Idag hände det mig !

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Idag hände det mig !

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 20:26

15.35 vid Östermalmstorgs station. Blippar kortet, normal signal, spärren går upp, men rött kryss!

Ingen från andra hållet och pengar kvar på kortet.

Uppenbarligen finns programeringsfel i spärren då detta inte skall kunna hända. Förvisso inte exakt samma fel som andra rapporterat, men uppenbarligen fel.

Jag hade ju ändå trott att man verifierat systemet såpass att felen var väldigt ovanliga och sannolikheten för att man själv, som enskild individ, skulle drabbas var mycket låg. -Men uppenbarligen inte !
Användarvisningsbild
Inge

Re: Idag hände det mig !

Inläggav TKO » tis 13 sep, 2016 20:45

Inge skrev:---klipp---
sannolikheten för att man själv, som enskild individ, skulle drabbas var mycket låg. -Men uppenbarligen inte !

Ja det måste vara tungt att inse att sannolikheten att 'man själv som enskild individ' skall drabbas av dylika fel är precis lika stor som att någon annan skulle drabbas...

Jag säger bara 'luftis' och god natt!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 21:01

Ok, jag förstår att även sannolikheter kan vara svårt att förstå för vissa. Men såhär, om jag som enskild individ drabbas redan efter några hundra passager. Då innebär det att spärrarna sannolikt gör fel tusentals gånger varje dag.

Om man själv och de man känner aldrig drabbats, kunde man däremot sluta sig till att felet var mycket mindre frekvent.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 13 sep, 2016 21:15

En grundkurs i sannolikhetslära rekommenderas.
TKO

Inläggav daniel_s » tis 13 sep, 2016 21:25

Men vad är det som har inträffat egentligen?

Jag menar, om du har fått normal signal när du blippade kortet och spärren gick upp, så har väl rimligtvis kortet blivit validerat på normalt sätt?

Du skriver att ett rött kryss har visats (jag antar att du menar i fönstret på den horisontella ytan ovanpå spärren intill kortläsaren, rätta mig annars) men det är väl inte första gången det händer; så brukar det väl t ex bli om man dubbelblippar kortet, dock står spärren då öppen efter den första, lyckade blippningen tills man gått förbi den.
daniel_s

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 21:53

daniel_s skrev:Men vad är det som har inträffat egentligen?

Jag menar, om du har fått normal signal när du blippade kortet och spärren gick upp, så har väl rimligtvis kortet blivit validerat på normalt sätt?

Du skriver att ett rött kryss har visats (jag antar att du menar i fönstret på den horisontella ytan ovanpå spärren intill kortläsaren, rätta mig annars) men det är väl inte första gången det händer; så brukar det väl t ex bli om man dubbelblippar kortet, dock står spärren då öppen efter den första, lyckade blippningen tills man gått förbi den.

Det är första gången det händer mig. Men någon form av dubbelregistrering kunde ju förstås vara förklaringen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 13 sep, 2016 21:56

Första tärningsslaget gav en sexa. Därför är sannolikheten att få en sexa 1:1...
Eller?
/TKO
TKO

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 22:15

TKO skrev:Första tärningsslaget gav en sexa. Därför är sannolikheten att få en sexa 1:1...
Eller?
/TKO

Nej, men du har goda skäl att tro att den är större än 1:1000.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » tis 13 sep, 2016 22:57

Inge skrev:
TKO skrev:Första tärningsslaget gav en sexa. Därför är sannolikheten att få en sexa 1:1...
Eller?
/TKO

Ja, men inte för att det inträffar första gången, utan för att man vet antalet möjliga utfall och att alla utfall har samma sannolikhet om inte tärningen är manipulerad.

När i en serie försök en händelse inträffar säger inget om hur sannolik den är. Endast antalet händelser säger något och då måste man ha så många försök att det är representativt. I ditt fall har du en händelse på några hundra spärrpassager. Det är ett alldeles för litet underlag för att säga något om ett system där det görs många tusen spärrpassager varje dag.

Men du sa det ju själv, sannolikhet är svårt för vissa.
Harald

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 23:12

Harald skrev:
Inge skrev:
Eller?
/TKO

Ja, men inte för att det inträffar första gången, utan för att man vet antalet möjliga utfall och att alla utfall har samma sannolikhet om inte tärningen är manipulerad.

När i en serie försök en händelse inträffar säger inget om hur sannolik den är. Endast antalet händelser säger något och då måste man ha så många försök att det är representativt. I ditt fall har du en händelse på några hundra spärrpassager. Det är ett alldeles för litet underlag för att säga något om ett system där det görs många tusen spärrpassager varje dag.

Men du sa det ju själv, sannolikhet är svårt för vissa.

Jo visst, så snart en händelse inträffat kan man med med given signifikans ge en uppskattning om hur sannolik den minst bör vara.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lennart Petersen » ons 14 sep, 2016 0:09

Inge skrev:[q

Jo visst, så snart en händelse inträffat kan man med med given signifikans ge en uppskattning om hur sannolik den minst bör vara.

Då kan du ju lägga till mina erfarenheter så får du mer underlag för din sannolikhetskalkyl.
Alltså 4 år på reskassa och 1400 spärrpassager utan att detta inträffat någon gång.
Kan du hitta ytterligare ett par hundra resenärer som kan redogöra för antal passager totalt och därav med denna utgång så kan det bli et hyggligt underlag för i vart fall en aning om sannolikheten.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 0:57

Om sannolikheten att spärren funkar är p och att den släpper igen fel är 1-p blir i varje fall sannolikheten att den gör fel exakt 1 gång efter N passager, p^(N-1)*(1-p).

Om man vill veta det mest sannolika p utifrån denna observation deriverar man täthetsfunktionen.

F (p,N) = p^(N-1)×(1-p)= p^(N-1)-p^N -->
F'(p,N) = 0 = (N-1)p ^(N-2)-Np^(N-1) -->
0=N-1-Np -->
p=(N-1)÷N= 1-1/N.

Sannolikheten för att spärren gör fel är 1-p = 1/N

Således har man gått genom spärren 1000 gånger och den gjort fel en gång, är den mest sannolika felfrekvensen 1/1000

Dvs inte 1/10 eller 1/1.000.000 eller något annat godtyckligt. Det räcker att notera när första felet kommer för att göra en första uppskattning av felfrekvensen.

Fråga två är hur många observationer vi har tillsammans och hur många fel vi observerat under dessa?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lennart Petersen » ons 14 sep, 2016 1:13

Inge skrev:O

Fråga två är hur många observationer vi har tillsammans och hur många fel vi observerat under dessa?

Du fick mina siffror så det är ju bara att lägga ihop, det är väl ganska enkelt.
Men ska det handla om någon mer tillförlitlig sannolikehetskalkyl över risken/möjligheten att det här inträffar så måste man ha mycket fler observationer och från väsentligt fler personer. Återkom när du fått ihop ett par hundra personer helst med daglig användning.,
Lennart Petersen

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 1:39

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:O

Du fick mina siffror så det är ju bara att lägga ihop, det är väl ganska enkelt.
Men ska det handla om någon mer tillförlitlig sannolikehetskalkyl över risken/möjligheten att det här inträffar så måste man ha mycket fler observationer och från väsentligt fler personer. Återkom när du fått ihop ett par hundra personer helst med daglig användning.,

Fast det behövs inte. Väldigt låga sannolikheter för fel är i sig väldigt osannolikt när vi redan fått träff.

Tex skulle en sannolikhet på 1/1000.0000 bara i ett fall av 1000 ge träff bland de första tusen (ungefär). Således är det väldigt osannolikt att felfrekvensen skulle vara så låg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 8:28

daniel_s skrev:Men vad är det som har inträffat egentligen?

Men det där är ju egentligen ett ganska obehagligt fel. Om det är mer folk vet man inte om spärren har gjort en dubbelblipp eller om det är någon från andra hållet som påverkat den. Signalen hör man kanske inte.

Om det är en dubbelblipp bör man fortsätta in. Annars kommer man inte att kunna komma in på ett tag. Men om det då visar sig vara att någon påverkat spärren från andra hållet och ingen blippning registrerats, kommer SL att försöka driva in kontrollavgift vid en eventuell kontroll.

Det naturliga vore att den visade grönt eller gult även vid dubbelblipp i samma spärr, tills spärren slagit igen. Då sluppe man förlita sig på mystiska ljudsignaler som aldrig definierats publikt.
Senast redigerad av Inge ons 14 sep, 2016 8:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 8:33

Jag tror ändå det har nåt med frimurarna att göra... eller möjligtvis skattekontorets momsenhet!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 8:35

Frimurarna har inget med det här att göra. Det var ju dit jag var på väg. :D
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Båtsman » ons 14 sep, 2016 9:03

Inge skrev:
Men det där är ju egentligen ett ganska obehagligt fel. Om det är mer folk vet man inte om spärren har gjort en dubbelblipp eller om det är någon från andra hållet som påverkat den. Signalen hör man kanske inte.

Om det är en dubbelblipp bör man fortsätta in. Annars kommer man inte att kunna komma in på ett tag. Men om det då visar sig vara att någon påverkat spärren från andra hållet och ingen blippning registrerats, kommer SL att försöka driva in kontrollavgift vid en eventuell kontroll

Men... Hejda dej nu.

Signalen ovanpå spärren visar väl bara ifall kortläsaren godkände kortet eller inte. Om någon går in i spärren från andra hållet så är det inte den som blir röd, utan då är det den gröna pilen på framsidan av spärren som blir röd.
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 9:10

Båtsman skrev:
Inge skrev:

Om det är en dubbelblipp bör man fortsätta in. Annars kommer man inte att kunna komma in på ett tag. Men om det då visar sig vara att någon påverkat spärren från andra hållet och ingen blippning registrerats, kommer SL att försöka driva in kontrollavgift vid en eventuell kontroll

Men... Hejda dej nu.

Signalen ovanpå spärren visar väl bara ifall kortläsaren godkände kortet eller inte. Om någon går in i spärren från andra hållet så är det inte den som blir röd, utan då är det den gröna pilen på framsidan av spärren som blir röd.

Är det så?

Det ändrar i vilket fall inget. Lika mystiskt och okommunicerat som de mystiska pipen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 14 sep, 2016 13:49

Det räcker med att systemet beter sig fel exakt en (1) gång för att man ska kunna dra slutsatsen att det är fel på systemet. Om systemet gör fel en gång så är dessutom sannolikheten väldigt stor att det gör det ofta i samma situation. Det är ändå frågan om ett "system".

Sedan är det förstås så att det kan vara klurigt att avgöra om systemet gjorde fel eller inte.

Men att spärrarna gör fel är definitivt inte någon masshallucination hos stockholmarna.
Magnus Ahltorp

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik