Linban mellan Ekerö och Brommaplan?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Linban mellan Ekerö och Brommaplan?

Inläggav LÅ1 » tor 15 sep, 2016 21:58

L: Bygg linbana mellan Brommaplan och Ekerö

Är linbanor det nya spårtaxi? :roll: :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Linban mellan Ekerö och Brommaplan?

Inläggav twr » fre 16 sep, 2016 7:11

LÅ1 skrev:L: Bygg linbana mellan Brommaplan och Ekerö

Är linbanor det nya spårtaxi? :roll: :D

Det har varit det nya spårtaxi i några år. Och Folkpartiet har en tendens att hitta på långsökta lösningar, som tunnelbana i Malmö och spårbuss i Örebro.

Den här idén kanske har en del poänger. Men den torde vara omöjlig att genomföra med tanke på världsarvet Drottningholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 17 sep, 2016 0:06

Linbanor finns ju i alla fall ganska många i världen, så det är väl beprövad teknik, till skillnad från spårtaxi.

Däremot är ju linbana något som framförallt används i miljöer där det är väldigt brant.
Magnus Ahltorp

Inläggav Christian Spår » lör 17 sep, 2016 0:47

Är det inte långt att dra den till Brommaplan när Vårby och anslutning till tunnelbanan där borde vara rimligare?
Christian Spår

Inläggav Lennart Petersen » lör 17 sep, 2016 1:31

Christian Spår skrev:Är det inte långt att dra den till Brommaplan när Vårby och anslutning till tunnelbanan där borde vara rimligare?

Ja eller Tappström-Skärholmen kanske ?
Lennart Petersen

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 17 sep, 2016 9:22

Hur är det med kapacitet på T-banorna egentligen. Klarar linjen från Skärholmen så många fler resande och vore det förnuftigt att föra över en större mängd resande från Brommaplan till Skärholmen. Är det någon som har facit på den frågan. Jag har inte en aaaaning.

"Folkpartiklarna" har nog i grunden ett ganska förnuftigt förslag här. Förutsatt att det är ett önskemål att bygga mer ute på Ekerö så blir en linbana nog billigare än att bygga en potent väg alternativt en spårväg. Och det råder väl inte något tvivel om att det bara måste byggas mer i hela Stor- Stockholm.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav twr » lör 17 sep, 2016 11:21

Claes Thure Moberg skrev:Hur är det med kapacitet på T-banorna egentligen. Klarar linjen från Skärholmen så många fler resande och vore det förnuftigt att föra över en större mängd resande från Brommaplan till Skärholmen. Är det någon som har facit på den frågan. Jag har inte en aaaaning.

"Folkpartiklarna" har nog i grunden ett ganska förnuftigt förslag här. Förutsatt att det är ett önskemål att bygga mer ute på Ekerö så blir en linbana nog billigare än att bygga en potent väg alternativt en spårväg. Och det råder väl inte något tvivel om att det bara måste byggas mer i hela Stor- Stockholm.

En potent väg planeras väl redan...? :D :D :D

En ganska rejäl motorväg under marken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 17 sep, 2016 18:19

En sådan bana ska helst ansluta till större knutpunkter, så jag skulle föreslå Skärholmen. Det är en del bebyggelse att ta sig förbi, men det borde gå att följa Vårbergsvägen. Hur långa spann över vattnet som funkar vet jag inte, kanske behöver man sätta stöd i vattnet. Miljöfrågorna borde hur som helst vara enklare att lösa här än vid världsarvet Drottningholm.

Till Skärholmen är det ca 7 km, och sen är det 24 min till T-Centralen.
Till Brommaplan är det ca 10 km, och sen är det 19 min till T-Centralen.

Skärholmen har fördelen att det tillför något nytt som skiljer sig från busstrafiken, som rimligen skulle finnas kvar parallellt. Brommaplan har fördelen att de flesta antagligen ha sina målpunkter norr om stan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 17 sep, 2016 18:38

Jo men vore det förnuftigt att överföra en mängd med påstigande vid Brommaplan till Skärholmen. Skulle den banan klara av detta eller ...... Kanske det vore en fördel att "tappa av" ett antal resande från Brommaplan. Kanske skulle man skapa ett rejält kaos i stället. Jag har inte en aaaning om detta. Det vore intressant att veta.
Claes Thure Moberg

Inläggav twr » lör 17 sep, 2016 20:08

Claes Thure Moberg skrev:Jo men vore det förnuftigt att överföra en mängd med påstigande vid Brommaplan till Skärholmen. Skulle den banan klara av detta eller ...... Kanske det vore en fördel att "tappa av" ett antal resande från Brommaplan. Kanske skulle man skapa ett rejält kaos i stället. Jag har inte en aaaning om detta. Det vore intressant att veta.

Håller med om att det är en relevant fråga, jag har tyvärr inger bra svar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » sön 18 sep, 2016 0:53

Kortaste vägen att bygga Linbanan till vore väl Fittja.

Även Fittja är en bra bytespunkt med busstrafik till bl.a. Tumba och Flemmingsberg.
Ärligt talat, en öppningsbar bro mellan Ekerö och Slagsta hade varit bättre. Det hade räckt i jämförelse med förbifrarten...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 18 sep, 2016 10:37

Skulle man bygga något sådant så är det inte nog att bara "korsa vattnet" utan man måste ta utgångspunkt i centrala punkter. Det gör att merparten av en linbana kommer att gå över land. På Ekerö är Tappström eller Träkvista punkter som "alla" passerar. Därför bör man utgå därifrån. Så tror jag man skall korsa Mälaren vid Estbröte och anknyta till Vårberg T-bana eller ännu hellre Skärholmen. Då skulle man vinna att man fick förbindelse från Ekerö åt två håll. Dels bussar till Brommaplan och så linbana till Skärholmen.

MEN- frågan står fortfarande öppen. Vore det önskvärt att föra över ett stort antal resande mot innerstaden från T-banan vid Brommaplan till T-banan vid Skärholmen.
Claes Thure Moberg

Inläggav BSB101 » sön 18 sep, 2016 11:04

Att göra över fler resenärer i rusningsriktningen på TUB 2 är nog inte att föredra. Är rätt fullt idag och det lär knappast slutas byggas längs tunnelbanan. Så oavsett typ av kollektivtrafik är det dumt att lämpa av fler personer som ska ta tunnelbanan från Skärholmen.

Sedan är som sagt linbana ett beprövat koncept i bergliga trakter och främst inom turistnäringen. Att ha linbanor som går på relativt platt terräng torde vara rätt ovanligt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tis 20 sep, 2016 22:08

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Återgå till Allmänt om lokaltrafik