Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
daniel_s skrev:Precis som förra gången du frågade så är det inte så svårt att se varför det blir så där. Resan är så lång att den överskrider vad som tidsmässigt är möjligt för en resa, den är alltså två resor, som kan göras på två olika sätt och då vill den där grejen nog inte bestämma sig.
Adelsö kyrka ligger i zon B. När du åker över Nockeybron åker du in i zon A och den är du kvar i tills efter att du har satt dig på Roslagsbanan.
Från din påstigning vid Adelsö kyrka till din påstigning vid Tappström är det mer än 75 men mindre än 120 minuter. Med andra ord är det ingen idé att blippa tre kuponger när du kliver på 312:an, utan du får välja mellan två eller fyra. Skulle du välja fyra, så har biljetten ändå gått ut när du kliver på Roslagsbanan i Mörby och summan blir då sju kuponger.
Alltså blippar du två kuponger när du kliver på 312:an och sedan tre nya kuponger när du kliver på 176:an. Dessa tre kuponger SKA gälla hela vägen till Åkersberga eftersom sista delresan påbörjas gott och väl inom dessa 75 minuter. Emellertid har jag ett tips för att minska risken för obehagliga överraskningar och dålig stämning. Detta tips är att du kollar hur långt konduktören hunnit innan du kliver på vid Mörby, och kliver på i samma vagn (typiskt sett första vagnen) och ser till att bli blippad på en gång, så att det inte blir i Rydbo eller något sådant när din biljett redan har gått ut.
Med denna lösning kostar det fem kuponger sammanlagt. (Fortfarande finns risken för att t ex tåget är försenat, och i så fall kan resan bli dyrare. Men det ska mycket till för att det ska bli så sent.)
daniel_s skrev:Tja, det kan ju noteras att en 24-timmarsbiljett till reducerat pris kostar 70 kr. Men det är ju inte stockholmsmässigt att resa på det sättet
LÅ1 skrev:Tänk vilka problem man slipper när man har periodkort!
TKO skrev:Det blir lättare när (om?) det blir enhetstaxa. Då är det bara att blippa sitt kort varje gång man byter.
(Tror jag - vi har ju inte sett hur SL lyckas krångla till det...)
/TKO
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:Det blir lättare när (om?) det blir enhetstaxa. Då är det bara att blippa sitt kort varje gång man byter.
(Tror jag - vi har ju inte sett hur SL lyckas krångla till det...)
/TKO
Som jag förstått så kommer det att bli en tidsgräns på 75min, samma som nu för enzonsresor och det blir ju en zon i och för sig. Innebärandes att man åka klart på den förbindelse man åker med men när tidsgränsen gått ut får man betala en ny biljett vid bytet. En del kommer nog att upptäcka att vid en del förbindelser kan det bli dyrare jämfört med nu men särskilt orättvist är det nog inte eftersom det rör sig om långa resor.
TKO skrev:[
Som jag förstått så kommer det att bli en tidsgräns på 75min, samma som nu för enzonsresor och det blir ju en zon i och för sig. Innebärandes att man åka klart på den förbindelse man åker med men när tidsgränsen gått ut får man betala en ny biljett vid bytet. En del kommer nog att upptäcka att vid en del förbindelser kan det bli dyrare jämfört med nu men särskilt orättvist är det nog inte eftersom det rör sig om långa resor.
Hechtwagen skrev:daniel_s skrev:Tja, det kan ju noteras att en 24-timmarsbiljett till reducerat pris kostar 70 kr. Men det är ju inte stockholmsmässigt att resa på det sättet
Nä stockholmare använder inte en eller tredygnsbiljetter! I många år hette dessa i stockholm "turistkort" vilket ytterligare bevisar att de är till för lantisar!
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:[
Och jag tycker att det trots allt är rättvist med en sådan tidsgräns, det blir precis som nu för enzonsresor bara det att det blir just en enda zon så man kan resa hur långt som helst inom tidsgränsen. Det kan vara rimligt att man betalar mer för en riktigt lång resa (märk att 75 min är för sista byte sedan får man åka fram på den förbindelse där man är på ) och att det faktiskt även nu inte går att åka riktigt hur långt som helst eftersom man kan gå över tidsgränsen och då kan det bli knepigt med nuvarande system att veta hur man ska kombinera zonerna. Nu blir det alltså bara att glatt blippa vartefter.
men kanske kunde man kombinera med ett lägre pris för en 1dygnsbiljett , lämplig t.ex för den som från periferin åker in till stan i något ärende. I Tyskland brukar 1dagsbiljett vara detsamma som en t.o.r eller två enkelresor på en sträcka.
TKO skrev:Lennart Petersen skrev:TKO skrev:[
Och jag tycker att det trots allt är rättvist med en sådan tidsgräns, det blir precis som nu för enzonsresor bara det att det blir just en enda zon så man kan resa hur långt som helst inom tidsgränsen. Det kan vara rimligt att man betalar mer för en riktigt lång resa (märk att 75 min är för sista byte sedan får man åka fram på den förbindelse där man är på ) och att det faktiskt även nu inte går att åka riktigt hur långt som helst eftersom man kan gå över tidsgränsen och då kan det bli knepigt med nuvarande system att veta hur man ska kombinera zonerna. Nu blir det alltså bara att glatt blippa vartefter.
men kanske kunde man kombinera med ett lägre pris för en 1dygnsbiljett , lämplig t.ex för den som från periferin åker in till stan i något ärende. I Tyskland brukar 1dagsbiljett vara detsamma som en t.o.r eller två enkelresor på en sträcka.
Jag vill bara påpeka att jag INTE skrivit det som i citatet tillskrivs mej!
/TKO
Lennart Petersen skrev:Kom att tänka på att jag sett något om att Oyster Card i London har en så kortet hela tiden håller reda på hur mycket man åkt och har man åkt över gränsen för en dagsbiljett omvandlas biljetten automatiskt till en sådan. Vore kanske något att tänka på för SL (?) sedan behöver man ju inte alls fundera på olika val utan det blir bara att blippa och åka glad i hågen.
TKO skrev:Den taxestruktur som SL har motiverar inte det komplicerade avräkningssystem som krävs för "Oyster" och liknande system. Dessutom kräver det väl att man även har utgångsvisering - och det vet vi ju hur populärt det var när Västtrafik försökte sej på det!
/TKO
PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster