Märkligt fel i Västtrafiks reseplanerare

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Märkligt fel i Västtrafiks reseplanerare

Inläggav Harald » lör 08 okt, 2016 16:29

F.n. är spårvagnstrafiken ersatt med buss mellan Långedrag och Saltholmen p.g.a. ett spårarbete. Det ger märkliga resultat i reseplaneraren. Söker man en resa från valfri spårvagnshållplats till Saltholmen så går det bra, d.v.s. den visar resor med spårvagn+ersättningsbuss. Söker man en resa från någon av hållplatserna från Sandarna och utåt mot Saltholmen till en plats i Södra skärgården så går det också bra, man får resor med spårvagn+ersättningsbuss+båt. Men söker man med start från en hållplats från Sannaplan och inåt så visas inga resor med ersättningsbuss. Man får bara resor där man kan komma till Saltholmen med linje 114, en direktbuss som går några få turer morgon och eftermiddag måndag-fredag. Är det någon här som vet hur reseplanerarna fungerar som kan förklara hur ett sådant fel kan uppstå?
Harald

Re: Märkligt fel i Västtrafiks reseplanerare

Inläggav Lars_L » sön 09 okt, 2016 8:07

Inte helt kanske. Men det fungerar om man klickar i "jag kan gå till annan hållplats om det ger en snabbare resa".

Skulle tro att det som spökar är att man inte lagt in något avstånd - inte länkat hållplatserna rätt för ersättningshållplatsen vid Långedrag, eller alternativt (kombinerat) att man lagt in någon gräns för hur lång tid resan till Saltholmen ska kunna ta - för att det inte ska komma upp orimliga förslag i planeraren. Så något sådant skulle jag tro det är som spökar.
Lars_L

Inläggav Harald » sön 09 okt, 2016 20:51

Nej, någon spärr mot långa restider eller orimliga förslag verkar inte finnas. Orimliga förslag är precis vad man får. Det där att det blir rätt om man kryssar i att man kan gå till annan hållplats var lustigt. Det är faktiskt så att bussarna har en annan hållplats med ett annat namn än spårvagnshållplatsen. Spårvagnshållplatsen heter Saltholmens medan busshållplatsen heter Saltholmens brygga, detsamma som båtarnas. Men man går ju inte till någon annan hållplats för det är ju mitt i resan och dessutom är det ju så att när man åker spårvagn hela vägen så får man gå från Saltholmen till Saltholmens brygga, men nu när det är ersättningsbuss behöver man inte gå.

Normalt innehåller en resa Sannaplan - Brännö Rödsten

spårvagn Sannaplan-Saltholmen
gång Saltholmen-Saltholmens brygga
båt Saltholmens brygga-Brännö Rödsten

Nu blir det i stället
spårvagn Sannaplan-Långedrag
ersättningsbuss Långedrag-Saltholmens brygga

Det är också vad reseplaneraren visar, men bara om man kryssar i att man kan gå till annan hållplats. Gör man inte det så visas i stället resor där man kommer till Saltholmen med busslinje 114. Eftersom den har ganska få turer så blir det konstiga förslag. Söker man en resa på kvällen så får man ingen förrän nästa morgon t.ex. Dessutom får man riktiga stolleförslag som t.ex.

spårvagn 9 Sannaplan-Kungssten (en bit på väg mot Saltholmen)
buss 91 Kungssten-Järnvågen (nu byter vi riktning och åker in mot centrum)
buss 114 Järnvågen-Saltholmens brygga (nu åker vi samma väg åt andra hållet efter att ha korsat sex körfält vid Järnvågen)

Dessutom är det ju som sagt så att man får riktigt resultat utan att kryssa i rutan om man som startplats väljer Sandarna i stället. Man får också riktigt resultat om man söker resa Sannaplan-Saltholmen.

Jag anmälde felet till Västtrafik den 25 september och den 1 oktober fick jag svaret: Problemet är felanmält och löses förhippningsvis relativt snabbt.

Det är inte löst än och det kommer förmodligen inte att lösas förrän det löser sig automatiskt, d.v.s när arbetet är slut den 22 oktober.
Harald

Inläggav hej » mån 10 okt, 2016 3:29

Jag har erfarenheten att den ibland visar turer med ersättningsbuss och ibland inte när jag söker Marklandsgatan - Styrsö Bratten. Vissa gånger hjälper det med att man skriver att man vil resa via Saltholmen. Men någon bugg verkar det vara.
hej

Inläggav Lars_L » mån 10 okt, 2016 8:02

Poängen var väl att det normalt ska undvika tokiga alternativ, men att ersättningstrafiken gör att restiden via ersättningsbuss blir så lång att alternativet inte kommer upp såvida man inte då klickar i att man är beredd att gå. Kanske just för att ersättningstrafiken inte är rätt inlagd på något sätt. Om restiden exempelvis blir 15 minuter längre med att åka ersättningsbussen mot normala tidsåtgången på sträckan, så ska inte resultatet visas, såvida man inte klickat i att man är beredd att gå. En orsak kan ju vara också då att ersättningsbussarna inte garanterar passning till båtarna. Men det förklarar ju inte varför det i sådana fall visas om man åker från hållplatser närmare från Saltholmen...Eftersom 11 går direkt från Mariaplan, men att man kan komma från linje 9 och byta till 11 vid Kungssten, skulle det kunna medföra att man har någon regel om att ha längre acceptans för total extra restid om ett byte kan ingå.

Vet ju inte exakt hur reseplaneraren tekniskt är uppbyggd. Men det enda jag kan tänka mig är ju att det finns någon regel som sökningen kommer i konflikt med och som gör att resultatet inte visas. Eftersom det visas från vissa hållplatser men inte från andra, så måste det vara en tidsgräns. Spånar man fritt efter andra orsaker skulle det väl också exempelvis kunna vara att det är inmatat med längre bytestid ifall restiden totalt är längre. Förutsätter att tidsregler (för att förbindelsen ska visas), ändå är styrda av generella regler som då möjligen kan påverkas av avstånd, restid.

Märkbart är ju att i jämförelse med reseplaneraren som finns i Stockholms län för SL, verkar ju Göteborgs bara ge ett förslag per avgång - det bästa alternativet. I Stockholm anges ju oftast flera alternativ även om en del av dem tar längre tid - men även där finns det som det verkar någon tidsgräns som styr för att det inte ska komma upp konstiga förslag (vilket det ändå gör ibland).
Lars_L

Inläggav hej » mån 10 okt, 2016 8:43

Ett annat alternativ som verkar fungera är att skriva att man vill åka via Saltholmen. Visserligen så stannar inte bussen vid den hållplatsen och Saltholmen finns inte med i ersättningsbussens hållplatslista.
Ersättningsbussarna går med 5-10 minuters täthet och resan tar lika lång tid som med spårvagn. Eftersom gångtiden är mindre om man ska med båt så är sannolikheten att resan skulle bli en kvart sen närmast noll.
hej

Inläggav Lars_L » mån 10 okt, 2016 12:44

hej skrev:Ersättningsbussarna går med 5-10 minuters täthet och resan tar lika lång tid som med spårvagn. Eftersom gångtiden är mindre om man ska med båt så är sannolikheten att resan skulle bli en kvart sen närmast noll.

Fast den blir det enligt reseplaneraren - i alla fall de avgångar jag tittat på. Den lägger där in 13 minuters bytestid vid Långered mot Saltholmen av någon anledning. Fråga mig inte varför. Men troligen är väl kanske inte alla ersättningsbussar inlagda i reseplaneraren, eller så är det något fel med ersättningshållplatsens positionering i systemet. Där är något knasigt hur som helst även där som medför nästan en kvarts längre föreslagen restid.
Lars_L

Inläggav Harald » mån 10 okt, 2016 13:36

Lars_L skrev:Kanske just för att ersättningstrafiken inte är rätt inlagd på något sätt. Om restiden exempelvis blir 15 minuter längre med att åka ersättningsbussen mot normala tidsåtgången på sträckan, så ska inte resultatet visas, såvida man inte klickat i att man är beredd att gå.

Nej för det första så blir restiden ofta längre med de alternativ som visas, eftersom de innebär att man först ska åka inåt centrum för att komma till en hållplats där 114 stannar. För det andra så går 114 bara i högtrafik och med ganska få turer. Söker man en resa med avgång vid 10-tiden, så får man ingen resa förrän efter 14 när den första 114 går. Reseplaneraren har alltså ratat sex avgångar per timme med spårvagn+ersättningsbuss före klockan 14.

Lars_L skrev:En orsak kan ju vara också då att ersättningsbussarna inte garanterar passning till båtarna.

Det beror på vad du menar med garanterar passning. Det finns inga anslutningar angivna mellan båt och spårvagn, men resegarantin gäller förutsatt att bytestiden enligt tidtabell är tillräcklig (fem minuter). Det gör den förstås även med ersättningsbuss, men det blir ju ett extra byte där det också krävs fem minuter. Det är orsaken till detta:

Lars_L skrev:Fast den blir det enligt reseplaneraren - i alla fall de avgångar jag tittat på. Den lägger där in 13 minuters bytestid vid Långered mot Saltholmen av någon anledning. Fråga mig inte varför. Men troligen är väl kanske inte alla ersättningsbussar inlagda i reseplaneraren, eller så är det något fel med ersättningshållplatsens positionering i systemet. Där är något knasigt hur som helst även där som medför nästan en kvarts längre föreslagen restid.

Eftersom ersättningsbussarna naturligtvis är tidtabellslagda för att gå ett par minuter efter spårvagnens ankomst, måste man enligt reseplaneraren vänta på ersättningsbussen för nästa spårvagn.

Mest bisarrt slår femminutersregeln när man har kopplade linjer. Vid spårarbeten i centrum händer det t.ex. att linje 2 går Mölndal-Centralstationen och sedan fortsätter som linje 6 till Länsmansgården. Söker man då en resa som omfattar båda linjerna kan man enligt reseplaneraren inte sitta kvar på vagnen vid Centralstationen utan ska stiga av och vänta på nästa vagn.

Lars_L skrev:Eftersom 11 går direkt från Mariaplan, men att man kan komma från linje 9 och byta till 11 vid Kungssten, skulle det kunna medföra att man har någon regel om att ha längre acceptans för total extra restid om ett byte kan ingå.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det blir väl samma antal byten vare sig man stiger på elvan vid Mariaplan, Sannaplan eller Sandarna, så det kan inte förklara skillnaden mellan Mariaplan och Sannaplan å ena sidan och Sandarna å den andra.

Det finns uppenbarligen kopplingar mellan alla länkar, för man kan söka t.ex. Sannaplan-Saltholmen och få resor med spårvagn+ersättningsbuss och man kan söka Sandarna-Brännö Rödsten och få resor med spårvagn+ersättninsgbuss+båt, men söker man Sannaplan-Brännö Rödsten så får man bara resor där linje 114 ingår. De resorna är inte på något vis bättre än resorna med ersättningsbuss. De tar i regel längre tid och de går mycket mera sällan. Den går fem turer på morgonen och sex turer på eftermiddagen. Söker man en resa kl. 19 så får man ingen resa förrän 6:29 nästa dag fastän det går sex båtar efter 19.

Jag tackar för ditt engagemang i saken, men det är väl bara att konstatera att det är ett så märkligt fel att det nog bara är Västtrafik som kan åstadkomma det och att det trotsar alla försök till en logisk förklaring.

F.ö. kan jag tala om att Resrobot är ännu tokigare. Förutom samma resor som Västtrafik ger så tycker den att man kan tå båt till Asperö östra och sedan gå till Brännö. Enligt kartan ska man inte ens gå där sundet är grundast utan mitt i båtarnas ränna.
Harald

Inläggav TKO » mån 10 okt, 2016 13:59

Harald skrev:---klipp---
F.ö. kan jag tala om att Resrobot är ännu tokigare. Förutom samma resor som Västtrafik ger så tycker den att man kan tå båt till Asperö östra och sedan gå till Brännö. Enligt kartan ska man inte ens gå där sundet är grundast utan mitt i båtarnas ränna.

Det kanske är en teknolog från KTH som totat ihop detta, minns V-sektionens gamla slogan:

"Gör som Jesus - gå på Väg och Vatten"!

tramsar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav hej » mån 10 okt, 2016 18:57

Lars_L skrev:
hej skrev:Ersättningsbussarna går med 5-10 minuters täthet och resan tar lika lång tid som med spårvagn. Eftersom gångtiden är mindre om man ska med båt så är sannolikheten att resan skulle bli en kvart sen närmast noll.

Fast den blir det enligt reseplaneraren - i alla fall de avgångar jag tittat på. Den lägger där in 13 minuters bytestid vid Långered mot Saltholmen av någon anledning. Fråga mig inte varför. Men troligen är väl kanske inte alla ersättningsbussar inlagda i reseplaneraren, eller så är det något fel med ersättningshållplatsens positionering i systemet. Där är något knasigt hur som helst även där som medför nästan en kvarts längre föreslagen restid.

Om man söker från Mariaplan till Styrsö Bratten så är avgångstiderna mitt på dagen identiska mellan hur det är nu vid omläggningen och om man söker tid när man är klar och inte behöver byta. Detta beror på att gångavståndet mellan spårvagnshållplatsen och bryggan är ca 300 m längre än gångavståndet från busshållplatsen. Busstiderna är beräknade med 3 minuters bytestid oftast kör bussen fram när spårvagnen har släppt av passagerarna. Så bytestiden 13 minuter är väl tilltaget.
hej

Återgå till Allmänt om lokaltrafik