://sl.se/sv/#/Travel/SearchTravelById/Rind%C3%B6%20centrum%20(Vaxholm)/Stensl%C3%A4tten%20(V%C3%A4rmd%C3%B6)/2865/4580/2016-11-09%252013_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false
Lätt att se att alternativet 15.40 är klart snabbast, 18 minuter. Men varför avgången 15.31? Och finns det ingen förbindelse efter 15.40 om man undantar 23.31 som ger nattuppehåll vid Tekniska högskolan? Antingen lämnas inget pris eller också ett felaktigt, 3 kuponger. Det går inte att välja bort Waxholmsbolaget för då väljer man också bort färjan över Oxdjupet. Ringde SL kundtjänst som inte alls förstod att det var några oklarheter.
Orsaken att "knasvägen" visas är väl troligtvis dels att upplysa folk hur mycket längre tid det verkligen tar (så att ingen tycker att det verkar vara en kul resa som kanske tar en halvtimme eller två längre) och dels för att folk ska vara medveten om den vid eventuella stopp på den direktare vägen.

Men hur fungerar "använd inte linje xx"-funktionen? En enda linje verkar gå att skriva, men 1303 fungerar inte. Hur gör en för att utesluta fler linjer? Om det gick att utesluta fler så vore ett uteslutande av all båttrafik utom den önskade en vettig lösning.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav NerdBoy » lör 29 okt, 2016 14:36

Bo Rengmark skrev:Gör en sökning i reseplaneraren 9 november kl. 13 från Rindö centrum till Stenslätten.

Min gissning är att de bara har lagt in de färjeturer som behövs för byte mellan 688 (på Rindö) och 439 (Stenslätten-Slussen). I det här fallet avgår 439 från Stenslätten 15:44.

Färjans tidtabell finns här: http://www.trafikverket.se/contentasset ... _webb2.pdf
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Bo Rengmark » sön 30 okt, 2016 1:02

NerdBoy skrev:

Min gissning är att de bara har lagt in de färjeturer som behövs för byte mellan 688 (på Rindö) och 439 (Stenslätten-Slussen). I det här fallet avgår 439 från Stenslätten 15:44.

Färjans tidtabell finns här: http://www.trafikverket.se/contentasset ... _webb2.pdf

Men avgången 15.40 hinner inte fram för att ansluta till 439 i Stenslätten. Om jag anger att jag vill åka via Oskar Fredriksborg får jag fram tre nya kvällsavgångar 20.10, 21.10 och 22.10 med restid 14 minuter och nu har dagens sista 439 redan gått. Jag får också fram en avgång 17.40 om jag söker till Myttinge.
Bo Rengmark

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik