SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Inge » tis 16 aug, 2016 7:32

Att betala med fyra kuponger är ganska effektivt. Om man startar resan vid en tunnelbane eller pendeltågsstation har det ju faktiskt blivit enklare med reskassan. Att övertyga en lokalbusschaufför på Ekerö är kanske inte lika enkelt.

Själv hade jag vid en handfull tillfällen förra året anledning att åka till Huddinge för avhämtning. Returresa hann jag med om jag stämplade fyra kuponger, men inte tre. Självklart bliv det fyra.

Just det fallet är kanske lite ovanligt. Men jag gissar att det inte är så ovanligt att ha korta ärenden in till Stockholm om man själv bor i tex Huddinge eller Sollentuna. Från Ekerö är det nog svårt att hinna ändå.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » tis 16 aug, 2016 15:05

Inge skrev:Att betala med fyra kuponger är ganska effektivt.

Att skaffa månadskort är ännu effektivare. Det är därför SL jävlas med Reskassan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Bo Rengmark » ons 17 aug, 2016 12:59

roggek skrev:
Inge skrev:Att betala med fyra kuponger är ganska effektivt.

Att skaffa månadskort är ännu effektivare. Det är därför SL jävlas med Reskassan...

Visst är det bekvämt med månadskort men onekligen dyrt vid enstaka resor.
Vi får inte glömma bort att det finns en lag om trafikutförarens skyldighet att informera om biljettpriset för den aktuella resan.
SL bör städa upp i eget bo innan man föreslår höjning av kontrollavgiften.
Bo Rengmark

Inläggav LÅ1 » mån 29 aug, 2016 11:52

Nu vill Tamsons att återfallsplankning skall bli dyrare. Han vill också att kontrollanterna skall kunna gripa plankare som vägear identifiera sig.
"Så ska SL stoppa fusket - kan gripa plankare".

Och ja, kommentsren av LÅ är skriven av mig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » mån 29 aug, 2016 12:16

I många fall tycker jag faktiskt att Tamsons är rätt lyckad som trafiklandstingsråd, t ex i den här frågan. Så länge vi har en kollektivtrafik som delvis är avgiftsfinansierad måste de som vägrar finna sej i detta och hindras från att åka snålskjuts på oss andra. Det får också bli ett slut på juridiska spetsfyndigheter om det är "brottsligt" eller ej att vägra betala. Fortkörning, felparkering och plankning skall beivras å det starkaste, för det är förödande för samhällsmoralen och det allmänna rättsmedvetandet när vi tillåter "det är väl inte så farligt"-mentaliteten att sprida sej!

tycker
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav lirdo » tis 30 aug, 2016 7:11

Den här diskussionen om att kontrollanter ska börja gripa plankare som vägrar stanna och identifiera sig har pågått i så många år, men det är ju bara att konstatera att det fortfarande bara är att knalla förbi kontrollanterna. Det här kommer sannolikt rinna ut i sanden igen. Och om fyra, fem år kommer vi antagligen ha ett annat trafiklandstingsråd som påstår samma sak, att kontrollanter bör kunna gripa plankare... men plankarna kommer fortsätta knalla förbi... Någon som sätter emot, och påstår att vi verkligen kommer få se en konkret förändring i denna fråga? Jag är ytterst pessimistisk och härdad...
lirdo

Inläggav TKO » tis 30 aug, 2016 8:54

Då är det kanske dags att angripa problemet på ett nytt sätt?
Slopa de dyra och krångliga spärrarna och gör som de flesta stora tyska städer - satsa på täta och hårda kontroller!
Naturligtvis kräver detta ett annat förhållningssätt från personalens sida - eventuellt även annan personal...

tycker
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav BSB101 » tis 30 aug, 2016 9:01

Behövs ingen slopning av spärrarna för att ändra personalens befogenheter eller skaffa ny personal om den nuvarande inte duger. Så ditt förslag är ingen lösning utan mer kapitalförstöring med tanke på vad spärrarna kostat. En kostnad som är svår att få tillbaka om man slopar spärrarna.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tis 30 aug, 2016 10:52

BSB101 skrev:Behövs ingen slopning av spärrarna för att ändra personalens befogenheter eller skaffa ny personal om den nuvarande inte duger. Så ditt förslag är ingen lösning utan mer kapitalförstöring med tanke på vad spärrarna kostat. En kostnad som är svår att få tillbaka om man slopar spärrarna.

Om spärrarna inte fyller den funktion de antas ha (att stoppa plankarna) är det lika bra att ta bort dom! Det kommer att spara miljoner t ex vid nyanläggning av stationer. Bara för att man varit korkad behöver man inte fortsätta med det!

/TKO
TKO

Inläggav lirdo » tis 30 aug, 2016 12:44

Rent krasst är det väl ett samhälleligt förfall vars effekter hamnat i SL:s knä. Antalet utanförskapsområden har ökat från tre stycken 1990 till 186 st 2012, och antalet fortsätter att öka. Det här är ingenting som någon politiker kan uttala offentligt, men den krassa verkligheten är att vissa delar i princip är förlorade, det finns inga reella möjligheter att återupprätta ett fungerande kontrollsystem där. Hur ska obeväpnade kontrollanter kunna stoppa folk i s k utsatta områden, när inte ens polisen har någon respekt där?

Har med egna ögon sett kontrollanter jobba i Tensta, och det är en nedslående syn. Respekten är i princip noll hos många.
lirdo

Inläggav Lennart Petersen » tis 30 aug, 2016 15:10

TKO skrev:
BSB101 skrev:Behövs ingen slopning av spärrarna för att ändra personalens befogenheter eller skaffa ny personal om den nuvarande inte duger. Så ditt förslag är ingen lösning utan mer kapitalförstöring med tanke på vad spärrarna kostat. En kostnad som är svår att få tillbaka om man slopar spärrarna.

Om spärrarna inte fyller den funktion de antas ha (att stoppa plankarna) är det lika bra att ta bort dom! Det kommer att spara miljoner t ex vid nyanläggning av stationer. Bara för att man varit korkad behöver man inte fortsätta med det!

/TKO

Jag tror faktiskt att utan spärrar skulle vi få fler plankare. Det är idag skämmigt att hoppa över spärren, ta rygg eller forcera den på annat sätt och det syns tydligt .
Utan spärr skulle kanske många förfalla till något resonemang om att man tar böterna om det blir något och kanske tycker någon att för en kort resa är risken liten. Särskilt då på sena tider och i periferin där kontrollanter är sällsynta. Alltså vad jag skulle kalla välbeställda "kostymplankare ".
Spärren är ju också en bekräftelse på att man har ett giltigt kort och reser man på reskassa så aktiveras en biljett i spärren likaså om man laddat på nytt periodkoet eller en summa på reskassan.
På min station var det öppen linje en tid och då råkadejag själv ut för att ha glömt kortet vilket inte märktes, jo när jag åkte tillbaks fick jag lösa biljett så SL gick i vinst på denna plankning.
och visst kan man titta på utländska metrosystem med öppna spärrlinjer men det vanligaste runt om ivärlden är trots allt sluten linje med spärrar.
Lennart Petersen

Inläggav roggek » tis 30 aug, 2016 15:14

TKO skrev:I många fall tycker jag faktiskt att Tamsons är rätt lyckad som trafiklandstingsråd, t ex i den här frågan. Så länge vi har en kollektivtrafik som delvis är avgiftsfinansierad måste de som vägrar finna sej i detta och hindras från att åka snålskjuts på oss andra. Det får också bli ett slut på juridiska spetsfyndigheter om det är "brottsligt" eller ej att vägra betala. Fortkörning, felparkering och plankning skall beivras å det starkaste, för det är förödande för samhällsmoralen och det allmänna rättsmedvetandet när vi tillåter "det är väl inte så farligt"-mentaliteten att sprida sej!

tycker
Thomas K Ohlsson

Vi kan ju jämföra vad den här polisen skriver:
Bristen på konsekvens av brottslig verksamhet är skrämmande låg. Jag har tappat förtroendet för rättsväsendet, då kriminella år efter år tillåts fortsätta med sin verksamhet.

Och plankning är väl kriminellt?

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/att-bro ... ligen-fel/

Så min personliga uppfattning är att när jag sitter på "hemmet" om ett antal år, så har ingenting ändrat på sig i plankningsfrågan och dess straff nämnvärt...
"Fuskåkt" har folk gjort i alla tider, det kan nog nr 1 intyga...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav NerdBoy » tis 30 aug, 2016 18:35

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:

/TKO

Jag tror faktiskt att utan spärrar skulle vi få fler plankare. Det är idag skämmigt att hoppa över spärren, ta rygg eller forcera den på annat sätt och det syns tydligt .
Utan spärr skulle kanske många förfalla till något resonemang om att man tar böterna om det blir något och kanske tycker någon att för en kort resa är risken liten. Särskilt då på sena tider och i periferin där kontrollanter är sällsynta. Alltså vad jag skulle kalla välbeställda "kostymplankare ".
Spärren är ju också en bekräftelse på att man har ett giltigt kort och reser man på reskassa så aktiveras en biljett i spärren likaså om man laddat på nytt periodkoet eller en summa på reskassan.
På min station var det öppen linje en tid och då råkadejag själv ut för att ha glömt kortet vilket inte märktes, jo när jag åkte tillbaks fick jag lösa biljett så SL gick i vinst på denna plankning.
och visst kan man titta på utländska metrosystem med öppna spärrlinjer men det vanligaste runt om ivärlden är trots allt sluten linje med spärrar.

Under en tid period hade konduktörerna på Roslagsbanan kortläsare som bara kunde läsa av det som fanns på kortet, inte aktivera vilande periodladdningar. Plötsligt var det många resenärer som hade just vilande laddningar, och lade huvudet på sned och sade "jahaaa..." när konduktörerna förklarade att de måste använda kortet på en buss eller i tunnelbanespärr för att aktivera laddningarna. "Kostymplankare" är ett väldigt träffande ord för de här personerna, de skulle aldrig hoppa över en spärr men när det gick att planka utan problem så tog de chansen.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » tis 30 aug, 2016 19:02

Jag är positiv till att man börjar ta plankarproblemet på allvar, men jag tycker att höjda avgifter är fel väg att gå. Ju högre avgift, desto större anledning för plankarna att tjafsa och krångla när de åker fast. Resultatet blir mer stök och bråk runt oss som är ärliga och betalar för oss. En tuffare arbetsmiljö för kontrollanterna verkar ju dessutom vara ett effektivt sätt att gallra bort de vettiga medarbetarna, så att man till slut bara har kvar de som tycker att ett bra kundbemötande är att gå in i en vagn och argt bröla "FÄRDBEVIS!!!" på bästa Gestapo-manér. Varpå även vi ärliga instinktivt knyter näven i fickan och tänker "så f-n heller".

Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Lennart Petersen » tis 30 aug, 2016 19:40

NerdBoy skrev:Jag är positiv till att man börjar ta plankarproblemet på allvar, men jag tycker att höjda avgifter är fel väg att gå. Ju högre avgift, desto större anledning för plankarna att tjafsa och krångla när de åker fast. Resultatet blir mer stök och bråk runt oss som är ärliga och betalar för oss. En tuffare arbetsmiljö för kontrollanterna verkar ju dessutom vara ett effektivt sätt att gallra bort de vettiga medarbetarna, så att man till slut bara har kvar de som tycker att ett bra kundbemötande är att gå in i en vagn och argt bröla "FÄRDBEVIS!!!" på bästa Gestapo-manér. Varpå även vi ärliga instinktivt knyter näven i fickan och tänker "så f-n heller".

Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.

Absolut. Håller med helt och hållet, kanske en lagom kontrollavgift vore motsvarande ett månadskort alltså 800kr och kontroller så en vanlig resenär på månadskort blir kollad minst en gång i månaden. Förr var det också lägre avgift för den som hade åkt i fel zon eller så men det är avskaffat, det kan ju sägas att hälften av de som åker fast i kontrollerna har biljett men till reducerat pris fast man inte är berättigad eller så har man åkt i fel zon. Fast nu försvinner ju zonerna snart.
Och kanske går det att fundera på något system där man får nedsatt avgift första gången man torskar i en kontroll och om man medger att detta registreras.
Lennart Petersen

Re: SL vill höja kontrollavgiften till 1500 BAM

Inläggav daniel_s » tis 30 aug, 2016 19:48

Och vad skulle poängen vara med det? Om falskåkningen är ursäktlig så ska ju ingen kontrollavgift alls tas ut. Reducerad kontrollavgift skulle väl möjligen kunna komma i fråga om det står i något slags kvantitativ proportion till falskåkningens omfattning, t ex i de fall från förr som du nämner. Att reducera avgiften enbart utifrån personens beteende EFTER avslöjad gärning tycker jag däremot låter väldigt osvenskt och rätts-osäkert.
daniel_s

Re: SL vill höja kontrollavgiften till 1500 BAM

Inläggav Lennart Petersen » tis 30 aug, 2016 22:42

daniel_s skrev:Och vad skulle poängen vara med det? Om falskåkningen är ursäktlig så ska ju ingen kontrollavgift alls tas ut. Reducerad kontrollavgift skulle väl möjligen kunna komma i fråga om det står i något slags kvantitativ proportion till falskåkningens omfattning, t ex i de fall från förr som du nämner. Att reducera avgiften enbart utifrån personens beteende EFTER avslöjad gärning tycker jag däremot låter väldigt osvenskt och rätts-osäkert.

Är det mig du svara med ditt inlägg, det framgår inte riktigt.
Det här systemet med måttlig avgift första gången man åker fast och sedan höjd vartefter finns på en del håll utomlands.
Och tanken är väl att en gång kan vara o.k , man kan ha gjort något misstag oavsiktligt eller så.
Men upprepade gånger så avslöjar man ju att man är vaneplankare och då kan det vara motiverat med full avgift.
Lennart Petersen

Inläggav Verspieder » tis 30 aug, 2016 23:29

NerdBoy skrev:Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.

Efter att ha talat med ett 20-tal kollegor jag jag påstå att den senaste biljettkontrollen inom Norrtälje trafikområde som vi minns, skedde på UL 807 (idag SL 677) andra halvan av 2003, eller möjligtvis tidigt 2004.
Verspieder

Inläggav Verspieder » tis 30 aug, 2016 23:35

daniel_s skrev:Den aktuella resan går inte att klara på tre kuponger, eftersom tiden mellan bytena är för lång. Det ligger därför närmast till hands att blippa två kuponger vid Hembygdsgården och ytterligare tre vid Ekerö centrum, vilket hade gett dig bäst möjligheter för den fortsatta resan (t ex med T-bana och byte till innerstadsbuss).

Det finns emellertid en lösning som är billigare i många fall, och det hade varit att blippa FYRA kuponger redan vid första påstigningen. En sådan biljett gäller ju i 120 minuter, vilket tar dig hela vägen till Brommaplan och in i tunnelbanan där så att du kan åka till valfri plats på tunnelbanenätet. Ska du vidare sedan så kan det dock bli sex kuponger i slutänden, medan du hade klarat dig på fem enligt den förra lösningen.

Med tanke på att fyrakupongsresan idag har betydligt längre giltighet än trekupongsresan: Är det någon som hört/läst något om hur lång bytestiden kommer att bli för reskasseresenärer efter att zonerna avskaffats? Då kommer det ju bara att bli en enda slags reskasseresa.
Resenärerna här uppe i norra länstredjedelen börjar ju fundera på sådant redan nu, men som personal kan man (som vanligt) tyvärr inte ge dem några svar.
Verspieder

Inläggav Lennart Petersen » ons 31 aug, 2016 1:08

Verspieder skrev:[

Med tanke på att fyrakupongsresan idag har betydligt längre giltighet än trekupongsresan: Är det någon som hört/läst något om hur lång bytestiden kommer att bli för reskasseresenärer efter att zonerna avskaffats? Då kommer det ju bara att bli en enda slags reskasseresa.
Resenärerna här uppe i norra länstredjedelen börjar ju fundera på sådant redan nu, men som personal kan man (som vanligt) tyvärr inte ge dem några svar.

Den omfattande utredning TN 2015-0378 som presenterades i Februari förordade 75 min giltighet för den gemensamma enzonsresan. Enligt utredningen klarar 97,4% av resenärerna sista byte inom denna tid.
Återstående lär väl få lösa en ny biljett och i en del relationer kanske det kan bli så att man får lösa två ena riktningen men klarar sig på en i den andra lite nu beroende på hur bytena ligger.
Lennart Petersen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik