Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kronor

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kronor

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 10:00

"Intäktsbortfallet på grund av fusk kostade SL runt 312 miljoner kronor 2015. Förra året valde man därför att ta ett krafttag mot fuskåkandet och beslutade sig för att införa extrakontroller. SL valde också att korta tiden som resenärerna har på sig för att ta sig igenom spärren – allt för att göra det svårare för biljettlösa att smita igenom."

Detta kunde vi läsa i fredagens SvD.

Frågan är hur SL kommit fram till detta belopp?
Har man tagit andelen plankare vid kontroller och sedan extrapolerat antalet? Och multiplicerat med en tänkt färdavgift?
Det är ju en ganska exakt siffra, trehundra tolv miljoner, inte drygt 300 mille eller nåt sånt...

(Eller är det som när påstog att försöket med öppen spärrlinje vid Slussen södra medförde väsentligt fler trafikanter utan giltigt färdbevis?)

Värt att notera:
Om SL:s siffror stämmer utgjorde de förlorade biljettintäkterna 4-5% av de totala biljettintäkterna, eller drygt 2% av omsättningen.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Hechtwagen » mån 05 sep, 2016 10:32

Och så undrar jag om man räknar intäktsbortfallet för en person som plankar två gånger om dagen i en månad som sextio enkelresor á 28 kronor eller räknar man med att ha förlorat intäkterna för ett sålt 30-dagarskort? Min känsla är att många plankare åker mycket och aldrig betalar så då borde väl förlusten/kostnaden räknas om till utebliven försäljning av 30-dagarskort? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 10:38

Det är lite så jag också har tänkt, vilken utebliven intäkt per resa räknar egentligen SL med?

(Det finns väl en stor risk att man egentligen inte vet vare sej hur många som plankar och vad den uteblivna intäkten är, och så multiplicerar man dessa två osäkra tal. Och då blir ju osäkerheten väldigt stor... men det låter ju trovärdigt med en uppgift som "312 miljoner kronor"!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav BSB101 » mån 05 sep, 2016 10:55

Har man inte tidigare pratat om 200 miljoner? Med hänvisning till den siffran känns en ökning på över 100 miljoner inte så trovärdig.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 10:57

Jag tror att felmarginalen kan vara runt 100 miljoner, både plus och minus... eller mer!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Odd » mån 05 sep, 2016 11:17

I praktiken går det inte att veta utan man får använda mallar och modeller för att räkna ut ett belopp. Förmodligen bygger det på data från antal kontrollavgifter i förhållande till kontrollerade, antal som observeras att smita från biljettkontrollerna, aktuell biljettförsäljning, plankningsobservationer och annat som på ett eller annat sätt är mätbart. Sedan gäller det att hitta en modell som fungerar, men man kan per definition aldrig verifiera att den är korrekt.

Jag tror att siffran är lågt räknad och att fusket är mer utbrett, mest pga brister i SMS-biljetternas säkerhet.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 11:22

Eftersom det av naturliga skäl är omöjligt att få fram den exakta summan på intäktsbortfallet är det intressant att få veta vilken metod som använts vid uppskattningen, speciellt som siffrorna verkar variera starkt beroende på vem som uttalar sej och när detta sker.

(Påståendet att plankandet ökat markant under slussenförsöket med öppen spärrlinje visade sej senare helt sakna grund, eftersom man under den aktuella perioden knappt gjorde några biljettkontroller i tunnelbanan!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 12:04

Läs rapporten är alltid ett tips; http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -04-05.pdf

Man beräknar alltså plankandet till 3,71 procent. 312 miljoner motsvarar väl då alltså 3,71 procent av antalet resande och genomsnittlig biljettkostnad per resa. Medelpriset för en resa ligger väl på omkring 22 kronor och biljettintäkterna motsvarar väl 11 kronor omkring i genomsnitt. Tror knappast Trafikförvaltningen gör det mer ambitiöst än så, och torde ju som sagt vara omöjligt att beräkna fram på något annat sätt. Men skulle man räkna att alla åkte på kontaktbiljett, så skulle väl då förlusten vara på omkring 1,4 miljarder, men så är det ju inte heller någon som räknar.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 12:40

Tack!
Rapporten sa dock inte så mycket om hur de olika sifferuppgifterna räknats fram - bara att man nu har en bättre modell än den man använt tidigare...

Några obesvarade frågor:
- Enligt rapporten sker nu de flesta kontroller på linjer/stationer där man vet/misstänker att fusket är störst. Är det vid dessa kontroller de "fuskfrekvenser" som presenteras på sidan 9 för olika trafikslag uppmäts? Eller har någon viktning gjorts eftersom kontrollerna gjorts där man tror fusket är störst?

- Lokalbanorna är av naturliga skäl inte med. Men jag förmodar att när man skall räkna fram det totala intäktsbortfallet så har man ändå försökt göra en uppskattning av fusket på lokalbanorna. Hur har det gått till?

- Det är oklart hur intäktsbortfallet beräknats, texten "I nästa steg sker en uppskattning av hur stora intäkterna hade varit i det hypotetiska fallet att alla fuskresor genomförts med giltiga färdbevis" ger inte så mycket vägledning. Det finns t ex anledning att förmoda att vissa fuskresor inte blivit av om trafikanten varit tvungen att betala - vad är då inkomstbortfallet?

Intressanta observationer:
- "Entreprenörerna har till stor del fått sina önskemål uppfyllda om tid och plats där kontrollerna ska genomföras." Rätt typiskt för SL/TF idag, man förlitar sej på att utförarföretagen har den kunskap och kompetens man själv saknar.

- "Den vanligaste orsaken till fuskåkning i SL-trafiken är, som tidigare år, att resenären felaktigt rest på biljett till reducerat pris." Det hade jag aldrig gissat!

- I avsnitt 4.4.1 beskrivs ett försök med utökad biljettkontroll i Vantör. Trots stor kontrollnärvaro under en månad minskar fuskåkandet endast från 14,3% till 13,1%. Fuskets omfattning är ju alarmerande, har borde göras massiva insatser om nödvändigt med polishjälp. För uppenbarligen fungerade inte de utökade kontrollerna avskräckande...

Återigen tack för hänvisningen till rapporten!

Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 13:49

Tidigare har man ju gjort speciella studier med civila kontrollanter för att få fram statistiken på antalet fuskåkare. Det får alltså inte blandas ihop med de vanliga kontrollerna, då det är mycket svårt att mäta antalet fuskåkare i dessa, eftersom det syns så tydligt att det är en kontroll så att de förslagna hinner upptäcka sakernas tillstånd och försvinna.

Men visst att spå hur mycket intäkterna egentligen skulle bli om alla som plankande betalade är ju är givetvis omöjligt. Där kan man väl bara prestera bättre eller sämre hypoteser. 312 miljoner är väl ändå en ganska rimlig siffra, motsvarar 10,50 kronor per fuskåkare.

Det som är bra att jämföra med är väl egentligen busstrafiken. Där är fuskåkandet 2,19 procent. Att möjligheten - den sociala skammen - att fuska där är så mycket större är ganska tydligt och det fick jag exempelvis ett "bevis på" bara häromdagen när jag avlyssnade några ungdomar på pendeln som inte ville ta bussen, eftersom man inte kunde "planka där".

1/3 av plankarna är väl alltså sådana som försvinner, inte åker alls ifall man har fler kontroller, hårdare bevakning. 2/3 åker nog ändå och struntar i om de åker fast. De vägrar ju bara då att ange legitimation, eller helt enkelt springer ifrån kontrollanterna.

Det är väl bland den övre tredjedelen som man får en del att göra rätt för sig genom hårdare kontroller. Mellan 5-10 miljoner resor per år är väl därför rimligt att utökade kontroller skulle generera, alltså omkring 50- 100 miljoner om året.

Samtidigt är det ju förstås också det omvända. Det vet vi ju från åtskilliga andra länder att mindre kontroller leder till fler fuskåkande och att öppna system (utan spärrar), snarare ligger på 5-6 procent i plankning. Nu ligger ju Stockholms tunnelbana där ganska högt ändå. Det verkar faktiskt tyvärr som att spärrarna ändå inte har så stor effekt i socialiserande mening (det vill säga skammen att forcera dem jämfört med en buss där alla passagerare ser plankarens brottslighet). Däremot gör det ändå att vi kan hålla antalet kontroller på en betydligt lägre nivå än jämförbara länder. Här är nog statistiken både med Helsingfors och Köpenhamn ganska missvisande. Vare sig i Helsingfors eller i Köpenhamn har jag lyckats undvika att träffa på kontroller i Metron. Däremot har ju Köpenhamn väldigt få kontroller på lokalbanorna och bussarna, liksom Helsingfors relativt få på spårvagnarna. Även i Oslo är det ju rätt mycket kontroller i t-banan får ju tilläggas. Ungefär som försöket med kontroller på Tvärbanan, då man ju inte kan åka många gånger utan att träffa på de blåklädda kontrollanterna.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Lennart Petersen » mån 05 sep, 2016 14:52

Lars_L skrev:Tidigare har man ju gjort speciella studier med civila kontrollanter för att få fram statistiken på antalet fuskåkare. Det får alltså inte blandas ihop med de vanliga kontrollerna, då det är mycket svårt att mäta antalet fuskåkare i dessa, eftersom det syns så tydligt att det är en kontroll så att de förslagna hinner upptäcka sakernas tillstånd och försvinna.

.


Man vet ju hur många som åker, numera med ganska sofistikerad statistik från spärrar och vägning av vagnar och så går det ju att jämföra med intäckterna. Skillnaden bör slå ut i plankning .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 15:22

Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:Tidigare har man ju gjort speciella studier med civila kontrollanter för att få fram statistiken på antalet fuskåkare. Det får alltså inte blandas ihop med de vanliga kontrollerna, då det är mycket svårt att mäta antalet fuskåkare i dessa, eftersom det syns så tydligt att det är en kontroll så att de förslagna hinner upptäcka sakernas tillstånd och försvinna.

.


Man vet ju hur många som åker, numera med ganska sofistikerad statistik från spärrar och vägning av vagnar och så går det ju att jämföra med intäckterna. Skillnaden bör slå ut i plankning .


Om det vore så enkelt. Vägning ger ju alldeles för oprecist mått - dessutom måste du ju veta hur långt folk åker i sådana fall (även om det givetvis finns statistik på det också).

Men visst, det börjar bli bättre - framförallt genom att nästan alla resor nu görs genom access-systemet. Dock är det vanligare än man tror att biljetter av olika skäl inte registreras i systemet. Gäller ju allt från SMS-biljetter till sådana som inte visar biljetter för att vara tuffa, men ändå har periodkort. Därtill - särskilt på bussarna, att inte accessmaskinen fungerar - eller att föraren inte hunnit logga in etc. Tar man registrerade resor brukar man väl komma upp till ungefär 90 procent.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2016 17:37

Täta kontroller gör det ju obekvämt för plankarna. De kommer ju inte ut obehindrat där de tänkt sig. Antingen måste de vänta eller ta en annan väg. Samma sak när de skall in i T-banan om där finns observanta kontrollanter eller ordningsvakter.

En teoretisk kostnad är att plankarna tar utrymme i tågen. Men man skulle väl inte köra med kortare tåg eller glesare trafik utan dem, så det kan man bortse ifrån. (Så länge inte alla åker samtidigt. :wink: )

Hur är det med alla tiggare? Kan man tro att dessa åker ärligt? Jag menar både svenska och utländska, med eller utan musikinstrument. Åtminstone vissa av dem är ju lite iögonfallande, så personalen i spärrarna borde vara mer alerta när de kommer. Men å andra sidan, vad kan de göra.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav NerdBoy » mån 05 sep, 2016 18:19

LÅ1 skrev:Hur är det med alla tiggare? Kan man tro att dessa åker ärligt? Jag menar både svenska och utländska, med eller utan musikinstrument. Åtminstone vissa av dem är ju lite iögonfallande, så personalen i spärrarna borde vara mer alerta när de kommer. Men å andra sidan, vad kan de göra.

De flesta (både svenska och utländska, med eller utan musikinstrument) plankar helt öppet.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav NerdBoy » mån 05 sep, 2016 18:22

Lars_L skrev:Medelpriset för en resa ligger väl på omkring 22 kronor och biljettintäkterna motsvarar väl 11 kronor omkring i genomsnitt.

Jag tycker att man ska räkna alla 22 kronorna som förlorade, det är ju det som blir effekten i det långa loppet eftersom nästa års subvention baseras på tidigare års intäkter.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 18:33

LÅ1 skrev:Täta kontroller gör det ju obekvämt för plankarna. De kommer ju inte ut obehindrat där de tänkt sig. Antingen måste de vänta eller ta en annan väg. Samma sak när de skall in i T-banan om där finns observanta kontrollanter eller ordningsvakter.

En teoretisk kostnad är att plankarna tar utrymme i tågen. Men man skulle väl inte köra med kortare tåg eller glesare trafik utan dem, så det kan man bortse ifrån. (Så länge inte alla åker samtidigt. :wink: )

Hur är det med alla tiggare? Kan man tro att dessa åker ärligt? Jag menar både svenska och utländska, med eller utan musikinstrument. Åtminstone vissa av dem är ju lite iögonfallande, så personalen i spärrarna borde vara mer alerta när de kommer. Men å andra sidan, vad kan de göra.


Enligt SL-rapporten som tidigare nämnts hade försöket med 'massiv' biljettkontroll i Vantör inte någon större påverkan på mängden fuskare. Men det är möjligt att försöksperioden (en månad) var för kort?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hur räknar Tamsons - plankare kostade SL 312 miljoner kr

Inläggav Lennart Petersen » mån 05 sep, 2016 19:42

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:Tidigare har man ju gjort speciella studier med civila kontrollanter för att få fram statistiken på antalet fuskåkare. Det får alltså inte blandas ihop med de vanliga kontrollerna, då det är mycket svårt att mäta antalet fuskåkare i dessa, eftersom det syns så tydligt att det är en kontroll så att de förslagna hinner upptäcka sakernas tillstånd och försvinna.

.


Man vet ju hur många som åker, numera med ganska sofistikerad statistik från spärrar och vägning av vagnar och så går det ju att jämföra med intäckterna. Skillnaden bör slå ut i plankning .


Om det vore så enkelt. Vägning ger ju alldeles för oprecist mått - dessutom måste du ju veta hur långt folk åker i sådana fall (även om det givetvis finns statistik på det också).

Men visst, det börjar bli bättre - framförallt genom att nästan alla resor nu görs genom access-systemet. Dock är det vanligare än man tror att biljetter av olika skäl inte registreras i systemet. Gäller ju allt från SMS-biljetter till sådana som inte visar biljetter för att vara tuffa, men ändå har periodkort. Därtill - särskilt på bussarna, att inte accessmaskinen fungerar - eller att föraren inte hunnit logga in etc. Tar man registrerade resor brukar man väl komma upp till ungefär 90 procent.

Man har väl ändå hyfsad kontroll på hur många som åker och sedan någon beräkningsmetod att j'mföra med intäckterna och vad som kan fattas.
Och det är den siffra, 312Mkr , som räknemetoden kommit fram till som man publicerar. Säkert finns det osäkerhet och felmarginaler på många miljoner både uppåt och nedåt men genom att publicera ett sådant tal ger man väl ett intryck av att man har koll på läget
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster