Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav TKO » ons 17 aug, 2016 11:17

Ja detta föreslår centerns kommunalråd enligt en artikel på StockholmDirekt. Kommunalrådet vet varken vilka bryggor som skall angöras, hur lång tid resan kommer att ta eller vad hela kalaset kommer att kosta... men att det är en bra idé - det är han tydligen säker på!

/TKO
(fd Järfällabo)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6321
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav twr » ons 17 aug, 2016 11:36

TKO skrev:Ja detta föreslår centerns kommunalråd enligt en artikel på StockholmDirekt. Kommunalrådet vet varken vilka bryggor som skall angöras, hur lång tid resan kommer att ta eller vad hela kalaset kommer att kosta... men att det är en bra idé - det är han tydligen säker på!

/TKO
(fd Järfällabo)

Det är ju inte så stor del av Järfällas bebyggelse som ligger vid vattnet. Däremot stora delar av bebyggelsen som ligger nära pendeltåget. Som går snabbt in till stan, med ett flertal stationer, inte bara en angöringspunkt som en båt antagligen skulle ha.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav Inge » ons 17 aug, 2016 11:46

Kan inte båtarna gå på Igelbäcken?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/j ... 8wV8rsE@A/

Lustigt att en snubbe som företräder inriktningen att allt som är i närheten av vatten och lite till skall vara naturreservat, samtidigt är för pendelbåtar. Det är ju den extrema naturreservatshysterin som gjort att Järfälla ser ut som det gör.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4503
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav TKO » ons 17 aug, 2016 11:54

Nu har ju centern inte längre den åsikt du tillskriver kommunalrådet, så du kan sluta tycka att det är lustigt!

Dessutom finns det andra förklaringar till att "Järfälla ser ut som det gör", t ex att planlagstiftningen såg annorlunda ut när Viksjö byggdes. Det blev ju en "Lex Viksjö" för att råda bot på detta.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6321
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav Inge » ons 17 aug, 2016 11:58

Det är väl mer patetiskt än lustigt. Men det är i varje fall samma person som för ett halvår sedan lovade ytterligare naturreservat inom ett år, som nu vill ha pendelbåtar.

Och nog har faktumet att man gjort all mark närmare Mälaren än ett par kilometer till naturreservat (med få undantag tex ett gammalt industriområde) haft "viss" påverkan på hur Järfälla ser ut....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4503
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav TKO » ons 17 aug, 2016 12:03

Naturligtvis har det påverkat bebyggelsestrukturen. Men det är knappast den viktigaste faktorn.

Men om signaturen "Inge" vill ha en diskussion om detta så föreslår jag att signaturen startar en egen tråd om frågan - den hör inte riktigt hemma här.

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6321
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav Inge » ons 17 aug, 2016 12:05

Jag tycker faktiskt att det är högst relevant just här, eftersom det är just det som gör idén med pendelbåtar fullständigt idiotisk.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4503
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav TKO » ons 17 aug, 2016 13:22

Att Järfälla i stort sett saknar bebyggelse längs vattnet (vi hoppar över gamla Bolinders och Stäket nu) har naturligtvis betydelse för denna fråga. Men VARFÖR det har blivit så är spelar ingen som helst roll för om pendelbåtar är en bra eller dålig idė. Därför passar en sådan diskussion inte i denna tråd.
Lätt som en plätt att förstå tycker jag...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6321
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav Inge » ons 17 aug, 2016 13:41

Varför inte?

Det har ju blivit populärt att koppla utbyggd kollektivtrafik till bostadsbyggande. Då kunde man väl koppla varje ny brygga till ett krav om att, säg 5 kvkm kringliggande naturreservat upphävs och planläggs?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4503
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav TKO » ons 17 aug, 2016 13:46

Visst!
Det kommer inte att bli nåt av denna pendelbåtsidé ändå.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6321
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendelbåtar Järfälla-Stockholm

Inläggav Lars_L » ons 17 aug, 2016 16:25

Det enda som skulle kunna vara intressant är väl som något slags tvärförbindelse. Exempelvis mellan Hässelby strand och Kallhäll. Med ca 17 knop, skulle turen gå på 20-minuter. Skulle vara en ganska bra tidsvinst - som givetvis äts upp en del av gångavståndet till tunnelbanan. Men linjen skulle ändå innebära en ganska ansenlig tidsvinst. Därmed inte sagt att det skulle vara ekonomiskt försvarbart.
Lars_L
 
Inlägg: 1871
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst