Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Majkey skrev:Vet någon hur stora reklamintäkter SL får?
Pendeltåg nattetid hade varit riktigt trevligt för övrigt. Ytterligare ett ställe SL kan lära sig från skånetrafiken.
Majkey skrev:Vet någon hur stora reklamintäkter SL får?
.
Majkey skrev:Varför har trafikverket något emot det i Stockholm men inte i Skåne? I Skåne går Öresundstågen dygnet runt alla dagar i veckan utan problem fram till Lund vill jag minnas. Tabellen är utformad så ett enkelspår ska räcka för trafiken vid eventuella banarbeten.
Lars_L skrev:Nattrafik handlar väl iofs inte så mycket om att "lära sig", då man inte får tillstånd av Trafikverket att köra på natten. Det finns väl dock en ganska stor politisk vilja till det, så när Citybanan öppnas är det väl ganska troligt att det blir nattrafik - åtminstone på helgnätterna.
kildor skrev:Lars_L skrev:Nattrafik handlar väl iofs inte så mycket om att "lära sig", då man inte får tillstånd av Trafikverket att köra på natten. Det finns väl dock en ganska stor politisk vilja till det, så när Citybanan öppnas är det väl ganska troligt att det blir nattrafik - åtminstone på helgnätterna.
Vad bygger du den bedömningen på?
Lars_L skrev:kildor skrev:Lars_L skrev:Nattrafik handlar väl iofs inte så mycket om att "lära sig", då man inte får tillstånd av Trafikverket att köra på natten. Det finns väl dock en ganska stor politisk vilja till det, så när Citybanan öppnas är det väl ganska troligt att det blir nattrafik - åtminstone på helgnätterna.
Vad bygger du den bedömningen på?
Ska väl förtydliga att jag menar till T18 - och inte när man öppnar under T17, då ju redan tåglägena är fastställda (antar jag, har inte följt processen detaljerat). Givetvis kan det ju också bli förskjutningar.
Alliansen lovade det redan under valet 2006, Kristdemokraterna har varit på om det ganska mycket även under senare år. Tror flera av partierna har det i sina program fortfarande. Det kostar relativt lite, så det är därför ingen stor kostnad för Trafikförvaltningen. Eftersom det är viktigt att alla ska få igenom något i budgeten, så är det nog ganska lätt att komma överens inom alliansen kring detta. Trafikförvaltningen ställer sig ganska positiva till det i utredningen kring pendeltågstrafiken etc. MTR lär vara ganska positiva, då ju övernattningar i Uppsala/Nynäshamn kostar...Det är dessutom valår 2018
Men naturligtvis kan det alltid hända saker som gör att det inte genomförs. Exempelvis personalbrist, och fordonsbrist, eller att Trafikverket inte vill ge godkännande etc.
Kanske skulle jag ha skrivit att ambitionen kommer nog vara att införa det i samband med den nya pendeltågsupplägget inför T18.
kildor skrev:Kostar relativt lite? Kostnaderna att ha personal på nätterna är betydligt större än dagtid. Dessutom bemanning av ca 40 stationer i ytterligare ca 4 timmar per dygn blir inte helt billigt. Jag är också lite nyfiken på var du hittar en utredning där TF ställer sig positiva till nattrafik på pendeln?
Lars_L skrev:---klipp---
Merkostnaden ligger väl egentligen alltså på förare och tågvakter. (eftersom man sparar in dubbelt så många bussar som tåg, bör det nästan ge likvärdig kostnad för själva vagnarna i trafik, om man bara ser på själva underhållskostnaderna och bränsle/el). Tänker att man kör med timmestrafik, 4 omlopp på Nynäshamn-Bålsta (snabbvändning bör ju fungera i timmestrafik i Nynäshamn), 4 omlopp sträckan Uppsala-Tumba, och 4 omlopp Södetälje-Märsta. Det ger 12 totalt (i en framtid kan man väl kanske tänka sig 30-minuterstrafik - men det kan vara en bra början). Det blir alltså ca 30 personal mer knappt 4 timmar, ger ungefär en kostnad (schablon på 500 kr/timme), på 60 000 per natt med trafik, totalt under 7 miljoner på ett år, det är ingenting i landstingets värld. Egentligen är det ju på flera ställen bara 3-timmar det rör sig om, i Nynäshamn snarast 2-timmar som det inte är någon trafik + att man inte behöver plocka ut/in-vagnar från depå (plockstädning kan man klara ombord).
---klipp---
TKO skrev:
OM vi vill snåla kan vi köra natttrafiken Södertälje-Uppsala och spara in några (2? 3?) omlopp. Om det då blir Märsta eller Arlanda som blir utan pendel på natten låter jag bli en öppen fråga...
/TKO
Lars_L skrev:När jag tittar igen på utredningen (kring pendeltågstrafiken, alltså den där man diskuterar trafikupplägg), så kanske man inte skiner av entusiasm, men man är ju inte heller helt kritisk. Det vill säga att man väl överlåter det till politikerna att bestämma. Där hade ju alliansen alltså redan lagt ett uppdrag till förvaltningen. I svaret till motionen är man ju också ganska försiktig i själva sakfrågan, väl medveten om att den politiska viljan finns.
kildor skrev:I remissen tas ju nattrafiken upp som en av många möjliga framtida "utblickar". Dvs den är inte med i den redan offensiva satsning man målar upp för T18. Så jag skulle nog inte hoppas för mycket. Alliansen gick ju också ut och begärde en förutsättningslös utredning om eventuell nattrafik för två år sedan. Om detta har jag hört intet. Inte heller det ett särskilt gott tecken. Men den som lever får se!
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster