SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Verspieder » ons 31 aug, 2016 10:27

Lennart Petersen skrev:Den omfattande utredning TN 2015-0378 som presenterades i Februari förordade 75 min giltighet för den gemensamma enzonsresan. Enligt utredningen klarar 97,4% av resenärerna sista byte inom denna tid.
Återstående lär väl få lösa en ny biljett och i en del relationer kanske det kan bli så att man får lösa två ena riktningen men klarar sig på en i den andra lite nu beroende på hur bytena ligger.

Tack för bra svar!
Verspieder

Inläggav TKO » ons 31 aug, 2016 10:37

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.

Efter att ha talat med ett 20-tal kollegor jag jag påstå att den senaste biljettkontrollen inom Norrtälje trafikområde som vi minns, skedde på UL 807 (idag SL 677) andra halvan av 2003, eller möjligtvis tidigt 2004.

"Hemma på våran gata i stan..." - dvs på Hjälmarsvägen så sker biljettkontroller ombord på 160 flera gånger per år. Om detta beror på att årstaborna anses särskilt benägna att inte göra rätt för sej eller om det finns andra orsaker kan man ju spekulera i. För det kan väl inte ha något samband med att kontrollpersonalen tycker det är en rätt behaglig arbetsuppgift - linjen ligger tämligen centralt, det finns rastlokaler vid Gullmarsplan, risken för bråk och konflikter är liten?

På linje 160 uppkommer ofta en situation där jag faktiskt tycker det är befogat för en resenär utan giltig biljett att ifrågasätta en eventuell kontrollavgift. Följande händer nästan varje gång jag åker buss:

- En person stiger på bussen och blippar sitt kort. Pip-pip-pip-pip-piip låter det från kortläsaren. Nytt försök med samma resultat. Föraren kollar kortinnehållet och ser att reskassan är slut eller att periodkortet gått ut. Resenären säger då något i stil med "Oj, ok jag laddar kortet uppe vid Gullmarsplan". I 10 fall av 10 ger föraren sin tillåtelse, och då har vi en resenär utan giltigt färdbevis men som fått tillåtelse av SL:s representant på platsen att åka med. Om det blir kontroll, vem är då den skyldige?

/TKO
(som hoppas att ni ursäktar att även detta inlägg delvis handlar om en känd busslinje i Årsta!)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 31 aug, 2016 15:45

TKO skrev:[
På linje 160 uppkommer ofta en situation där jag faktiskt tycker det är befogat för en resenär utan giltig biljett att ifrågasätta en eventuell kontrollavgift. Följande händer nästan varje gång jag åker buss:

- En person stiger på bussen och blippar sitt kort. Pip-pip-pip-pip-piip låter det från kortläsaren. Nytt försök med samma resultat. Föraren kollar kortinnehållet och ser att reskassan är slut eller att periodkortet gått ut. Resenären säger då något i stil med "Oj, ok jag laddar kortet uppe vid Gullmarsplan". I 10 fall av 10 ger föraren sin tillåtelse, och då har vi en resenär utan giltigt färdbevis men som fått tillåtelse av SL:s representant på platsen att åka med. Om det blir kontroll, vem är då den skyldige?

/TKO
(som hoppas att ni ursäktar att även detta inlägg delvis handlar om en känd busslinje i Årsta!)

Lite knepig juridik men det borde hålla eftersom föraren får anses representera säljande företag.
Det får dock nog inte vara helt orimliga löften där resenären borde förstått att den som lovar inte har rätt att göra så.
Sen gäller det ju också att bevisa att löftet verkligen har avgivits vilket kanske kan bli knepigt. det finns övervakningskamera men i ett rättsfall häromåret när en kvinna sade att hon blippat sitt kort i spärren på rätt men det ändå inte blivit registrerat vägrade man låta henne använda övervakningsfilmen men vad jag minns friades hon ändå.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » ons 31 aug, 2016 20:20

Det var ett väldans tjat om den där övervakningsfilmen. För alla som det är någon ordning på är det alldeles självklart att den inte kan användas i såna här sammanhang. Nog om det!

I övrigt är det väl inte heller någon knepig juridik, utan det är en helt vanlig avtalshistoria så länge det ytterst är föraren som avgör vad som är en giltig biljett eller inte. Om man inför påstigning i alla dörrar och självbetjäning (som på Tvärbanan) blir det ju en annan historia.
daniel_s

Inläggav Verspieder » tor 01 sep, 2016 10:23

Vad som gäller är ju en bedömningsfråga. I min del av stan (dvs 5-6 mil norr om den) är det ju normalläge med två-tre mil mellan SL-ombuden, och där är det kutym att låta äldre resenärer med tomma reskassekort åka med från sjumilaskogen till en av de lite större orterna där ombud finns. Oftast sker ändå ett bussbyte där, så resenären hinner in och ladda upp kortet innan denne stiger på nästa buss. Och då de flesta av sådana enstaka "gratisresor" ändå sker endast inom zon C, så blir det ju oftast ändå rätt summa betald då tre eller fyra kuponger därefter dras på bussen som korsar kommungränsen, tillika zongränsen, och går inåt Stockholm.

Att försöka fuskåka med ett tomt reskassekort från en ort med ett försäljningsombud och hem ut till skogen förekommer nästan aldrig, utan detta sker i princip alltid in mot sådana orter.
Senast redigerad av Verspieder tor 01 sep, 2016 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Verspieder

Inläggav Kristofer » tor 01 sep, 2016 15:46

Verspieder skrev:Vad som gäller är ju en bedömningsfråga. I min del av stan (dvs 5-6 mil norr om den) är det ju normalläge med två-tre mil mellan SL-ombuden, och där är det kutym att låta äldre resenärer med tomma reskassekort åka med från sjumilaskogen till en av de lite större orterna där ombud finns. Oftast sker ändå ett bussbyte där, så resenären hinner in och ladda upp kortet innan denne stiger på nästa buss. Och då de flesta av sådana enstaka "gratisresor" ändå sker endast inom zon C, så blir det ju oftast ändå rätt summa betald då tre eller fyra kuponger därefter dras på bussen som kostar kommungränsen, tillika zongränsen, och går inåt Stockholm.

Att försöka fuskåka med ett tomt reskassekort från en ort med ett försäljningsombud och hem ut till skogen förekommer nästan aldrig, utan detta sker i princip alltid in mot sådana orter.

Kanske dags att återinföra de regler SL hade på sina mälarölinjer i början av 70-talet innan 50-kortet kom...
Skärmavbild 2016-09-01 kl. 16.39.18.png
Skärmavbild 2016-09-01 kl. 16.39.18.png (63.66 KiB) Visad 1041 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik