SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav TKO » tis 30 aug, 2016 10:52

BSB101 skrev:Behövs ingen slopning av spärrarna för att ändra personalens befogenheter eller skaffa ny personal om den nuvarande inte duger. Så ditt förslag är ingen lösning utan mer kapitalförstöring med tanke på vad spärrarna kostat. En kostnad som är svår att få tillbaka om man slopar spärrarna.


Om spärrarna inte fyller den funktion de antas ha (att stoppa plankarna) är det lika bra att ta bort dom! Det kommer att spara miljoner t ex vid nyanläggning av stationer. Bara för att man varit korkad behöver man inte fortsätta med det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav lirdo » tis 30 aug, 2016 12:44

Rent krasst är det väl ett samhälleligt förfall vars effekter hamnat i SL:s knä. Antalet utanförskapsområden har ökat från tre stycken 1990 till 186 st 2012, och antalet fortsätter att öka. Det här är ingenting som någon politiker kan uttala offentligt, men den krassa verkligheten är att vissa delar i princip är förlorade, det finns inga reella möjligheter att återupprätta ett fungerande kontrollsystem där. Hur ska obeväpnade kontrollanter kunna stoppa folk i s k utsatta områden, när inte ens polisen har någon respekt där?

Har med egna ögon sett kontrollanter jobba i Tensta, och det är en nedslående syn. Respekten är i princip noll hos många.
lirdo
 
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:02

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Lennart Petersen » tis 30 aug, 2016 15:10

TKO skrev:
BSB101 skrev:Behövs ingen slopning av spärrarna för att ändra personalens befogenheter eller skaffa ny personal om den nuvarande inte duger. Så ditt förslag är ingen lösning utan mer kapitalförstöring med tanke på vad spärrarna kostat. En kostnad som är svår att få tillbaka om man slopar spärrarna.


Om spärrarna inte fyller den funktion de antas ha (att stoppa plankarna) är det lika bra att ta bort dom! Det kommer att spara miljoner t ex vid nyanläggning av stationer. Bara för att man varit korkad behöver man inte fortsätta med det!

/TKO

Jag tror faktiskt att utan spärrar skulle vi få fler plankare. Det är idag skämmigt att hoppa över spärren, ta rygg eller forcera den på annat sätt och det syns tydligt .
Utan spärr skulle kanske många förfalla till något resonemang om att man tar böterna om det blir något och kanske tycker någon att för en kort resa är risken liten. Särskilt då på sena tider och i periferin där kontrollanter är sällsynta. Alltså vad jag skulle kalla välbeställda "kostymplankare ".
Spärren är ju också en bekräftelse på att man har ett giltigt kort och reser man på reskassa så aktiveras en biljett i spärren likaså om man laddat på nytt periodkoet eller en summa på reskassan.
På min station var det öppen linje en tid och då råkadejag själv ut för att ha glömt kortet vilket inte märktes, jo när jag åkte tillbaks fick jag lösa biljett så SL gick i vinst på denna plankning.
och visst kan man titta på utländska metrosystem med öppna spärrlinjer men det vanligaste runt om ivärlden är trots allt sluten linje med spärrar.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav roggek » tis 30 aug, 2016 15:14

TKO skrev:I många fall tycker jag faktiskt att Tamsons är rätt lyckad som trafiklandstingsråd, t ex i den här frågan. Så länge vi har en kollektivtrafik som delvis är avgiftsfinansierad måste de som vägrar finna sej i detta och hindras från att åka snålskjuts på oss andra. Det får också bli ett slut på juridiska spetsfyndigheter om det är "brottsligt" eller ej att vägra betala. Fortkörning, felparkering och plankning skall beivras å det starkaste, för det är förödande för samhällsmoralen och det allmänna rättsmedvetandet när vi tillåter "det är väl inte så farligt"-mentaliteten att sprida sej!

tycker
Thomas K Ohlsson



Vi kan ju jämföra vad den här polisen skriver:
Bristen på konsekvens av brottslig verksamhet är skrämmande låg. Jag har tappat förtroendet för rättsväsendet, då kriminella år efter år tillåts fortsätta med sin verksamhet.


Och plankning är väl kriminellt?

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/att-bro ... ligen-fel/


Så min personliga uppfattning är att när jag sitter på "hemmet" om ett antal år, så har ingenting ändrat på sig i plankningsfrågan och dess straff nämnvärt...
"Fuskåkt" har folk gjort i alla tider, det kan nog nr 1 intyga...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav NerdBoy » tis 30 aug, 2016 18:35

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:
BSB101 skrev:Behövs ingen slopning av spärrarna för att ändra personalens befogenheter eller skaffa ny personal om den nuvarande inte duger. Så ditt förslag är ingen lösning utan mer kapitalförstöring med tanke på vad spärrarna kostat. En kostnad som är svår att få tillbaka om man slopar spärrarna.


Om spärrarna inte fyller den funktion de antas ha (att stoppa plankarna) är det lika bra att ta bort dom! Det kommer att spara miljoner t ex vid nyanläggning av stationer. Bara för att man varit korkad behöver man inte fortsätta med det!

/TKO

Jag tror faktiskt att utan spärrar skulle vi få fler plankare. Det är idag skämmigt att hoppa över spärren, ta rygg eller forcera den på annat sätt och det syns tydligt .
Utan spärr skulle kanske många förfalla till något resonemang om att man tar böterna om det blir något och kanske tycker någon att för en kort resa är risken liten. Särskilt då på sena tider och i periferin där kontrollanter är sällsynta. Alltså vad jag skulle kalla välbeställda "kostymplankare ".
Spärren är ju också en bekräftelse på att man har ett giltigt kort och reser man på reskassa så aktiveras en biljett i spärren likaså om man laddat på nytt periodkoet eller en summa på reskassan.
På min station var det öppen linje en tid och då råkadejag själv ut för att ha glömt kortet vilket inte märktes, jo när jag åkte tillbaks fick jag lösa biljett så SL gick i vinst på denna plankning.
och visst kan man titta på utländska metrosystem med öppna spärrlinjer men det vanligaste runt om ivärlden är trots allt sluten linje med spärrar.

Under en tid period hade konduktörerna på Roslagsbanan kortläsare som bara kunde läsa av det som fanns på kortet, inte aktivera vilande periodladdningar. Plötsligt var det många resenärer som hade just vilande laddningar, och lade huvudet på sned och sade "jahaaa..." när konduktörerna förklarade att de måste använda kortet på en buss eller i tunnelbanespärr för att aktivera laddningarna. "Kostymplankare" är ett väldigt träffande ord för de här personerna, de skulle aldrig hoppa över en spärr men när det gick att planka utan problem så tog de chansen.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5570
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav NerdBoy » tis 30 aug, 2016 19:02

Jag är positiv till att man börjar ta plankarproblemet på allvar, men jag tycker att höjda avgifter är fel väg att gå. Ju högre avgift, desto större anledning för plankarna att tjafsa och krångla när de åker fast. Resultatet blir mer stök och bråk runt oss som är ärliga och betalar för oss. En tuffare arbetsmiljö för kontrollanterna verkar ju dessutom vara ett effektivt sätt att gallra bort de vettiga medarbetarna, så att man till slut bara har kvar de som tycker att ett bra kundbemötande är att gå in i en vagn och argt bröla "FÄRDBEVIS!!!" på bästa Gestapo-manér. Varpå även vi ärliga instinktivt knyter näven i fickan och tänker "så f-n heller".

Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5570
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Lennart Petersen » tis 30 aug, 2016 19:40

NerdBoy skrev:Jag är positiv till att man börjar ta plankarproblemet på allvar, men jag tycker att höjda avgifter är fel väg att gå. Ju högre avgift, desto större anledning för plankarna att tjafsa och krångla när de åker fast. Resultatet blir mer stök och bråk runt oss som är ärliga och betalar för oss. En tuffare arbetsmiljö för kontrollanterna verkar ju dessutom vara ett effektivt sätt att gallra bort de vettiga medarbetarna, så att man till slut bara har kvar de som tycker att ett bra kundbemötande är att gå in i en vagn och argt bröla "FÄRDBEVIS!!!" på bästa Gestapo-manér. Varpå även vi ärliga instinktivt knyter näven i fickan och tänker "så f-n heller".

Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.

Absolut. Håller med helt och hållet, kanske en lagom kontrollavgift vore motsvarande ett månadskort alltså 800kr och kontroller så en vanlig resenär på månadskort blir kollad minst en gång i månaden. Förr var det också lägre avgift för den som hade åkt i fel zon eller så men det är avskaffat, det kan ju sägas att hälften av de som åker fast i kontrollerna har biljett men till reducerat pris fast man inte är berättigad eller så har man åkt i fel zon. Fast nu försvinner ju zonerna snart.
Och kanske går det att fundera på något system där man får nedsatt avgift första gången man torskar i en kontroll och om man medger att detta registreras.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL vill höja kontrollavgiften till 1500 BAM

Inläggav daniel_s » tis 30 aug, 2016 19:48

Och vad skulle poängen vara med det? Om falskåkningen är ursäktlig så ska ju ingen kontrollavgift alls tas ut. Reducerad kontrollavgift skulle väl möjligen kunna komma i fråga om det står i något slags kvantitativ proportion till falskåkningens omfattning, t ex i de fall från förr som du nämner. Att reducera avgiften enbart utifrån personens beteende EFTER avslöjad gärning tycker jag däremot låter väldigt osvenskt och rätts-osäkert.
daniel_s
 
Inlägg: 11288
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL vill höja kontrollavgiften till 1500 BAM

Inläggav Lennart Petersen » tis 30 aug, 2016 22:42

daniel_s skrev:Och vad skulle poängen vara med det? Om falskåkningen är ursäktlig så ska ju ingen kontrollavgift alls tas ut. Reducerad kontrollavgift skulle väl möjligen kunna komma i fråga om det står i något slags kvantitativ proportion till falskåkningens omfattning, t ex i de fall från förr som du nämner. Att reducera avgiften enbart utifrån personens beteende EFTER avslöjad gärning tycker jag däremot låter väldigt osvenskt och rätts-osäkert.


Är det mig du svara med ditt inlägg, det framgår inte riktigt.
Det här systemet med måttlig avgift första gången man åker fast och sedan höjd vartefter finns på en del håll utomlands.
Och tanken är väl att en gång kan vara o.k , man kan ha gjort något misstag oavsiktligt eller så.
Men upprepade gånger så avslöjar man ju att man är vaneplankare och då kan det vara motiverat med full avgift.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Verspieder » tis 30 aug, 2016 23:29

NerdBoy skrev:Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.


Efter att ha talat med ett 20-tal kollegor jag jag påstå att den senaste biljettkontrollen inom Norrtälje trafikområde som vi minns, skedde på UL 807 (idag SL 677) andra halvan av 2003, eller möjligtvis tidigt 2004.
Verspieder
 
Inlägg: 2492
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Verspieder » tis 30 aug, 2016 23:35

daniel_s skrev:Den aktuella resan går inte att klara på tre kuponger, eftersom tiden mellan bytena är för lång. Det ligger därför närmast till hands att blippa två kuponger vid Hembygdsgården och ytterligare tre vid Ekerö centrum, vilket hade gett dig bäst möjligheter för den fortsatta resan (t ex med T-bana och byte till innerstadsbuss).

Det finns emellertid en lösning som är billigare i många fall, och det hade varit att blippa FYRA kuponger redan vid första påstigningen. En sådan biljett gäller ju i 120 minuter, vilket tar dig hela vägen till Brommaplan och in i tunnelbanan där så att du kan åka till valfri plats på tunnelbanenätet. Ska du vidare sedan så kan det dock bli sex kuponger i slutänden, medan du hade klarat dig på fem enligt den förra lösningen.


Med tanke på att fyrakupongsresan idag har betydligt längre giltighet än trekupongsresan: Är det någon som hört/läst något om hur lång bytestiden kommer att bli för reskasseresenärer efter att zonerna avskaffats? Då kommer det ju bara att bli en enda slags reskasseresa.
Resenärerna här uppe i norra länstredjedelen börjar ju fundera på sådant redan nu, men som personal kan man (som vanligt) tyvärr inte ge dem några svar.
Verspieder
 
Inlägg: 2492
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Lennart Petersen » ons 31 aug, 2016 1:08

Verspieder skrev:[

Med tanke på att fyrakupongsresan idag har betydligt längre giltighet än trekupongsresan: Är det någon som hört/läst något om hur lång bytestiden kommer att bli för reskasseresenärer efter att zonerna avskaffats? Då kommer det ju bara att bli en enda slags reskasseresa.
Resenärerna här uppe i norra länstredjedelen börjar ju fundera på sådant redan nu, men som personal kan man (som vanligt) tyvärr inte ge dem några svar.


Den omfattande utredning TN 2015-0378 som presenterades i Februari förordade 75 min giltighet för den gemensamma enzonsresan. Enligt utredningen klarar 97,4% av resenärerna sista byte inom denna tid.
Återstående lär väl få lösa en ny biljett och i en del relationer kanske det kan bli så att man får lösa två ena riktningen men klarar sig på en i den andra lite nu beroende på hur bytena ligger.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Verspieder » ons 31 aug, 2016 10:27

Lennart Petersen skrev:Den omfattande utredning TN 2015-0378 som presenterades i Februari förordade 75 min giltighet för den gemensamma enzonsresan. Enligt utredningen klarar 97,4% av resenärerna sista byte inom denna tid.
Återstående lär väl få lösa en ny biljett och i en del relationer kanske det kan bli så att man får lösa två ena riktningen men klarar sig på en i den andra lite nu beroende på hur bytena ligger.


Tack för bra svar!
Verspieder
 
Inlägg: 2492
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav TKO » ons 31 aug, 2016 10:37

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:Se istället till att ha så täta kontroller att det inte lönar sig att planka. Jag åker buss dagligen och jag minns inte när den senaste kontrollen var, kanske sju-åtta år sedan eller så.


Efter att ha talat med ett 20-tal kollegor jag jag påstå att den senaste biljettkontrollen inom Norrtälje trafikområde som vi minns, skedde på UL 807 (idag SL 677) andra halvan av 2003, eller möjligtvis tidigt 2004.


"Hemma på våran gata i stan..." - dvs på Hjälmarsvägen så sker biljettkontroller ombord på 160 flera gånger per år. Om detta beror på att årstaborna anses särskilt benägna att inte göra rätt för sej eller om det finns andra orsaker kan man ju spekulera i. För det kan väl inte ha något samband med att kontrollpersonalen tycker det är en rätt behaglig arbetsuppgift - linjen ligger tämligen centralt, det finns rastlokaler vid Gullmarsplan, risken för bråk och konflikter är liten?

På linje 160 uppkommer ofta en situation där jag faktiskt tycker det är befogat för en resenär utan giltig biljett att ifrågasätta en eventuell kontrollavgift. Följande händer nästan varje gång jag åker buss:

- En person stiger på bussen och blippar sitt kort. Pip-pip-pip-pip-piip låter det från kortläsaren. Nytt försök med samma resultat. Föraren kollar kortinnehållet och ser att reskassan är slut eller att periodkortet gått ut. Resenären säger då något i stil med "Oj, ok jag laddar kortet uppe vid Gullmarsplan". I 10 fall av 10 ger föraren sin tillåtelse, och då har vi en resenär utan giltigt färdbevis men som fått tillåtelse av SL:s representant på platsen att åka med. Om det blir kontroll, vem är då den skyldige?

/TKO
(som hoppas att ni ursäktar att även detta inlägg delvis handlar om en känd busslinje i Årsta!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Lennart Petersen » ons 31 aug, 2016 15:45

TKO skrev:[
På linje 160 uppkommer ofta en situation där jag faktiskt tycker det är befogat för en resenär utan giltig biljett att ifrågasätta en eventuell kontrollavgift. Följande händer nästan varje gång jag åker buss:

- En person stiger på bussen och blippar sitt kort. Pip-pip-pip-pip-piip låter det från kortläsaren. Nytt försök med samma resultat. Föraren kollar kortinnehållet och ser att reskassan är slut eller att periodkortet gått ut. Resenären säger då något i stil med "Oj, ok jag laddar kortet uppe vid Gullmarsplan". I 10 fall av 10 ger föraren sin tillåtelse, och då har vi en resenär utan giltigt färdbevis men som fått tillåtelse av SL:s representant på platsen att åka med. Om det blir kontroll, vem är då den skyldige?

/TKO
(som hoppas att ni ursäktar att även detta inlägg delvis handlar om en känd busslinje i Årsta!)


Lite knepig juridik men det borde hålla eftersom föraren får anses representera säljande företag.
Det får dock nog inte vara helt orimliga löften där resenären borde förstått att den som lovar inte har rätt att göra så.
Sen gäller det ju också att bevisa att löftet verkligen har avgivits vilket kanske kan bli knepigt. det finns övervakningskamera men i ett rättsfall häromåret när en kvinna sade att hon blippat sitt kort i spärren på rätt men det ändå inte blivit registrerat vägrade man låta henne använda övervakningsfilmen men vad jag minns friades hon ändå.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav daniel_s » ons 31 aug, 2016 20:20

Det var ett väldans tjat om den där övervakningsfilmen. För alla som det är någon ordning på är det alldeles självklart att den inte kan användas i såna här sammanhang. Nog om det!

I övrigt är det väl inte heller någon knepig juridik, utan det är en helt vanlig avtalshistoria så länge det ytterst är föraren som avgör vad som är en giltig biljett eller inte. Om man inför påstigning i alla dörrar och självbetjäning (som på Tvärbanan) blir det ju en annan historia.
daniel_s
 
Inlägg: 11288
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Verspieder » tor 01 sep, 2016 10:23

Vad som gäller är ju en bedömningsfråga. I min del av stan (dvs 5-6 mil norr om den) är det ju normalläge med två-tre mil mellan SL-ombuden, och där är det kutym att låta äldre resenärer med tomma reskassekort åka med från sjumilaskogen till en av de lite större orterna där ombud finns. Oftast sker ändå ett bussbyte där, så resenären hinner in och ladda upp kortet innan denne stiger på nästa buss. Och då de flesta av sådana enstaka "gratisresor" ändå sker endast inom zon C, så blir det ju oftast ändå rätt summa betald då tre eller fyra kuponger därefter dras på bussen som korsar kommungränsen, tillika zongränsen, och går inåt Stockholm.

Att försöka fuskåka med ett tomt reskassekort från en ort med ett försäljningsombud och hem ut till skogen förekommer nästan aldrig, utan detta sker i princip alltid in mot sådana orter.
Senast redigerad av Verspieder tor 01 sep, 2016 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Verspieder
 
Inlägg: 2492
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Kristofer » tor 01 sep, 2016 15:46

Verspieder skrev:Vad som gäller är ju en bedömningsfråga. I min del av stan (dvs 5-6 mil norr om den) är det ju normalläge med två-tre mil mellan SL-ombuden, och där är det kutym att låta äldre resenärer med tomma reskassekort åka med från sjumilaskogen till en av de lite större orterna där ombud finns. Oftast sker ändå ett bussbyte där, så resenären hinner in och ladda upp kortet innan denne stiger på nästa buss. Och då de flesta av sådana enstaka "gratisresor" ändå sker endast inom zon C, så blir det ju oftast ändå rätt summa betald då tre eller fyra kuponger därefter dras på bussen som kostar kommungränsen, tillika zongränsen, och går inåt Stockholm.

Att försöka fuskåka med ett tomt reskassekort från en ort med ett försäljningsombud och hem ut till skogen förekommer nästan aldrig, utan detta sker i princip alltid in mot sådana orter.

Kanske dags att återinföra de regler SL hade på sina mälarölinjer i början av 70-talet innan 50-kortet kom...
Skärmavbild 2016-09-01 kl. 16.39.18.png
Skärmavbild 2016-09-01 kl. 16.39.18.png (63.66 KiB) Visad 1232 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1332
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst