Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad?

Inläggav hgsldf » lör 13 aug, 2016 16:10

inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 13:00

hgsldf skrev:

LÅ1 skrev:

hgsldf skrev:
Vi skulle kunna avveckla merparten av busstrafiken i innerstaden, ja!

Allvarligt talat, det dummaste jag hört på länge!

Det var inte bara allvarligt, det var gravallvarligt! Du får gärna förklara varför jag är dum. Varför skulle jag kliva på en buss någonstans i en tätort som har spårtrafik? Det har jag nämligen aldrig fattat.
/Göran

Det kan vara lämpligt ämne för en egen tråd!
hgsldf

Re: Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad

Inläggav hgsldf » lör 13 aug, 2016 18:44

Hej LÅ1, nu är jag nyfiken att höra hur Du motiverar att jag är dum? Det må så vara, berätta!

Jag skrev i tråden om kaoset vid Slussen att det passerar 5 T-banelinjer där, förutom alla pendeltåg och att jag därför inte förstår varför massor av bussar måste passera där, i synnerhet under byggtiden.

Det var inte jag som tappade tråden, det var Du som började tala om cyklar på Västerbron m m. När Du inte svarade på min fråga utan föreslog en ny tråd, gjorde jag som Du sa.
Hälsningar
Göran
hgsldf

Inläggav twr » lör 13 aug, 2016 19:18

hgsldf skrev:Hej LÅ1, nu är jag nyfiken att höra hur Du motiverar att jag är dum? Det må så vara, berätta!

Jag skrev i tråden om kaoset vid Slussen att det passerar 5 T-banelinjer där, förutom alla pendeltåg och att jag därför inte förstår varför massor av bussar måste passera där, i synnerhet under byggtiden.

Det var inte jag som tappade tråden, det var Du som började tala om cyklar på Västerbron m m. När Du inte svarade på min fråga utan föreslog en ny tråd, gjorde jag som Du sa.
Hälsningar
Göran

Varför finns det så många busslinjer i förorten, fastän det finns tunnelbana? :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav roggek » lör 13 aug, 2016 19:34

twr skrev:
hgsldf skrev:Hej LÅ1, nu är jag nyfiken att höra hur Du motiverar att jag är dum? Det må så vara, berätta!

Hälsningar
Göran

Varför finns det så många busslinjer i förorten, fastän det finns tunnelbana? :cheesygrin:

Läs:
viewtopic.php?p=308854#p308854
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav twr » lör 13 aug, 2016 19:58

roggek skrev:
twr skrev:

Hälsningar
Göran

Läs:
viewtopic.php?p=308854#p308854

Du menar att jag ska läsa Riplan? :D Det har gjort många gånger!

Det var inte en seriöst menad fråga. Vad jag menar är att det nog är den som vill lägga ned alla busslinjer i Innerstaden som behöver förklara sin ståndpunkt, inte tvärtom. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Hechtwagen » lör 13 aug, 2016 20:39

Det är redan trångt nog i tunnelbanan i innerstaden stora delar av dygnet, om man dessutom drog in innerstadsbussarna så skulle det bli ännu trängre!

Det är därför vi behöver effektiv spårvägstrafik på stomlinjerna i innerstaden. Det skulle avlasta tunnelbanan!e
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 21:10

Hälsningar
Göran

Om vi börjar vid Slussen som du tar som ett exempel på var det är alldeles för många (innerstads)bussar så kan ju ett skäl till busstrafiken där vara att östra Södermalm saknar annan lokaltrafik. Och om du inte tycker att resenärer dit skall ta en stärkande promenad så krävs det några busslinjer. Att några av dessa passerar Slussen och sedan fortsätter till Norrmalm tycker jag är praktiskt, men det går naturligtvis att tänka sej ett system med korta matarbusslinjer även i innerstaden, men jag tror det leder till förlängda restider i många relationer. Är det något sådant trådstartaren menar? Eller ska vi helt sonika tvinga alla innerstadsresenärer att ta sej till tunnelbanan till fots, även om det medför gångavstånd som åtminstone jag anser orimliga?

Tacksam för svar är
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 23:05

Hälsningar
Göran

Först och främst, jag skrev inte att du är dum, utan din idé om att "avveckla merparten av busstrafiken i innerstaden" var dum.
T-banan ihop med övrig spårtrafik (Citybanan och linje 7) är inte finmaskigt nog. Stationsavstånden är dessutom för långa för att ge en effektiv resa i många relationer.

Sedan skrev du att man inte skulle ha någon busstrafik förbi Slussen. Och då kontrade jag med att även andra som rör sig på ytan genom Slussen också kunde använda andra alternativ. Varför diskriminera just bussresenärer?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav hgsldf » lör 13 aug, 2016 23:50

Hechtwagen skrev:Det är redan trångt nog i tunnelbanan i innerstaden stora delar av dygnet, om man dessutom drog in innerstadsbussarna så skulle det bli ännu trängre!

Det är därför vi behöver effektiv spårvägstrafik på stomlinjerna i innerstaden. Det skulle avlasta tunnelbanan!e

Vist är det som Du säger, men det där med spårväg på stomlinjer får man vist inte säga i dag (inte ens på detta forum) eftersom våra stora ledare i dag är av en annan åsikt.

Nej vi skall givetvis inte lägga ner alla busslinjer i innerstaden och jag förstår mycket väl att bara för att jag fortfarande anser mig kunna promenera till närmsta T-banestation så klarar inte alla det och det finns nuförtiden områden även i innerstaden som saknar vettiga förbindelser. Så t ex både Sofia och Sibirien, med en del mellanliggande områden sedan 6:an lades ner, men det är inte som TKO låter påskina att alla bussar på söder kommer från Sofia, så är det inte långt därifrån.

Jo jag vill att busstrafiken i innerstaden skall börja ifrågasättas, men det kommer inte att hända för än vi får ett nytt trafiklandstingsråd.

Betr kaoset på rivningstomten Slussen, det är något som berör stora delar av befolkningen i länet, varför skall de människor som väljer att åka långsam sightseeingbuss genom staden förskonas och därmed medverka till kaoset?
/Göran
hgsldf

Inläggav TKO » sön 14 aug, 2016 0:11

Givetvis får man tycka att någon/flera/alla stombusslinjer bör ställas om till spårvägstrafik - men det är inget som verkar ske de närmaste åren. I landstingspolitiken är det väl bara Miljöpartiet (och möjligen Vänsterpartiet - har inte så bra koll på vad 'kamraterna' tycker) som fortfarande förespråkar en omställning av stomlinjerna. Ja värtalinjen kanske byggs även om högern verkar tveka - om inte annat så av prestigeskäl.
Å andra sidan får ju östra Södermalm spårburen kollektivtrafik: Tunnelbana! Och pengarna kan ju inte räcka till att uppfylla alla önskelistor, så det måste prioriteras klokt. Och där tycker jag faktiskt att det nuvarande trafiklandstingsrådet slår det förutvarande med hästlängder!

/Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav hgsldf » sön 14 aug, 2016 1:03

TKO skrev:Givetvis får man tycka att någon/flera/alla stombusslinjer bör ställas om till spårvägstrafik - men det är inget som verkar ske de närmaste åren. I landstingspolitiken är det väl bara Miljöpartiet (och möjligen Vänsterpartiet - har inte så bra koll på vad 'kamraterna' tycker) som fortfarande förespråkar en omställning av stomlinjerna. Ja värtalinjen kanske byggs även om högern verkar tveka - om inte annat så av prestigeskäl.
Å andra sidan får ju östra Södermalm spårburen kollektivtrafik: Tunnelbana! Och pengarna kan ju inte räcka till att uppfylla alla önskelistor, så det måste prioriteras klokt. Och där tycker jag faktiskt att det nuvarande trafiklandstingsrådet slår det förutvarande med hästlängder!

