SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Odd » fre 12 aug, 2016 16:42

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6495522

Jag skulle gärna se att man tar det ett par steg längre.
- Andra gången ger dubbel avgift.
- Slipp-från fängelse-kort: 4000:- (Man slipper bli registrerad om man betalar avgiften direkt på plats med kort).
- Anmälan till åklagare för bedrägligt beteende vid tre förseelser inom, låt säga, 24 månader. För bedrägligt beteende är straffet böter eller fängelse i högst sex månader. Sen får åklagare och domstol avgöra om det beror på uppsåt eller slarv.

Eller något sådant...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: SL vill höja straffavgiften till 1500 bagis

Inläggav Inge » fre 12 aug, 2016 16:47

Jag tycker att man borde följa lagen och lämna kvitton, så att resenärerna enklare kunde bevisa sin oskuld. Eller eventuellt hjälpa SL att få betalt de gånger det framkommer genom kvittot att SLs system inte fungerat.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 8:52

Om signaturen 'Inge' anser att SL inte följer 'lagen' föreslår jag att en polisanmälan görs, så får vi frågan rättsligt prövad!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Hechtwagen » lör 13 aug, 2016 9:05

Jag tycker att alla vi som åkt kollektivt ett helt liiiiiv utan att misslyckas med att betala för oss och få stryk och böter av kontrollörer och ordningsvakter utgör en sorts elit i sammhället! Är faktiskt beredd att tillstå att jag ser ner på och föraktar folk som plankar eller inte anser sig kunna bena ut hur man blippar ett accesskort!

För övrigt verkar SL ha backat på att vi med periodladdningar ska blippa våra kort när vi reser med tvärbanan.

Tvärbanan och hela tunnelbanan ligger i samma zon så hur svårt är detta egentligen? Jiiiiiisus!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 10:21

Själv ser jag ner på folk som inte kan klara av att hantera sitt eget biljettsystem och försöker skylla på andra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 10:33

Och vilka är det som signaturen 'Inge' beskyller för att inte klara av sitt eget biljettsystem och sedan skyller på andra - oklart vilka?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 10:46

TKO skrev:Och vilka är det som signaturen 'Inge' beskyller för att inte klara av sitt eget biljettsystem och sedan skyller på andra - oklart vilka?

undrar
Thomas K Ohlsson

Tja, vems kan biljettsystemet vara?

Och det är väl heller inte okänt att man dragit resenärer till domstol i sina försök att skylla ifrån sig?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 10:54

Så i den här tråden beskylls SL för att dra resenärer inför domstol för att skyla över sina egna misstag och i en annan tråd beskylls bolaget för att inte följa lagen - oklart vilken lag som avses. Det är allvarliga anklagelser... men det är klart att en anonym skribent på detta forum behöver ju inte stå till svars för sådant.

Men det finns kanske bevis som signaturen kan peka på?

/TKO
TKO

Inläggav Verspieder » lör 13 aug, 2016 10:56

TKO skrev:Och vilka är det som signaturen 'Inge' beskyller för att inte klara av sitt eget biljettsystem och sedan skyller på andra - oklart vilka?

Trafikförvaltningen kanske?

Personligen anser jag inte att biljettsystemet är så extrem svårt. Ologiskt programmerat med det ålderdomliga kupongtänket givetvis, men den största bristen ser jag som oförmågan att kunna förklara kombinationen av zonsystemet och "kupongerna" för resenärerna på ett bra sätt. Många japanska städer har ännu äldre och krångligare maskinella system. Kyotos tunnelbana t.ex. Men de klarar av att pedagogiskt och grafiskt förklara hur ovana resenärerna ska göra. Utan att de knappt ens behöva blanda in engelska textbeskrivningar. Som svensk lantis har jag lättare att förstå kollektivtrafikens instruktioner i Japan, jämfört med i huvudstaden i hemlandet. Nu är det ju dock inte lång tid kvar innan SL-zonerna försvinner, men jag tror seriöst att vi kommer att leva med förvirrade osäkra resenärer ända fram till zonernas sista dag.
Nu hade man ju inte behövt avskaffa zonerna helt, då det hade räckt att avskaffa kupongtänket. Men detta kupongtänk verkar ha varit alltför rotat och låst, för att förenkla till en kupong per zon.

Lite oklart exakt när zonerna försvinner för övrigt. Jag jobbar på ett företag som arbetar med SL-trafik, men det är (som alltid) rent omöjligt att som SL-medarbetare få reda på sådan information på rätt väg. Kanske någon här vet mer exakt?
Verspieder

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 11:01

Ja, zonerna har ju inget med problemen på tvärbanan och tunnelbanan att göra. Så problemen blir givetvis kvar. Zonerna har egentligen inte varit något problem.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 11:04

I kassalagen framgår att man är skyldig att erbjuda kvitto.

Eftersom vi haft ingående diskussioner om detta tidigare föreslås läsning av äldre trådar för den intresserade.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 11:09

Inge skrev:I kassalagen framgår att man är skyldig att erbjuda kvitto.

Eftersom vi haft ingående diskussioner om detta tidigare föreslås läsning av äldre trådar för den intresserade.

Jag förmodar att signaturen 'Inge' gjort det som varje ansvarskännande medborgare bör göra när hen upptäcker ett lagbrott. Då är min fråga om anmälan medförde att en förundersökning inletts?

/TKO
TKO

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 11:15

TKO skrev:
Inge skrev:I kassalagen framgår att man är skyldig att erbjuda kvitto.

Jag förmodar att signaturen 'Inge' gjort det som varje ansvarskännande medborgare bör göra när hen upptäcker ett lagbrott. Då är min fråga om anmälan medförde att en förundersökning inletts?

/TKO

Som sen ansvarskännande medborgare jag är, informerar jag så ofta som möjligt !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 11:19

Jag tolkar detta som att ingen polisanmälan gjorts och saken därför ej är rättsligt prövad.

Jag har visst sagt det förr, men det tål att upprepas:

- Signaturen 'Inge' är en papperstiger!

upplyser
Kamrat Ohlsson
TKO

Inläggav Verspieder » lör 13 aug, 2016 11:57

Hechtwagen skrev:Tvärbanan och hela tunnelbanan ligger i samma zon så hur svårt är detta egentligen? Jiiiiiisus!

Noterade inte detta innan jag skrev mitt förra inlägg. Pga detta (och mitt genuina ointresse för det mesta som ligger inom zon A) drog jag upp zonerna i onödan. Ursäkta.

Inge skrev:Ja, zonerna har ju inget med problemen på tvärbanan och tunnelbanan att göra. Så problemen blir givetvis kvar. Zonerna har egentligen inte varit något problem.

För resor inom samma zon är ju systemet väldigt enkelt att förklara för resenären. Då kan det knappast vara okunskap det rör sig om i första hand, utan mera att man avsiktligt struntar i att visera kortet/biljetten.
Verspieder

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 12:04

Eller att själva systemet helt enkelt inte fungerat. Förekommer.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 14:27

"Kontrollanter ska få gripa plankare och bötern höjs - så ska SL stoppa fusket".

Redan i dag har väl kontrollanterna rätt att göra s.k. envarsgripande om det handlar om falska biljetter. Men skall de göra det så behöver de väl en adekvat utbildning. Bättre då att ha med ordningsvakter vid kontrollerna. De kan gripa personer för andra brott än de som har fängelse i straffskalan. Men om det betyder att de kan gripa en biljettlös resenär eller en som plankar genom spärren vet jag inte.

En gång i sommar har jag sett att det fanns poliser lite diskret stående i närheten när det var utgångskontroll från T-banan mot Centralen. De vinkades fram vid behov.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » lör 13 aug, 2016 15:40

Verspieder skrev:[

Personligen anser jag inte att biljettsystemet är så extrem svårt. Ologiskt programmerat med det ålderdomliga kupongtänket givetvis, men den största bristen ser jag som oförmågan att kunna förklara kombinationen av zonsystemet och "kupongerna" för resenärerna på ett bra sätt. Många japanska städer har ännu äldre och krångligare maskinella system. Kyotos tunnelbana t.ex. Men de klarar av att pedagogiskt och grafiskt förklara hur ovana resenärerna ska göra. Utan att de knappt ens behöva blanda in engelska textbeskrivningar. Som svensk lantis har jag lättare att förstå kollektivtrafikens instruktioner i Japan, jämfört med i huvudstaden i hemlandet. på sådan information på rätt ?

För Japan kan ju inflikas att straffavgifter för den som gör fel finns inte i egentlig bemärkelse. Åker man t.ex för långt så betalar man bara mellanskillnaden till det högre priset. Mycket god betalningsmoral i grunden och det faktum att man ofta har utgångsspärrar bidrar till att detta fungerar.
Lennart Petersen

Inläggav Bo Rengmark » tis 16 aug, 2016 0:18

Måste också se ned på SLs synsätt att låta bli att ta sitt eget ansvar, i stället vältrar man över det på resenären.
Jag tar ett praktiskt exempel på resa jag har gjort. Skulle åka med söndagens sista tur från Hembygdsgården på Adelsö till Brommaplan. Eftersom inte reseplaneraren klarade av att ge prisuppgift ringde jag SL och fick beskedet att resan kostar tre kuponger. Vid påstigning på bussen räckte jag över mitt förinstälda tvåkupongerskort till föraren och sade att jag skulle till Brommaplan varpå han drog tre kuponger. Vid hemkomsten upptäckte att det dragits fem kuponger, för biljetten hade gått ut precis före bytet vid Ekerö centrum. Jag upptäcker då att jag fuskåkt sista delsträckan, det var ju där jag passerade zongränsen. Enligt SL är det alltid den resande som har ansvaret för att ha en giltig biljett och därigenom riskerar jag också att få kontrollavgift. Att sedan inte reseplanerare, SL kundtjänst och bussföraren klarar av att ge rätt information saknar tydligen betydelse.
Jag länkar till motsvarande avgång 19.49 i reseplaneraren. http://sl.se/sv/#/Travel/SearchTravelById/Hembygdsg%C3%A5rden%20(Eker%C3%B6)/Brommaplan%20(Stockholm)/3161/9109/2016-08-28%252019_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false
Bo Rengmark

Inläggav daniel_s » tis 16 aug, 2016 7:20

Bo Rengmark skrev:Måste också se ned på SLs synsätt att låta bli att ta sitt eget ansvar, i stället vältrar man över det på resenären.
Jag tar ett praktiskt exempel på resa jag har gjort. Skulle åka med söndagens sista tur från Hembygdsgården på Adelsö till Brommaplan. Eftersom inte reseplaneraren klarade av att ge prisuppgift ringde jag SL och fick beskedet att resan kostar tre kuponger. Vid påstigning på bussen räckte jag över mitt förinstälda tvåkupongerskort till föraren och sade att jag skulle till Brommaplan varpå han drog tre kuponger. Vid hemkomsten upptäckte att det dragits fem kuponger, för biljetten hade gått ut precis före bytet vid Ekerö centrum. Jag upptäcker då att jag fuskåkt sista delsträckan, det var ju där jag passerade zongränsen. Enligt SL är det alltid den resande som har ansvaret för att ha en giltig biljett och därigenom riskerar jag också att få kontrollavgift. Att sedan inte reseplanerare, SL kundtjänst och bussföraren klarar av att ge rätt information saknar tydligen betydelse.
Jag länkar till motsvarande avgång 19.49 i reseplaneraren. http://sl.se/sv/#/Travel/SearchTravelById/Hembygdsg%C3%A5rden%20(Eker%C3%B6)/Brommaplan%20(Stockholm)/3161/9109/2016-08-28%252019_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false

När reseplaneraren inte kan ge en prisuppgift så är det dags att ana ugglor i mossen.

Den aktuella resan går inte att klara på tre kuponger, eftersom tiden mellan bytena är för lång. Det ligger därför närmast till hands att blippa två kuponger vid Hembygdsgården och ytterligare tre vid Ekerö centrum, vilket hade gett dig bäst möjligheter för den fortsatta resan (t ex med T-bana och byte till innerstadsbuss).

Det finns emellertid en lösning som är billigare i många fall, och det hade varit att blippa FYRA kuponger redan vid första påstigningen. En sådan biljett gäller ju i 120 minuter, vilket tar dig hela vägen till Brommaplan och in i tunnelbanan där så att du kan åka till valfri plats på tunnelbanenätet. Ska du vidare sedan så kan det dock bli sex kuponger i slutänden, medan du hade klarat dig på fem enligt den förra lösningen.
daniel_s

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik