Appar med SL-information

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Appar med SL-information

Inläggav LÅ1 » fre 23 sep, 2016 12:15

Fick i ett inlägg i en annan tråd reda på at SL äntligen har en app med reseinformation och biljettköpsmöjlighet. Har letat efter en sådan lite då och då. Jag har använt appen STHLM Traveling och varit nöjd med den. Tyvärr har den reklam sedan en liten tid tillbaka.

Vid en mycket snabb jämförelse så tycker jag bättre om störningsinformationen på SL-appen, men STHLM Traveling har bättre gränssnitt när det gäller funktionen för att se nästa avgång. Men i SL-appen kan man välja en avgång och se alla hållplatser alt. stationer och när man anländer till dem.

SL-appen tar lång tid på sig att starta.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Appar med SL-information

Inläggav Ute och åker » fre 23 sep, 2016 12:34

LÅ1 skrev:Fick i ett inlägg i en annan tråd reda på at SL äntligen har en app med reseinformation och biljettköpsmöjlighet. Har letat efter en sådan lite då och då. Jag har använt appen STHLM Traveling och varit nöjd med den. Tyvärr har den reklam sedan en liten tid tillbaka.

Vid en mycket snabb jämförelse så tycker jag bättre om störningsinformationen på SL-appen, men STHLM Traveling har bättre gränssnitt när det gäller funktionen för att se nästa avgång. Men i SL-appen kan man välja en avgång och se alla hållplatser alt. stationer och när man anländer till dem.

SL-appen tar lång tid på sig att starta.

Bra initiativ att ta upp den här. :)

Kompletterar med två länkar för nedladdning och lite användarerfarenheter:
För Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sl.SLBiljetter
För iPhone: https://itunes.apple.com/se/app/sl-reseplanerare-och-biljetter/id918418291?mt=8

Några erfarenheter (har använt den sedan i våras):
Appen ger information i realtid. Inte är den generellt långsam inte. Tillåter man platsinställningar hos mobilen så håller appen själv reda på var man befinner sig och uppdaterar sig då man förflyttar sig. Smidigt om man vill kolla nästa avgång snabbt där man befinner sig. Tillåts bara mobilnät kan det bli lite trubbigt. Tillåter man den söka efter trådlösa nätverk (slukar tyvärr märkbart mer av batteriet) så blir den väldigt exakt. SL:s egna stationsförkortningar tillåts om man vill kolla någon annan plats än där man är. Så kan man snabbt se anslutningsbussar dit man ska, om man vill. Kan nämna att den även håller reda på ersättningstrafik med buss OM turen finns i systemet. Om ersättningsbussar kommer från lite olika håll kan vissa finnas i systemet, andra kanske inte. Kan vara bra att veta apropå störningsinformation att det KAN komma bussar som inte syns i systemet.
Ute och åker

Inläggav bark » fre 23 sep, 2016 14:15

Jag använder Res i Sthlm på min iPhone sedan många år tillbaka. Visserligen ingen biljettköpsmöjlighet, men jag tycker ofta att den ger bättre resvägar än vad SLs egna gör.

https://itunes.apple.com/se/app/res-i-sthlm-sl-reseplanerare/id296171628?mt=8
Användarvisningsbild
bark

Inläggav kildor » fre 23 sep, 2016 17:11

Jag använder Reskollen. Mycket snabb och smidig.
Användarvisningsbild
kildor

Återgå till Allmänt om lokaltrafik