/Thomas

Jo jag vet 100 meter under Folkungagatan, då kan man lika gärna promenera till Slussen beroende på vart man ska och om man tar sig ner i gruvan kommer man bara till Kungsträdgården, det är långt till Sibirien därifrån. Bara apropå områden i innerstaden med dålig trafikförsörjning.

Beträffande trafiklandstingsrådet är det bara att konstatera att Du och jag har helt olika uppfattning.
/Göran
hgsldf

Inläggav 643 » sön 14 aug, 2016 14:33

Ta bort allihop i morgon och gör en utvärdering ;
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Inge » sön 14 aug, 2016 14:48

Landstingsråden?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » sön 14 aug, 2016 14:56

Hellre primärkommunerna i så fall! Men jag tror att 643 menar innerstadsbussarna.

hgsldf driver ju som bekant en knasig kampanj för att alla dessa omedelbart ska läggas ned, så att folk ska bli mer angelägna att få spårvagnar i stan. Jag är dock inte helt övertygad om att metoden kan lyckas... :mrgreen:
daniel_s

Inläggav Odd » sön 14 aug, 2016 15:16

twr skrev:
hgsldf skrev:...

Varför finns det så många bilar i Stockholms innerstad?
Kanske för att det finns för få buss-, spårvagns- och t-banelinjer? :-)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » sön 14 aug, 2016 15:22

Odd skrev:
twr skrev:

Skulle faktiskt vara intressant att veta hur stor andel av bilarna som kör på gatorna i centrala innerstaden som kommer in från förorten och hur många som bara används inom tullarna. Alltså, är det innerstadsbor eller förortsbor som kör omkring på gatorna?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 14 aug, 2016 19:47

Odd skrev:
twr skrev:

Mer troligt för bil tar föraren från där denna befinner sig till dit man vill när man själv vill. Kollektivtrafik brukar inte klara av detta.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav M_M » tis 25 okt, 2016 0:46

twr skrev:Vad jag menar är att det nog är den som vill lägga ned alla busslinjer i Innerstaden som behöver förklara sin ståndpunkt, inte tvärtom. :D
Eftersom det ofta framförs hur flexibla bussar är så bör väl rimligtvis både fortsatt existens och eventuell förändring behöva försvaras från respektive håll?

LÅ1 skrev:
Odd skrev:
twr skrev:Varför finns det så många busslinjer i förorten, fastän det finns tunnelbana? :cheesygrin:
Skulle faktiskt vara intressant att veta hur stor andel av bilarna som kör på gatorna i centrala innerstaden som kommer in från förorten och hur många som bara används inom tullarna. Alltså, är det innerstadsbor eller förortsbor som kör omkring på gatorna?
I princip kan det faktiskt vara så att framförallt boende i innerstan tar bilen till samtliga ärenden/sysslor på vardagar eftersom det utgår parkeringsavgift 08-17 på vardagar (men inte på helger)(om jag minns tiderna rätt). Avgiften för eventuell trängselskatt för att åka ut utanför innerstaden kan mycket väl tänkas vara lägre än vad det kostar att parkera hela dagen.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » tis 25 okt, 2016 10:50

Staden har fått för sig att man skulle kunna "uppmuntra" folk att skaffa parkeringsplatser i P-hus genom att höja priserna på gatuparkering (nu är det 75 kr per dygn för boendeparkering och det går inte längre att betala något annat än jämna multiplar av 75 kr), men det man glömmer är att det fortfarande är för billigt att köra omkring med bilen. Om man nu ville att innerstadsborna skulle använda sig av parkeringsgaragen i högre utsträckning så vore väl det rätta att sänka priset i dem samt eventuellt höja trängselskatten så att det billigaste blir att låta bilen stå. Men det är inte så man tänker, utan idag använder man parkeringsavgifterna som vilken budgetparameter som helst snarare än som ekonomiskt styrmedel.
daniel_s

Återgå till Allmänt om lokaltrafik