Måste man vara högutbildad för att resa med SL?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Måste man vara högutbildad för att resa med SL?

Inläggav Bo Rengmark » sön 16 okt, 2016 23:29

Ska göra långresa på söndag från Adelsö kyrka 19.50 till Åkersberga. Jag använder reskassa och kan inte få reda på hur mycket resan kostar. Varken från reseplaneraren eller SLs kundtjänst. Samtidigt är det resenärens skyldighet att ha giltig biljett. Jag fick tipset av en god vän att köpa en Resrobotbiljett. Det kanske är enklare och kanske också billigare?

Reseplaneraren: http://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Adels%C3%B6%20kyrka%20(Eker%C3%B6)/%C3%85kersberga%20(%C3%96ster%C3%A5ker)/3160/9662/2016-10-23%252019_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false
Bo Rengmark

Re: Måste man vara högutbildad för att resa med SL?

Inläggav daniel_s » mån 17 okt, 2016 0:05

Precis som förra gången du frågade så är det inte så svårt att se varför det blir så där. Resan är så lång att den överskrider vad som tidsmässigt är möjligt för en resa, den är alltså två resor, som kan göras på två olika sätt och då vill den där grejen nog inte bestämma sig. Det är ju inte en bokningssajt, ja SL-trafiken är väl inte bokningsbar överhuvudtaget även om man via omvägar kan få in SL-trafik i en bokningsbar resa.

Adelsö kyrka ligger i zon B. När du åker över Nockeybron åker du in i zon A och den är du kvar i tills efter att du har satt dig på Roslagsbanan.

Från din påstigning vid Adelsö kyrka till din påstigning vid Tappström är det mer än 75 men mindre än 120 minuter. Med andra ord är det ingen idé att blippa tre kuponger när du kliver på 312:an, utan du får välja mellan två eller fyra. Skulle du välja fyra, så har biljetten ändå gått ut när du kliver på Roslagsbanan i Mörby och summan blir då sju kuponger.

Alltså blippar du två kuponger när du kliver på 312:an och sedan tre nya kuponger när du kliver på 176:an. Dessa tre kuponger SKA gälla hela vägen till Åkersberga eftersom sista delresan påbörjas gott och väl inom dessa 75 minuter. Emellertid har jag ett tips för att minska risken för obehagliga överraskningar och dålig stämning. Detta tips är att du kollar hur långt konduktören hunnit innan du kliver på vid Mörby, och kliver på i samma vagn (typiskt sett första vagnen) och ser till att bli blippad på en gång, så att det inte blir i Rydbo eller något sådant när din biljett redan har gått ut.

Med denna lösning kostar det fem kuponger sammanlagt. (Fortfarande finns risken för att t ex tåget är försenat, och i så fall kan resan bli dyrare. Men det ska mycket till för att det ska bli så sent.)
daniel_s

Inläggav AdrianLangemar » mån 17 okt, 2016 0:14

daniel_s skrev:Precis som förra gången du frågade så är det inte så svårt att se varför det blir så där. Resan är så lång att den överskrider vad som tidsmässigt är möjligt för en resa, den är alltså två resor, som kan göras på två olika sätt och då vill den där grejen nog inte bestämma sig.

Adelsö kyrka ligger i zon B. När du åker över Nockeybron åker du in i zon A och den är du kvar i tills efter att du har satt dig på Roslagsbanan.

Från din påstigning vid Adelsö kyrka till din påstigning vid Tappström är det mer än 75 men mindre än 120 minuter. Med andra ord är det ingen idé att blippa tre kuponger när du kliver på 312:an, utan du får välja mellan två eller fyra. Skulle du välja fyra, så har biljetten ändå gått ut när du kliver på Roslagsbanan i Mörby och summan blir då sju kuponger.

Alltså blippar du två kuponger när du kliver på 312:an och sedan tre nya kuponger när du kliver på 176:an. Dessa tre kuponger SKA gälla hela vägen till Åkersberga eftersom sista delresan påbörjas gott och väl inom dessa 75 minuter. Emellertid har jag ett tips för att minska risken för obehagliga överraskningar och dålig stämning. Detta tips är att du kollar hur långt konduktören hunnit innan du kliver på vid Mörby, och kliver på i samma vagn (typiskt sett första vagnen) och ser till att bli blippad på en gång, så att det inte blir i Rydbo eller något sådant när din biljett redan har gått ut.

Med denna lösning kostar det fem kuponger sammanlagt. (Fortfarande finns risken för att t ex tåget är försenat, och i så fall kan resan bli dyrare. Men det ska mycket till för att det ska bli så sent.)

Men vad händer vid Ekerö Centrum om det skulle visa sig att den första biljetten fortfarande gäller när man försöker stämpla tre nya kuponger? Verkar riskabelt, själv skulle jag helst vilja byta kort vid Ekerö Centrum.

Eller så köper man biljetten på Resrobot för 54 kr, garanterat billigare och framför allt enklare...
AdrianLangemar

Inläggav daniel_s » mån 17 okt, 2016 0:23

För den som redan har ett accesskort med tillräcklig reskassa kan det väl inte vara enklare att köpa en särskild biljett (hur köper man den förresten?), däremot kan det säkerligen kännas mer förutsägbart. Om nu en pensionärsbiljett kostar 54 kr med Resrobot, så är det däremot billigare att använda reskassan, även om det till äventyrs skulle råka bli så att biljetten från 312:an fortfarande är giltig när man kliver på 176:an. Skulle den vara det, så kan man ju lösa en till kupong då, och resan går då på totalt sex kuponger d v s 45 kr.

Men du har en poäng i att Bo får se upp lite vid bytet till 176:an. Jag är inte helt haj (!) på hur maskinen på bussen fungerar, men jag har för mig att om man trycker på "+1" innan man blippar kortet så protesterar den om det inte finns någon giltig biljett att förlänga. I annat fall går det ju faktiskt även att be bussföraren om hjälp, men det är kanske "fusk" i det här fallet.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » mån 17 okt, 2016 0:32

Tänk vilka problem man slipper när man har periodkort! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » mån 17 okt, 2016 0:33

Tja, det kan ju noteras att en 24-timmarsbiljett till reducerat pris kostar 70 kr. Men det är ju inte stockholmsmässigt att resa på det sättet :roll:
daniel_s

Inläggav AdrianLangemar » mån 17 okt, 2016 1:09

En pensionärsbiljett kostar 30 kr på Resrobot, så det blir garanterat billigare än med reskassa.
AdrianLangemar

Inläggav Hechtwagen » mån 17 okt, 2016 10:11

daniel_s skrev:Tja, det kan ju noteras att en 24-timmarsbiljett till reducerat pris kostar 70 kr. Men det är ju inte stockholmsmässigt att resa på det sättet :roll:

Nä stockholmare använder inte en eller tredygnsbiljetter! I många år hette dessa i stockholm "turistkort" vilket ytterligare bevisar att de är till för lantisar! :)
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Bo Rengmark » tis 18 okt, 2016 11:15

LÅ1 skrev:Tänk vilka problem man slipper när man har periodkort! :D

Förvisso, men samtidigt borde det vara en självklarhet att kunna känna sig trygg med att ha en giltig biljett. Fast jag upplever att SL lägger över allt mer på resenärerna. Den dag det är Midnattslopp kan inte SL säga vilka fåtal hållplatser öster om Långholmsgatan som har trafik. Istället hänvisas man till den långa lista över hållplatser som inte trafikeras. Eventuella fel i papperstidtabellen får man själv upptäcka genom att jämföra med resp. pdf på nätet. När jag besökte SL-center efter 22 augusti stod en man och rev ut en sida ur flera tabeller. När jag frågade varför, var anledningen att inte SL informerade om trafiknyheter på nätet.
Bo Rengmark

Inläggav TKO » tis 18 okt, 2016 14:53

Det blir lättare när (om?) det blir enhetstaxa. Då är det bara att blippa sitt kort varje gång man byter.
(Tror jag - vi har ju inte sett hur SL lyckas krångla till det...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » tis 18 okt, 2016 16:52

TKO skrev:Det blir lättare när (om?) det blir enhetstaxa. Då är det bara att blippa sitt kort varje gång man byter.

/TKO

Som jag förstått så kommer det att bli en tidsgräns på 75min, samma som nu för enzonsresor och det blir ju en zon i och för sig. Innebärandes att man åka klart på den förbindelse man åker med men när tidsgränsen gått ut får man betala en ny biljett vid bytet. En del kommer nog att upptäcka att vid en del förbindelser kan det bli dyrare jämfört med nu men särskilt orättvist är det nog inte eftersom det rör sig om långa resor.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » tis 18 okt, 2016 17:07

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Det blir lättare när (om?) det blir enhetstaxa. Då är det bara att blippa sitt kort varje gång man byter.

/TKO

Som jag förstått så kommer det att bli en tidsgräns på 75min, samma som nu för enzonsresor och det blir ju en zon i och för sig. Innebärandes att man åka klart på den förbindelse man åker med men när tidsgränsen gått ut får man betala en ny biljett vid bytet. En del kommer nog att upptäcka att vid en del förbindelser kan det bli dyrare jämfört med nu men särskilt orättvist är det nog inte eftersom det rör sig om långa resor.

Om tidsgränsen blir 75 minuter tycker jag det är lite snålt, och att MP i så fall sålt sej lite väl billigt... men det blir ändå bättre än dagens oöverskådliga system!

/TKO
TKO

Inläggav hgsldf » tis 18 okt, 2016 17:54

Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

Groucho Marx
hgsldf

Inläggav Lennart Petersen » tis 18 okt, 2016 19:12

TKO skrev:[

Och jag tycker att det trots allt är rättvist med en sådan tidsgräns, det blir precis som nu för enzonsresor bara det att det blir just en enda zon så man kan resa hur långt som helst inom tidsgränsen. Det kan vara rimligt att man betalar mer för en riktigt lång resa (märk att 75 min är för sista byte sedan får man åka fram på den förbindelse där man är på ) och att det faktiskt även nu inte går att åka riktigt hur långt som helst eftersom man kan gå över tidsgränsen och då kan det bli knepigt med nuvarande system att veta hur man ska kombinera zonerna. Nu blir det alltså bara att glatt blippa vartefter.
men kanske kunde man kombinera med ett lägre pris för en 1dygnsbiljett , lämplig t.ex för den som från periferin åker in till stan i något ärende. I Tyskland brukar 1dagsbiljett vara detsamma som en t.o.r eller två enkelresor på en sträcka.
Lennart Petersen

Inläggav Verspieder » tis 18 okt, 2016 20:32

Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:Tja, det kan ju noteras att en 24-timmarsbiljett till reducerat pris kostar 70 kr. Men det är ju inte stockholmsmässigt att resa på det sättet :roll:

Nä stockholmare använder inte en eller tredygnsbiljetter! I många år hette dessa i stockholm "turistkort" vilket ytterligare bevisar att de är till för lantisar! :)

För alla tillresta turister från bl.a Moskva, London, Los Angeles och Tokyo är ju "lantisar" i stora Stockholm, ja... :lol:
Verspieder

Inläggav TKO » tis 18 okt, 2016 21:15

Lennart Petersen skrev:

Och jag tycker att det trots allt är rättvist med en sådan tidsgräns, det blir precis som nu för enzonsresor bara det att det blir just en enda zon så man kan resa hur långt som helst inom tidsgränsen. Det kan vara rimligt att man betalar mer för en riktigt lång resa (märk att 75 min är för sista byte sedan får man åka fram på den förbindelse där man är på ) och att det faktiskt även nu inte går att åka riktigt hur långt som helst eftersom man kan gå över tidsgränsen och då kan det bli knepigt med nuvarande system att veta hur man ska kombinera zonerna. Nu blir det alltså bara att glatt blippa vartefter.
men kanske kunde man kombinera med ett lägre pris för en 1dygnsbiljett , lämplig t.ex för den som från periferin åker in till stan i något ärende. I Tyskland brukar 1dagsbiljett vara detsamma som en t.o.r eller två enkelresor på en sträcka.

Jag vill bara påpeka att jag INTE skrivit det som i citatet tillskrivs mej!

/TKO
TKO

Inläggav Lennart Petersen » tis 18 okt, 2016 23:07

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:

Jag vill bara påpeka att jag INTE skrivit det som i citatet tillskrivs mej!

/TKO

Då ber jag på bästa vis om ursäkt för den felciteringen , och det var ju min egen text jag återgav .
Det här är ett krångligt forum när det gäller citattext, en del väljer att ta bort citat helt ser jag. Har manfFör många citat så slår forumet bakut och nekar inlägget och så får man sysselsätta sig med att klippa efter förmåga bland det där med "quote" o.s.v jag känner mig uppriktigt inte hemma bland det där knåpandet.
För biljetten då så tittade jag på ett extremfall på lång resa som Ellan-Taxinge som kan gå på över 6 timmar och där det kommer att gå åt 4 biljetter med 75min regeln. Det är ju ett sådant fall där man bör överväga dygnsbiljett
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » ons 19 okt, 2016 2:15

Kom att tänka på att jag sett något om att Oyster Card i London har en så kortet hela tiden håller reda på hur mycket man åkt och har man åkt över gränsen för en dagsbiljett omvandlas biljetten automatiskt till en sådan. Vore kanske något att tänka på för SL (?) sedan behöver man ju inte alls fundera på olika val utan det blir bara att blippa och åka glad i hågen.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » ons 19 okt, 2016 12:39

Lennart Petersen skrev:Kom att tänka på att jag sett något om att Oyster Card i London har en så kortet hela tiden håller reda på hur mycket man åkt och har man åkt över gränsen för en dagsbiljett omvandlas biljetten automatiskt till en sådan. Vore kanske något att tänka på för SL (?) sedan behöver man ju inte alls fundera på olika val utan det blir bara att blippa och åka glad i hågen.

Den taxestruktur som SL har motiverar inte det komplicerade avräkningssystem som krävs för "Oyster" och liknande system. Dessutom kräver det väl att man även har utgångsvisering - och det vet vi ju hur populärt det var när Västtrafik försökte sej på det!

/TKO

PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 19 okt, 2016 16:28

TKO skrev:Den taxestruktur som SL har motiverar inte det komplicerade avräkningssystem som krävs för "Oyster" och liknande system. Dessutom kräver det väl att man även har utgångsvisering - och det vet vi ju hur populärt det var när Västtrafik försökte sej på det!

/TKO

PS: Dessutom är man delvis på väg bort från Oyster inom TfL - man vill hellre att resenärerna använder "contactless", dvs bank/kreditkort. På det sättet flyttas en del av den kostnadskrävande redovisningen till bankerna!

Men det behöver väl inte vara så komplicerat och utgångsvisering behövs knappast heller. När kortet på samma dag noterats för så många resor att det motsvarar ett 24t kort så blir det automatiskt ett 24t kort och efter det åker man helt fritt inom tidsgränsen.
Och om London nu vill att folk använder bank/kreditkort i stället så innebär väl inte det att själva taxesystemet ändras. Man kan ju ha kvar allt men nu kopplat till ett bank/kreditkort i stället för det särskilda Oysterkortet.
Lennart Petersen

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik